Už loni mohli fanoušci rallysportu zpozorovat návrat Valašské rally do Kopřivnice. Letos se v tomto městě uskuteční hned čtyři rychlostní zkoušky JANČA – 36. Valašské rally Valmez a areál kopřivnické Tatry se dvacet let pro soutěžácké premiéře při zlínské Barumce (1997 – 1999) vrátí do prestižního českého šampionátu.
A jaká je vůbec historie kopřivnického zkušebního polygonu? Každá automobilka se snaží vytvořit pro testování svých modelů předpoklady, aby bylo zajištěno objektivní chování vozů v měřitelných podmínkách. A z této snahy představitelů Tatry začal po roce 1967 vznikat tento rozsáhlý testovací prostor.
Jako vhodný prostor byla zvolena lokalita pod kopcem Brdy, v těsné blízkosti areálu kopřivnické tatrovky. Povrch vozovek měl být co nejrůznorodější a jako součásti polygonu byly naplánovány i vodní brody, stoupání, klesání a překážky nejrůznějšího charakteru. Uprostřed kruhové dráhy měl být upraven i prostor pro stání nových vozů, kde se při Valašce nachází servisní prostor.
První objekty byly vybudovány v letech 1968 a 1969. Po roce 1977 vznikla okruhová rychlostní dráha s délkou 1620 metrů a šířkou 16 metrů, po které povedou pasáže rychlostních zkoušek TATRA 1 a TATRA 2.
Ze sportovního hlediska získal při Barumce pomyslný titul krále kopřivnického polygonu Ital Enrico Bertone. V letech 1997 a 1998 nenašel ani v jednom průjezdu přemožitele. V premiérovém roce dokonce ve dvou průjezdech najel na Standu Chovance téměř minutu, a tak rozhodl o svém prvenství. Rychlost Bertoneho (časy 11:14,2 a 11:14,8) potvrdil i fakt, že v roce 1999 byl nejrychlejší Polák Janusz Kulig, na stejné trati a se srovnatelnou technikou, pomalejší než Ital téměř o jedenáct vteřin (11:25,1).
Při loňské Valašské rally se v Kopřivnici nejlépe dařilo Janu Černému. Vyhrál obě zkoušky na polygonu, za zády vždy shodně nechal Romana Odložilíka a Martina Vlčka.
Kromě podívané na soutěžní vozy na obou kopřivnických testech čeká na fanoušky v prostoru kopřivnického polygonu další program. Fanouškům bude vystavena aktuální produkce nákladních vozů TATRA a dakarské speciály týmů Bonver Dakar Project a Tomáše Tomečka. K vidění bude i cross-country speciál Mitsubishi Pajero Pavla Vaculíka.
Hlavním tahákem zážitkového programu bude možnost usednout do produkčního speciálu Mitsubishi Lancer Evo IX vedle bývalého úspěšného soutěžního jezdce Vladimíra Barvíka (4. absolutně na Valašské rally 2013). Od sobotní desáté hodiny budou mít zájemci možnost vyzkoušet si na vlastní kůži pocity soutěžního navigátora na cca 1,5 km dlouhé trati (v prostoru za vozovou bránou u diváckého místa DM K). V případě většího zájmu bude tento program aktivní i v rámci druhé nedělní etapy. Zájemci se budou moci svézt za cenu 1500,- Kč.
Na polygonu musíme znovu připomenout i akci novojičínských zdravotníků. V sobotu 25. března mezi 10. – 16. hodinou vám zjistí krevní skupinu, množství cholesterolu (tuku) v krvi či si budeme moci odnést vlastní odlitek ruky ze sádry. Nebudou chybět ani ukázky resuscitace (v každou celou hodinu) a zajímavá může být i prohlídka záchranářského sanitního vozidla.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.