Pořadatelé Barum Czech Rally Zlín zveřejnili jedenáct dní před startem oficiální seznam přihlášených posádek. V letošním roce se jedná o kvalitně obsazenou soutěž seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a nejlépe obsazenou rally v seriálu Mediasport Mezinárodní mistrovství České republiky v rally (MMCR). Na seznamu najdeme celkem 102 soutěžících z 20 zemí. Z uvedeného počtu jsou celkem 34 zahraniční posádky. Ve Zlíně se objeví třináct jezdců s prioritu ERC, sedmnáct jezdců s národní prioritou, z toho dva piloti vlastní prioritu FIA (Jan Kopecký, Jan Černý). V seznamu nechybí ani mistr světa Toshihiro Arai z Japonska, který vyhrál PWRC v letech 2005 a 2007.
Nejvíce vozů najdeme ve třídě 2 a třídě 3, kde figuruje shodně celkem 20 přihlášek, nejvíce vozů mezi dvanácti značkami má překvapivě francouzská automobilka Renault, představí se celkem 20 renaultů! Na seznamu přihlášených najdeme celkem 12 vozů kategorie Super 2000, tradičně nejvíce je zastoupena fabia a to hned devíti vozy! Na barumce se objeví premiérově i dva vozy kategorie R5, jedná se o Ford Fiesty za volanty s Tomášem Kostkou a Pavlem Valouškem.
Statistika dle seznamu přihlášených posádek
Celkem přihlášeno: 102 posádky (68 českých, 34 zahraničních)
Priorita FIA: 2
Jan Kopecký (CZE), Jan Černý (CZE)
Priorita ERC: 13
Bryan Bouffier (FRA), Václav Pech (CZE), Esapekka Lappi (FIN), Roman Kresta (CZE), Sepp Wiegand (DEU), Tomáš Kostka (CZE), Jaromír Tarabus (CZE), Pavle Valoušek (CZE), Toshihiro Arai (JPN), Antonín Tlusťák (CZE), Jaroslav Orsák (CZE), Germain Bonnefis (FRA), Robert Consani (FRA).
Priorita ASN: 17
Bryan Bouffier (FRA), Václav Pech (CZE), Esapekka Lappi (FIN), Roman Kresta (CZE), Sepp Wiegand (DEU), Tomáš Kostka (CZE), Jaromír Tarabus (CZE), Pavel Valoušek (CZE), Toshihiro Arai (JPN), Jaroslav Orsák (CZE), Roman Odložilík (CZE), Marco Tempestini (ROU), Zoltan Bessenyey (HUN), Hannes Danzinger (AUT), Hermann Neubauer (AUT), Elwis Chentre (ITA), Renato Pita (PRT).
Počet států: 20
Česká republika – 68, Maďarsko – 5, Francie – 4, Rakousko – 4, Slovensko – 3, Polsko – 2, Rumunsko – 2, Itálie – 2, Německo – 2, Finsko – 1, Švýcarsko – 1, Bulharsko – 1, Švédsko – 1, Japonsko – 1, Belgie – 1, Bělorusko – 1, Austrálie – 1, Portugalsko – 1, Tchaj-wan (Čínská republika) – 1. Pouze spolujezdec: Velká Británie – 1.
Rozdělení podle jednotlivých tříd:
Třída 2 - S2000 Rally 1.6 s restriktorem 30 mm, S2000 Rally 2.0 atmosférický, skupina R4, skupina R5 – 20 vozů
Třída 3 - skupina N nad 2 000 cm3 (nynější N4) – 20 vozů
Třída 4 - RGT (sportovní vozy GT s pohonem zadní nápravy) - 0
Třída 5 - skupina A (1600 cm3 - 2000 cm3), Super 1600, R2C (1600 cm3 – 2000 cm3), R3C (1600 cm3 - 2000 cm3), R3T (do 1620 cm3/jmenovitý), R3D (do 2000 cm3/jmenovitý) – 18 vozů
Třída 6 - skupina A (1400 cm3 - 1600 cm3), R2B (1400 cm3 - 1600 cm3), Kit cary (1400 cm3 - 1600 cm3) – 14 vozů
Třída 7 - skupina A (do 1400 cm3), kit cary (do 1400 cm3) – 4 vozy
Třída 8 -skupina N (1600 cm3 - 2000 cm3) – 14 vozů
Třída 9 - skupina N (1400 cm3 - 1600 cm3), R1B (1400 cm3 - 1600 cm3) – 10 vozů
Třída 10 - skupina N (do 1400 cm3), R1A (do 1400 cm3) – 2 vozy
Počet značek: 12
Renault – 20, Škoda – 18, Honda – 13, Mitsubishi - 12, Subaru – 12, Citroën – 10, Peugeot – 7, Suzuki – 4, Ford – 3, Mini – 1, Alfa Romeo – 1, Toyota – 1.
Vozy kategorie Super 2000: 12
Škoda Fabia – 9, Peugeot 207 – 2, Mini John Cooper Works - 1
Smíšené posádky: 13
Marco Cavigioli – Monica Fortunatová (ITA), Zoltán Bessenyey – „Yulianna“ Nyirfásová (HUN), Hannes Danzinger – Katharina Wüstenhagenová (AUT/DEU), Josef Peták – Alena Benešová (CZE), Egon Smékal – Monika Hýbnerová (CZE), Patrik Rujbr – Petra Řiháková (CZE), Jiří Trojan – Eva Trojanová (CZE), Daniel Zpěvák – Zdenka Tamášová (CZE/SVK), Ewald Gartner – Gabriele Ölsingerová (AUT), Jiří Sojka – Jindřiška Žáková (CZE), Milan Michalčík – Kateřina Janovská (CZE), Dmitrij Jakimacho – Volha Zacharevová (BLR), Petr Lukašík – Martina Mikulášková (CZE).
Dámský pohár: 3
Molly Taylorová – Sebastian Marshall (AUS/GBR), Martina Daňhelová – Karolína Jugasová (CZE), Jekatěrina Stratievová – Veronica Boniová (BGR/ITA).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.