Německá 3-Städte-rallye korunovala letošní vítěze XTG Opel ADAM Cupu. Maximum bodů do české klasifikace získali Matěj Kamenec s Adamem Jurkou, což jim zaručilo pohárový triumf. Polák Jerzy Tomaszczyk se musí spokojit s druhým místem, třetí pozici získal Martin Mottl.
XTG Opel ADAM Cup zavítal k poslední soutěži kalendáře na německé tratě 3-Städte-rallye. Bavorský podnik je v posledních letech oficiálním zakončením německého ADAC Opel ADAM Cupu a česká obdoba zůstává této tradici rovněž věrná. Loni byli v Německu korunováni premiérovými vítězi poháru Josef Peták s Alenou Benešovou, letos jejich pozice zaujali Matěj Kamenec s Adamem Jurkou.
Přitom jejich výchozí situace před startem byla naprosto shodná s jejich letošními pohárovými rivaly, polským duem Jerzy Tomaszczyk – Lukasz Sitek. Na německých tratích ovšem Kamenec dominoval. Po první etapě dokonce vévodil průběžnému hodnocení všech pohárových ADAMů, aby nakonec skončil druhý za německým vítězem Huttunenem. V duelu s Tomaszczykem však od začátku tahal za delší provaz a nakonec v poměru vítězství 8:2 v měřených testech pohárovou klasifikaci opanoval. Díky čtvrtému vítězství v sezoně získal i konečný pohárový vavřín.
Nic nebylo rozhodnuto ani v boji o třetí příčku mezi Martinem Mottlem a Robertem Hordossym. Rychleji začali Hordossy se Štěpánem Palivcem, ale jejich havárie ve třetím testu zajistila bronzový stupínek Mottlovi s Václavem Vorlem.
Výsledky XTG Opel ADAM Cup – 3-Städte-Rallye:
1. Kamenec – Jurka (Opel Adam Cup) 1:17:43,72. Tomaszczyk – Sitek (Opel Adam Cup) 1:18:59,53. Mottl – Vorel (Opel Adam Cup) 1:21:36,3
Konečné pořadí XTG Opel ADAM Cupu 2016:
1. Matěj Kamenec 140, 2. Jerzy Tomaszczyk 135, 3. Martin Mottl 92, 4. Robert Hordossy 76. Další jezdci nesplnili podmínky zápočtu do konečné klasifikace poháru.
Ohlasy účastníků:
Matěj Kamenec: „Před startem jsme si s Adamem řekli, že pojedeme ´strop´ a sám musím přiznat, že tolikrát jsem ještě neměl srdce v krku, jako při nočních vložkách 3-Städte Rallye. Navíc bylo těžké zvolit optimální gumy, vzhledem k nízké teplotě jsme se rozhodli pro mokré pneumatiky. Navíc z pár pasáží jsme neměli dobrý pocit a mysleli jsme si, že jsme v nich hodně ztratili. Když jsme se v servisu po první etapě dozvěděli časy, nemohli jsme uvěřit tomu, že jsme byli první mezi všemi ADAMy.
I dále se nám jelo perfektně, trať nám seděla, časy padaly, auto fungovalo. Pocity byly nádherné. V ranní sekci jsme tak náš náskok ještě zvýšili a po sedmé ´erzetě´, ve které Jerzy chyboval, jsme měli už více než minutový náskok.
V poslední sekci jsme se rozhodli jet více na jistotu, a tak nás nakonec přeskočil Jari Huttunen, ale to nám úsměv z tváře rozhodně nesebralo. I tak jsme byli neskutečně šťastní, protože nás zajímal hlavně souboj s Jerzym a Lukaszem.
Celkově jsem moc rád, že u nás letos oba startovali, protože právě díky nim jsme museli do každého závodu dát maximum. Letošní sezóna navíc byla v úplně jiném tempu než loni. To dokazují i časy z letošních rychlostních zkoušek, které se jely stejně i v loňské sezóně.
Letošní ročník XTG Opel ADAM Cupu hodnotím jednoznačně pozitivně, obohatila ho Barumka i Příbram.
Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří nám pomohli v zisku letošního titulu. Od začátku do konce nám perfektně fungovalo auto z MV Cars Rally Teamu. Kvality, které tým Martina Vopatřila má, dokázala skutečnost, že jsme ani jednou neodstoupili pro technickou závadu. Můj spolujezdec Adam Jurka mi na začátku sezóny řekl, že letos chce pohár vyhrát a podle toho také celou sezonu fungoval. Na každém závodě byli i naši fanoušci, obrovskou podporu mi poskytovala i má přítelkyně a vše dokonale zastřešoval týmový manažer Mojmír Juříček. Opravdu jsme se mohli soustředit jen na závodění. Děkuji také promotérovi XTG, který Opel ADAM Cup v Česku zdárně pořádá.“
Jerzy Tomaszczyk: „Samozřejmě jsme chtěli v souboji s Matějem a Adamem vyhrát, ale takový je motorsport. Mnohdy rozhodují drobnosti. Dali jsme do boje o pohárový titul opravdu vše, ale tentokrát vše nefungovalo na sto procent. Začalo to už v pátek komplikacemi se světelnou rampou, pokračovalo rozhozenou geometrií a problémy s brzdami po jednom z ´katů´na úvodní sobotní zkoušce St. Salvator. Na další vložce jsme zase jeli bez interkomu a vše vyvrcholilo výletem z trati na třetí sobotní vložce. Od tohoto momentu nám bylo jasné, že na kluky tentokrát nemáme.
