Jako na houpačce, tak se v letošní sezoně cítila rodinná dvojice Michal a Ivan Horákovi. Po dobrých výsledcích přišly výpadky a z útoku na konečné umístění ve třídě 6 na bedně, zbylo „až“ sedmé místo. Do příští sezony vstoupí Horákovi se změnami.
S velkými ambicemi vstupovali do sezony 2014 Michal a Ivan Horákovi. Ve třídě 6, kam vůz Škoda Fabia R2 připravovaný týmem Montrago spadal, si potajmu kladli vysoké cíle. V průběhu roku startovali v šesti sprintech, z toho tři závody zůstaly nedokončené. Poprvé se v letošním roce postavili syn s otcem na start dubnové Valašské rally. „Do úvodního sprintu jsme nastupovali nadšeni, ale jako by nám nebylo přáno. Na úvodní zkoušce nám přeběhla srna těsně před kapotou, což nás lehce rozhodilo, a z toho pak vyplynula i chyba na další zkoušce, kde jsme probrzdili odbočení. Na dalších zkouškách už jsme se chytili a zajížděli solidní časy. Na předposlední erzetě ovšem prasklo oko čepu řízení na těhlici LP kola. Naštěstí se to stalo na pomalejším úseku a RZ jsme pomalu dojeli. Být to v kalupu pří prudkém dobrzďování a odbočení, tak nás bouda asi neminula. Nikde jsme nic netrefili, zřejmě únava materiálu,“ popsal dění v úvodním sprintu sezony Ivan Horák. Spravit chuť si chtěla olomoucká dvojice při Rallysprintu Kopná a start to byl úspěšný.
V závodě přešel Michal na pneumatiky Pirelli a jejich funkčnost si velice pochvaloval. Ostrá jízda sice přinesla i menší technické problémy, ale posádka vše zvládla na výbornou a mohla při slavnostním vyhlášení stanout na bedně. „V průběhu závodu jsme katovali jednu zatáčku více, než jsme měli, a náraz odnesla lyžina pod motorem spolu s utrženým stabilizátorem. Mechanici z Montraga zapracovali v servisu na jedničku a poškození opravili. V závěru Kopné jsme pak měli ještě problémy s interkomem, ale 3. místo ve třídě jsme si již nenechali vzít,“ zavzpomínal na první pohárem oceněný start v letošní sezoně Michal Horák. V absolutní klasifikaci dokončili Horákovi Kopnou na 19. místě absolutně a čtvrtá příčka v dvoukolkách posádku jistě taky potěšila. Po radosti přišel smutek. Třetí a čtvrtý sprint sezony, respektive Rally Pačejov a Rally Vyškov zůstaly pro Michala s Ivanem nedokončeny. Pačejovský sprint začala rodinná posádka velmi dobře a zajetými časy se zařadila na druhé místo ve třídě za Ondru Bisahu. „V Pačejově se nám docela dařilo, ale pouze do 4. RZ, kde jsme podcenili jeden z horizontů, na kterém jsme skočili více, než jsme měli, a auto se dostalo půlkou do trávy mimo silnici. Proto jsem se rozhodl závodničku pustit do pole, ale po pár metrech najednou zakopla a udělala dva kotrmelce. Bohužel byl v trávě schovaný betonový kvádr,“ přiblížil jedinou havárii v sezoně Michal Horák. Nejistota po havárii se projevila i na rally v Vyškově.
„Na hanácké soutěži jsme se chtěli rychle dostat do závodu, ale jednoduše se nedařilo. Nejprve zrušili po havárii Petra Zedníka úvodní zkoušku a v následující jsem kupil mnoho chyb. Ta největší přišla na páté zkoušce, kde jsme sklouzli do příkopy plné bahna a odsud vyjeli až za pomocí těžké techniky. Tři nedokončené sprinty nám zhatily naše plány atakovat bednu, ale je to pouze rally,“ bere výpadky se sportovním nadhledem Michal Horák. Do konce sezony zbývaly závěrečné dva podniky, ale ani tady neměla posádka na růžích ustláno. Rally Jeseníky Michal s Ivanem dokončili na 3. místě ve třídě, 5. místě v dvoukolkách a 17. místě absolutně. „Ač výsledek vypadá dobře, závod pro nás byl trápením. Na začátku nás potrápil interkom, takže jsem musel na Michala křičet. Později jsme zajížděli slušné časy, ale jízdní projev nebyl dobrý. Stále byla znát nejistota, a to se pak jede velmi špatně. Auto jsme ovšem dovezli až na rampu celé, rozpaky však zůstaly,“ vrátil se k domácímu závodu Ivan Horák. Poslední sprint se jel tak, jak bývá zvykem na Valašsku.
Rally Vsetín posádka dokončila, ale slovo úspěšně je zakázané v tomto případě použít. „Celý závod jsme se trápili. Nedůvěra v sebe i auto se výrazně projevila a upřímně jsme byli rádi, že sprint pro nás skončil,“ nešetřil kritická slova Michal. Rodinná posádka dokončila závěrečný sprint na 9. místě ve třídě 6, 13. místě v dvoukolkách a absolutně to bylo 31. místo. V konečném účtování Michal s Ivanem posbírali 32 bodů, což stačilo posádce pouze na 7. místo ve třídě. Mezi dvoukolkami to bylo místo deváté za 22 bodů. Snad jedinou radost zažívali kluci v Hustopečích, kde v rámci testu startovali v Poháru ČR v rally s Peugeotem 208 VTi R2. Horákovi jeli mimo klasifikaci, ale po součtu časů by si dojeli pro pohárové absolutní vítězství.
„Svezení s peugeotem bylo skvělé a hodně rozdílné od fábie. Možná i to nás vedlo k rozhodnutí změnit pro příští sezonu vůz i tým. Tím už tak trochu předesílám, že naši fanoušci nás ve fábii v příštím roce neuvidí. Na konci sezony jsme hledali vůz i zázemí a našli ho v týmu Sparrow, se kterým jsme se dohodli na další spolupráci. Startovat bychom měli ve dvoudenních soutěžích MČR,“ nastínil největší změny Ivan Horák. „Chtěli bychom poděkovat týmu Montrago a mechanikům, kteří se nám v průběhu letošního roku starali o fabii. Poděkování patří také všem obchodním partnerům, manažerovi Milanu Korčákovi, rodině, přátelům a všem fanouškům, kteří nás v průběhu roku podporovali. Věřím, že v příštím roce budeme silnější, proto nám zachovejte přízeň a držte nám palce,“ poděkoval i za tátu nejbližším Michal Horák.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.