Po letních prázdninách se opět rozjel kolotoč GPD Rally cupu. Na tatrováckém polygonu byl tentokráte nejrychlejší Antonín Tlusťák na Škodě Fabia S2000, mezi dvoukolkami pak suverénně dominoval Jaroslav Vančík s Citroënem C2.
V době, kdy se konala na mošnovském letišti letecká přehlídka Dny NATO, si dali dostaveníčko i rallyoví nadšenci. Kromě jízd plných smyků bylo možné vidět burácející letadla a dýmové efekty z Mošnova. Do Kopřivnice dorazilo dvaadvacet jezdců a ohlas GPD Rally cupu se dostává i za hranice, neboť dorazili i soutěžící z Polska a Slovenska. Tentokráte připravil tým vedený Silvestrem Mikuláštíkem čtyřkilometrový měřený úsek, který se jel šestkrát. Vozy poháněné jednou nápravou měly na polygonu zastoupení v devíti jezdcích. Hlavní favorit byl jasný od začátku, neboť Jaroslav Vančík již v minulosti dokázal, že na této trati zdárně konkuruje i čtyřkolkám. Zajímavé bylo sledovat počínání otce a syna Březíkových, kteří se střídali v Hondě Civic. Tady vyhrála zkušenost nad mládím a Martin porazil syna Adama. O zpestření se postarali Tomáš Urban s favoritem, jenž vyoral novou brázdu v příkopě, a Roman Koňuch s citroënem, který si pro změnu štrngl o pneumatiku a poslal na pár vteřin C2 na dvě kola. Vítězství nakonec nedoznalo překvapení a Jaroslav Vančík mohl převzít pohár pro nejrychlejší dvoukolku od své dcery. Ani malý incident přímo před očima majitele citroënu Marcela Svačiny, který málem dostal infarkt z blízké havárie, nepřibrzdilo Romana Koňucha a slovenský jezdec si dojel pro 2. místo. Třetí místo obsadili Petr Vraj junior s tátou, kteří se rovněž střídali na jednom voze, ovšem oproti Březíkům, jeli pod jedním startovním číslem. TOP 5 pak doplnili čtvrtý Martin Březík a pátý Lukasz Halama.
Druhá kategorie čtyřkolek byla jako obvykle zastoupena nejvíce vozy subaru a mitsubishi. Tentokráte jim ovšem přibyli silní soupeři. Škodu Fabia S2000 řídil Antonín Tlusťák, Ford Fiesta R5 Ondřej Bisaha a Škodu Octavia WRC Silvestr Mikuláštík. I v této kategorii byly dramatické chvilky. Subaristé Petr Mikuláštík chytil defekt a divoch Jaroslav Podešva si lehce ťukl o zídku a poškodil kolo. Rozestupy mezi jednotlivými jezdci byly v průběhu závodu minimální, a tak bylo stále o co bojovat. Čtyřkolky pravidelně obsazují přední místa v absolutní klasifikaci a ani v Kopřivnici tomu nebylo jinak, i když … TOP 5 uzavíral Silvestr Mikuláštík, který si ve svých rukách velmi pochvaloval staronový vůz. Pomyslnou bramborovou medaili a nápravu pocitů z jízdy po nevydařené Barum rally si z Kopřivnice domů odvezl Lukáš Matěna. Třetí místo obsadil při prvním startu s fiestou Ondřej Bisaha, kterému zároveň patří i nejrychlejší čas z jednotlivých erzet. Podruhé v krátkém sledu vystoupal na stupně vítězů Jaroslav Vančík, v absolutní klasifikaci jej dosažené časy vynesly na 2. místo. Vítězem se stal Antonín Tlusťák, který vede i průběžné hodnocení GPD Rally cup.
Tentokráte jsme na konci závodu vyzpovídali toho, kdo dělá na závodech vždy velkou show – Jaroslava Podešvu.
Jak ses dostal k automobilovým soutěžím?
