I. ČÁST + ONBOARD - Jak probíhá příprava a průběh účasti amatérského týmu na amatérské soutěži. Již po čtvrté se na start této, velmi populární amatérské soutěže, postavil ostravský jezdec Tomáš Urban. Na sedadle spolujezdce, tentokrát kolega, fotograf, Ondřej Krajča a vozidlo, jak jinak než Škoda Favorit.
Začneme ale od počátku. Po poslední soutěži, kterou jsme jeli před Vánocemi v Biskupicích, bylo potřeba vozidlo dostat zpět do Ostravy. Vozidlo totiž během sezóny amatérských závodů „garážuje“ ve společnosti AGRO Žádovice s.r.o., které děkujeme za poskytnutý azyl. Auto jsme dovezli v polovině ledna. Bylo potřeba vše zkontrolovat, přestavět podvozek na tzv. švédskou variantu. Již od začátku ledna jsem vzýval svatého Petra, aby buď nasněžil metr sněhu, nebo aby bylo mokro. Do poslední chvíle nebylo jasné, jak to bude s počasím vypadat, ale čím více se blížil start soutěže, tím více bylo jasné, že nás alespoň na zkoušce Barák sníh nemine. Do pneumatikou loterie se vložil šéfmechanik Hugo, který zajistil kvalitní pneu i jejich přezutí. Zbývalo 14 dnů do startu soutěže. Vzhledem k pracovní zaneprázdněnosti jak mě tak mechanika se doba přípravy vozu smrskla na necelých 7 dní.
Už jsem z toho začínal být trochu nervózní, protože jsme měli v plánu některé karosářské práce, ale ty jsme zavrhli. Hugo byl pracovně mimo a tak mi nezbylo, než se obléci do montérek a začít. Preventivní výměna pravé poloosy vpravo trvala asi hodinu, ale s tlumičema to byl boj. Demontáž předních tlumičů proběhla bez problémů. První problém se v pátek v noci vyskytnul, když jsem zjistil, že oba stahováky na pružiny, půjčené ze servisu, jsou mi k ničemu, protože je nenasadím, jelikož je úzká pružina. Nic takže ještě v noci využít čas a rozebrat zadní tlumiče, nastavit o 3cm výše a dát zpět do auta. Pro mechanika práce na dvě hodiny maximálně. Ale další chyba, vymačkané obě horní uložení. Přerušení prací kolem jedné v noci. Ráno nákup dílů, sehnat za rozumnou cenu stahovák na pružiny. Povedlo se. Odpoledne zpět do garáže. Podařilo se složit zadní tlumiče, vyměnit poloosu a přišly na řadu přední tlumiče. Stahovákem z jedné strany stáhnout pružinu, přenastavit o 3 cm výše. Ale ouha jak při jen dvou rukách namontovat horní misku s ložiskem, chtělo by to třetí ruku na dotažení matky. Nic, stahovák z druhé strany přes misku a po hodině tlumiče složeny.
Následuje opětná montáž závodního řízení, jehož hřeben jsme ohnuli v Rudicích, montáž nových speciálních čepů. Řízení do auta, a opět ouha, onen inženýr, který vymyslel, spojovat řízení se sloupkem řízení v oblasti pedálů v karoserii by měl viset. Protože se svou postavou, je kvůli sedačce rámu a řadicí páce i v poloze netopýra, nadlidský úkon ten šroub zašroubovat. Podařilo se to ve 3 lidech asi za 2 hodiny. Odchod domů ve 22 hodin s tím, že v neděli se nedělá. Pondělí odpoledne, montáž předních tlumičů na auto, což proběhlo celkem bez problémů. Zkušební jízda, něco klepe na zadní nápravě. Po vytažení všech nepotřebných věcí z vozu, špatně složené zadní tlumiče. Tak asi 3x nahoru a dolu. Odchod v půlnoci s tím, že jsme hloupí a prostě musíme se podívat do literatury. V úterý v 8 večer správná montáž zadních tlumičů, výměna oleje a filtru. Dotažení všech matek a šroubů. Opětovná montáž masivní lyžiny pod motor.
Ve středu měla proběhnout geometrie, ale nakonec odvolána. Přesunuta na čtvrtek dopoledne. Středa odpoledne, vyzvednout nálepky se jmenovkami, vzít aut z garáže a testovací jízda na Polygonu Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě. Po příjezdu nás čekalo několik partnerů, které jsem svezl, na trati, která byla led, sníh, voda, vyjeté koleje ve sněhu, prostě přesně takové podmínky, které nás čekaly v okolí Vizovic již v sobotu. Po asi hodinovém řádění se stále častěji začínaly ozývat pisklavé zvuky z levého předního kola. Nové pneu byly odzkoušeny a auto fungovalo bez problému, tedy až na ty pisklavé zvuky. Konec jízd. Návrat do garáže. Teorie, že zvuk způsobují brzdy, se nepotvrdila, takže jejich čištění bylo preventivní . Dotažena levá poloosa a hle, zvuk přestal. Alespoň něco. Následuje 2 hodinové lepení nálepek na sklo zevnitř, v malé moc nevytopené garáži a instalace nové GOPRO kamery, další hodina a půl, odchod domů okolo jedné ráno.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ
Urban - Krajča, VSVZ 2013 RZ1 - UBLO
//
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?