Už loni mohli fanoušci rallysportu zpozorovat návrat Valašské rally do Kopřivnice. Letos se v tomto městě uskuteční hned čtyři rychlostní zkoušky JANČA – 36. Valašské rally Valmez a areál kopřivnické Tatry se dvacet let pro soutěžácké premiéře při zlínské Barumce (1997 – 1999) vrátí do prestižního českého šampionátu.
A jaká je vůbec historie kopřivnického zkušebního polygonu? Každá automobilka se snaží vytvořit pro testování svých modelů předpoklady, aby bylo zajištěno objektivní chování vozů v měřitelných podmínkách. A z této snahy představitelů Tatry začal po roce 1967 vznikat tento rozsáhlý testovací prostor.
Jako vhodný prostor byla zvolena lokalita pod kopcem Brdy, v těsné blízkosti areálu kopřivnické tatrovky. Povrch vozovek měl být co nejrůznorodější a jako součásti polygonu byly naplánovány i vodní brody, stoupání, klesání a překážky nejrůznějšího charakteru. Uprostřed kruhové dráhy měl být upraven i prostor pro stání nových vozů, kde se při Valašce nachází servisní prostor.
První objekty byly vybudovány v letech 1968 a 1969. Po roce 1977 vznikla okruhová rychlostní dráha s délkou 1620 metrů a šířkou 16 metrů, po které povedou pasáže rychlostních zkoušek TATRA 1 a TATRA 2.
Ze sportovního hlediska získal při Barumce pomyslný titul krále kopřivnického polygonu Ital Enrico Bertone. V letech 1997 a 1998 nenašel ani v jednom průjezdu přemožitele. V premiérovém roce dokonce ve dvou průjezdech najel na Standu Chovance téměř minutu, a tak rozhodl o svém prvenství. Rychlost Bertoneho (časy 11:14,2 a 11:14,8) potvrdil i fakt, že v roce 1999 byl nejrychlejší Polák Janusz Kulig, na stejné trati a se srovnatelnou technikou, pomalejší než Ital téměř o jedenáct vteřin (11:25,1).
Při loňské Valašské rally se v Kopřivnici nejlépe dařilo Janu Černému. Vyhrál obě zkoušky na polygonu, za zády vždy shodně nechal Romana Odložilíka a Martina Vlčka.
Kromě podívané na soutěžní vozy na obou kopřivnických testech čeká na fanoušky v prostoru kopřivnického polygonu další program. Fanouškům bude vystavena aktuální produkce nákladních vozů TATRA a dakarské speciály týmů Bonver Dakar Project a Tomáše Tomečka. K vidění bude i cross-country speciál Mitsubishi Pajero Pavla Vaculíka.
Hlavním tahákem zážitkového programu bude možnost usednout do produkčního speciálu Mitsubishi Lancer Evo IX vedle bývalého úspěšného soutěžního jezdce Vladimíra Barvíka (4. absolutně na Valašské rally 2013). Od sobotní desáté hodiny budou mít zájemci možnost vyzkoušet si na vlastní kůži pocity soutěžního navigátora na cca 1,5 km dlouhé trati (v prostoru za vozovou bránou u diváckého místa DM K). V případě většího zájmu bude tento program aktivní i v rámci druhé nedělní etapy. Zájemci se budou moci svézt za cenu 1500,- Kč.
Na polygonu musíme znovu připomenout i akci novojičínských zdravotníků. V sobotu 25. března mezi 10. – 16. hodinou vám zjistí krevní skupinu, množství cholesterolu (tuku) v krvi či si budeme moci odnést vlastní odlitek ruky ze sádry. Nebudou chybět ani ukázky resuscitace (v každou celou hodinu) a zajímavá může být i prohlídka záchranářského sanitního vozidla.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.