Počet přihlášených posádek na XXI. MIT METAL Rallysprint Kopná (10. - 11. května 2013) se zastavil na úctyhodném čísle 135. Do Slušovic přijedou soutěžící z pěti států – České republiky, Polska, Německa, Rakouska a Slovenska. Ve srovnání s loňským ročníkem najdeme na seznamu přihlášených o jednu posádku více. Diváckým lákadlem v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty bude souboj pětice jezdců na vozech specifikace WRC. O prvenství se poperou především Tomáš Kostka, Antonín Tlusťák a německý šampion Matthias Kahle. Dále se představí s vozy WRC Jaromír Tomaštík, Miroslav Plíhal a Karel Trněný. Osm pilotů se objeví na vozech kategorie Super 2000, a to Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, úřadující slovenský mistr Grzegorz Grzyb z Polska, Jan Sýkora, Jan Dohnal, Lubomír Minařík, Robert Adolf a Petr Trnovec. Čeřit vodu na čelních příčkách budou i jezdci na vozech Mitsubishi Lancer EVO IX, a to vedoucí muž rallysprintového šampionátu Miroslav Jakeš, druhý muž sprintového hodnocení Mariusz Malyszczynski z Polska, Lumír Firla, Robert Kořistka, Martin Březík a další. Celkem čítá seznam přihlášených 6 prioritních jezdců ASN.
Nejpočetněji obsazena je třída 3 (dříve N4), kde najdeme celkem 14 vozů, zatímco ve třídě 4 a 12 nenajdeme ani jeden vůz. V rámci TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally se přihlásilo celkem 86 posádek, zatímco do Poháru České republiky v rally může bodovat 44 soutěžících, v rámci Poháru pořadatele pojede jedna posádka (Tomáš Kostka, Miroslav Houšť) a stejný počet najdeme rovněž v Poháru mládeže (Jan Talaš ml.). Ve volném poháru historických automobilů figurují tři vozy.
Z vozového parku 15 značek jsou nejpočetněji zastoupeny automobilky Škoda, Honda a Renault. Zajímavostí seznamu přihlášených letošní Kopné jsou vedle čtrnácti smíšených posádek i dámské závodnice. Za volantem se představí hned pět žen, a to Martina Daňhelová, vítězka Czech Women Talent DS3 R1 Lucie Červenková, Pavlína Tydlačková, Monika Zbořilová a Petra Táborská.
Celkem přihlášených posádek: 135
Počet států: 5
(Česká republika – 131, Polsko – 2, Německo – 1, Rakousko – 1, Slovensko má zastoupení u spolujezdkyně Zdenky Tamášové)
Prioritní jezdci: 5
ASN: Tomáš Kostka, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Jan Sýkora, Grzegorz Grzyb – POL
Zahraniční jezdci: 4
Grzegorz Grzyb, Mariusz Malyszczynski – POL, Matthias Kahle – DEU, Johann Drapela – AUT.
Poznámka: Mariusz Malyszczynski z Polska a Johann Drapela z Rakouska startují s českou licencí.
TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally (86 vozů)
Rozdělení podle objemových tříd:
Třída 2 (S2000-Rally atmosférický, 1.6 T s rest. 30 mm, S2000-Rally, 2.0 atmosférický, R4, R5): 9 vozů
Třída 3 (N nad 2000 cm3 s restriktorem 32 mm): 14 vozů
Třída 4 (vozy RGT): žádný vůz
Třída 5 (Super 1600, A 1600 do 2000 cm3, R2C, R3C, R3T): 9 vozů
Třída 6 (A do 1600 cm3, R2B, kit-car do 1600 cm3): 8 vozů
Třída 7 (A do 1400 cm3, kit-car do 1400 cm3): 6 vozů
Třída 8 (N 1600 do 2000 cm3): 16 vozů
Třída 9 (N 1400 do 1600 cm3, R1B): 13 vozů
Třída 10 (N do 1400 cm3, R1A): 1 vůz
Třída 11 (A nebo N Diesel do 2000 cm3, R3D): 3 vozy
Třída 12 (S do 2000 cm3): žádný vůz
Třída 13 (S nad 2000 cm3): 7 vozů
Z jezdců nebodují do sprintového šampionátu Antonín Tlusťák, Tomáš Kostka (jede Pohár pořadatele), Grzegorz Grzyb, Matthias Kahle, Václav Dunovský, Jiří Navrátil, František Mikoška a Tomáš Reger (poslední tři jedou Volný pohár historických automobilů).
Pohár České republiky v rally (celkem 44 posádky)
Rozdělení podle skupin:
Skupina SA (soudobé automobily (bez S 2000 atm. A 1.6 turbo, R4, RGT a WRC): 24 vozy
Skupina V (upravené automobily): 20 vozů
Rozdělení podle objemových tříd:
SA – třída 1: do 1400 ccm: 13
SA – třída 2: nad 1400 do 1600 ccm: 9
SA – třída 3: nad 1600 do 2000 ccm: 2
SA – třída 4: nad 2000 ccm: 0
V – třída 1: automobily Škoda: 11
V – třída 2: do 2000 ccm: 9
V – třída 3: nad 2000 ccm: 0
Volný pohár historických automobilů: 3 vozy
Pohár mládeže (vozy třídy 10 (N do 1400 cm3, R1A do 1400 cm3): 1 vůz
Počet značek: 15
Škoda – 53, Honda – 24, Renault – 13, Mitsubishi – 11, Citroën – 9, Subaru – 6, Peugeot – 5, Ford – 4, Suzuki – 4, BMW – 1, Seat – 1, Alfa Romeo – 1, Opel – 1, VAZ – 1, VW – 1.
Vozy specifikace WRC: 6
Škoda Octavia WRC – 2, Ford Fiesta RS WRC – 1, Mitsubishi Lancer WRC 05 – 1, Subaru Impreza WRC – 1, Škoda Fabia WRC – 1.
Vozy kategorie Super 2000: 8
Škoda Fabia S2000 – 7, Peugeot 207 S2000 – 1.
Smíšené posádky: 14
Jan Sýkora – Martina Škardová, Zdeněk Zdráhala – Markéta Rýdlová, Egon Smékal – Monika Hýbnerová, Patrik Rujbr – Petra Řiháková, Daniel Zpěvák – Zdenka Tamášová, Jiří Sojka – Jindřiška Žáková, Jan Petr – Martina Straková, Milan Michalčík – Kateřina Janovská, Ondřej Studénka – Michaela Bublová, Pavlína Tydlačková – Jindřich Muller, Dalibor Mach – Kateřina Machová, Martin Hrachovec – Hana Vranská, Radomír Hanáček – Eva Žaludková, Roman Vaněk – Diana Vaňková,
Dámské posádky: 5
Martina Daňhelová – Karolína Jugasová, Lucie Červenková, Pavlína Tydlačková – Jindřich Muller, Monika Zbořilová – Jana Kazíková, Petra Táborská.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?