Hned několik novinek čekalo na rodinnou posádku Michala a Ivana Horákových v druhé polovině června. Kromě nostalgického vzpomínání a návratu do Poháru ČR v rally, to byl nový vůz, nová soutěž a nový styl trénování. To vše zvládla olomoucká dvojice na jedničku s hvězdičkou a z rally mezi vinicemi si domů odvezla vítězství v poháru a třídě SA/2.
Příjemný bonus v letošní sezoně, to byl pro Michala s Ivanem start na Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2014. Jelikož se jednalo pouze o test jiného vozu, volili kluci variantu účasti v Poháru ČR v rally, kde ovšem museli startovat mimo klasifikaci a bez nároku na body a pohár. Startovní listina posádek startujících v poháru se zastavila na čísle 33. Jako třetí vyráželi do závodu Horákovi, kteří vyměnili Škodu Fabii R2 za konkurenční Peugeot 208 VTi R2. „Naše zvědavost vyzkoušet konkurenční er dvojku došla až tak daleko, že jsme využili možnost startu v Hustopečích s Peugeotem. Na svezení jsme se já i táta velmi těšili. Na druhou stranu ale musím doplnit, že se jednalo pouze o test a další naše letošní závody budou spjaté s Fábií,“ vysvětlil změnu značky vozu Michal Horák. O co víc se posádka těšila na nový vůz, o to hektičtější byly pro ni seznamovací jízdy. „Zvyklí ze sprintů, jsme trénink na Hustopeče nechali až na pátek, což se ukázalo jako velká chyba. Nebýt zrušení velké části 1 RZ, tak by jsme nestačili všechny průjezdy absolvovat. Trénink byl povelen do 12:00 a my skončili 11:50. Jinak vše probíhalo v pohodě a po seznamovačkách jsme se šli podívat na shake a první erzetu určenou mezinárodnímu mistráku,“ doplnil předstartovní postřehy Ivan Horák.
Pro pohárové posádky bylo v sobotním časovém harmonogramu vyhrazeno šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. Michal s tátou přijeli před samotným závodem do Hustopečí s větším časovým předstihem, taková byla jejich zvědavost na nový vůz. Od úvodní erzety se Michal pořádně opřel do plynového pedálu a vyhrával jednu zkoušku za druhou. Po první rundě zkoušek měli více, jak půlminutový náskok před nejbližšími soupeři. Přesto to pohodová jízda nebyla. „Již na 1.RZ jsme mohli auto rozbít, kdy hned ve druhé zatáčce nás zadní část vozu docela dost předbíhala. Bylo to důsledkem ještě nezahřátých pneumatik a po této výstraze jsme raději zvolnili a poznávali auto. Proto jsme před další zkouškou gumy pořádně ohřáli a mohli jsme Peugeota více v klidu vyzkoušet. Dojmy byly perfektní, auto krásně sedělo a zatáčelo. V závěru RZ jsme se ocitli půlkou auta mimo trať, ale naštěstí jsem vše zvládl. Poslední rychlostka byla okruhová zkouška pro MČR a proto jsme museli čekat před startem cca 20 minut, což se nám vůbec nelíbilo a to bych také pořadatelům vytkl. Přece jenom poháristům taky pneumatiky vychládnou a z bezpečnostních důvodů jsme tuto zkoušku jen v klidu projeli,“ podělil se o dojmy z první sekce rychlostních zkoušek Michal Horák. Po servisní pauze následovalo druhé kolo stejných zkoušek a Michal s Ivanem nijak v nastoleném tempu nepolevili. Díky tomu si připsali na svá trika další tři vyhrané zkoušky. Suma sumárum v Poháru ČR v rally byli nejrychlejší na všech erzetách. Ale i v druhé sekci erzet se našly drobné jezdecké chybičky. „Do druhé sekce zkoušek jsme chtěli ještě zrychlit, což se nám celkem dařilo, ale na 5.RZ jsme to už přehnali a vrazili v retardéru do sudu. Museli jsme zde couvat a ztratili tady přibližně deset až patnáct vteřin. Přesto musím hodnotit hustopečskou rally velice kladně, soutěž jsme si užili a nejvíce se nám líbily šotolinové úseky a to i přesto, že jsme v autě měli oblaka prachu. Auto jsme vyzkoušeli a musíme říct, že se s ním dá jet hodně rychle,“ uvedl Ivan Horák.
Kromě vyhraných všech rychlostních zkoušek si Horákovi domů odvezli i příjemný pocit ze závodu. Klíčky od Peugeotu Michal po soutěži odevzdal a jak již avizoval, vrací se zpět do Fábie. Nejbližším závodem bude pro olomouckou dvojici Rally Krkonoše, která startuje v termínu 25. – 26. července 2014.
//Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.