Na druhou stranu jsem se celou sezonu těšil ze soubojů s Matějem. Oba jsme ukázali svou rychlost, což jsme dokladovali i proti konkurenci z německého ADAC Opel ADAM Cupu. To je potvrdilo vysokou sportovní úroveň letošního XTG Opel ADAM Cupu v Česku. A velké díky patří i pořadatelům poháru, bylo mi potěšením být v letošní sezoně součástí tohoto seriálu.“
Martin Mottl: „Začali jsme opatrně s cílem nechybovat. Nechtěli jsme přijít o možnost zabojovat v sobotu o konečnou třetí příčku. Navíc jsem od pátku bojoval s chřipkou a teplotou, takže závodění bylo chvílemi docela náročné, ale díky Jirkovi Bryndovi, který mi podal medikamenty, jsem to přežil…
Po Robertově odstoupení jsem už myslel jen na dojetí a ukázalo se, že jízda na jistotu je mnohdy horší než jízda na limitu. Nakonec jsme dojeli, bavilo nás to a to bylo nejdůležitější.
Celá sezóna se dala charakterizovat slovy jako na houpačce. Začátek byl více než rozpačitý, po Barumce se naše tempo začalo zlepšovat a vzešlo z toho třetí místo v konečném hodnocení poháru. Všem, kdo se na tom podíleli, nebo mě podporovali, moc děkuji.“
Robert Hordossy: „V Německu jsme v podstatě zdarma odevzdali třetí místo Martinovi Mottlovi. Po prvních dvou ´erzetách´jsme před ním měli náskok cca 10 sekund a věřím, že bychom ho dále navyšovali. Bohužel na trojce jsem udělal chybu v rychlé delší zatáčce. Nepodřadil jsem, auto na konci ztratilo tah a tím se mi začal hrnout zadek a skončili jsme v bahnité ´škarpě´, odkud nebylo úniku. I když se o to zejména fanoušci z Finska velmi snažili.
Auto nebylo ani moc poškozeno. Ovšem do momentu, kdy do našeho ADAMa v plné rychlosti narazila domácí posádka a zrušila celou přední část auta. Upřímně je to velká zkušenost a příště v takovém případě nechám auto z nebezpečného úseku vytáhnout i za cenu pozastavení zkoušky.
Letos jsme se Štěpánem Palivcem udělali velký kus práce. Hodně jsme pracovali na rozpisu, který máme již velmi detailní. Samozřejmě zrychlování sebou nese větší riziko a někdy to prostě nevyjde, každopádně jsem i za to rád, jelikož stagnovat na místě by mě nebavilo. Minulý rok jsme na německém finále byli v podstatě na posledních místech, letos jsme byli po prvních dvou ´erzetách´ okolo šestého místa. To byl znatelný posun a potvrzuje navýšení rychlosti v autě.“
Zdeněk Pekárek, promotér XTG Opel ADAM Cup: „Myslím si, že druhý ročník XTG Opel ADAM Cupu byl ještě úspěšnější než ten loňský a doufám, že se nám podaří, aby sliby, které nám FAS dal, byly naplněny a pohárové soutěžení v Česku bylo zase trochu zajímavější. Děkujeme všem zúčastněným posádkám a gratulujeme nejen vítězi, ale všem, kteří zdárně dokončili jakoukoliv pohárovou soutěž.“
Andrej Barčák, marketingový ředitel Opel CS: „Jsme nadšeni, že se nám letos podařilo více než dobře navázat na úspěch prvního ´rozjezdového´ ročníku šampionátu Opel ADAM Cup. Výrazně narostl počet startujících posádek, ADAM Cup se jel jako součást nejprestižnější domácí soutěže Barum Rally a o vyrovnanosti posádek svědčí mj. i to, že až do posledního podniku – německé ADAC 3-Städte-Rallye nebylo o vítězi rozhodnuto. S velkým očekáváním proto už nyní připravujeme plány pro sezonu 2017, kdy chceme ADAM Cup společně s promotérem XTG motorsport opět posunout dál a nabídnout ještě kvalitnější a atraktivnější závodění jak mladým pilotům, tak divákům u trati.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.