„Jako malý kluk jsem vyrůstal v Hrobicích, což jak všichni ví, je jen kousek od bývalého testovacího polygonu v Dešné. Občas se mi stávalo, když jsem slyšel silný rachot motoru, že jsem vyběhl z domu a díval se na oblohu, kde padá letadlo. Nebe čisté, tak jsem popadl nohy na ramena a utíkal za kamarádem Karlem Coufalíkem, jenž byl technicky velmi nažhavený. „Karle, v Dešné jezdí závodničky, pojeďme tam.“ Oba jsme sedli na fichtla a valili na polygon. Ještě dnes se mi živě vybavují obrazy, jak se proti nám řítilo Audi Quattro Sport S1. Postupem času jsme se začali motat okolo motorek a různých motorů. Pak chtěl Karel jezdit motokáry a díky tomu jsem se ocitl v dílně Jirky Sedláře v Kašavě. Tady mi Jura ukázal sadu bridgestonek za pět tisíc a mě málem vypadly oči, neboť v té době se výplaty pohybovaly okolo patnácti set. To byl pro nás úplně jiný svět. Zde jsem se setkal i s dalšími vozy Škoda 130 RS, které měli Valoušek senior a bratři Končekové. Takže sem jsme jako děcka často chodili, a když Karel Coufalík začal jezdit ty motokáry, tak jsem mu dělal mechanika. Později jsme si s Karlem a ještě jedním klukem koupili crossovou 380 zetku. Krom toho jsme se samozřejmě chodili dívat na Barumku. Takže v takovém prostředí jsem vyrůstal.“
Co pro tebe znamenají závody?
„Mně slouží závody k odzkoušení technických věcí na autě. Co auto i jednotlivé díly vydrží v návaznosti na výkon vozu. Proto se občas stane, že nám na autě něco nevydrží. Ale vývoj vozu se mi líbí a láká mne, a když se to vše spojí se sportovní jízdou, pak to nemá chybu.“
Jsi pověstný svou rozevlátou jízdou, která havárie tě nejvíce bolela?
„Já mám asi trošku více rozevlátý styl jízdy, protože jinak bych asi nechtěl jezdit. Rovně jezdím po dálnici, a to se za celý rok najezdím až až. A kdybych měl jezdit rovně i při závodech, to by mne fakt nebavilo. Ale zase abych se obhájil, tak nejsem nějaký likvidátor aut. Jedna větší rána byla v roce 2013 v Kopřivnici, která se ovšem stala díky nedopatření. Je pravda, že jsem nohu z plynu nesundal, ale ve sněhu nebyly vidět vykopané kanály, které jsem jako jediný dokázal přeskákat. Odnesla to tehdy ramena…“
Nelákají tě závody typu rallysprintové série či velkého mistráku?
„Závody se vyloženě bavím a ani nechci svému ježdění obětovat více času. Proto bych rád ponechal své „starty“ na úrovni, v jaké jsou v současné době. Rozhodně nemám v plánu malý nebo velký mistrák, a pokud se jednou budu ubírat nějakým směrem, tak určitě k volným podnikům. Seriál závodů, které pořádá Silvestr mi maximálně vyhovuje. A můj názor je takový, že zde postupně bude přibývat posádek.“
Kolik jsi postavil vozů a které subaru bylo pro tebe to TOP?
„Auto, které máme teď na dílně, je naše čtvrté auto. A kdybych řekl, že současné subaru je o něco horší, než to předchozí, tak by to bylo špatně. My se ale snažíme posunout náš vývoj dopředu.“
Vyloženě se naskýtá otázka, proč právě značka Subaru?
„Ten hlavní zlom přišel s gétéčkem. V té době jsem neuvažoval o závodech vůbec. Měl jsem na dvoře sportovní vůz, který měl poháněná všechna kola, což bylo velkým plusem. A když jsem se v něm svezl, zjistil jsem, že s tím autem není něco zcela v pořádku a není to úplně normální auto J. Prostě mne v prvním momentu uchvátilo. Postupem času jsme přicházeli na výhody i nevýhody auta, přesto se subaru stalo srdeční záležitostí.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.