Pro kvalitní výkon závodníka je bezesporu důležitá motivace. Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou o ni před podzimní části sezony neměli nouzi, neboť jak v tabulce Mistrovství ČR v rally, tak i v hodnocení Poháru 2+ byla stále ještě reálná možnost vylepšit svoje aktuální postavení. Říjnová Rally Klatovy tyto ambice potvrdila a sezonu „velkých“ závodů končí posádka Svarmetal Motorsportu s hlavou vztyčenou. O konečném výsledku sprintového hodnocení naopak rozhodne až závěrečný závod ve Vsetíně.
Prvním závodem „Vlčákova“ podzimního turné se stala Rally Jeseníky s centrem v moravském městečku Šternberk. Do prvního podzimního dne sice stále ještě nějaký čas zbýval, vyhlášené je však typicky podzimní počasí, které jesenickou soutěž každoročně provází. Déšť v předvečer startu naznačoval správnost přísloví, že bez mokrých pneumatik se do Šternberku vůbec nemá smysl vydávat. Mokré cesty však poměrně rychle oschly a diváci si zcela netradičně mohli užívat babího léta. „Na Jeseníky jsem se těšil jako na uklouzanou soutěž se zrádným povrchem, vlhkým listím na krajnicích a ranní teplotou okolo nuly. Bohužel, ani tam jsme nepoužili mokré pneumatiky, protože mé přání nebylo vyslyšeno. Nicméně, Jeseníky považuji za jednu z nejlepších soutěží a za mne je to adept na tak zvaný „velký mistrák“. Soudím tak podle přejezdových tratí, kde jsme si s Jindřiškou několikrát řekli, že už snad musíme být na vložce. Rally je jeden z mých životně důležitých orgánů, proto jsem zvyklý s velkou pokorou děkovat všem organizátorům za každý kilometr rychlostní zkoušky. Jeseničtí to zvládli skvěle,“ liboval si nad kvalitně zorganizovanou soutěží Vlčák. Libovat si mohli i jeho fanoušci, neboť fabia se startovním číslem 5 se po celý závod pohybovala do šestého místa absolutního pořadí. V nejlepší formě zastihl Martina a Jindřišku začátek druhé sekce soutěže, kdy v silné konkurenci chvíli drželi čtvrté místo. Osychající trať však hrála více do karet vozům kategorie WRC a pád za Dohnalův focus se ukázal být neodvratným. V cíli patřilo Martinovi s Jindřiškou páté místo jak v celkovém pořadí, tak v hodnocení Poháru 2+. „V Jeseníkách jsou krásné tratě, které se za nevyzpytatelného podzimního počasí mění v uklouzané a hodně zrádné. Oproti minulému roku se vůbec nic nezměnilo, a tak jsme i věděli, co nás čeká. Závod jsme si moc užívali a myslím, že největší radost nám udělal výsledek z RZ 5, kde jsme se oproti prvnímu průjezdu dokázali zrychlit na 12 kilometrech o 21 sekund,“ zhodnotila vydařený závod Jindřiška.
V Klatovech závodila posádka Svarmetal Motorsportu již v dubnu (získala sedmé místo) a tehdy netušila, že se na zdejší tratě vrátí letos ještě jednou. Člověk míní, život mění, a tak se místo zrušené Příbrami seriál „velkých“ soutěží uzavřel právě na Rally Klatovy. „Klatovští pořadatelé neměli lehký úkol. Zorganizovat náhradní podnik je vždycky náročnější než připravit soutěž s časovou rezervou podle kalendáře. S přihlédnutím na tento fakt plácám organizátory po ramenou, protože jsem byl mile překvapen. Čínovský okruh je pro mne pochopitelný za všech okolností, obzvlášť když jsem viděl počet diváků okolo tratě. Velice pozitivně hodnotím novou okruhovou vložku s výživným šotolinovým úsekem. Osobně mi to na šotolině moc nejde, ale fotky z těchto pasáží jsou neskonalé. Prach před autem, prach v autě, prach za autem, prostě šou, která by se v rally měla objevovat častěji,“ usmíval se Martin. A úlovky fotografů mu dávají za pravdu…
Na start klatovské soutěže nastupovala posádka Svarmetal Motorsportu jako sedmá v tabulce, neúčast Jana Jelínka jí však dávala velkou naději na posun kupředu. Stačilo získat alespoň devět bodů a pohlídat si finiš ze zadu číhajícího Jana Sýkory. Obojí se nakonec podařilo, byť klatovské tratě nebyly pro posádku, která se cítí dobře v technických pasážích, zcela optimální. „Všechny „erzety“ byly až moc rychlé, což dokazují rychlostní průměry, kdy jsme se ani na jednom testu nedostali pod 100 km/h. To muselo být v souboji s vozy kategorií WRC a R5 samozřejmě cítit. V každém případě jsme rádi, že se našla náhrada za zrušenou Příbram a my nebyli ochuzeni o závěrečný závod šampionátu. Jako obvykle jsme se do optimálního tempa dostávali postupně a ve druhých průjezdech jsme výrazně zrychlovali, o čemž nejlépe vypovídá třetí čas na poslední „erzetě“. Celý závod jsme absolvovali bez problémů a s výsledkem jsme naprosto spokojení,“ zhodnotila klatovské účinkování „palubní inženýrka“ Jindřiška Žáková. Absolutně šesté místo z Rally Klatovy splnilo svůj účel a bylo oceněno potřebnou porcí 18 bodů, které smíšenou posádku posunuly na výborné šesté místo v konečném hodnocení Mistrovství ČR v rally. Oproti loňsku se sice jedná o sestup o dvě pozice, posádka Svarmetal Motorsportu však letošního umístění dosáhla v nesrovnatelně silnější konkurenci.
Sezona ale stále ještě nekončí. Martin Vlček a Jindřiška Žáková se připravují na start posledního letošního sprintu, který v sobotu 17. října hostí Vsetín. Podzimní sklizeň zatím naší posádce přináší stoprocentní úspěšnost a nezbývá než doufat, že valašská soutěž tento trend potvrdí. Koneckonců, stále je ještě ve hře první místo v konečné tabulce Poháru 2+. „Závěrem bych rád poděkoval všem okolo našeho závodního auta - sponzorům za nálepky a podporu, mechanikům za servis, rodině za toleranci a všem v dalších širších kolech, včetně fanoušků. Moje velké díky však patří i malé Jindřišce, která ve velkém autě maká na sto procent a díky ní jsme posádka s dobrým věkovým průměrem a fyzickou hmotností,“ odlehčil naše povídání Martin.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.