Už druhé prvenství ve své kategorii na druhé soutěži po sobě si připsala nově složená posádka Vojtěch Štajf – František Rajnoha, jedoucí v barvách Subaru Czech Duck Racing Teamu s vozem Subaru Impreza WRX STI. Na tradiční šumavské soutěži obsadila navíc skvělou pátou příčku v absolutním pořadí.
Zcela bezproblémovou soutěží se stala letošní Rallye Šumava Klatovy pro Subaru Czech Duck Racing Team. Čerstvě složená posádka Vojtěch Štajf – František Rajnoha sice v úvodu nezvolila správné pneumatiky, nicméně od druhé poloviny páteční etapy už svou třídu zcela ovládala a vyhrála v ní jedenáct rychlostních zkoušek za sebou. „Musím říct, že mám velkou radost, tentokrát se nám soutěž vydařila a já mohl po dlouhatánské době zase slavit prvenství mezi produkčními vozy,“ liboval si v cíli devětatřicetiletý pilot. „Bylo znát, že už mám letos odzávoděnou slušnou porci kilometrů – jelo se mi zkrátka dobře. Jediné komplikace jsme si sami trochu přidělali v pátek, kdy jsme měli nepřesnou předpověď počasí a očekávali déšť o něco později. Nasadili jsme tedy tvrdší slik, se kterým jsme samozřejmě neměli na mokrém čínovském okruhu moc šancí. Byly z toho i dvě krizovky, pak jsme museli i uhýbat rychlejšímu Odložilíkovi, aby nás mohl předjet.
Od druhého testu už jsme ale měli obuto správně a poté, co jsme si i na gumy zvykli, už to bylo mnohem lepší, pneumatiky Pirelli fungovaly skvěle. Na klíčovém ´Korábu´ jsme přitlačili na pilu a byli poprvé nejrychlejší ve třídě, pak už jsme tempo drželi. Díky tomu jsme se záhy dostali do čela třídy a vytvořili si určitý náskok před soupeři. Na prvním sobotním testu jsme se ještě rozhodli tempo udržet a vyplatilo se – odstup za námi se ještě navýšil. Poté jsme už mohli jet v klidu a v některých rizikovějších místech i maličko ubrat. Svou roli odvedli dobře i Vláďa Zelinka a Petr Behro, kteří nás průběžně informovali o stavu tratě, takže jsme nejenže neměli žádný technický problém, ale auto dovezli do cíle i neškrábnuté. Šance k boji se speciály S2000 nepřišla, a tak jsme si hlídali splnění základního cíle – dovézt domů co největší porci bodů ve třídě tak, abychom si vytvořili solidní pozici do dalších bojů o titul ve třídě. Třešničkou na dortu byla kromě prvenství ve třídě i pátá příčka v celkovém pořadí, čímž jsme se i trochu odměnili novým i dlouhodobým partnerům za jejich podporu. Jsme také moc rádi, že se většině diváků líbil i náš nový design a že nás i přes deštivé počasí přišli fanoušci podpořit na trať i do servisní zóny,“ raduje se Štajf z dobře zvládnuté soutěže, kde panoval všem vozům Subaru a vyhrál také Pirelli Cup.
Spokojen s výsledkem byl pochopitelně také spolujezdec František Rajnoha: „Myslím, že nám souhra s Vojtou už docela klape, kilometr od kilometru se to o něco zlepšuje. Pro mne to byl skoro po dvou letech návrat také k nočním erzetám, ale docela nám to šlo i tam. Už teď se těším na další podnik.“ Vzájemné pochvaly poletovaly mezi posádkou a týmem mechaniků. Z jedné strany za perfektně připravený vůz, který neměl žádné technické problémy, ze strany druhé pak za to, že bylo auto v cíli nepoškozené. Před nadcházejícím podnikem šampionátu v Českém Krumlově se proto mechanici mohou plně věnovat dokončení oprav vozu pro Petra Kačírka. Na jihu Čech by tak měl být Subaru Czech Duck Racing Team opět na startu v silnějším složení.
Naopak před nadcházející sprintrally v Hrádku nad Nisou museli dát Sameš i Kačírek přednost jiným povinnostem, takže tam se tým neobjeví. Nebo že by přece? „Prozradím, že na severu Čech bude aktivní naše členka a soustavná podporovatelka Marcela Ehlová, bude to ale premiérově ve zcela jiné roli, než jsme byli dosud zvyklí. Přestože na Šumavě bohužel nemohla sama sedět se mnou v závodním autě, její podporu na dálku jsme rozhodně cítili – k našemu úspěšnému dojezdu do klatovského cíle tak určitě napomohlo i to, že to bylo v den, kdy měla právě Marcela jmeniny. Budeme jí na oplátku držet palce i v její nové funkci,“ usmívá se Vojtěch Štajf.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.