Jako na houpačce, tak se v letošní sezoně cítila rodinná dvojice Michal a Ivan Horákovi. Po dobrých výsledcích přišly výpadky a z útoku na konečné umístění ve třídě 6 na bedně, zbylo „až“ sedmé místo. Do příští sezony vstoupí Horákovi se změnami.
S velkými ambicemi vstupovali do sezony 2014 Michal a Ivan Horákovi. Ve třídě 6, kam vůz Škoda Fabia R2 připravovaný týmem Montrago spadal, si potajmu kladli vysoké cíle. V průběhu roku startovali v šesti sprintech, z toho tři závody zůstaly nedokončené. Poprvé se v letošním roce postavili syn s otcem na start dubnové Valašské rally. „Do úvodního sprintu jsme nastupovali nadšeni, ale jako by nám nebylo přáno. Na úvodní zkoušce nám přeběhla srna těsně před kapotou, což nás lehce rozhodilo, a z toho pak vyplynula i chyba na další zkoušce, kde jsme probrzdili odbočení. Na dalších zkouškách už jsme se chytili a zajížděli solidní časy. Na předposlední erzetě ovšem prasklo oko čepu řízení na těhlici LP kola. Naštěstí se to stalo na pomalejším úseku a RZ jsme pomalu dojeli. Být to v kalupu pří prudkém dobrzďování a odbočení, tak nás bouda asi neminula. Nikde jsme nic netrefili, zřejmě únava materiálu,“ popsal dění v úvodním sprintu sezony Ivan Horák. Spravit chuť si chtěla olomoucká dvojice při Rallysprintu Kopná a start to byl úspěšný.
V závodě přešel Michal na pneumatiky Pirelli a jejich funkčnost si velice pochvaloval. Ostrá jízda sice přinesla i menší technické problémy, ale posádka vše zvládla na výbornou a mohla při slavnostním vyhlášení stanout na bedně. „V průběhu závodu jsme katovali jednu zatáčku více, než jsme měli, a náraz odnesla lyžina pod motorem spolu s utrženým stabilizátorem. Mechanici z Montraga zapracovali v servisu na jedničku a poškození opravili. V závěru Kopné jsme pak měli ještě problémy s interkomem, ale 3. místo ve třídě jsme si již nenechali vzít,“ zavzpomínal na první pohárem oceněný start v letošní sezoně Michal Horák. V absolutní klasifikaci dokončili Horákovi Kopnou na 19. místě absolutně a čtvrtá příčka v dvoukolkách posádku jistě taky potěšila. Po radosti přišel smutek. Třetí a čtvrtý sprint sezony, respektive Rally Pačejov a Rally Vyškov zůstaly pro Michala s Ivanem nedokončeny. Pačejovský sprint začala rodinná posádka velmi dobře a zajetými časy se zařadila na druhé místo ve třídě za Ondru Bisahu. „V Pačejově se nám docela dařilo, ale pouze do 4. RZ, kde jsme podcenili jeden z horizontů, na kterém jsme skočili více, než jsme měli, a auto se dostalo půlkou do trávy mimo silnici. Proto jsem se rozhodl závodničku pustit do pole, ale po pár metrech najednou zakopla a udělala dva kotrmelce. Bohužel byl v trávě schovaný betonový kvádr,“ přiblížil jedinou havárii v sezoně Michal Horák. Nejistota po havárii se projevila i na rally v Vyškově.
„Na hanácké soutěži jsme se chtěli rychle dostat do závodu, ale jednoduše se nedařilo. Nejprve zrušili po havárii Petra Zedníka úvodní zkoušku a v následující jsem kupil mnoho chyb. Ta největší přišla na páté zkoušce, kde jsme sklouzli do příkopy plné bahna a odsud vyjeli až za pomocí těžké techniky. Tři nedokončené sprinty nám zhatily naše plány atakovat bednu, ale je to pouze rally,“ bere výpadky se sportovním nadhledem Michal Horák. Do konce sezony zbývaly závěrečné dva podniky, ale ani tady neměla posádka na růžích ustláno. Rally Jeseníky Michal s Ivanem dokončili na 3. místě ve třídě, 5. místě v dvoukolkách a 17. místě absolutně. „Ač výsledek vypadá dobře, závod pro nás byl trápením. Na začátku nás potrápil interkom, takže jsem musel na Michala křičet. Později jsme zajížděli slušné časy, ale jízdní projev nebyl dobrý. Stále byla znát nejistota, a to se pak jede velmi špatně. Auto jsme ovšem dovezli až na rampu celé, rozpaky však zůstaly,“ vrátil se k domácímu závodu Ivan Horák. Poslední sprint se jel tak, jak bývá zvykem na Valašsku.
Rally Vsetín posádka dokončila, ale slovo úspěšně je zakázané v tomto případě použít. „Celý závod jsme se trápili. Nedůvěra v sebe i auto se výrazně projevila a upřímně jsme byli rádi, že sprint pro nás skončil,“ nešetřil kritická slova Michal. Rodinná posádka dokončila závěrečný sprint na 9. místě ve třídě 6, 13. místě v dvoukolkách a absolutně to bylo 31. místo. V konečném účtování Michal s Ivanem posbírali 32 bodů, což stačilo posádce pouze na 7. místo ve třídě. Mezi dvoukolkami to bylo místo deváté za 22 bodů. Snad jedinou radost zažívali kluci v Hustopečích, kde v rámci testu startovali v Poháru ČR v rally s Peugeotem 208 VTi R2. Horákovi jeli mimo klasifikaci, ale po součtu časů by si dojeli pro pohárové absolutní vítězství.
„Svezení s peugeotem bylo skvělé a hodně rozdílné od fábie. Možná i to nás vedlo k rozhodnutí změnit pro příští sezonu vůz i tým. Tím už tak trochu předesílám, že naši fanoušci nás ve fábii v příštím roce neuvidí. Na konci sezony jsme hledali vůz i zázemí a našli ho v týmu Sparrow, se kterým jsme se dohodli na další spolupráci. Startovat bychom měli ve dvoudenních soutěžích MČR,“ nastínil největší změny Ivan Horák. „Chtěli bychom poděkovat týmu Montrago a mechanikům, kteří se nám v průběhu letošního roku starali o fabii. Poděkování patří také všem obchodním partnerům, manažerovi Milanu Korčákovi, rodině, přátelům a všem fanouškům, kteří nás v průběhu roku podporovali. Věřím, že v příštím roce budeme silnější, proto nám zachovejte přízeň a držte nám palce,“ poděkoval i za tátu nejbližším Michal Horák.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?