Vše způsobila jedna převodovka. Přesněji ta, která nelibě nesla „Vlčákovu“ stíhací jízdu na Rally Krkonoše. Krátce po východočeské soutěži bylo jasné, že týmový peugeot nestihne být včas připraven na domácí Valašskou rally, čímž odstartovaly horečnaté úvahy a diskuse, s jakou technikou vyrazit. Dobrodružná mise nakonec nesla jméno Škoda Fabia WRC.
Touha nechybět na startu domácí rally zavedla Martina Vlčka s Richardem Lasevičem do náruče týmu Karla Trněného, který se léta specializuje na přípravu škodováckých „wéercéček“. Zatímco spolujezdec mohl těžit z angažmá u Jara Melichárka, kde „wrco“ okusil na vlastní kůži, na „Vlčáka“ čekaly úplně první kilometry v podobné technice. Sice měl na svém kontě slušnou řádku startů v produkčních vozech, fabia však na rozdíl od nich představovala plnokrevný „závoďák“, od prvního šroubku konstruovaný pro rally. „Všechno to začalo nepříliš povedeným testem, kde jsem měl k dispozici asi deset ostrých kilometrů, které místo toho, aby mi něco daly, tak mě tak akorát vylekaly. Do takového auta pochopitelně nešly aplikovat návyky z „předokolky“ a o to to bylo horší. Seděl jsem v autě, viděl jsem asi milion čudlíků a přemýšlel, kterým bych tak otočil, kterým směrem, a co to asi udělá, když budu někde na rozmotanou šestku brzdit. Vždy se říká, zlatá střední cesta, a tak jsem parametry diferenciálů nastavil na prostřední hodnoty, přitvrdil kroky tlumičů a vijó na první vložku,“ popsal rozpačité dojmy před startem Martin.Nejistota a obavy z nového dobrodružství však s prvními kilometry přeci jen ustoupily do pozadí. Fešně obléknutá Fabia WRC v barvách Svarmetal Motorsportu přijela do cíle prvního měřeného testu v nejrychlejším čase, čímž zaskočila soupeře a především samotnou posádku. Druhé místo na druhé rychlostní zkoušce potvrdilo, že se rozhodně nejedná o náhodu, a Martin s Richardem byli rázem až po uši namočení v souboji o vítězství. „Ve stopce prvního testu jsem byl velice překvapen z prvního času, protože za ten amatérizmus, který jsem předvedl, jsem si ho nezasloužil. Pak došlo na další korekce na podvozku, tlumičích a pro další část rally zbylo jediné - naladit mozek,“ znělo z úst druhého jezdce průběžných výsledků.
Postupné zrychlování a jízda bez výraznějších výkyvů se ukázaly být nejdůležitějšími předpoklady, jimiž Martin Vlček s Richardem Lasevičem podepřeli své pozdější vítězství. Ve druhém průjezdu RZ Helfštýn oproti prvnímu „kolu“ zrychlili o čtyři sekundy, při opakovaném průjezdu RZ Lešná dokonce o sedm sekund na devíti kilometrech. Po čtvrtém testu se proto dle očekávání posunuli do vedení a zůstali v něm i po dvojím průjezdu obávané RZ Vesník. Vítězové se v cíli mohli pyšnit bilancí čtyř vyhraných rychlostních zkoušek (ze šesti klasifikovaných) a skoro minutovým náskokem. Že cesta k vítězství pro domácí posádku nebyla vydlážděna ze zlatých cihel, naznačují následující slova: „Auto bylo všude strašně rychle, Richard ani nebyl schopen zopakovat zatáčku a už jsme byli v ní. Jinými slovy, auto z jiné planety, alespoň podle mé dosavadní soutěžácké zkušenosti. Až ve druhé polovině soutěže jsme si začali auto užívat, bylo to parádní svezení s dokonalou hračkou, jejíž potenciál jsme vůbec nebyli schopni využít. Chtělo by to absolvovat sezónu a potom možná,“ zakončil své hodnocení s šibalským úsměvem pilot.
Zatímco pro „Vlčáka“ se stalo vítězství na Valašce historicky prvním zápisem do galerie vítězů automobilových soutěží, Richard je o jeden zlatý věnec „zkušenější“. Zřejmě se stane svého druhu odborníkem na soutěže organizované na Valašsku. Premiérového prvenství totiž dosáhl v roce 2010 na vsetínském sprintu, částečně probíhajícím na stejných tratích jako „Valaška“. „Hluboce smekám před „wrcem“ nepolíbeným panicem Vlčákem, jak se s tím popral. Myslím, že první styk proběhl úspěšně a ani to nebolelo. A co se týče samotných závodů? Organizace šlapala bez problémů a skvěle jsme si zazávodili se Silverem a Jaromírem Tomaštíků. Prostě dokonalý závodnický víkend,“ nešetřil superlativy muž, sedící na pravé sedačce.
Svarmetal Motorsport děkuje všem svým partnerům, příznivcům a přátelům za podporu v cestě za zlatým věncem a doufá, že týmu zůstanou věrní i do budoucna. Nejbližší start Martina Vlčka s Richardem Lasevičem se připravuje na poslední červencový víkend do Kostelce nad Orlicí, kde oba členy posádky čeká návrat do týmového Peugeotu 206 Kit Car.Text: Jiří Dokulil
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.