I. ČÁST + ONBOARD - Jak probíhá příprava a průběh účasti amatérského týmu na amatérské soutěži. Již po čtvrté se na start této, velmi populární amatérské soutěže, postavil ostravský jezdec Tomáš Urban. Na sedadle spolujezdce, tentokrát kolega, fotograf, Ondřej Krajča a vozidlo, jak jinak než Škoda Favorit.
Začneme ale od počátku. Po poslední soutěži, kterou jsme jeli před Vánocemi v Biskupicích, bylo potřeba vozidlo dostat zpět do Ostravy. Vozidlo totiž během sezóny amatérských závodů „garážuje“ ve společnosti AGRO Žádovice s.r.o., které děkujeme za poskytnutý azyl. Auto jsme dovezli v polovině ledna. Bylo potřeba vše zkontrolovat, přestavět podvozek na tzv. švédskou variantu. Již od začátku ledna jsem vzýval svatého Petra, aby buď nasněžil metr sněhu, nebo aby bylo mokro. Do poslední chvíle nebylo jasné, jak to bude s počasím vypadat, ale čím více se blížil start soutěže, tím více bylo jasné, že nás alespoň na zkoušce Barák sníh nemine. Do pneumatikou loterie se vložil šéfmechanik Hugo, který zajistil kvalitní pneu i jejich přezutí. Zbývalo 14 dnů do startu soutěže. Vzhledem k pracovní zaneprázdněnosti jak mě tak mechanika se doba přípravy vozu smrskla na necelých 7 dní.
Už jsem z toho začínal být trochu nervózní, protože jsme měli v plánu některé karosářské práce, ale ty jsme zavrhli. Hugo byl pracovně mimo a tak mi nezbylo, než se obléci do montérek a začít. Preventivní výměna pravé poloosy vpravo trvala asi hodinu, ale s tlumičema to byl boj. Demontáž předních tlumičů proběhla bez problémů. První problém se v pátek v noci vyskytnul, když jsem zjistil, že oba stahováky na pružiny, půjčené ze servisu, jsou mi k ničemu, protože je nenasadím, jelikož je úzká pružina. Nic takže ještě v noci využít čas a rozebrat zadní tlumiče, nastavit o 3cm výše a dát zpět do auta. Pro mechanika práce na dvě hodiny maximálně. Ale další chyba, vymačkané obě horní uložení. Přerušení prací kolem jedné v noci. Ráno nákup dílů, sehnat za rozumnou cenu stahovák na pružiny. Povedlo se. Odpoledne zpět do garáže. Podařilo se složit zadní tlumiče, vyměnit poloosu a přišly na řadu přední tlumiče. Stahovákem z jedné strany stáhnout pružinu, přenastavit o 3 cm výše. Ale ouha jak při jen dvou rukách namontovat horní misku s ložiskem, chtělo by to třetí ruku na dotažení matky. Nic, stahovák z druhé strany přes misku a po hodině tlumiče složeny.
Následuje opětná montáž závodního řízení, jehož hřeben jsme ohnuli v Rudicích, montáž nových speciálních čepů. Řízení do auta, a opět ouha, onen inženýr, který vymyslel, spojovat řízení se sloupkem řízení v oblasti pedálů v karoserii by měl viset. Protože se svou postavou, je kvůli sedačce rámu a řadicí páce i v poloze netopýra, nadlidský úkon ten šroub zašroubovat. Podařilo se to ve 3 lidech asi za 2 hodiny. Odchod domů ve 22 hodin s tím, že v neděli se nedělá. Pondělí odpoledne, montáž předních tlumičů na auto, což proběhlo celkem bez problémů. Zkušební jízda, něco klepe na zadní nápravě. Po vytažení všech nepotřebných věcí z vozu, špatně složené zadní tlumiče. Tak asi 3x nahoru a dolu. Odchod v půlnoci s tím, že jsme hloupí a prostě musíme se podívat do literatury. V úterý v 8 večer správná montáž zadních tlumičů, výměna oleje a filtru. Dotažení všech matek a šroubů. Opětovná montáž masivní lyžiny pod motor.
Ve středu měla proběhnout geometrie, ale nakonec odvolána. Přesunuta na čtvrtek dopoledne. Středa odpoledne, vyzvednout nálepky se jmenovkami, vzít aut z garáže a testovací jízda na Polygonu Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě. Po příjezdu nás čekalo několik partnerů, které jsem svezl, na trati, která byla led, sníh, voda, vyjeté koleje ve sněhu, prostě přesně takové podmínky, které nás čekaly v okolí Vizovic již v sobotu. Po asi hodinovém řádění se stále častěji začínaly ozývat pisklavé zvuky z levého předního kola. Nové pneu byly odzkoušeny a auto fungovalo bez problému, tedy až na ty pisklavé zvuky. Konec jízd. Návrat do garáže. Teorie, že zvuk způsobují brzdy, se nepotvrdila, takže jejich čištění bylo preventivní . Dotažena levá poloosa a hle, zvuk přestal. Alespoň něco. Následuje 2 hodinové lepení nálepek na sklo zevnitř, v malé moc nevytopené garáži a instalace nové GOPRO kamery, další hodina a půl, odchod domů okolo jedné ráno.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ
Urban - Krajča, VSVZ 2013 RZ1 - UBLO
//
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?