V prostorách Autoklubu ČR proběhlo dnešního dne oficiální zahájení rally sezony formou tiskové konference, které se zúčastnili jak pořadatelé první soutěže seriálu TrueCam Mistrovství České republiky v rally JANČA - 36. Valašské rally Jaromír Tomaštík a Rudolf Kouřil, tak úřadující mistr ČR v rally Jan Kopecký a zástupci Autoklubu ČR.
Prioritou číslo jedna stále zůstává bezpečnost při rally. Tomáš Kunc, viceprezident pro automobilový sport v AČR představil Bezpečnostní manuál 2017 vydaný Federací automobilového sportu AČR (FAS), který je návodem pro pořadatele rally, jak uspořádat bezproblémovou soutěž. Dalším pomocným materiálem pro pořádání bezpečné rally je nové Školící video pro pořadatele z dílny Autoklubu ČR. Video jednoduše imituje situace, které se v průběhu rally mohou přihodit, a zároveň ukazuje jejich správná řešení. Video je dostupné na youtube kanále Autoklubu ČR (ZDE). Spoluzodpovědní za bezpečný průběh rally jsou také diváci, kteří by měli dbát pokynů pořadatelů. Právě pro diváky připravil Autoklub ČR v loňském roce video, jehož cílem je reálnými záběry přimět fanoušky k tomu, aby brali bezpečnost vážně. Video kampaně Bezpečná rally, kterou podpořili naši přední jezdci, je dostupné na youtube kanále Autoklubu ČR (ZDE).
V průběhu tiskové konference byla promítnuta obě videa. „Momentálně finišujeme se všemi školeními pořadatelů a činovníků. Připravili jsme také záložní tým traťových komisařů, aby se pořadatelům nestalo, že mají nedostatek pracovníků při organizaci rally. Bezpečnostní manuály budou dostupné na ředitelství každé rally a k mání budou také na každém místním zastupitelství, jehož obcí rally povede. Součástí manuálu je také Bezpečnostní desatero diváka, které je v samostatné, kreslené a zábavné formě distribuováno pořadatelem mezi příchozí diváky,“ říká Tomáš Kunc.
BEZPEČNOSTNÍ DESATERO diváka rally – místa kde nesmí divák stát
V zakázaných prostorech a před hradící (plastovou) páskou určující divácký prostor. Tato místa jsou velmi nebezpečná. V únikových zónách a uvnitř míst vykřížovaných hradící (plastovou) páskou. V těchto místech nesmí stát ani kameramani, fotografové a pořadatelé. V blízkosti tratě (před příkopem, vyvýšením, srázem). Pod úrovní vozovky, pokud není dostatečně vzdálena od trati. Před pevnou překážkou. V místech proti přijíždějícím vozidlům. V bezprostřední blízkosti na vnějším i vnitřním obvodu zatáček. V blízkosti tratě v místech intenzivního brzdění nebo akcelerace. Po obou stranách tratí u skoků a horizontů. V bezprostřední blízkosti trati RZ na nízkých svodidlech, terasách či zídkách.Novinkou je partner celého seriálu, kterým se stala značka kamer do automobilů TrueCam. Nový název seriálu pro rok 2017 je TrueCam MČR v Rally 2017.
Kalendář TrueCam MČR v Rally 2017
24.- 26. března Valašská rallye
21.- 22. dubna Rallye Šumava (+ historici)
19.- 20. května 45.Rallye Český Krumlov (+ historici)
16.- 17. června Agrotec Petronas Rally Hustopeče
1.- 2. července Rallye Bohemia (+ historici)
25.-27. srpna Barum Czech rally Zlín(+ historici)
6.-8. října 8. Rallye Příbram.
Jezdec továrního týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký bude v letošním roce se svojí Fabií R5 obhajovat loňský titul mistra ČR v rally. Jeho jméno již figuruje na startovní listině prvního podniku sedmidílného šampionátu JANČA - 36. Valašské rally, kde se na startu sjede více než osmdesát posádek. Podle očekávání budou mít největší zastoupení soutěžní speciály tříd 3 (produkční vozy) a 6 (kategorie R2), v těsném závěsu následuje třída 2, ze které vzejde vítěz letošní Valašky. Pořadatelskému týmu se do uzávěrky registrovalo přesně 82 soutěžích, kteří si to ve dnech 24. – 26. března 2017 rozdají o mistrovské body do TrueCam Mistrovství České republiky v rally 2017.
