S nožem na krku vstupovali do závěrečné soutěže letošního Mistrovství ČR ve sprintrally Martin Vlček s Richardem Lasevičem. V průběhu sezony si jejich peugeot hned dvakrát vybral slabší chvilku, což je postavilo do situace, kdy na závěrečné soutěži ve Vsetíně museli zabodovat a odrazit nápor pravidelně dojíždějícího Martina Búše s fabií.
Cestu za vytouženým titulem ve třídě 6 protkalo sedm náročných rychlostních zkoušek, které byly, jak je na Vsetínsku zvykem, tvořeny mixem členitých úseků, ztížených o podzimní spadané listí. Martin s Richardem nemuseli za každou cenu ve své třídě vyhrát, stačilo jim dojet na jakékoliv medailové pozici. Jak ale oba členové posádky jednohlasně potvrzují, podobné situace nebývají pro ryzí závodníky zrovna tím pravým šálkem čaje. „Stačilo nám podle Ríšových výpočtů dojet do třetího místa ve třídě, takže jsme měli před sebou závod, ve kterém jsme nemuseli zbytečně riskovat. Rozhodující bylo neudělat na trati chybu v podobě defektu nebo výletu mimo trať. Jak je ale obecně známo, takové tempo se hledá velice těžce a většinou z toho vznikají krizovky. Pár jsme jich měli a měl jsem se za co Richardovi omlouvat. Ještěže neměl nic v ruce, čím by mě přetáhnul, protože většinou byly na jeho stranu,“ přiznal s úsměvem jezdec. „Říká se, že domácí prostředí svazuje, také to tak ráno na hotelu na oné místnosti vypadalo, ale spadlo to ze mne hned na startu 1. RZ. Nikdy jsem se ale tak nebál... o auto,“ dodal s podobným nadhledem „mitfára“, který měl stále v živé paměti událost z Barum rally, kdy je technika nechala ve štychu jen několik kilometrů před koncem soutěže.
Obavy o technický stav francouzského vzteklouna se naštěstí brzy ukázaly jako zbytečné. Kitový peugeot se tentokrát rozhodl nervovou soustavu své posádky ušetřit a týmoví mechanici mohli v jednotlivých servisních zastávkách řešit jen běžnou údržbu. Stejně tak posádka od prvních kilometrů beze zbytku plnila své předsevzetí a držela se na druhém místě ve třídě se slušným náskokem na přímého rivala Búše. Když se po třech rychlostních testech Martin s Richardem objevili na nečekané třetí příčce v kategorii dvoukolek a na první pozici ve své třídě, kromě mistrovského titulu měli zaděláno i na nejlepší výsledek letošní sezony.
Náročná trať se podepsala i na čelních posádkách kategorie dvoukolek. Uchazeči o mistrovský titul v této kategorii – Josef Zimmermann a Robert Kořístka – museli první pětku po potížích opustit, což dalo šanci zazářit dvojicím, které jindy kvůli technickému handicapu o nejvyšší pozice nebojují. Martin Vlček a Richard Lasevič nastalé situace využili k zisku cenné stříbrné příčky v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou a i přes závěrečný nápor soupeřů sezonu uzavřeli dalším vítězstvím ve své třídě. Mezi 107 startujícími posádkami má velkou hodnotu i 19. místo absolutně, zdaleka největší radost však Martinovi s Richardem udělal zisk mistrovského titulu ve třídě 6. A jaké dojmy převládaly v obou členech posádky po úspěšném protnutí cílové pásky?
Dva roky po zdejším absolutním vítězství vedle Jaroslava Melichárka měl na valašské půdě další pořádný důvod k radosti Richard Lasevič: „Chvílemi jsem auto hladil, prosil ať vydrží, a kdybych mohl, tak ho poponáším. Dopadlo to skvěle a za to patří dík Martinovi za bezpečnou a rychlou jízdu během celého roku, mechanikům za nadprůměrnou inteligenci při řešení příčin technických problémů a nadprůměrnou sílu, když se řešení nenacházelo :-). Obrovské díky a vděčnost patří také lidem blízkým mému srdci za obrovskou psychickou podporu.“ Richardova slova pak doplnil i pilot vozu Martin Vlček, pro kterého se jedná o největší úspěch dosavadní kariéry: „Auto nám fungovalo na sto procent, kluci na servise se nemuseli věnovat žádným nepředvídaným událostem, takže pohoda při vsetínském sprintu vládla na všech frontách. Sluší se poděkovat sponzorům, mechanikům, jejich rodinám, hosteskám, které roznesly mezi diváky a fanoušky přes šest tisíc kalendářů a kartiček, protože bez podpory všech jmenovaných by se nám to nepodařilo. Děkujeme.“
Martin Vlček s Richardem Lasevičem letošní sezonu končí s bilancí jedenácti startů, šesti vítězství ve třídě, jedním čtvrtým místem, třemi technickými závadami a jedním odstoupením kvůli výletu mimo trať. Statistiku jim může upravit už jen plánovaný start na volné exhibiční soutěži v Uherském Brodě, která se uskuteční v sobotu 10. listopadu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.