Rally, to není jen měření schopností soutěžních posádek a techniky, ale než se tak stane, taky spousta práce související se vším nezbytným, co k automobilovému klání nezbytně patří.
Rally, to není jen měření schopností soutěžních posádek a techniky, ale než se tak stane, taky spousta práce související se vším nezbytným, co k automobilovému klání nezbytně patří. Vrcholem pořadatelského snažení je pak bezpečnost. Nejenom posádek, pro něž je připravována náročná, ale ve své podstatě i bezpečná trať, ale především diváků a obyvatel obcí, kterými tratě rychlostních testů vedou. Ve snaze napomoci pořadatelům v jejich, z tohoto pohledu velmi náročné práci, vydal Svaz rally bezpečnostní manuál, který je pro organizátory pomyslným tahákem pro hledání odpovědí, jak na to.
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally, AutoMotoKlubu Rallye Sport - Vsetín. Vše potřebné, související s bezpečností, zahrnují z toho obecného hlediska do Bezpečnostního plánu rally. Konkrétní opatření, vztahující se také k divákům, pak zapracovávají do takzvaných Organizačních a provozních řádů rychlostních zkoušek. Oba dokumenty má pořadatel legendární Valašky připraveny a zaslal je k posouzení Svazu rally. „Nechceme ponechat nic náhodě. Hledáme taková opatření, která povedou k tomu, aby se i naše automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou, a abychom možnosti vzniku mimořádné události co nejvíce eliminovali,“ vyjádřil se ředitel Valašské rally Miroslav Hošák.
I z tohoto pohledu organizátor Valašky přivítal nabídku Svazu rally, aby stejně, jako v případě ostatních automobilových soutěží organizovaných v letošním roce v České republice, byla za přítomnosti bezpečnostního delegáta ASN Bc. Václava Filipa posouzena opatření, která jsou ve smyslu k bezpečnosti diváků připravována. Inspekční návštěva proběhla v sobotu 1. června. „Spolu s ním a vedoucími rychlostních zkoušek jsme jednotlivé trasy testů projeli a přímo na místě jsme navržená opatření posuzovali. Zaměřovali jsme se nejenom na vhodnost a bezpečnost vybraných diváckých míst, ale také na zpomalovací retardéry a další organizačně technická opatření, která by měla rozhodující měrou přispět k bezproblémovému průběhu soutěžních jízd,“ pověděl hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč a pokračoval: „Velkým pomocníkem nám v našem snažení byl, a je, i již vzpomínaný bezpečnostní manuál. Ale taky rady a doporučení, které nám bezpečnostní delegát ASN nabídl a poskytl.“
Organizátor Valašské rally udělal a je připraven dále ještě udělat pro její bezpečnost maximum. Jeho snaha by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou,“ řekla tajemnice rally Barbora Hrčková. „Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. Chceme, aby vždy měli na paměti, že dobré a vlídné slovo je mnohem silnější, než cokoli jiného,“ dodal Miroslav Hošák, který je ředitelem Valašské rally po jednatřicáté a patří tak k funkčně nejstarším šéfům automobilových soutěží v České republice.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.