Jako na houpačce, tak se v letošní sezoně cítila rodinná dvojice Michal a Ivan Horákovi. Po dobrých výsledcích přišly výpadky a z útoku na konečné umístění ve třídě 6 na bedně, zbylo „až“ sedmé místo. Do příští sezony vstoupí Horákovi se změnami.
S velkými ambicemi vstupovali do sezony 2014 Michal a Ivan Horákovi. Ve třídě 6, kam vůz Škoda Fabia R2 připravovaný týmem Montrago spadal, si potajmu kladli vysoké cíle. V průběhu roku startovali v šesti sprintech, z toho tři závody zůstaly nedokončené. Poprvé se v letošním roce postavili syn s otcem na start dubnové Valašské rally. „Do úvodního sprintu jsme nastupovali nadšeni, ale jako by nám nebylo přáno. Na úvodní zkoušce nám přeběhla srna těsně před kapotou, což nás lehce rozhodilo, a z toho pak vyplynula i chyba na další zkoušce, kde jsme probrzdili odbočení. Na dalších zkouškách už jsme se chytili a zajížděli solidní časy. Na předposlední erzetě ovšem prasklo oko čepu řízení na těhlici LP kola. Naštěstí se to stalo na pomalejším úseku a RZ jsme pomalu dojeli. Být to v kalupu pří prudkém dobrzďování a odbočení, tak nás bouda asi neminula. Nikde jsme nic netrefili, zřejmě únava materiálu,“ popsal dění v úvodním sprintu sezony Ivan Horák. Spravit chuť si chtěla olomoucká dvojice při Rallysprintu Kopná a start to byl úspěšný.
V závodě přešel Michal na pneumatiky Pirelli a jejich funkčnost si velice pochvaloval. Ostrá jízda sice přinesla i menší technické problémy, ale posádka vše zvládla na výbornou a mohla při slavnostním vyhlášení stanout na bedně. „V průběhu závodu jsme katovali jednu zatáčku více, než jsme měli, a náraz odnesla lyžina pod motorem spolu s utrženým stabilizátorem. Mechanici z Montraga zapracovali v servisu na jedničku a poškození opravili. V závěru Kopné jsme pak měli ještě problémy s interkomem, ale 3. místo ve třídě jsme si již nenechali vzít,“ zavzpomínal na první pohárem oceněný start v letošní sezoně Michal Horák. V absolutní klasifikaci dokončili Horákovi Kopnou na 19. místě absolutně a čtvrtá příčka v dvoukolkách posádku jistě taky potěšila. Po radosti přišel smutek. Třetí a čtvrtý sprint sezony, respektive Rally Pačejov a Rally Vyškov zůstaly pro Michala s Ivanem nedokončeny. Pačejovský sprint začala rodinná posádka velmi dobře a zajetými časy se zařadila na druhé místo ve třídě za Ondru Bisahu. „V Pačejově se nám docela dařilo, ale pouze do 4. RZ, kde jsme podcenili jeden z horizontů, na kterém jsme skočili více, než jsme měli, a auto se dostalo půlkou do trávy mimo silnici. Proto jsem se rozhodl závodničku pustit do pole, ale po pár metrech najednou zakopla a udělala dva kotrmelce. Bohužel byl v trávě schovaný betonový kvádr,“ přiblížil jedinou havárii v sezoně Michal Horák. Nejistota po havárii se projevila i na rally v Vyškově.
„Na hanácké soutěži jsme se chtěli rychle dostat do závodu, ale jednoduše se nedařilo. Nejprve zrušili po havárii Petra Zedníka úvodní zkoušku a v následující jsem kupil mnoho chyb. Ta největší přišla na páté zkoušce, kde jsme sklouzli do příkopy plné bahna a odsud vyjeli až za pomocí těžké techniky. Tři nedokončené sprinty nám zhatily naše plány atakovat bednu, ale je to pouze rally,“ bere výpadky se sportovním nadhledem Michal Horák. Do konce sezony zbývaly závěrečné dva podniky, ale ani tady neměla posádka na růžích ustláno. Rally Jeseníky Michal s Ivanem dokončili na 3. místě ve třídě, 5. místě v dvoukolkách a 17. místě absolutně. „Ač výsledek vypadá dobře, závod pro nás byl trápením. Na začátku nás potrápil interkom, takže jsem musel na Michala křičet. Později jsme zajížděli slušné časy, ale jízdní projev nebyl dobrý. Stále byla znát nejistota, a to se pak jede velmi špatně. Auto jsme ovšem dovezli až na rampu celé, rozpaky však zůstaly,“ vrátil se k domácímu závodu Ivan Horák. Poslední sprint se jel tak, jak bývá zvykem na Valašsku.
Rally Vsetín posádka dokončila, ale slovo úspěšně je zakázané v tomto případě použít. „Celý závod jsme se trápili. Nedůvěra v sebe i auto se výrazně projevila a upřímně jsme byli rádi, že sprint pro nás skončil,“ nešetřil kritická slova Michal. Rodinná posádka dokončila závěrečný sprint na 9. místě ve třídě 6, 13. místě v dvoukolkách a absolutně to bylo 31. místo. V konečném účtování Michal s Ivanem posbírali 32 bodů, což stačilo posádce pouze na 7. místo ve třídě. Mezi dvoukolkami to bylo místo deváté za 22 bodů. Snad jedinou radost zažívali kluci v Hustopečích, kde v rámci testu startovali v Poháru ČR v rally s Peugeotem 208 VTi R2. Horákovi jeli mimo klasifikaci, ale po součtu časů by si dojeli pro pohárové absolutní vítězství.
„Svezení s peugeotem bylo skvělé a hodně rozdílné od fábie. Možná i to nás vedlo k rozhodnutí změnit pro příští sezonu vůz i tým. Tím už tak trochu předesílám, že naši fanoušci nás ve fábii v příštím roce neuvidí. Na konci sezony jsme hledali vůz i zázemí a našli ho v týmu Sparrow, se kterým jsme se dohodli na další spolupráci. Startovat bychom měli ve dvoudenních soutěžích MČR,“ nastínil největší změny Ivan Horák. „Chtěli bychom poděkovat týmu Montrago a mechanikům, kteří se nám v průběhu letošního roku starali o fabii. Poděkování patří také všem obchodním partnerům, manažerovi Milanu Korčákovi, rodině, přátelům a všem fanouškům, kteří nás v průběhu roku podporovali. Věřím, že v příštím roce budeme silnější, proto nám zachovejte přízeň a držte nám palce,“ poděkoval i za tátu nejbližším Michal Horák.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.