Předposlední lednovou sobotu se roztočil kolotoč soutěží, které pořádá Silvestr Mikuláštík, tedy GPD rally cup 2017. Prvními vítězi v letošní sezoně se stali Antonín Tlusťák v absolutní klasifikaci a Krzysiek Grzywacz v kategorii 2WD.
Bystřický jezdec opět využil zázemí kopřivnického polygonu a na trati pokryté ledem a sněhem vytvořil rychlostní zkoušku dlouhou 4,7 km, která se jela pětkrát. Na startu se sešlo pouze třináct posádek, což bylo jistým zklamáním, přesto ani tento nízký počet startujících nijak neubral na krásných průjezdech i drobných kolizích.
Dvoukolkářů přijelo do Kopřivnice pět a za hlavního favorita na vítěze byl pasován Martin Vlček s Peugeotem 206 Kit Car. „Vlčák“ ovšem svou roli nesplnil a zklamaný odjížděl domů hodně brzy. Krátce před startem závodu odstavil svůj speciál s porouchanou převodovkou. Dalším rallyovým jezdcem, který měl být v popředí kategorie, byl Adam Fabrika s Renaultem Clio. Ale ani tady se nezadařilo a Adam odjel pouze jednu erzetu. Důvodem odstoupení byla v tomto případě stávkující elektronika. O pódium si to rozdali Grzywacz s Fiatem Cinquecento, Kovařčík se Škodou Felicia a Pustějovský s Favoritem. Všichni si zimní jízdy náramně užívali. V úvodní zkoušce byl nejrychlejší Kovařčík, ve druhé pro změnu Pustějovský, ale od třetí erzety až po závěrečnou ujížděl soupeřům polský jezdec. Po loňském 2. místě, si letos přišel pro pohár určený nejrychlejšímu jezdci mezi dvoukolkami Krzysiek Grzywacz. Druhý Rostislav Kovařčík ztrácel v cíli na svého soupeře 10,4 vteřiny a pro body za třetí příčku si dojel Adam Pustějovský.
Zatímco jezdci disponující vozy s poháněnou jednou nápravou měli k dispozici pouze klasické zimní pneumatiky, čtyřkolkáři byli vyzbrojeni malými hřeby. V akci se představily tři Mitsubishi, čtyři Subaru a jeden vůz Škoda Fabia R5. Právě tyto vozy logicky dominovaly celkové klasifikaci. Do TOP5 se tentokráte nedostali Zbyněk Šantavý na Mitsubishi, stejně jako Jan Zábranský a Lukáš Marásek, oba se Subaru. O umístění na bedně si to rozdali v krásných soubojích Lukáš Matěna, Jaroslav Podešva, Antonín Tlusťák a Silvestr Mikuláštík. Úvodní dvě zkoušky vyhrál bystřický jezdec, ale na 3. RZ udělal díky technickým problémům chybu. Prostřední erzetu zajel nejrychleji Podešva, ale závěr opět patřil Mikuláštíkovi. Páté místo obsadil při prvním letošním startu Lukáš Čala s Mitsubishi Lancer EVO IX. Krásný souboj svedli Lukáš Matěna a Jaroslav Podešva. V tomto duelu byl v úvodu rychlejší hradecký jezdec s Mitsubishi, jenž zajel dva rychlejší časy. Podešva se Subaru ovšem kontroval stejným způsobem, navíc na předposlední erzetě udělal Matěna jezdeckou chybu a musel couvat. Rozhodnout měla závěrečná zkouška, ovšem tu zajeli oba jezdci ve stejném čase a v cíli ztrácel Matěna na nepopulárním čtvrtém místě 1,2 vteřiny na bednu. „Tento druh povrchu mi velmi vyhovuje a já se jízdami bavil“, uvedl v cíli Lukáš Matěna. Aby to neměl Podešva zas až tak jednoduché, kromě duelu s Matěnou, měl na dosah i konečné 2. místo. To mu doslova spadlo do klína po třetí zkoušce. Do té doby vedoucí Silvestr Mikuláštík chyboval a vůči Podešvovi ztratil 40 vteřin. Z vedoucí příčky přišel pád na průběžné čtvrté místo a do vedení se dostal Antonín Tlusťák. Bystřický jezdec opravil poškozenou poloosu a dal se do stíhání ztracených vteřin. Závěrečné dvě zkoušky zajel opět nejrychleji a v poslední erzetě předskočil Matěnu i Podešvu. „Jára“ dokončil úvodní podnik „gépédéčka“ na 3. místě, když jej stříbrný Silvestr Mikuláštík porazil o 0,9 vteřiny. Vítězství si odvezl Antonín Tlusťák, který tuto soutěž pojal jako test před soutěží v Litvě.
„Trošku jsem zklamaný z menšího počtu startujících. Často čtu ohlasy jezdců, že nemají kde testovat na hřebech a v zimě se vyblbnout, když jim tuto možnost nabídneme, tak nepřijedou. Pro mne to byl povedený závod. Pouze na třetí zkoušce mi praskla přední poloosa, díky které jsem auto poškodil o svodidla a ztratil zde vedení v soutěži. Po opravě, kdy mi pomohl Jará Podešva, jsem se opět jízdou bavil. Do poslední rychlostky jsem nastoupil „buď a nebo“ a hodně riskoval. Tato taktika se vyplatila a nakonec jsem se dostal i před Járu. Tímto bych mu chtěl poděkovat za přátelské gesto a doufám, že se na mne nebude zlobit, že jsem jej předstihl“, řekl po soutěži Silvestr Mikuláštík.
Další podnik GPD Rally cupu 2017 se pojede v pátek 3. 2. 2017 opět v Kopřivnici, a pokud bude sníh, budou povolené velké hřeby.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.