Se zveřejněním oficiálních map nastává čas k představení trati JANČA – 36. Valašské rally Valmez.
Úvodní podnik TrueCam MČR v rally 2017 nabídne dvanáct rychlostních zkoušek na šesti úsecích. Formát sobotní i nedělní etapy zůstává shodný, dvakrát tři „erzety“. V sobotu dopoledne budou mít fanoušci dále šanci vidět soutěžní vozy na shakedownu na kopřivnickém polygonu, kde bude zároveň po celou dobu soutěže umístěn servisní areál.
„Při stavbě trati jsme v maximální možné míře využili loňské úseky. K nim jsme připojili nové pasáže, abychom se dostali na požadovanou délku,“ naznačuje šéf organizačního týmu Jaromír Tomaštík.
Soutěžní posádky tak čekají stejně jako v loňském ročníku úseky Hukvaldy, Tatra 1, Lešná, Bystřička. Každý z nich ovšem doznal změn a nebude se shodovat s podobou při loňském sprintu. Nejvýrazněji byly prodlouženy testy Lešná (o necelých 7 kilometrů) a Hukvaldy (o téměř 4 km).
Právě na RZ Hukvaldy (RZ 1 / 4) boj o sekundy odstartuje. Zkouška bude prodloužena novým úsekem po startu, který se nachází na okraji Příboru. Odtud se posádky vydají přes část Příbor – Hájov až ke kopřivnické místní části Lubina - Větřkovice. Po levotočivé zatáčce se startovní pole po chvíli napojí na loňskou podobu rychlostky. Dále na soutěžní dvojice čeká technický průjezd Hájovem a rychlejší pasáž zakončená průjezdem Hukvald. Pod hradním parkem test prudce odbočí vpravo a úsekem s mnoha zatáčkami zamíří ke kopřivnické městské části Mniší. Nad ní odbočí trať erzety vpravo na místní komunikaci s penetračním povrchem, kde se nachází cíl rychlostní zkoušky.
V této sekci následně posádky poprvé zavítají na kopřivnický polygon. V sobotu na ně bude čekat více než deset kilometrů dlouhá RZ Kopřivnice, TATRA 1 (RZ 2 / 5). Test je zčásti umístěn v průmyslovém areálu, následně se posádky dostanou na kopřivnický polygon.
„Nelze vyloučit, že se stane prvním vážným sítem. Zkouška je koncipována tak, aby splnila všechny podmínky obtížnosti trati klasického rychlostního testu. To znamená, že je plná zatáček různých poloměrů, rychlých úseků, horizontů i vracáků. Ze svého pohledu bývalého jezdce ji jako okruhovou určitě nevnímám,“ popisuje první variantu kopřivnické zkoušky Jaromír Tomaštík.
Závěr každé sobotní sekce obstará RZ Lešná (RZ 3 / 6). S délkou 17,12 km bude nejdelším úsekem letošního ročníku JANČA – 36. Valašské rally. Také v jejím případě byla proti sprintové verzi prodloužena od startu, ten se nachází na okraji Starého Jičína. Soutěžní vozy postupně projedou Kojetín u Nového Jičína, Straník. Na tomto úseku, který dosud do programu Valašské rally nebyl nikdy zařazen, je umístěna řada zpomalovacích prvků. Ze Straníku povede trať RZ do Hostašovic, kde naváže na trasu rychlostní zkoušky známou z minulých let. Tedy přes Jasenice, Lešnou – Mštěnovice, až do místní části obce Lešná zvané Příluky. Po rychlejším úseku a odbočení vpravo zkouška vystoupá do Vysoké. V horní části Vysoké čeká posádky prudká levá zatáčka, která navazuje na pravou s výjezdem na místní komunikaci k místní části Perná. Po obtížném průjezdu Pernou to budou mít posádky už jen kousek do letmého cíle nad obcí Lešná.
Po absolvování každé sekce tří rychlostních zkoušek se posádky vrátí do servisního areálu v Kopřivnici. Po RZ 3 zde posádky čeká seskupení a třicetiminutový servis, večer budou mechanici moci pracovat na soutěžních vozech 45 minut. Auta budou následně předána do uzavřeného parkoviště.
V neděli ráno si posádky vyzvednou své speciály z uzavřeného parkoviště, v patnáctiminutovém servisu budou moci zvolit optimální pneumatiky pro dopolední sekci tří zkoušek.
Ve druhé etapě začnou posádky závodit na RZ Bystřička (RZ 7 / 11). Proti loňské verzi bude test kolem přehrady Bystřička od startu i cíle mírně prodloužen, ale hlavně se pojede v opačném směru. Trať zkoušky zavede posádky podél přehrady Bystřička až na velké parkoviště pod přehradní hrází. Po jejím projetí zamíří vozidla po klikaté silnici kolem zemědělské farmy do obce Bystřička, kde se nachází cíl zkoušky.
Z Bystřičky se posádky poprvé od pátečního slavnostního startu podívají do centra soutěže ve Valašském Meziříčí. Na jeho okraji bude vytyčena RZ Juřinka (RZ 8 / 12). Téměř devět kilometrů dlouhá polookruhová zkouška se do harmonogramu Valašky vrací po letech. Na okruhovou část naváže divácké místo na nedalekém parkovišti před Masokombinátem Krásno. Odtud povede trasa rychlostní zkoušky do Lhotky nad Bečvou, kde je na začátku obce situován cíl.
„Juřinka je sice pojmenována jako polokruhová rychlostka, nicméně z celkové délky pojedeme dvakrát jen 1,7 km. Takže to bude takový polokruh s dlouhým ocasem. Návrat této zkoušky vychází hlavně z dohody s městem Valašské Meziříčí a snahy vedení města, aby se Valaška dostala co nejblíže centra soutěže,“ objasňuje Jaromír Tomaštík.
Poslední zkouškou 36. ročníku valašské soutěže, kterou pořádá JRTR pro s.r.o. spolu s ÚAMK ČR, bude RZ Kopřivnice, TATRA 2 (RZ 9 / 10). V tomto případě půjde o okruhový test, který maximální možnou mírou provede posádky po kopřivnickém polygonu. Jeden okruh bude měřit přes sedm kilometrů a posádky ho absolvují dvakrát. Pro diváky zde bude k dispozici všehochuť míst ke sledování soutěžních posádek.
„Podobu dvou sedmikilometrových okruhů jsme volili tak, abychom nejezdili stále dokola, a to i v návaznosti na opotřebení pneumatik. Myslím si, že jsme se snažili toto nebezpečí minimalizovat v rámci možností, které Kopřivnice nabízí,“ poznamenává Jaromír Tomaštík.
Informačním kanálem JANČA – 36. Valašské rally je internetová stránka www.valasskarally.cz.
Informace k soutěži se postupně objevují i na facebookovém profilu „Valašská Rally Valmez“. Zde od pondělí najdete i podrobnější informace k jednotlivým rychlostním zkouškám, včetně popisů diváckých míst.
A jak je to se vstupným? „Na Valašce se v posledních letech vstupné vybíralo. Letos jsme zvolili cenu vstupu na jednu rychlostní zkoušku na padesát korun, jednodenní vstup do areálu Tatry bude za stovku. Žádné permanentky vzhledem k harmonogramu nenabízíme. Do známých diváckých míst připravujeme doprovodný program či kvalitní občerstvení, aby se fanoušci mezi průjezdy nenudili a mohli tam setrvat celý den. To platí jak pro sobotní, tak i pro nedělní etapu. O těchto tipech vás budeme dále informovat,“ uzavírá představení trati letošní Valašky Jaromír Tomaštík.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.