Nový design vozu Jana Lungy, premiérový duel Martiny a Vlastimila Daňhelových na téměř totožných vozech a první start 16letého Patrika Brtníčka se Škodou Felicia v Poháru mládeže. Tak znělo spektrum novinek, které si pro své příznivce i soupeře na začátek sezony připravil vyškovský tým LB Trans Racing. Soutěžní stáj, jejíž parketou zůstává provoz vozů třídy 8, postupně rozšiřuje své aktivity a na Valašské rally se poprvé předvedla se všemi čtyřmi vozy.
S tím, jak se postupně rozrůstá týmové zázemí v servisní zóně, se postupně zvyšují i ambice jednotlivých reprezentantů. Všechny tři týmové renaulty – tedy jak oba moderní typy v rukou Jana Lungy a Martiny Daňhelové, tak starší provedení clia pod vedením Vlastimila Daňhela, byly technicky připraveny na takové úrovni, aby mohly ve své třídě bojovat o medaile. Všechny to koneckonců svými časy na jednotlivých „erzetách“ potvrdily, do cíle se však dostal jen jediný z nich. Jako první šel z kola ven Jan Lunga, který si mohl jízdy se svým osvědčeným cliem užívat jen několik kilometrů úvodní vložky. Už v jejím průběhu se musel potýkat s nepříjemnými technickými problémy, které zapříčinily brzké odstoupení ze soutěže. „První rychlostní zkouška byla to nejhorší, co jsem zatím zažil. Už ve čtvrté zatáčce jsme museli zpomalit u vozu jedoucího před námi, který byl mimo trať, a to jsme ještě nevěděli, co nás čeká dál. Asi po 4 km začalo do auta proudit velké množství kouře, což nevěstilo nic dobrého. Museli jsme zpomalit a také díky následné nesoustředěnosti na jízdu jsem se nevyhnul jezdecké chybě, když mi v jedné z odboček zhasnul motor. O to víc nás v cíli překvapil nejrychlejší čas ve třídě 8. S autem se bohužel pokračovat nedalo, a tak jsme za stopkou uhasili plameny pod kapotou a odevzdali jízdní výkaz,“ popsal nejkratší rally ve své dosavadní kariéře pilot z Hodonínska, navigovaný svým tradičním „parťákem“ Ondřejem Koubkem.
Smůla se tentokrát nevyhnula ani Vlastimilu Daňhelovi, kterého nástrahami valašských kotárů prováděl velezkušený „mitfára“ Jaroslav Zlámal. Po opatrnějším začátku dokázali zrychlovat, aby se jednu „erzetu“ před koncem objevili na nadějné čtvrté pozici ve třídě 8. Šance na medailové umístění stále žila, a tak si Vlastík před poslední vložkou pořádně přitáhl pásy a na legendární Bystřičce zkusil stáhnout sedmisekundové manko na před ním jedoucího Roberta Vodičku. V divácké zóně u hráze ještě mezičas vypadal nadějně, o několik kilometrů dál ale byla dvoulitrovému cliu cesta příliš úzká a výsledkem se stal efektní kotrmelec. Ačkoliv se renault ukázal být odolný a místo havárie opustil po svých, o dalším závodění vzhledem k poškozenému kolu nemohla být řeč.
Bilanci LB Trans Racing Teamu zase jednou zachránila nenápadně jedoucí Martina Daňhelová. Ta spolu s Karolínou Jugasovou začínala závod z druhého místa ve třídě 8, ale hned po odstoupení týmového kolegy Honzy Lungy převzala vedení, které až do cíle taktickou jízdou nepustila. Na Martinině straně se opět sešla vhodná kombinace štěstí, vyrovnanosti a vyčkávací taktiky, která díky mimořádně špatnému víkendu favoritů slavila úspěch. „Na Valašce mě čekala premiéra, a tak jsem brala za jasné favority místní vlčáky, kteří si brousili zuby nejen na naše skalpy. Někteří navíc přes zimní přestávku nachystali novou techniku, a tak o možnosti našeho vítězství se nám ani nezdálo. Přestože mnozí soupeři ze soutěže odstoupili, nám se jelo příjemně a pořád v klidu, vlastně jediným problémkem bylo zhasnutí motoru v jednom retardéru. Auto bylo báječně připravené týmem LB Trans, zkrátka to byla pohodová soutěž s výtečným výsledkem v cíli,“ zhodnotila závod ve své vlastní tiskové zprávě Martina.
Tak trochu ve stínu svých zkušenějších kolegů z týmu vstoupil do rally jediný účastník Poháru mládeže Patrik Brtníček, který se na svou premiéru připravoval testováním na části RZ Podivická, známé z vyškovské rally. Tím, že mezi mládežníky do 18 let zůstal osamocen, startoval do soutěže až na samém chvostu startovního pole a výrazně doplácel na rušení rychlostních zkoušek kvůli haváriím posádek před ním. Z úvodních čtyř „erzet“ se ve svižném tempu svezl jen jednou, a když konečně doufal, že si užije alespoň průjezd závěrečnými dvěma zkouškami přes přehradu Bystřička, zůstal krátce po startu prvního průjezdu stát s nepojízdným vozem. „RZ 5 se jela ve slušném tempu, až do retardéru u hráze. Byl jsem v něm na výjezdu příliš široký a trefil jsem obrubník, o který jsem poškodil řízení a levé přední kolo,“ konstatoval Patrik, na jehož jízdu ze sedadla spolujezdce dohlížel táta Lubomír. I přes smolný konec v soutěži však Patrikova zkušební sezona bude pokračovat dále, a pokud týmové plány vyjdou, měl by se objevit na všech zbylých sprintech s výjimkou Pačejova.Sprintová sestava týmu LB Trans Racing si kvůli zrušené Rally Lužické hory nyní dá skoro dvouměsíční pauzu. Honza Lunga s Ondrou Koubkem, doplněni o týmového šéfa Lubomíra Brtníčka s Kateřinou Janovskou, však v mezičase svůj renault provětrají na „velké“ soutěži v Českém Krumlově, která se uskuteční v termínu 2. – 3. května. Text: Jiří Dokulil
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.