Německá 3-Städte-rallye korunovala letošní vítěze XTG Opel ADAM Cupu. Maximum bodů do české klasifikace získali Matěj Kamenec s Adamem Jurkou, což jim zaručilo pohárový triumf. Polák Jerzy Tomaszczyk se musí spokojit s druhým místem, třetí pozici získal Martin Mottl.
XTG Opel ADAM Cup zavítal k poslední soutěži kalendáře na německé tratě 3-Städte-rallye. Bavorský podnik je v posledních letech oficiálním zakončením německého ADAC Opel ADAM Cupu a česká obdoba zůstává této tradici rovněž věrná. Loni byli v Německu korunováni premiérovými vítězi poháru Josef Peták s Alenou Benešovou, letos jejich pozice zaujali Matěj Kamenec s Adamem Jurkou.
Přitom jejich výchozí situace před startem byla naprosto shodná s jejich letošními pohárovými rivaly, polským duem Jerzy Tomaszczyk – Lukasz Sitek. Na německých tratích ovšem Kamenec dominoval. Po první etapě dokonce vévodil průběžnému hodnocení všech pohárových ADAMů, aby nakonec skončil druhý za německým vítězem Huttunenem. V duelu s Tomaszczykem však od začátku tahal za delší provaz a nakonec v poměru vítězství 8:2 v měřených testech pohárovou klasifikaci opanoval. Díky čtvrtému vítězství v sezoně získal i konečný pohárový vavřín.
Nic nebylo rozhodnuto ani v boji o třetí příčku mezi Martinem Mottlem a Robertem Hordossym. Rychleji začali Hordossy se Štěpánem Palivcem, ale jejich havárie ve třetím testu zajistila bronzový stupínek Mottlovi s Václavem Vorlem.
Výsledky XTG Opel ADAM Cup – 3-Städte-Rallye:
1. Kamenec – Jurka (Opel Adam Cup) 1:17:43,72. Tomaszczyk – Sitek (Opel Adam Cup) 1:18:59,53. Mottl – Vorel (Opel Adam Cup) 1:21:36,3
Konečné pořadí XTG Opel ADAM Cupu 2016:
1. Matěj Kamenec 140, 2. Jerzy Tomaszczyk 135, 3. Martin Mottl 92, 4. Robert Hordossy 76. Další jezdci nesplnili podmínky zápočtu do konečné klasifikace poháru.
Ohlasy účastníků:
Matěj Kamenec: „Před startem jsme si s Adamem řekli, že pojedeme ´strop´ a sám musím přiznat, že tolikrát jsem ještě neměl srdce v krku, jako při nočních vložkách 3-Städte Rallye. Navíc bylo těžké zvolit optimální gumy, vzhledem k nízké teplotě jsme se rozhodli pro mokré pneumatiky. Navíc z pár pasáží jsme neměli dobrý pocit a mysleli jsme si, že jsme v nich hodně ztratili. Když jsme se v servisu po první etapě dozvěděli časy, nemohli jsme uvěřit tomu, že jsme byli první mezi všemi ADAMy.
I dále se nám jelo perfektně, trať nám seděla, časy padaly, auto fungovalo. Pocity byly nádherné. V ranní sekci jsme tak náš náskok ještě zvýšili a po sedmé ´erzetě´, ve které Jerzy chyboval, jsme měli už více než minutový náskok.
V poslední sekci jsme se rozhodli jet více na jistotu, a tak nás nakonec přeskočil Jari Huttunen, ale to nám úsměv z tváře rozhodně nesebralo. I tak jsme byli neskutečně šťastní, protože nás zajímal hlavně souboj s Jerzym a Lukaszem.
Celkově jsem moc rád, že u nás letos oba startovali, protože právě díky nim jsme museli do každého závodu dát maximum. Letošní sezóna navíc byla v úplně jiném tempu než loni. To dokazují i časy z letošních rychlostních zkoušek, které se jely stejně i v loňské sezóně.
Letošní ročník XTG Opel ADAM Cupu hodnotím jednoznačně pozitivně, obohatila ho Barumka i Příbram.
Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří nám pomohli v zisku letošního titulu. Od začátku do konce nám perfektně fungovalo auto z MV Cars Rally Teamu. Kvality, které tým Martina Vopatřila má, dokázala skutečnost, že jsme ani jednou neodstoupili pro technickou závadu. Můj spolujezdec Adam Jurka mi na začátku sezóny řekl, že letos chce pohár vyhrát a podle toho také celou sezonu fungoval. Na každém závodě byli i naši fanoušci, obrovskou podporu mi poskytovala i má přítelkyně a vše dokonale zastřešoval týmový manažer Mojmír Juříček. Opravdu jsme se mohli soustředit jen na závodění. Děkuji také promotérovi XTG, který Opel ADAM Cup v Česku zdárně pořádá.“
Jerzy Tomaszczyk: „Samozřejmě jsme chtěli v souboji s Matějem a Adamem vyhrát, ale takový je motorsport. Mnohdy rozhodují drobnosti. Dali jsme do boje o pohárový titul opravdu vše, ale tentokrát vše nefungovalo na sto procent. Začalo to už v pátek komplikacemi se světelnou rampou, pokračovalo rozhozenou geometrií a problémy s brzdami po jednom z ´katů´na úvodní sobotní zkoušce St. Salvator. Na další vložce jsme zase jeli bez interkomu a vše vyvrcholilo výletem z trati na třetí sobotní vložce. Od tohoto momentu nám bylo jasné, že na kluky tentokrát nemáme.
