Rally, to není jen měření schopností soutěžních posádek a techniky, ale než se tak stane, taky spousta práce související se vším nezbytným, co k automobilovému klání nezbytně patří.
Rally, to není jen měření schopností soutěžních posádek a techniky, ale než se tak stane, taky spousta práce související se vším nezbytným, co k automobilovému klání nezbytně patří. Vrcholem pořadatelského snažení je pak bezpečnost. Nejenom posádek, pro něž je připravována náročná, ale ve své podstatě i bezpečná trať, ale především diváků a obyvatel obcí, kterými tratě rychlostních testů vedou. Ve snaze napomoci pořadatelům v jejich, z tohoto pohledu velmi náročné práci, vydal Svaz rally bezpečnostní manuál, který je pro organizátory pomyslným tahákem pro hledání odpovědí, jak na to.
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally, AutoMotoKlubu Rallye Sport - Vsetín. Vše potřebné, související s bezpečností, zahrnují z toho obecného hlediska do Bezpečnostního plánu rally. Konkrétní opatření, vztahující se také k divákům, pak zapracovávají do takzvaných Organizačních a provozních řádů rychlostních zkoušek. Oba dokumenty má pořadatel legendární Valašky připraveny a zaslal je k posouzení Svazu rally. „Nechceme ponechat nic náhodě. Hledáme taková opatření, která povedou k tomu, aby se i naše automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou, a abychom možnosti vzniku mimořádné události co nejvíce eliminovali,“ vyjádřil se ředitel Valašské rally Miroslav Hošák.
I z tohoto pohledu organizátor Valašky přivítal nabídku Svazu rally, aby stejně, jako v případě ostatních automobilových soutěží organizovaných v letošním roce v České republice, byla za přítomnosti bezpečnostního delegáta ASN Bc. Václava Filipa posouzena opatření, která jsou ve smyslu k bezpečnosti diváků připravována. Inspekční návštěva proběhla v sobotu 1. června. „Spolu s ním a vedoucími rychlostních zkoušek jsme jednotlivé trasy testů projeli a přímo na místě jsme navržená opatření posuzovali. Zaměřovali jsme se nejenom na vhodnost a bezpečnost vybraných diváckých míst, ale také na zpomalovací retardéry a další organizačně technická opatření, která by měla rozhodující měrou přispět k bezproblémovému průběhu soutěžních jízd,“ pověděl hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč a pokračoval: „Velkým pomocníkem nám v našem snažení byl, a je, i již vzpomínaný bezpečnostní manuál. Ale taky rady a doporučení, které nám bezpečnostní delegát ASN nabídl a poskytl.“
Organizátor Valašské rally udělal a je připraven dále ještě udělat pro její bezpečnost maximum. Jeho snaha by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou,“ řekla tajemnice rally Barbora Hrčková. „Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. Chceme, aby vždy měli na paměti, že dobré a vlídné slovo je mnohem silnější, než cokoli jiného,“ dodal Miroslav Hošák, který je ředitelem Valašské rally po jednatřicáté a patří tak k funkčně nejstarším šéfům automobilových soutěží v České republice.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.