Už loni mohli fanoušci rallysportu zpozorovat návrat Valašské rally do Kopřivnice. Letos se v tomto městě uskuteční hned čtyři rychlostní zkoušky JANČA – 36. Valašské rally Valmez a areál kopřivnické Tatry se dvacet let pro soutěžácké premiéře při zlínské Barumce (1997 – 1999) vrátí do prestižního českého šampionátu.
A jaká je vůbec historie kopřivnického zkušebního polygonu? Každá automobilka se snaží vytvořit pro testování svých modelů předpoklady, aby bylo zajištěno objektivní chování vozů v měřitelných podmínkách. A z této snahy představitelů Tatry začal po roce 1967 vznikat tento rozsáhlý testovací prostor.
Jako vhodný prostor byla zvolena lokalita pod kopcem Brdy, v těsné blízkosti areálu kopřivnické tatrovky. Povrch vozovek měl být co nejrůznorodější a jako součásti polygonu byly naplánovány i vodní brody, stoupání, klesání a překážky nejrůznějšího charakteru. Uprostřed kruhové dráhy měl být upraven i prostor pro stání nových vozů, kde se při Valašce nachází servisní prostor.
První objekty byly vybudovány v letech 1968 a 1969. Po roce 1977 vznikla okruhová rychlostní dráha s délkou 1620 metrů a šířkou 16 metrů, po které povedou pasáže rychlostních zkoušek TATRA 1 a TATRA 2.
Ze sportovního hlediska získal při Barumce pomyslný titul krále kopřivnického polygonu Ital Enrico Bertone. V letech 1997 a 1998 nenašel ani v jednom průjezdu přemožitele. V premiérovém roce dokonce ve dvou průjezdech najel na Standu Chovance téměř minutu, a tak rozhodl o svém prvenství. Rychlost Bertoneho (časy 11:14,2 a 11:14,8) potvrdil i fakt, že v roce 1999 byl nejrychlejší Polák Janusz Kulig, na stejné trati a se srovnatelnou technikou, pomalejší než Ital téměř o jedenáct vteřin (11:25,1).
Při loňské Valašské rally se v Kopřivnici nejlépe dařilo Janu Černému. Vyhrál obě zkoušky na polygonu, za zády vždy shodně nechal Romana Odložilíka a Martina Vlčka.
Kromě podívané na soutěžní vozy na obou kopřivnických testech čeká na fanoušky v prostoru kopřivnického polygonu další program. Fanouškům bude vystavena aktuální produkce nákladních vozů TATRA a dakarské speciály týmů Bonver Dakar Project a Tomáše Tomečka. K vidění bude i cross-country speciál Mitsubishi Pajero Pavla Vaculíka.
Hlavním tahákem zážitkového programu bude možnost usednout do produkčního speciálu Mitsubishi Lancer Evo IX vedle bývalého úspěšného soutěžního jezdce Vladimíra Barvíka (4. absolutně na Valašské rally 2013). Od sobotní desáté hodiny budou mít zájemci možnost vyzkoušet si na vlastní kůži pocity soutěžního navigátora na cca 1,5 km dlouhé trati (v prostoru za vozovou bránou u diváckého místa DM K). V případě většího zájmu bude tento program aktivní i v rámci druhé nedělní etapy. Zájemci se budou moci svézt za cenu 1500,- Kč.
Na polygonu musíme znovu připomenout i akci novojičínských zdravotníků. V sobotu 25. března mezi 10. – 16. hodinou vám zjistí krevní skupinu, množství cholesterolu (tuku) v krvi či si budeme moci odnést vlastní odlitek ruky ze sádry. Nebudou chybět ani ukázky resuscitace (v každou celou hodinu) a zajímavá může být i prohlídka záchranářského sanitního vozidla.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?