Pro kvalitní výkon závodníka je bezesporu důležitá motivace. Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou o ni před podzimní části sezony neměli nouzi, neboť jak v tabulce Mistrovství ČR v rally, tak i v hodnocení Poháru 2+ byla stále ještě reálná možnost vylepšit svoje aktuální postavení. Říjnová Rally Klatovy tyto ambice potvrdila a sezonu „velkých“ závodů končí posádka Svarmetal Motorsportu s hlavou vztyčenou. O konečném výsledku sprintového hodnocení naopak rozhodne až závěrečný závod ve Vsetíně.
Prvním závodem „Vlčákova“ podzimního turné se stala Rally Jeseníky s centrem v moravském městečku Šternberk. Do prvního podzimního dne sice stále ještě nějaký čas zbýval, vyhlášené je však typicky podzimní počasí, které jesenickou soutěž každoročně provází. Déšť v předvečer startu naznačoval správnost přísloví, že bez mokrých pneumatik se do Šternberku vůbec nemá smysl vydávat. Mokré cesty však poměrně rychle oschly a diváci si zcela netradičně mohli užívat babího léta. „Na Jeseníky jsem se těšil jako na uklouzanou soutěž se zrádným povrchem, vlhkým listím na krajnicích a ranní teplotou okolo nuly. Bohužel, ani tam jsme nepoužili mokré pneumatiky, protože mé přání nebylo vyslyšeno. Nicméně, Jeseníky považuji za jednu z nejlepších soutěží a za mne je to adept na tak zvaný „velký mistrák“. Soudím tak podle přejezdových tratí, kde jsme si s Jindřiškou několikrát řekli, že už snad musíme být na vložce. Rally je jeden z mých životně důležitých orgánů, proto jsem zvyklý s velkou pokorou děkovat všem organizátorům za každý kilometr rychlostní zkoušky. Jeseničtí to zvládli skvěle,“ liboval si nad kvalitně zorganizovanou soutěží Vlčák. Libovat si mohli i jeho fanoušci, neboť fabia se startovním číslem 5 se po celý závod pohybovala do šestého místa absolutního pořadí. V nejlepší formě zastihl Martina a Jindřišku začátek druhé sekce soutěže, kdy v silné konkurenci chvíli drželi čtvrté místo. Osychající trať však hrála více do karet vozům kategorie WRC a pád za Dohnalův focus se ukázal být neodvratným. V cíli patřilo Martinovi s Jindřiškou páté místo jak v celkovém pořadí, tak v hodnocení Poháru 2+. „V Jeseníkách jsou krásné tratě, které se za nevyzpytatelného podzimního počasí mění v uklouzané a hodně zrádné. Oproti minulému roku se vůbec nic nezměnilo, a tak jsme i věděli, co nás čeká. Závod jsme si moc užívali a myslím, že největší radost nám udělal výsledek z RZ 5, kde jsme se oproti prvnímu průjezdu dokázali zrychlit na 12 kilometrech o 21 sekund,“ zhodnotila vydařený závod Jindřiška.
V Klatovech závodila posádka Svarmetal Motorsportu již v dubnu (získala sedmé místo) a tehdy netušila, že se na zdejší tratě vrátí letos ještě jednou. Člověk míní, život mění, a tak se místo zrušené Příbrami seriál „velkých“ soutěží uzavřel právě na Rally Klatovy. „Klatovští pořadatelé neměli lehký úkol. Zorganizovat náhradní podnik je vždycky náročnější než připravit soutěž s časovou rezervou podle kalendáře. S přihlédnutím na tento fakt plácám organizátory po ramenou, protože jsem byl mile překvapen. Čínovský okruh je pro mne pochopitelný za všech okolností, obzvlášť když jsem viděl počet diváků okolo tratě. Velice pozitivně hodnotím novou okruhovou vložku s výživným šotolinovým úsekem. Osobně mi to na šotolině moc nejde, ale fotky z těchto pasáží jsou neskonalé. Prach před autem, prach v autě, prach za autem, prostě šou, která by se v rally měla objevovat častěji,“ usmíval se Martin. A úlovky fotografů mu dávají za pravdu…
Na start klatovské soutěže nastupovala posádka Svarmetal Motorsportu jako sedmá v tabulce, neúčast Jana Jelínka jí však dávala velkou naději na posun kupředu. Stačilo získat alespoň devět bodů a pohlídat si finiš ze zadu číhajícího Jana Sýkory. Obojí se nakonec podařilo, byť klatovské tratě nebyly pro posádku, která se cítí dobře v technických pasážích, zcela optimální. „Všechny „erzety“ byly až moc rychlé, což dokazují rychlostní průměry, kdy jsme se ani na jednom testu nedostali pod 100 km/h. To muselo být v souboji s vozy kategorií WRC a R5 samozřejmě cítit. V každém případě jsme rádi, že se našla náhrada za zrušenou Příbram a my nebyli ochuzeni o závěrečný závod šampionátu. Jako obvykle jsme se do optimálního tempa dostávali postupně a ve druhých průjezdech jsme výrazně zrychlovali, o čemž nejlépe vypovídá třetí čas na poslední „erzetě“. Celý závod jsme absolvovali bez problémů a s výsledkem jsme naprosto spokojení,“ zhodnotila klatovské účinkování „palubní inženýrka“ Jindřiška Žáková. Absolutně šesté místo z Rally Klatovy splnilo svůj účel a bylo oceněno potřebnou porcí 18 bodů, které smíšenou posádku posunuly na výborné šesté místo v konečném hodnocení Mistrovství ČR v rally. Oproti loňsku se sice jedná o sestup o dvě pozice, posádka Svarmetal Motorsportu však letošního umístění dosáhla v nesrovnatelně silnější konkurenci.
Sezona ale stále ještě nekončí. Martin Vlček a Jindřiška Žáková se připravují na start posledního letošního sprintu, který v sobotu 17. října hostí Vsetín. Podzimní sklizeň zatím naší posádce přináší stoprocentní úspěšnost a nezbývá než doufat, že valašská soutěž tento trend potvrdí. Koneckonců, stále je ještě ve hře první místo v konečné tabulce Poháru 2+. „Závěrem bych rád poděkoval všem okolo našeho závodního auta - sponzorům za nálepky a podporu, mechanikům za servis, rodině za toleranci a všem v dalších širších kolech, včetně fanoušků. Moje velké díky však patří i malé Jindřišce, která ve velkém autě maká na sto procent a díky ní jsme posádka s dobrým věkovým průměrem a fyzickou hmotností,“ odlehčil naše povídání Martin.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?