Vše způsobila jedna převodovka. Přesněji ta, která nelibě nesla „Vlčákovu“ stíhací jízdu na Rally Krkonoše. Krátce po východočeské soutěži bylo jasné, že týmový peugeot nestihne být včas připraven na domácí Valašskou rally, čímž odstartovaly horečnaté úvahy a diskuse, s jakou technikou vyrazit. Dobrodružná mise nakonec nesla jméno Škoda Fabia WRC.
Touha nechybět na startu domácí rally zavedla Martina Vlčka s Richardem Lasevičem do náruče týmu Karla Trněného, který se léta specializuje na přípravu škodováckých „wéercéček“. Zatímco spolujezdec mohl těžit z angažmá u Jara Melichárka, kde „wrco“ okusil na vlastní kůži, na „Vlčáka“ čekaly úplně první kilometry v podobné technice. Sice měl na svém kontě slušnou řádku startů v produkčních vozech, fabia však na rozdíl od nich představovala plnokrevný „závoďák“, od prvního šroubku konstruovaný pro rally. „Všechno to začalo nepříliš povedeným testem, kde jsem měl k dispozici asi deset ostrých kilometrů, které místo toho, aby mi něco daly, tak mě tak akorát vylekaly. Do takového auta pochopitelně nešly aplikovat návyky z „předokolky“ a o to to bylo horší. Seděl jsem v autě, viděl jsem asi milion čudlíků a přemýšlel, kterým bych tak otočil, kterým směrem, a co to asi udělá, když budu někde na rozmotanou šestku brzdit. Vždy se říká, zlatá střední cesta, a tak jsem parametry diferenciálů nastavil na prostřední hodnoty, přitvrdil kroky tlumičů a vijó na první vložku,“ popsal rozpačité dojmy před startem Martin.Nejistota a obavy z nového dobrodružství však s prvními kilometry přeci jen ustoupily do pozadí. Fešně obléknutá Fabia WRC v barvách Svarmetal Motorsportu přijela do cíle prvního měřeného testu v nejrychlejším čase, čímž zaskočila soupeře a především samotnou posádku. Druhé místo na druhé rychlostní zkoušce potvrdilo, že se rozhodně nejedná o náhodu, a Martin s Richardem byli rázem až po uši namočení v souboji o vítězství. „Ve stopce prvního testu jsem byl velice překvapen z prvního času, protože za ten amatérizmus, který jsem předvedl, jsem si ho nezasloužil. Pak došlo na další korekce na podvozku, tlumičích a pro další část rally zbylo jediné - naladit mozek,“ znělo z úst druhého jezdce průběžných výsledků.
Postupné zrychlování a jízda bez výraznějších výkyvů se ukázaly být nejdůležitějšími předpoklady, jimiž Martin Vlček s Richardem Lasevičem podepřeli své pozdější vítězství. Ve druhém průjezdu RZ Helfštýn oproti prvnímu „kolu“ zrychlili o čtyři sekundy, při opakovaném průjezdu RZ Lešná dokonce o sedm sekund na devíti kilometrech. Po čtvrtém testu se proto dle očekávání posunuli do vedení a zůstali v něm i po dvojím průjezdu obávané RZ Vesník. Vítězové se v cíli mohli pyšnit bilancí čtyř vyhraných rychlostních zkoušek (ze šesti klasifikovaných) a skoro minutovým náskokem. Že cesta k vítězství pro domácí posádku nebyla vydlážděna ze zlatých cihel, naznačují následující slova: „Auto bylo všude strašně rychle, Richard ani nebyl schopen zopakovat zatáčku a už jsme byli v ní. Jinými slovy, auto z jiné planety, alespoň podle mé dosavadní soutěžácké zkušenosti. Až ve druhé polovině soutěže jsme si začali auto užívat, bylo to parádní svezení s dokonalou hračkou, jejíž potenciál jsme vůbec nebyli schopni využít. Chtělo by to absolvovat sezónu a potom možná,“ zakončil své hodnocení s šibalským úsměvem pilot.
Zatímco pro „Vlčáka“ se stalo vítězství na Valašce historicky prvním zápisem do galerie vítězů automobilových soutěží, Richard je o jeden zlatý věnec „zkušenější“. Zřejmě se stane svého druhu odborníkem na soutěže organizované na Valašsku. Premiérového prvenství totiž dosáhl v roce 2010 na vsetínském sprintu, částečně probíhajícím na stejných tratích jako „Valaška“. „Hluboce smekám před „wrcem“ nepolíbeným panicem Vlčákem, jak se s tím popral. Myslím, že první styk proběhl úspěšně a ani to nebolelo. A co se týče samotných závodů? Organizace šlapala bez problémů a skvěle jsme si zazávodili se Silverem a Jaromírem Tomaštíků. Prostě dokonalý závodnický víkend,“ nešetřil superlativy muž, sedící na pravé sedačce.
Svarmetal Motorsport děkuje všem svým partnerům, příznivcům a přátelům za podporu v cestě za zlatým věncem a doufá, že týmu zůstanou věrní i do budoucna. Nejbližší start Martina Vlčka s Richardem Lasevičem se připravuje na poslední červencový víkend do Kostelce nad Orlicí, kde oba členy posádky čeká návrat do týmového Peugeotu 206 Kit Car.Text: Jiří Dokulil
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?