Už loni mohli fanoušci rallysportu zpozorovat návrat Valašské rally do Kopřivnice. Letos se v tomto městě uskuteční hned čtyři rychlostní zkoušky JANČA – 36. Valašské rally Valmez a areál kopřivnické Tatry se dvacet let pro soutěžácké premiéře při zlínské Barumce (1997 – 1999) vrátí do prestižního českého šampionátu.
A jaká je vůbec historie kopřivnického zkušebního polygonu? Každá automobilka se snaží vytvořit pro testování svých modelů předpoklady, aby bylo zajištěno objektivní chování vozů v měřitelných podmínkách. A z této snahy představitelů Tatry začal po roce 1967 vznikat tento rozsáhlý testovací prostor.
Jako vhodný prostor byla zvolena lokalita pod kopcem Brdy, v těsné blízkosti areálu kopřivnické tatrovky. Povrch vozovek měl být co nejrůznorodější a jako součásti polygonu byly naplánovány i vodní brody, stoupání, klesání a překážky nejrůznějšího charakteru. Uprostřed kruhové dráhy měl být upraven i prostor pro stání nových vozů, kde se při Valašce nachází servisní prostor.
První objekty byly vybudovány v letech 1968 a 1969. Po roce 1977 vznikla okruhová rychlostní dráha s délkou 1620 metrů a šířkou 16 metrů, po které povedou pasáže rychlostních zkoušek TATRA 1 a TATRA 2.
Ze sportovního hlediska získal při Barumce pomyslný titul krále kopřivnického polygonu Ital Enrico Bertone. V letech 1997 a 1998 nenašel ani v jednom průjezdu přemožitele. V premiérovém roce dokonce ve dvou průjezdech najel na Standu Chovance téměř minutu, a tak rozhodl o svém prvenství. Rychlost Bertoneho (časy 11:14,2 a 11:14,8) potvrdil i fakt, že v roce 1999 byl nejrychlejší Polák Janusz Kulig, na stejné trati a se srovnatelnou technikou, pomalejší než Ital téměř o jedenáct vteřin (11:25,1).
Při loňské Valašské rally se v Kopřivnici nejlépe dařilo Janu Černému. Vyhrál obě zkoušky na polygonu, za zády vždy shodně nechal Romana Odložilíka a Martina Vlčka.
Kromě podívané na soutěžní vozy na obou kopřivnických testech čeká na fanoušky v prostoru kopřivnického polygonu další program. Fanouškům bude vystavena aktuální produkce nákladních vozů TATRA a dakarské speciály týmů Bonver Dakar Project a Tomáše Tomečka. K vidění bude i cross-country speciál Mitsubishi Pajero Pavla Vaculíka.
Hlavním tahákem zážitkového programu bude možnost usednout do produkčního speciálu Mitsubishi Lancer Evo IX vedle bývalého úspěšného soutěžního jezdce Vladimíra Barvíka (4. absolutně na Valašské rally 2013). Od sobotní desáté hodiny budou mít zájemci možnost vyzkoušet si na vlastní kůži pocity soutěžního navigátora na cca 1,5 km dlouhé trati (v prostoru za vozovou bránou u diváckého místa DM K). V případě většího zájmu bude tento program aktivní i v rámci druhé nedělní etapy. Zájemci se budou moci svézt za cenu 1500,- Kč.
Na polygonu musíme znovu připomenout i akci novojičínských zdravotníků. V sobotu 25. března mezi 10. – 16. hodinou vám zjistí krevní skupinu, množství cholesterolu (tuku) v krvi či si budeme moci odnést vlastní odlitek ruky ze sádry. Nebudou chybět ani ukázky resuscitace (v každou celou hodinu) a zajímavá může být i prohlídka záchranářského sanitního vozidla.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.