Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou neslevili ze svého nabitého programu ani s blížícím se koncem roku. Jejich Fiesta R5 připravovaná týmem Orsák Rallysport byla k vidění na všech tuzemských exhibičních akcích, což zahrnovalo brněnskou Agrotec Sportlife Rallyshow, Setkání mistrů v Sosnové, Pražský rallysprint a Mikuláš rally ve Slušovicích. Opět se tak potvrdilo, že fiesta Martinovi s Jindřiškou skvěle padla do noty a ke svezení využívají každou příležitost. S lehkou nadsázkou můžeme říct, že je z auta vyhnaly až blížící se vánoční svátky.
Dalo by se očekávat, že hlavním účelem show na konci sezony bude bavení diváků. Tam, kde se měří čas, ale nikdo nechce být poslední a některé týmy dokonce před těmito podniky organizují celodenní testování. „Vlčák“ tuto situaci v Sosnové komentoval následovně: „Od začátku se jede naplno. Ten, kdo tvrdí opak, kecá. Pro nás jsou kilometry při volných podnicích důležité i kvůli sbírání dat před novou sezonou. Na podnicích s kluzkým povrchem by se tyto zkušenosti mohly hodit.“ Nutno zdůraznit, že na sosnovském autodromu se jízda naplno Martinovi vyplatila. Ve finále B sice těsně podlehl Grzegorzi Grzybovi, přesto však byl klasifikován na třetím místě jako nejrychlejší Čech rallyové kategorie. „Do finále jsem zvolil měkké pneumatiky, které optimálně fungovaly v prvním kole. Pak se ale přehrály a začal jsem ztrácet,“ vysvětlil prohru „Vlčák“.
Zatímco Sosnová nabídla souboj o každou desetinku, jediným ryze exhibičním podnikem závěru sezony byla Agrotec Sportlife Rallyshow. V Brně mezi pavilony se neměřil čas, což umožňovalo mnohem uvolněnější jízdu než na zbylých podnicích. Jen je škoda, že si na rallyshow, která patřila k doprovodným akcím vyhlášeného veletrhu Sportlife Brno, nenašlo cestu více diváků. „Podle mě to byla parádní akce. Opět jsme si vyzkoušeli různé věci na autě a také jsme měli příležitost povozit partnery. Jediný problém nám přivodily dvě prasklé poloosy. Příčinu hledáme, ale pravděpodobně je to tím, že jedeme příliš měkký podvozek. Poloosa šla zřejmě přes úhel v kloubu, a proto praskla,“ analyzoval Martin, který byl v Brně jediným zástupcem soutěžácké špičky.
Zatímco do Sosnové a do Brna se reprezentanti týmu Svarmetal Motorsport teprve učí jezdit, Praha a Slušovice patří k tradičním zastávkám. Z výsledkového pohledu dopadly tyto dvě akce pro Martina s Jindřiškou hodně rozdílně – zatímco v silné pražské konkurenci brali i přes penalizaci třinácté místo, ve Slušovicích „Vlčák“ letos poprvé a naposledy využil prostor k jezdecké chybě. „Praha je prestižní podnik založený na komerci. To by mi vůbec nevadilo, bez peněz to dneska nejde, ale pravidla, podle kterých se jede, jsou přinejmenším zvláštní či úsměvná a závodníky, kteří tyto praktiky neznají, zastihne nepřipravené. Bohužel se to vše promítá i do měřených časů. V našem případě sehrála klíčovou roli 30sekundová penalizace za retardér, která nás sesadila o sedm pozic dozadu, ale náladu jsme si tím pokazit nenechali. Co se týče mikulášské rally, zde bych pořadatele naopak obzvlášť pochválil. Je na nich vidět srdce a obrovská zkušenost, která se promítá do celkové úrovně soutěže. My jsme s Jindřiškou soutěž pojali jako možnost udělat si jasno v mokrých pneumatikách, vyzkoušeli jsme celkem tři značky a snad už jsme moudřejší. V samotném závěru jsem se dokonce tak rozvášnil, až jsem na výjezdu z levé zatáčky zavadil o obrubník a z forda byla tříkolka. Museli jsme vyměnit kolo a rázem nebylo kam spěchat – propadli jsme se až do páté desítky,“ shrnul nejdůležitější momenty obou akcí pilot.
Mikulášská rally definitivně uzavřela letošní dlouhou, náročnou, ale také krásnou sezonu automobilových soutěží. Martin s Jindřiškou z ní vytěžili jednak sedmé místo v absolutním pořadí Mistrovství ČR v rally, ale především vítězství v Poháru 2+ při jednodenních sprintrally. Oba členové posádky proto nechyběli na slavnostním vyhlašování mistrů, které se uskutečnilo v listopadu v Plzni. „S letošní sezonou jsme určitě spokojení. Kdybychom dříve přestoupili do forda, mohli jsme na tom být v Mistrovství ČR v rally lépe, ale co není letos, může být za rok. V každém případě bychom rádi poděkovali všem našim partnerům a příznivcům za obrovskou podporu v průběhu celého roku. Nejen jim, ale také všem fanouškům motoristického sportu bychom s Jindřiškou rádi popřáli příjemné Vánoce a už nyní se těšíme na shledanou v nadcházející sezoně,“ uzavřel předvánoční povídání „Vlčák“.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.