„Do velkého mistráku se Valaška vrací po čtyřech letech a jsem rád, že se to odrazilo na zájmu největších českých týmů startovat ve Valašském Meziříčí a jeho okolí. Čelo startovky bude excelentní. Naopak trochu nás mrzí nezájem ze slabších tříd. Vždyť třídy 7 a 10 bývaly v minulosti chloubou českého rallysportu, nyní jsme neobdrželi jedinou přihlášku. V rámci Poháru Miroslava Hošáka umožníme start i devíti vozům z bývalých ´pohárových´ tříd,“ vypovídá šéf organizačního týmu Jaromír Tomaštík. Hlavní pozornost bude jistě soustředěna do nejvyšších pater startovní listiny. Na nich se objeví hned třináct speciálů třídy 2, dvanáct vozů kategorie R5 a jeden Super 2000. Zajímavou shodu lze najít i v počtu vozů Škoda Fabia R5 a Ford Fiesta R5. V obou případech se jich divákům představí šest.
Na čelní příčky se budou chtít protlačit zejména úřadující český šampion a člen továrního týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký či oba vicemistři MČR 2016 Jan Černý a Vojtěch Štajf. Naopak vítěznou hegemonii fabií se s Fiestami R5 pokusí narušit Václav Pech, Miroslav Jakeš, ambasador Valašské rally Martin Vlček, Roman Odložilík, Jaroslaw Szeja či Ondřej Bisaha. S jedinou „dvoutisícovkou“ je přihlášen Jaromír Tarabus (Škoda Fabia Super 2000), jenž se v posledních sezonách objevoval převážně na podnicích ERC. Bez šance jistě nebude ani Jan Dohnal s Fordem Focus WRC (jeden ze tří vozů specifikace WRC na startu, rovněž Karel Trněný a Silvestr Mikuláštík). Zajímavá špička se sejde ve Valašském Meziříčí i v produkční kategorii (Václav Kopáček, Martin Březík, Jaroslav Pešl, Jan Jelínek, Pavel Ševčík a další). Podle očekávání bude mít svou kvantitu i třída 6 (16 vozů). Mezi jeho hlavní favority se budou řadit Václav Dunovský, Filip Mareš či René Dohnal. Na valašských tratích přivítáme i dva zahraniční jezdce s vozy Peugeot 208 R2 - Poláka Tomasze Gryce a Rakušana Simona Wagnera. Jejich cestu za vítězstvím ve „dvoukolkách“ jim ovšem budou chtít zkřížit dva výkonnější speciály Renault Clio R3T (tř. 5) v rukou loňského vítěze Rallysprint Série Patrika Rujbra a talentovaného Václava Stejskala jr.
Svou atraktivitu a přednosti na pěkném asfaltu, tedy zejména na polygonu v Kopřivnici, jistě fanouškům předvede i šestice vozů Porsche 997 GT3.
JANČA - 36. Valašská rally slavnostně odstartuje v pátek 24. března 2017 v 17 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí. Vlastní soutěž se nově uskuteční ve formátu sobota – neděle. Na posádky bude připraveno dvanáct rychlostních zkoušek v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice. Šest v sobotní etapě (úseky Hukvaldy, Kopřivnice Tatra 1. Lešná), dalších šest v nedělní (testy Bystřička, Juřinka, Kopřivnice Tatra 2). Tahákem pro fanoušky jistě budou zejména divácké speciálky na kopřivnickém polygonu v obou závodních dnech. V tomto prostoru bude pro diváky připraven i zajímavý doprovodný program.
Na cílové rampě na náměstí ve Valašském Meziříčí budou nejrychlejší posádky očekávány v neděli odpoledne 26. března 2017 krátce před 15. hodinou.
Informačním kanálem JANČA – 36. Valašské rally je internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži se postupně objevují i na facebookovém profilu „Valašská Rally Valmez“ a Autoklubu ČR.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.