Rally, to není jen měření schopností soutěžních posádek a techniky, ale než se tak stane, taky spousta práce související se vším nezbytným, co k automobilovému klání nezbytně patří.
Rally, to není jen měření schopností soutěžních posádek a techniky, ale než se tak stane, taky spousta práce související se vším nezbytným, co k automobilovému klání nezbytně patří. Vrcholem pořadatelského snažení je pak bezpečnost. Nejenom posádek, pro něž je připravována náročná, ale ve své podstatě i bezpečná trať, ale především diváků a obyvatel obcí, kterými tratě rychlostních testů vedou. Ve snaze napomoci pořadatelům v jejich, z tohoto pohledu velmi náročné práci, vydal Svaz rally bezpečnostní manuál, který je pro organizátory pomyslným tahákem pro hledání odpovědí, jak na to.
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally, AutoMotoKlubu Rallye Sport - Vsetín. Vše potřebné, související s bezpečností, zahrnují z toho obecného hlediska do Bezpečnostního plánu rally. Konkrétní opatření, vztahující se také k divákům, pak zapracovávají do takzvaných Organizačních a provozních řádů rychlostních zkoušek. Oba dokumenty má pořadatel legendární Valašky připraveny a zaslal je k posouzení Svazu rally. „Nechceme ponechat nic náhodě. Hledáme taková opatření, která povedou k tomu, aby se i naše automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou, a abychom možnosti vzniku mimořádné události co nejvíce eliminovali,“ vyjádřil se ředitel Valašské rally Miroslav Hošák.
I z tohoto pohledu organizátor Valašky přivítal nabídku Svazu rally, aby stejně, jako v případě ostatních automobilových soutěží organizovaných v letošním roce v České republice, byla za přítomnosti bezpečnostního delegáta ASN Bc. Václava Filipa posouzena opatření, která jsou ve smyslu k bezpečnosti diváků připravována. Inspekční návštěva proběhla v sobotu 1. června. „Spolu s ním a vedoucími rychlostních zkoušek jsme jednotlivé trasy testů projeli a přímo na místě jsme navržená opatření posuzovali. Zaměřovali jsme se nejenom na vhodnost a bezpečnost vybraných diváckých míst, ale také na zpomalovací retardéry a další organizačně technická opatření, která by měla rozhodující měrou přispět k bezproblémovému průběhu soutěžních jízd,“ pověděl hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč a pokračoval: „Velkým pomocníkem nám v našem snažení byl, a je, i již vzpomínaný bezpečnostní manuál. Ale taky rady a doporučení, které nám bezpečnostní delegát ASN nabídl a poskytl.“
Organizátor Valašské rally udělal a je připraven dále ještě udělat pro její bezpečnost maximum. Jeho snaha by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou,“ řekla tajemnice rally Barbora Hrčková. „Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. Chceme, aby vždy měli na paměti, že dobré a vlídné slovo je mnohem silnější, než cokoli jiného,“ dodal Miroslav Hošák, který je ředitelem Valašské rally po jednatřicáté a patří tak k funkčně nejstarším šéfům automobilových soutěží v České republice.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?