Předposlední lednovou sobotu se roztočil kolotoč soutěží, které pořádá Silvestr Mikuláštík, tedy GPD rally cup 2017. Prvními vítězi v letošní sezoně se stali Antonín Tlusťák v absolutní klasifikaci a Krzysiek Grzywacz v kategorii 2WD.
Bystřický jezdec opět využil zázemí kopřivnického polygonu a na trati pokryté ledem a sněhem vytvořil rychlostní zkoušku dlouhou 4,7 km, která se jela pětkrát. Na startu se sešlo pouze třináct posádek, což bylo jistým zklamáním, přesto ani tento nízký počet startujících nijak neubral na krásných průjezdech i drobných kolizích.
Dvoukolkářů přijelo do Kopřivnice pět a za hlavního favorita na vítěze byl pasován Martin Vlček s Peugeotem 206 Kit Car. „Vlčák“ ovšem svou roli nesplnil a zklamaný odjížděl domů hodně brzy. Krátce před startem závodu odstavil svůj speciál s porouchanou převodovkou. Dalším rallyovým jezdcem, který měl být v popředí kategorie, byl Adam Fabrika s Renaultem Clio. Ale ani tady se nezadařilo a Adam odjel pouze jednu erzetu. Důvodem odstoupení byla v tomto případě stávkující elektronika. O pódium si to rozdali Grzywacz s Fiatem Cinquecento, Kovařčík se Škodou Felicia a Pustějovský s Favoritem. Všichni si zimní jízdy náramně užívali. V úvodní zkoušce byl nejrychlejší Kovařčík, ve druhé pro změnu Pustějovský, ale od třetí erzety až po závěrečnou ujížděl soupeřům polský jezdec. Po loňském 2. místě, si letos přišel pro pohár určený nejrychlejšímu jezdci mezi dvoukolkami Krzysiek Grzywacz. Druhý Rostislav Kovařčík ztrácel v cíli na svého soupeře 10,4 vteřiny a pro body za třetí příčku si dojel Adam Pustějovský.
Zatímco jezdci disponující vozy s poháněnou jednou nápravou měli k dispozici pouze klasické zimní pneumatiky, čtyřkolkáři byli vyzbrojeni malými hřeby. V akci se představily tři Mitsubishi, čtyři Subaru a jeden vůz Škoda Fabia R5. Právě tyto vozy logicky dominovaly celkové klasifikaci. Do TOP5 se tentokráte nedostali Zbyněk Šantavý na Mitsubishi, stejně jako Jan Zábranský a Lukáš Marásek, oba se Subaru. O umístění na bedně si to rozdali v krásných soubojích Lukáš Matěna, Jaroslav Podešva, Antonín Tlusťák a Silvestr Mikuláštík. Úvodní dvě zkoušky vyhrál bystřický jezdec, ale na 3. RZ udělal díky technickým problémům chybu. Prostřední erzetu zajel nejrychleji Podešva, ale závěr opět patřil Mikuláštíkovi. Páté místo obsadil při prvním letošním startu Lukáš Čala s Mitsubishi Lancer EVO IX. Krásný souboj svedli Lukáš Matěna a Jaroslav Podešva. V tomto duelu byl v úvodu rychlejší hradecký jezdec s Mitsubishi, jenž zajel dva rychlejší časy. Podešva se Subaru ovšem kontroval stejným způsobem, navíc na předposlední erzetě udělal Matěna jezdeckou chybu a musel couvat. Rozhodnout měla závěrečná zkouška, ovšem tu zajeli oba jezdci ve stejném čase a v cíli ztrácel Matěna na nepopulárním čtvrtém místě 1,2 vteřiny na bednu. „Tento druh povrchu mi velmi vyhovuje a já se jízdami bavil“, uvedl v cíli Lukáš Matěna. Aby to neměl Podešva zas až tak jednoduché, kromě duelu s Matěnou, měl na dosah i konečné 2. místo. To mu doslova spadlo do klína po třetí zkoušce. Do té doby vedoucí Silvestr Mikuláštík chyboval a vůči Podešvovi ztratil 40 vteřin. Z vedoucí příčky přišel pád na průběžné čtvrté místo a do vedení se dostal Antonín Tlusťák. Bystřický jezdec opravil poškozenou poloosu a dal se do stíhání ztracených vteřin. Závěrečné dvě zkoušky zajel opět nejrychleji a v poslední erzetě předskočil Matěnu i Podešvu. „Jára“ dokončil úvodní podnik „gépédéčka“ na 3. místě, když jej stříbrný Silvestr Mikuláštík porazil o 0,9 vteřiny. Vítězství si odvezl Antonín Tlusťák, který tuto soutěž pojal jako test před soutěží v Litvě.
„Trošku jsem zklamaný z menšího počtu startujících. Často čtu ohlasy jezdců, že nemají kde testovat na hřebech a v zimě se vyblbnout, když jim tuto možnost nabídneme, tak nepřijedou. Pro mne to byl povedený závod. Pouze na třetí zkoušce mi praskla přední poloosa, díky které jsem auto poškodil o svodidla a ztratil zde vedení v soutěži. Po opravě, kdy mi pomohl Jará Podešva, jsem se opět jízdou bavil. Do poslední rychlostky jsem nastoupil „buď a nebo“ a hodně riskoval. Tato taktika se vyplatila a nakonec jsem se dostal i před Járu. Tímto bych mu chtěl poděkovat za přátelské gesto a doufám, že se na mne nebude zlobit, že jsem jej předstihl“, řekl po soutěži Silvestr Mikuláštík.
Další podnik GPD Rally cupu 2017 se pojede v pátek 3. 2. 2017 opět v Kopřivnici, a pokud bude sníh, budou povolené velké hřeby.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?