Na druhou stranu jsem se celou sezonu těšil ze soubojů s Matějem. Oba jsme ukázali svou rychlost, což jsme dokladovali i proti konkurenci z německého ADAC Opel ADAM Cupu. To je potvrdilo vysokou sportovní úroveň letošního XTG Opel ADAM Cupu v Česku. A velké díky patří i pořadatelům poháru, bylo mi potěšením být v letošní sezoně součástí tohoto seriálu.“
Martin Mottl: „Začali jsme opatrně s cílem nechybovat. Nechtěli jsme přijít o možnost zabojovat v sobotu o konečnou třetí příčku. Navíc jsem od pátku bojoval s chřipkou a teplotou, takže závodění bylo chvílemi docela náročné, ale díky Jirkovi Bryndovi, který mi podal medikamenty, jsem to přežil…
Po Robertově odstoupení jsem už myslel jen na dojetí a ukázalo se, že jízda na jistotu je mnohdy horší než jízda na limitu. Nakonec jsme dojeli, bavilo nás to a to bylo nejdůležitější.
Celá sezóna se dala charakterizovat slovy jako na houpačce. Začátek byl více než rozpačitý, po Barumce se naše tempo začalo zlepšovat a vzešlo z toho třetí místo v konečném hodnocení poháru. Všem, kdo se na tom podíleli, nebo mě podporovali, moc děkuji.“
Robert Hordossy: „V Německu jsme v podstatě zdarma odevzdali třetí místo Martinovi Mottlovi. Po prvních dvou ´erzetách´jsme před ním měli náskok cca 10 sekund a věřím, že bychom ho dále navyšovali. Bohužel na trojce jsem udělal chybu v rychlé delší zatáčce. Nepodřadil jsem, auto na konci ztratilo tah a tím se mi začal hrnout zadek a skončili jsme v bahnité ´škarpě´, odkud nebylo úniku. I když se o to zejména fanoušci z Finska velmi snažili.
Auto nebylo ani moc poškozeno. Ovšem do momentu, kdy do našeho ADAMa v plné rychlosti narazila domácí posádka a zrušila celou přední část auta. Upřímně je to velká zkušenost a příště v takovém případě nechám auto z nebezpečného úseku vytáhnout i za cenu pozastavení zkoušky.
Letos jsme se Štěpánem Palivcem udělali velký kus práce. Hodně jsme pracovali na rozpisu, který máme již velmi detailní. Samozřejmě zrychlování sebou nese větší riziko a někdy to prostě nevyjde, každopádně jsem i za to rád, jelikož stagnovat na místě by mě nebavilo. Minulý rok jsme na německém finále byli v podstatě na posledních místech, letos jsme byli po prvních dvou ´erzetách´ okolo šestého místa. To byl znatelný posun a potvrzuje navýšení rychlosti v autě.“
Zdeněk Pekárek, promotér XTG Opel ADAM Cup: „Myslím si, že druhý ročník XTG Opel ADAM Cupu byl ještě úspěšnější než ten loňský a doufám, že se nám podaří, aby sliby, které nám FAS dal, byly naplněny a pohárové soutěžení v Česku bylo zase trochu zajímavější. Děkujeme všem zúčastněným posádkám a gratulujeme nejen vítězi, ale všem, kteří zdárně dokončili jakoukoliv pohárovou soutěž.“
Andrej Barčák, marketingový ředitel Opel CS: „Jsme nadšeni, že se nám letos podařilo více než dobře navázat na úspěch prvního ´rozjezdového´ ročníku šampionátu Opel ADAM Cup. Výrazně narostl počet startujících posádek, ADAM Cup se jel jako součást nejprestižnější domácí soutěže Barum Rally a o vyrovnanosti posádek svědčí mj. i to, že až do posledního podniku – německé ADAC 3-Städte-Rallye nebylo o vítězi rozhodnuto. S velkým očekáváním proto už nyní připravujeme plány pro sezonu 2017, kdy chceme ADAM Cup společně s promotérem XTG motorsport opět posunout dál a nabídnout ještě kvalitnější a atraktivnější závodění jak mladým pilotům, tak divákům u trati.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.