Kunovický René Dohnal začal jezdit rally v roce 2011. Již v následující sezoně získal absolutně 2. místo ve třídě 10 ve sprintech. Stejného umístění dosáhl mladý jezdec ve třídě 7 v roce 2013. V loňském roce vstoupil Dohnal s Hondou Civic VTi do velkého mistráku a hned získal mistrovský titul.
Po nepříliš vydařené sezóně 2014, kterou výrazně poznamenala havárie při Valašské rally se René Dohnal rozhodoval, jakým způsobem se bude ubírat dále. Po třech letech absolvovaných v jednodenních soutěžích padla volba na přechod k dvoudenním soutěžím, které získaly status mistrovství republiky. Mladému jezdci ovšem chyběly zkušenosti s jízdou za tmy, na dlouhých zkouškách a právě tyto podmínky velké soutěže nabízejí. Navíc veškeré tratě s výjimkou Barumky pro něj byly zcela nové. Úvodní závod po zimní pauze absolvoval René s Rudolfem Kouřilem v Klatovech v rámci Rally Šumava Klatovy. „Před startem se nepodařilo zajistit žádný test, takže obnovení návyků v závodním autě po půlroční pauze proběhlo na shakedownu před samotným startem. Za tyto možnosti testování, kdy se nezávodí na čas, jsem velmi rád. Pokud člověk netestuje, je to ideální příležitost, jak se do závodního rytmu trochu dostat, aniž byste ztratili spoustu času z kraje závodu. První etapa se nesla ve znamení učení se s vozem Honda Civic při jízdě za tmy. Etapu jsme zakončili na vedoucí příčce ve třídě a s výkonem byli docela spokojeni. Druhá etapa obsahovala velmi rychlé zkoušky, které neodpustily chybu. Bohužel na ni doplatilo několik jezdců velkými haváriemi a část rychlostních zkoušek byla zrušena. My jsme si po celou etapu drželi náskok na naše soupeře a v cíli jsme slavili úspěch v podobě našeho prvního vítězství v sezóně,“ vrátil se k vstupu do loňské sezony René Dohnal.
Přesně měsíc měl kunovický mladík na regeneraci po soutěži a přípravu na další rally. Tou byla Rally Český Krumlov s malebnou dominantou nad cílovou rampou, českokrumlovským hradem. Na jih Čech se René s Rudolfem velmi těšili, neboť tato soutěž patří mezi ty nejkrásnější u nás. „Začali jsme s velikým respektem, ale svižně. Lehké přetočení ve vracečce přišlo na RZ3, ale do servisu jsme dorazili jako vedoucí posádka ve třídě. Druhá půlka první etapy se nesla v duchu příchodu deště. První erzetu této sekce jsme projeli za sucha a ve druhé začalo pršet. Auto bylo velmi těžké ovládat, ale do cíle jsme dorazili a na přejezdu přehodili mokré pneu z rezervy na předek vozu. Poslední zkoušku jsme jen v poklidu projeli, protože se na slicky na zadku vozu nedalo za deště spolehnout. Spát jsme ovšem šli s pěkným náskokem na druhého v pořadí. Začátek druhé etapy nám moc nevyšel. Dalo by se říci, že jsme zaspali první zkoušku a náš největší soupeř se začal dotahovat. Museli jsme tedy zatáhnout na legendární RZ Malonty, což se podařilo a útok jsme odvrátili. Lukáš Nekvapil poté udělal defekt pneu a my měli najednou náskok přes tři minuty na druhé v pořadí. Ke konci etapy přišly ještě lijáky, které udělaly z tratě doslova bahenní lázeň. I druhý závod jsme ve třídě vyhráli a po dvou soutěžích jsme měli plný počet bodů,“ uvedl mladý jezdec.
Rally Hustopeče bere René Dohnal jako svůj domácí závod. Nesčetněkrát zde byl jako divák, takže tušil, co jej čeká. Rudolf Kouřil nebyl díky své pozici ředitele soutěže k dispozici, takže na sedadlo spolujezdce usedl Roman Švec. Na startu se sešla největší možná konkurence, kterou třída 9, kde Dohnal startuje, nabízí. „Do závodu jsme si nedávali vysoké cíle, o to víc nás překvapil jeho průběh. Vyhráli jsme všechny čtyři rychlostní zkoušky a vytvořili si čtyřicetivzeřimový náskok před soupeři. Bohužel to bylo to jediné, co jsme v okolí Hustopečí předvedli. Na první sobotní erzetě nám praskla ihned na startu poloosa a bylo po závodě,“ popsal první odstoupení v sezoně Dohnal.
