Vše způsobila jedna převodovka. Přesněji ta, která nelibě nesla „Vlčákovu“ stíhací jízdu na Rally Krkonoše. Krátce po východočeské soutěži bylo jasné, že týmový peugeot nestihne být včas připraven na domácí Valašskou rally, čímž odstartovaly horečnaté úvahy a diskuse, s jakou technikou vyrazit. Dobrodružná mise nakonec nesla jméno Škoda Fabia WRC.
Touha nechybět na startu domácí rally zavedla Martina Vlčka s Richardem Lasevičem do náruče týmu Karla Trněného, který se léta specializuje na přípravu škodováckých „wéercéček“. Zatímco spolujezdec mohl těžit z angažmá u Jara Melichárka, kde „wrco“ okusil na vlastní kůži, na „Vlčáka“ čekaly úplně první kilometry v podobné technice. Sice měl na svém kontě slušnou řádku startů v produkčních vozech, fabia však na rozdíl od nich představovala plnokrevný „závoďák“, od prvního šroubku konstruovaný pro rally. „Všechno to začalo nepříliš povedeným testem, kde jsem měl k dispozici asi deset ostrých kilometrů, které místo toho, aby mi něco daly, tak mě tak akorát vylekaly. Do takového auta pochopitelně nešly aplikovat návyky z „předokolky“ a o to to bylo horší. Seděl jsem v autě, viděl jsem asi milion čudlíků a přemýšlel, kterým bych tak otočil, kterým směrem, a co to asi udělá, když budu někde na rozmotanou šestku brzdit. Vždy se říká, zlatá střední cesta, a tak jsem parametry diferenciálů nastavil na prostřední hodnoty, přitvrdil kroky tlumičů a vijó na první vložku,“ popsal rozpačité dojmy před startem Martin.Nejistota a obavy z nového dobrodružství však s prvními kilometry přeci jen ustoupily do pozadí. Fešně obléknutá Fabia WRC v barvách Svarmetal Motorsportu přijela do cíle prvního měřeného testu v nejrychlejším čase, čímž zaskočila soupeře a především samotnou posádku. Druhé místo na druhé rychlostní zkoušce potvrdilo, že se rozhodně nejedná o náhodu, a Martin s Richardem byli rázem až po uši namočení v souboji o vítězství. „Ve stopce prvního testu jsem byl velice překvapen z prvního času, protože za ten amatérizmus, který jsem předvedl, jsem si ho nezasloužil. Pak došlo na další korekce na podvozku, tlumičích a pro další část rally zbylo jediné - naladit mozek,“ znělo z úst druhého jezdce průběžných výsledků.
Postupné zrychlování a jízda bez výraznějších výkyvů se ukázaly být nejdůležitějšími předpoklady, jimiž Martin Vlček s Richardem Lasevičem podepřeli své pozdější vítězství. Ve druhém průjezdu RZ Helfštýn oproti prvnímu „kolu“ zrychlili o čtyři sekundy, při opakovaném průjezdu RZ Lešná dokonce o sedm sekund na devíti kilometrech. Po čtvrtém testu se proto dle očekávání posunuli do vedení a zůstali v něm i po dvojím průjezdu obávané RZ Vesník. Vítězové se v cíli mohli pyšnit bilancí čtyř vyhraných rychlostních zkoušek (ze šesti klasifikovaných) a skoro minutovým náskokem. Že cesta k vítězství pro domácí posádku nebyla vydlážděna ze zlatých cihel, naznačují následující slova: „Auto bylo všude strašně rychle, Richard ani nebyl schopen zopakovat zatáčku a už jsme byli v ní. Jinými slovy, auto z jiné planety, alespoň podle mé dosavadní soutěžácké zkušenosti. Až ve druhé polovině soutěže jsme si začali auto užívat, bylo to parádní svezení s dokonalou hračkou, jejíž potenciál jsme vůbec nebyli schopni využít. Chtělo by to absolvovat sezónu a potom možná,“ zakončil své hodnocení s šibalským úsměvem pilot.
Zatímco pro „Vlčáka“ se stalo vítězství na Valašce historicky prvním zápisem do galerie vítězů automobilových soutěží, Richard je o jeden zlatý věnec „zkušenější“. Zřejmě se stane svého druhu odborníkem na soutěže organizované na Valašsku. Premiérového prvenství totiž dosáhl v roce 2010 na vsetínském sprintu, částečně probíhajícím na stejných tratích jako „Valaška“. „Hluboce smekám před „wrcem“ nepolíbeným panicem Vlčákem, jak se s tím popral. Myslím, že první styk proběhl úspěšně a ani to nebolelo. A co se týče samotných závodů? Organizace šlapala bez problémů a skvěle jsme si zazávodili se Silverem a Jaromírem Tomaštíků. Prostě dokonalý závodnický víkend,“ nešetřil superlativy muž, sedící na pravé sedačce.
Svarmetal Motorsport děkuje všem svým partnerům, příznivcům a přátelům za podporu v cestě za zlatým věncem a doufá, že týmu zůstanou věrní i do budoucna. Nejbližší start Martina Vlčka s Richardem Lasevičem se připravuje na poslední červencový víkend do Kostelce nad Orlicí, kde oba členy posádky čeká návrat do týmového Peugeotu 206 Kit Car.Text: Jiří Dokulil
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?