I. ČÁST + ONBOARD - Jak probíhá příprava a průběh účasti amatérského týmu na amatérské soutěži. Již po čtvrté se na start této, velmi populární amatérské soutěže, postavil ostravský jezdec Tomáš Urban. Na sedadle spolujezdce, tentokrát kolega, fotograf, Ondřej Krajča a vozidlo, jak jinak než Škoda Favorit.
Začneme ale od počátku. Po poslední soutěži, kterou jsme jeli před Vánocemi v Biskupicích, bylo potřeba vozidlo dostat zpět do Ostravy. Vozidlo totiž během sezóny amatérských závodů „garážuje“ ve společnosti AGRO Žádovice s.r.o., které děkujeme za poskytnutý azyl. Auto jsme dovezli v polovině ledna. Bylo potřeba vše zkontrolovat, přestavět podvozek na tzv. švédskou variantu. Již od začátku ledna jsem vzýval svatého Petra, aby buď nasněžil metr sněhu, nebo aby bylo mokro. Do poslední chvíle nebylo jasné, jak to bude s počasím vypadat, ale čím více se blížil start soutěže, tím více bylo jasné, že nás alespoň na zkoušce Barák sníh nemine. Do pneumatikou loterie se vložil šéfmechanik Hugo, který zajistil kvalitní pneu i jejich přezutí. Zbývalo 14 dnů do startu soutěže. Vzhledem k pracovní zaneprázdněnosti jak mě tak mechanika se doba přípravy vozu smrskla na necelých 7 dní.
Už jsem z toho začínal být trochu nervózní, protože jsme měli v plánu některé karosářské práce, ale ty jsme zavrhli. Hugo byl pracovně mimo a tak mi nezbylo, než se obléci do montérek a začít. Preventivní výměna pravé poloosy vpravo trvala asi hodinu, ale s tlumičema to byl boj. Demontáž předních tlumičů proběhla bez problémů. První problém se v pátek v noci vyskytnul, když jsem zjistil, že oba stahováky na pružiny, půjčené ze servisu, jsou mi k ničemu, protože je nenasadím, jelikož je úzká pružina. Nic takže ještě v noci využít čas a rozebrat zadní tlumiče, nastavit o 3cm výše a dát zpět do auta. Pro mechanika práce na dvě hodiny maximálně. Ale další chyba, vymačkané obě horní uložení. Přerušení prací kolem jedné v noci. Ráno nákup dílů, sehnat za rozumnou cenu stahovák na pružiny. Povedlo se. Odpoledne zpět do garáže. Podařilo se složit zadní tlumiče, vyměnit poloosu a přišly na řadu přední tlumiče. Stahovákem z jedné strany stáhnout pružinu, přenastavit o 3 cm výše. Ale ouha jak při jen dvou rukách namontovat horní misku s ložiskem, chtělo by to třetí ruku na dotažení matky. Nic, stahovák z druhé strany přes misku a po hodině tlumiče složeny.
Následuje opětná montáž závodního řízení, jehož hřeben jsme ohnuli v Rudicích, montáž nových speciálních čepů. Řízení do auta, a opět ouha, onen inženýr, který vymyslel, spojovat řízení se sloupkem řízení v oblasti pedálů v karoserii by měl viset. Protože se svou postavou, je kvůli sedačce rámu a řadicí páce i v poloze netopýra, nadlidský úkon ten šroub zašroubovat. Podařilo se to ve 3 lidech asi za 2 hodiny. Odchod domů ve 22 hodin s tím, že v neděli se nedělá. Pondělí odpoledne, montáž předních tlumičů na auto, což proběhlo celkem bez problémů. Zkušební jízda, něco klepe na zadní nápravě. Po vytažení všech nepotřebných věcí z vozu, špatně složené zadní tlumiče. Tak asi 3x nahoru a dolu. Odchod v půlnoci s tím, že jsme hloupí a prostě musíme se podívat do literatury. V úterý v 8 večer správná montáž zadních tlumičů, výměna oleje a filtru. Dotažení všech matek a šroubů. Opětovná montáž masivní lyžiny pod motor.
Ve středu měla proběhnout geometrie, ale nakonec odvolána. Přesunuta na čtvrtek dopoledne. Středa odpoledne, vyzvednout nálepky se jmenovkami, vzít aut z garáže a testovací jízda na Polygonu Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě. Po příjezdu nás čekalo několik partnerů, které jsem svezl, na trati, která byla led, sníh, voda, vyjeté koleje ve sněhu, prostě přesně takové podmínky, které nás čekaly v okolí Vizovic již v sobotu. Po asi hodinovém řádění se stále častěji začínaly ozývat pisklavé zvuky z levého předního kola. Nové pneu byly odzkoušeny a auto fungovalo bez problému, tedy až na ty pisklavé zvuky. Konec jízd. Návrat do garáže. Teorie, že zvuk způsobují brzdy, se nepotvrdila, takže jejich čištění bylo preventivní . Dotažena levá poloosa a hle, zvuk přestal. Alespoň něco. Následuje 2 hodinové lepení nálepek na sklo zevnitř, v malé moc nevytopené garáži a instalace nové GOPRO kamery, další hodina a půl, odchod domů okolo jedné ráno.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ
Urban - Krajča, VSVZ 2013 RZ1 - UBLO
//
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.