Následovala soutěž, která je v Česku velkým pojmem, Bohemia rally v Mladé Boleslavi. První zklamání přišlo pro Dohnala při zveřejnění startovní listiny, kde byla třída 9 zařazená do hloubi pole za mnohem pomalejší vozy. Tím se daly očekávat problémy s rušením erzet, či dojížděním pomalejších vozů. V úvodu soutěže se avizované nepříjemnosti projevily a díky nim se René Dohnal s Rudolfem Kouřilem propadli do hloubi pole. V druhé etapě se posádka soustředila na zisk bodů za druhé místo ve třídě.
Barum Rally patří každoročně k vrcholům soutěžácké sezóny a nejinak tomu bylo i vloni. Na Barumce Dohnal startoval již třikrát a vždy náročnou soutěž dokončil. „Barumka měla mnohé napovědět o zisku titulu v naší třídě. Ve Zlíně se sešla opět velká konkurence a my s Rudolfem nechtěli hrát druhé housle. Nechtěli jsme ale jít ani do velkého rizika, protože prioritou byl zisk bodů, které nám mohly zajistit titul pro rok 2015. Na městské speciálce jsme dojeli těsně druzí za neskutečně rychlým Josefem Vojáčkem. Sobotní etapa se nesla v duchu křeče a chyb z mé strany. Jízda byla velmi neucelená a plná zbytečných chybek jako probrzdění, couvání či, zavadění o patník. Konečné druhé místo v cíli etapy tedy bylo velkým překvapením. Neděle se jela v blízkosti mého bydliště, takže jsem se snažil jet maximálně zodpovědně a etapu si užít. I tak jsem, ale zažil hororovou situaci, kdy jsem měl 10 km na RZ Troják pet lahev mezi pedály. Naštěstí prázdnou. Jízda jinak byla taková, jaká měla být, a druhé místo jsme si udrželi. Díky tomu jsme získali dostatek bodů, které nám zaručily zisk titulu ve třídě 9 pro rok 2015,“ podělil se o dojmy ze zlínské rally valašský jezdec.
Po předčasném zisku titulu ve třídě 9 zbýval do konce sezóny ještě jeden mistrovský podnik. Namísto zrušené příbramské soutěže se v kalendáři objevil již podruhé během jednoho roku závod v Klatovech. Tentokrát to byla pouze jednodenní soutěž. S ohledem na sezónu 2016 se René rozhodl startovat s vozem kategorie R2, kdy padla volba na Citroen C2 R2 z týmu Petra Koláře. I v Klatovech byl na programu shakedown, na kterém se Dohnal prvně seznamoval s novým vozem. „Oproti hondě je citroen naprosto rozdílný vůz, který má sekvenční pětistupňovou převodovku a velké brzdy. Spojku zde potřebujete pouze na rozjetí, poté ji nepoužíváte. Nejsložitější bylo vůbec pochopit, jak vůz správně využívat, protože potřeboval naprosto jiné zacházení. Shakedown jsme ovšem ani jednou kompletně neprojeli, protože se na voze objevil problém s klapkou. během pár rychlostních zkoušek začala přetavovat v jistotu a vedla k dosažení pěkných časů v porovnání s konkurenci, která s těmito vozy jezdí delší dobu. V cíli jsme byli klasifikováni jako čtvrtí ve třídě 6,“ uvedl kunovický jezdec ke změně vozu i spolujezdce, kdy podruhé v loňském roce četl rozpis Dohnalovi Roman Švec.
Výčet startů Reného Dohnala v loňské sezoně obsahuje i jeden start v rallysprintech v Jeseníkách. Zde startoval René s Tomášem Šmídem, ale Hondu Civic VTi zastavil poškozený chladič po kontaktu se zpomalovacím retardérem. „Sezónu 2015 musím hodnotit jako maximálně úspěšnou. Dokázali jsme pravidelně sbírat body, některé závody vyhrát a vyhnout se haváriím. Sezóna nám také dala spoustu zkušeností s tratěmi velkého mistráku, který byl do této doby pro mne neznámý. Chtěl bych touto cestou poděkovat rodině, hlavně tátovi, bez kterého bych mohl těžko závodit, takže tento titul věnuji právě jemu. Také chci poděkovat všem našim sponzorům, fanouškům a týmu Petra Koláře, který připravoval v průběhu celého roku naprosto bezchybně fungující vůz, na který se dalo spolehnout. Děkuji a budu moc rád, když naše spolupráce bude nadále pokračovat. Ohledně letošní sezóny je vše otevřené. Budou probíhat jednání s partnery a doufám, že se vše podaří domluvit tak, abych mohl startovat s vozem kategorie R2 ve velkém šampionátu a vybraných podnicích rallysprint série. Co se týče našeho sportovního náčiní, tak vše nasvědčuje tomu, že půjde o vůz francouzské značky.“ shrnul rok 2015 a nastínil plány do letošní sezony René Dohnal.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?