Mezi českými soutěžními spolujezdci nemá co do počtu startů konkurenci, své bohaté zkušenosti z domácích i světových rallye může rozdávat. Poslední dva roky sice ze známých důvodů tuto obdivuhodnou statistiku nerozšiřuje, přesto všem okolo dělá radost. Petr Gross slaví ve středu 4. ledna 2017 čtyřiapadesáté narozeniny!
Petr je od vánočních svátků doma v Českém Krumlově, kam se vrátil po desetitýdenním rehabilitačním pobytu v Kladrubech. „Výrazně mu prospěl v samostatnosti. Na vozíčku se pohybuje po bytě, komunikuje, přijímá návštěvy a úspěšně tak pokračuje v seznamovacích jízdách,“ usmála se jeho partnerka Dana Píchová.
Ta se nyní společně s dalšími přáteli snaží pro Petra Grosse zajistit další rehabilitaci, aby se jeho zdravotní stav mohl dále zlepšovat tak rychle, jako doposud. „Aktuální dění pořád sleduje a humor mu rozhodně neschází. Už teď se těší, že se v květnu potká se všemi kamarády v servisní zóně českokrumlovské rallye,“ přidala další dobrou zprávu Dana Píchová, která při jihočeské soutěži vždy měla na starosti styk s jezdci.
Jeden z nejzkušenější tuzemských spolujezdců Petr Gross má za sebou mnoho sezon v továrním týmu Škoda Motorsport, absolvoval desítky závodů v zahraničí, ať už v rámci mistrovství světa nebo mistrovství Evropy. V Českém Krumlově seděl mimo jiné vedle takových jezdců jako Tomáš Enge, Tomáš Hrdinka nebo Vladimír Berger. A doma má také nejvíc pohárů za vítězství na Rallye Český Krumlov. Jako spolujezdec Romana Kresty tady vyhrál celkem pětkrát.
„Poprvé jsem na jihočeské soutěži startoval v roce 1984 s Pavlem Siberou na voze Škoda 120 L. Byl to asi můj třetí závod v životě. Tehdy se soutěž jela jako sdružený krajský přebor. Pohybovali jsme se kolem třetího místa, ovšem podcenili jsme šotolinu pod Kletí, na kterou nebyly k dispozici vhodné pneumatiky, a propadli se na konečné páté místo. Už tehdy se mi rallye líbila a věděl jsem, že se do Českého Krumlova budu rád vracet.
Zajímavostí je, že jsem Krumlov jel také dvakrát jako testovací soutěž. V roce 1987 jsme tu spolu s Pavlem Siberou testovali Škodu 130 LR jako předjezdci. Soutěž jsme absolvovali na oči, bez jakéhokoliv tréninku. Na startu jedné z vložek nás pořadatel upozorňoval na nějakou záludnou zatáčku. Já mu říkám, že o tom nic nevíme. On koukal a odpověděl mi: ‚Vy jezdíte rallye a nepíšete si rozpis?‘ Moje odpověď byla stručná. ‚Ne, my se jenom tak vezeme.‘
Český Krumlov jsem absolvoval s několika jezdci. Každý má samozřejmě jiný styl psaní rozpisu. S tím je to podobné jako se samotnou rallye, všechno má svůj vývoj. Dříve ještě bylo možné opravovat auto po každé zkoušce, víc se dalo taktizovat. Dnes je to spíš takový sprint od začátku až do konce. Jakákoliv chyba může znamenat konec nebo rozhodnout vyrovnaný souboj s jinou posádkou. Takže, dnes se v rozpise víc soustředíme na vytahané bláto, na katy, na kameny, prostě na věci, které by posádku mohly ze soutěže vyřadit.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.