I. ČÁST + ONBOARD - Jak probíhá příprava a průběh účasti amatérského týmu na amatérské soutěži. Již po čtvrté se na start této, velmi populární amatérské soutěže, postavil ostravský jezdec Tomáš Urban. Na sedadle spolujezdce, tentokrát kolega, fotograf, Ondřej Krajča a vozidlo, jak jinak než Škoda Favorit.
Začneme ale od počátku. Po poslední soutěži, kterou jsme jeli před Vánocemi v Biskupicích, bylo potřeba vozidlo dostat zpět do Ostravy. Vozidlo totiž během sezóny amatérských závodů „garážuje“ ve společnosti AGRO Žádovice s.r.o., které děkujeme za poskytnutý azyl. Auto jsme dovezli v polovině ledna. Bylo potřeba vše zkontrolovat, přestavět podvozek na tzv. švédskou variantu. Již od začátku ledna jsem vzýval svatého Petra, aby buď nasněžil metr sněhu, nebo aby bylo mokro. Do poslední chvíle nebylo jasné, jak to bude s počasím vypadat, ale čím více se blížil start soutěže, tím více bylo jasné, že nás alespoň na zkoušce Barák sníh nemine. Do pneumatikou loterie se vložil šéfmechanik Hugo, který zajistil kvalitní pneu i jejich přezutí. Zbývalo 14 dnů do startu soutěže. Vzhledem k pracovní zaneprázdněnosti jak mě tak mechanika se doba přípravy vozu smrskla na necelých 7 dní.
Už jsem z toho začínal být trochu nervózní, protože jsme měli v plánu některé karosářské práce, ale ty jsme zavrhli. Hugo byl pracovně mimo a tak mi nezbylo, než se obléci do montérek a začít. Preventivní výměna pravé poloosy vpravo trvala asi hodinu, ale s tlumičema to byl boj. Demontáž předních tlumičů proběhla bez problémů. První problém se v pátek v noci vyskytnul, když jsem zjistil, že oba stahováky na pružiny, půjčené ze servisu, jsou mi k ničemu, protože je nenasadím, jelikož je úzká pružina. Nic takže ještě v noci využít čas a rozebrat zadní tlumiče, nastavit o 3cm výše a dát zpět do auta. Pro mechanika práce na dvě hodiny maximálně. Ale další chyba, vymačkané obě horní uložení. Přerušení prací kolem jedné v noci. Ráno nákup dílů, sehnat za rozumnou cenu stahovák na pružiny. Povedlo se. Odpoledne zpět do garáže. Podařilo se složit zadní tlumiče, vyměnit poloosu a přišly na řadu přední tlumiče. Stahovákem z jedné strany stáhnout pružinu, přenastavit o 3 cm výše. Ale ouha jak při jen dvou rukách namontovat horní misku s ložiskem, chtělo by to třetí ruku na dotažení matky. Nic, stahovák z druhé strany přes misku a po hodině tlumiče složeny.
Následuje opětná montáž závodního řízení, jehož hřeben jsme ohnuli v Rudicích, montáž nových speciálních čepů. Řízení do auta, a opět ouha, onen inženýr, který vymyslel, spojovat řízení se sloupkem řízení v oblasti pedálů v karoserii by měl viset. Protože se svou postavou, je kvůli sedačce rámu a řadicí páce i v poloze netopýra, nadlidský úkon ten šroub zašroubovat. Podařilo se to ve 3 lidech asi za 2 hodiny. Odchod domů ve 22 hodin s tím, že v neděli se nedělá. Pondělí odpoledne, montáž předních tlumičů na auto, což proběhlo celkem bez problémů. Zkušební jízda, něco klepe na zadní nápravě. Po vytažení všech nepotřebných věcí z vozu, špatně složené zadní tlumiče. Tak asi 3x nahoru a dolu. Odchod v půlnoci s tím, že jsme hloupí a prostě musíme se podívat do literatury. V úterý v 8 večer správná montáž zadních tlumičů, výměna oleje a filtru. Dotažení všech matek a šroubů. Opětovná montáž masivní lyžiny pod motor.
Ve středu měla proběhnout geometrie, ale nakonec odvolána. Přesunuta na čtvrtek dopoledne. Středa odpoledne, vyzvednout nálepky se jmenovkami, vzít aut z garáže a testovací jízda na Polygonu Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě. Po příjezdu nás čekalo několik partnerů, které jsem svezl, na trati, která byla led, sníh, voda, vyjeté koleje ve sněhu, prostě přesně takové podmínky, které nás čekaly v okolí Vizovic již v sobotu. Po asi hodinovém řádění se stále častěji začínaly ozývat pisklavé zvuky z levého předního kola. Nové pneu byly odzkoušeny a auto fungovalo bez problému, tedy až na ty pisklavé zvuky. Konec jízd. Návrat do garáže. Teorie, že zvuk způsobují brzdy, se nepotvrdila, takže jejich čištění bylo preventivní . Dotažena levá poloosa a hle, zvuk přestal. Alespoň něco. Následuje 2 hodinové lepení nálepek na sklo zevnitř, v malé moc nevytopené garáži a instalace nové GOPRO kamery, další hodina a půl, odchod domů okolo jedné ráno.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ
Urban - Krajča, VSVZ 2013 RZ1 - UBLO
//
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?