Pátá soutěž letošního Mistrovství ČR ve sprintrally představovala pro Martina Vlčka s Richardem Lasevičem novou výzvu.
Na početný 110členný peloton čekala do šampionátu nově zařazená Matrix Rally Kostelec nad Orlicí, která se v uplynulých letech konala jen jako součást Poháru ČR v rally. Spolujezdci tentokrát vytáhli nepopsané bloky a většina jezdců s napětím očekávala, jaké tratě Kostelečtí na svou premiéru připravili.Žádný začátek není lehký, a tak se ani vstup kostelecké rally do sprintového šampionátu neobešel bez chybiček. Většina posádek tuto skutečnost poznala především při předstartovní přípravě, samotný závod už pak probíhal bez větších zádrhelů. „Začalo to divně poskládanou startovkou. Nerozumím, proč startovky nemůže dělat jeden člověk s přehledem o české rally, bylo by po problému. Po příjezdu nás přivítalo krásné městečko a nádherné tratě. Skvěle odsýpaly seznamovací jízdy s tratí, formální i technická přejímka, servisní zóna byla kvalitní a prostorná. Marné však bylo pátrání po časech slavnostního startu na internetu, viselo to jen na ředitelství,“ zhodnotil předstartovní dojmy z nové soutěže spolujezdec Richard Lasevič. Výtku na nepříliš kvalitně seřazený seznam přihlášených potvrdila už úvodní vložka, kde Martin s Richardem před sebou startující posádce nadělili propastnou půlminutu...
Nyní už ale pojďme k samotnému závodu, který se uskutečnil za překrásného letního počasí. Martinovi s Richardem přišla vhod tréninková účast na červnové rally v Hustopečích, kde s Peugeotem v podobně horkých teplotách najeli více než 170 „ostrých“ kilometrů. Jejich vyježděnost se v Kostelci projevila hned na první zkoušce, kde většinu „předokolek“ s přehledem odsunuli za zadní nárazník a nestačili jen na tři vozy silnější třídy 5. V absolutní klasifikaci jim na začátek patřilo 28. místo ze 110 startujících.I další průběh rally zanechával na tvářích členů týmu spokojený výraz. Martin s Richardem po čtyřech testech vedli svoji objemovou třídu o více než půlminuty, přičemž jediný nebezpečný soupeř Martin Kouřil se z rovnocenného boje sám „vyfauloval“ výletem mimo trať v úvodu rally. S přibývajícími kilometry proto mohla posádka stáje JT Říha Group Rally Team lehce zvolnit tempo a šetřit vůz, který dostával v tropických teplotách pořádně zabrat. Závěr závodu již nic nezměnil na prvenství ve třídě 6 (vozy s objemem motoru do 1600 ccm) ani na vynikající třetí pozici v kategorii vozů s pohonem přední nápravy (v celkové klasifikaci skončili dvacátí).A jak viděli východočeskou soutěž oba členové posádky? „Jelo se nám dobře, technika fungovala. Je to snad první závod letos, kde jsme jeli v absolutní pohodě. A nové tratě? Nám je to úplně jedno, prostě jedeme podle rozpisu, nezáleží, jestli je to nové či staré. Nějaká krizovka se najde vždycky, ale nic tak zásadního, abychom do toho nemohli příště opět sednout,“ řekl s tradičním nadhledem Martin Vlček. Svůj pohled na kostelecké účinkování u cílové rampy shrnul i navigátor: „Průběh samotné soutěže byl skvělý, super jsme si zazávodili. Jen nechápu, co je to za trend, že po poslední „erzetě“ se jede přímo na rampu! Auta orvaná, špinavá, stačí aspoň 10 minut v servise. A proč se výsledky nevyhlašují hned po dojetí, ale až tři hodiny po něm? Ale to není jen problém Kostelce, nýbrž i většiny ostatních sprintů. Fotografové už se rozjedou a na vyhlášení zůstanou jen členové týmů. Jinak z rally převládá pozitivní pocit a pokud se vyladí drobnosti, myslím, že to bude velmi kvalitní soutěž sprintového mistrovství,“ doplnil Richard Lasevič.Martin Vlček s Richardem Lasevičem si díky kosteleckému úspěchu upevnili solidní postavení v hodnocení Mistrovství ČR ve sprintrally. Ve třídě 6 přesvědčivě vedou, v tabulce „dvoukolek“ se posunuli na bronzový post za záda nedostižné dvojice Josef Zimmermann, Robert Kořístka. Dalším vystoupením posádky stáje JT Říha Group Rally Team bude srpnová Rally Agropa s centrem v Horažďovicích.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.