Se zveřejněním oficiálních map nastává čas k představení trati JANČA – 36. Valašské rally Valmez.
Úvodní podnik TrueCam MČR v rally 2017 nabídne dvanáct rychlostních zkoušek na šesti úsecích. Formát sobotní i nedělní etapy zůstává shodný, dvakrát tři „erzety“. V sobotu dopoledne budou mít fanoušci dále šanci vidět soutěžní vozy na shakedownu na kopřivnickém polygonu, kde bude zároveň po celou dobu soutěže umístěn servisní areál.
„Při stavbě trati jsme v maximální možné míře využili loňské úseky. K nim jsme připojili nové pasáže, abychom se dostali na požadovanou délku,“ naznačuje šéf organizačního týmu Jaromír Tomaštík.
Soutěžní posádky tak čekají stejně jako v loňském ročníku úseky Hukvaldy, Tatra 1, Lešná, Bystřička. Každý z nich ovšem doznal změn a nebude se shodovat s podobou při loňském sprintu. Nejvýrazněji byly prodlouženy testy Lešná (o necelých 7 kilometrů) a Hukvaldy (o téměř 4 km).
Právě na RZ Hukvaldy (RZ 1 / 4) boj o sekundy odstartuje. Zkouška bude prodloužena novým úsekem po startu, který se nachází na okraji Příboru. Odtud se posádky vydají přes část Příbor – Hájov až ke kopřivnické místní části Lubina - Větřkovice. Po levotočivé zatáčce se startovní pole po chvíli napojí na loňskou podobu rychlostky. Dále na soutěžní dvojice čeká technický průjezd Hájovem a rychlejší pasáž zakončená průjezdem Hukvald. Pod hradním parkem test prudce odbočí vpravo a úsekem s mnoha zatáčkami zamíří ke kopřivnické městské části Mniší. Nad ní odbočí trať erzety vpravo na místní komunikaci s penetračním povrchem, kde se nachází cíl rychlostní zkoušky.
V této sekci následně posádky poprvé zavítají na kopřivnický polygon. V sobotu na ně bude čekat více než deset kilometrů dlouhá RZ Kopřivnice, TATRA 1 (RZ 2 / 5). Test je zčásti umístěn v průmyslovém areálu, následně se posádky dostanou na kopřivnický polygon.
„Nelze vyloučit, že se stane prvním vážným sítem. Zkouška je koncipována tak, aby splnila všechny podmínky obtížnosti trati klasického rychlostního testu. To znamená, že je plná zatáček různých poloměrů, rychlých úseků, horizontů i vracáků. Ze svého pohledu bývalého jezdce ji jako okruhovou určitě nevnímám,“ popisuje první variantu kopřivnické zkoušky Jaromír Tomaštík.
Závěr každé sobotní sekce obstará RZ Lešná (RZ 3 / 6). S délkou 17,12 km bude nejdelším úsekem letošního ročníku JANČA – 36. Valašské rally. Také v jejím případě byla proti sprintové verzi prodloužena od startu, ten se nachází na okraji Starého Jičína. Soutěžní vozy postupně projedou Kojetín u Nového Jičína, Straník. Na tomto úseku, který dosud do programu Valašské rally nebyl nikdy zařazen, je umístěna řada zpomalovacích prvků. Ze Straníku povede trať RZ do Hostašovic, kde naváže na trasu rychlostní zkoušky známou z minulých let. Tedy přes Jasenice, Lešnou – Mštěnovice, až do místní části obce Lešná zvané Příluky. Po rychlejším úseku a odbočení vpravo zkouška vystoupá do Vysoké. V horní části Vysoké čeká posádky prudká levá zatáčka, která navazuje na pravou s výjezdem na místní komunikaci k místní části Perná. Po obtížném průjezdu Pernou to budou mít posádky už jen kousek do letmého cíle nad obcí Lešná.
Po absolvování každé sekce tří rychlostních zkoušek se posádky vrátí do servisního areálu v Kopřivnici. Po RZ 3 zde posádky čeká seskupení a třicetiminutový servis, večer budou mechanici moci pracovat na soutěžních vozech 45 minut. Auta budou následně předána do uzavřeného parkoviště.
V neděli ráno si posádky vyzvednou své speciály z uzavřeného parkoviště, v patnáctiminutovém servisu budou moci zvolit optimální pneumatiky pro dopolední sekci tří zkoušek.
Ve druhé etapě začnou posádky závodit na RZ Bystřička (RZ 7 / 11). Proti loňské verzi bude test kolem přehrady Bystřička od startu i cíle mírně prodloužen, ale hlavně se pojede v opačném směru. Trať zkoušky zavede posádky podél přehrady Bystřička až na velké parkoviště pod přehradní hrází. Po jejím projetí zamíří vozidla po klikaté silnici kolem zemědělské farmy do obce Bystřička, kde se nachází cíl zkoušky.
Z Bystřičky se posádky poprvé od pátečního slavnostního startu podívají do centra soutěže ve Valašském Meziříčí. Na jeho okraji bude vytyčena RZ Juřinka (RZ 8 / 12). Téměř devět kilometrů dlouhá polookruhová zkouška se do harmonogramu Valašky vrací po letech. Na okruhovou část naváže divácké místo na nedalekém parkovišti před Masokombinátem Krásno. Odtud povede trasa rychlostní zkoušky do Lhotky nad Bečvou, kde je na začátku obce situován cíl.
„Juřinka je sice pojmenována jako polokruhová rychlostka, nicméně z celkové délky pojedeme dvakrát jen 1,7 km. Takže to bude takový polokruh s dlouhým ocasem. Návrat této zkoušky vychází hlavně z dohody s městem Valašské Meziříčí a snahy vedení města, aby se Valaška dostala co nejblíže centra soutěže,“ objasňuje Jaromír Tomaštík.
Poslední zkouškou 36. ročníku valašské soutěže, kterou pořádá JRTR pro s.r.o. spolu s ÚAMK ČR, bude RZ Kopřivnice, TATRA 2 (RZ 9 / 10). V tomto případě půjde o okruhový test, který maximální možnou mírou provede posádky po kopřivnickém polygonu. Jeden okruh bude měřit přes sedm kilometrů a posádky ho absolvují dvakrát. Pro diváky zde bude k dispozici všehochuť míst ke sledování soutěžních posádek.
„Podobu dvou sedmikilometrových okruhů jsme volili tak, abychom nejezdili stále dokola, a to i v návaznosti na opotřebení pneumatik. Myslím si, že jsme se snažili toto nebezpečí minimalizovat v rámci možností, které Kopřivnice nabízí,“ poznamenává Jaromír Tomaštík.
Informačním kanálem JANČA – 36. Valašské rally je internetová stránka www.valasskarally.cz.
Informace k soutěži se postupně objevují i na facebookovém profilu „Valašská Rally Valmez“. Zde od pondělí najdete i podrobnější informace k jednotlivým rychlostním zkouškám, včetně popisů diváckých míst.
A jak je to se vstupným? „Na Valašce se v posledních letech vstupné vybíralo. Letos jsme zvolili cenu vstupu na jednu rychlostní zkoušku na padesát korun, jednodenní vstup do areálu Tatry bude za stovku. Žádné permanentky vzhledem k harmonogramu nenabízíme. Do známých diváckých míst připravujeme doprovodný program či kvalitní občerstvení, aby se fanoušci mezi průjezdy nenudili a mohli tam setrvat celý den. To platí jak pro sobotní, tak i pro nedělní etapu. O těchto tipech vás budeme dále informovat,“ uzavírá představení trati letošní Valašky Jaromír Tomaštík.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.