Do sezóny 2012 se vrhl poděbradský jezdec Václav Dunovský po hlavě. S novým vozem ho čekaly nové výzvy a zkušenosti, proto se spolujezdcem Petrem Machů a Škodou Fabia S2000 jeli sbírat cenné kilometry na Bonver Valašskou Rally.
Do soutěže se Dunovský vrhnul bez většího testování. Na začátku března se svezl na čistém asfaltu při testování v Žiželicích, ale od té doby ho jakýkoli test minul, proto na Valašsku obzvlášť dbal na pečlivě sepsaný rozpis. Když se k tomu přidaly zkušenosti pouze z opačných směrů RZ, respekt byl na světě. „První kilometry proběhly až na shakedownu. Po něm jsme měli vcelku dobrý pocit, byť bylo jasné, že vlastní soutěž bude zcela něco jiného,“ uvádí osmadvacetiletý pilot.
Ve třídě 2 je, jak již tradičně, obrovská konkurence, počínaje Janem Kopeckým, Romanem Krestou, Václavem Pechem či Pavlem Valouškem. Pro Dunovského ale tento závod neznamenal srovnání s nejvyšší špičkou, ale poznání vozu a jeho ovládnutí. To se mu od začátku poměrně dobře dařilo, i když nastoupil do soutěže poněkud ustrašeně: „Opatrnost tentokrát nebyla vůbec na škodu. Špičky byly plné nečistot a šotoliny a RZ byla hodně rychlá. Podruhé se bohužel nejely, což nás trochu mrzelo, protože jsme mohli najet více kilometrů. Vynahradili jsme si to ale na RZ 2 a 4, kde jsme postupně i zrychlovali.“ Po čtvrté erzetě náležela Dunovskému s Machů 10. pozice.
Více než ze samotné Fabie S2000 byla posádka rozpačitá z organizace v servisu. „Totální kolaps v okolí servisu musel každý předpokládat, stejně jako to, že špička dožene při opakovaných průjezdech konec startovního pole. Z mého pohledu je nepochopitelné, že na příjezdové nebyl včas ošetřen zákaz zastavení aspoň na jedné straně vozovky a zákazy vjezdu na obou koncích. Díky vlastní zkušenosti si umím představit, jak těžké je soutěž uspořádat, ale stejně mi nikdo nenamluví, že vzniku takové situace nešlo předejít. Vrchol nastal v sobotu, kdy se na parkování po obou stranách nic nezměnilo a zablokován byl i příjezd na RZ Juřinka,“ komentuje situaci Dunovský.
Nástup do sobotní etapy Dunovskému příliš nevyšel, neboť hned v první RZ vyjel asi dva kilometry před cílem z tratě: „Zadní část auta odskočila a než jsem to pochytal, přiblížila se odbočka s betonovou propustí a dopravní značkou. Ve snaze zabránit střetu s pevnou překážkou jsem vůz raději záměrně uklidil do vysokého rákosí, ze kterého jsme se vyhrabali asi jen díky pohonu na všechna čtyři kola.“
Po zbytek dne ale zajížděl Dunovský s Machů vyrovnané časy a stále se drželi v první desítce. Na polookruhové RZ si vyzkoušeli různé jízdní styly, což jim jen a jen prospívalo. Nejvíce však Václav ocenil RZ 10: „Z Bystřičky jsem měl obavy, jestli v této variantě nebude spíš paskvil, ale z mé strany má určitě palec nahoru a pořadatele za ten nápad chválím, protože i diváci si museli přijít na své.“
Dunovský si v druhém závodě MMČR nakonec dojel pro krásné desáté místo hned za Martinem Bujáčkem. První odjeté kilometry ve voze S2000 mu tak rozhodně sedly. „Pevně doufám, že svým výkonem jsme nezklamali. Bylo potřeba, aby vyhrál rozum, a to se podařilo. Odjeté kilometry nám už nikdo nevezme. Máme tedy mnoho nových poznatků a zkušeností s novou technikou a opět se nám potvrdilo, že to auto je neskutečné, ovšem využít všechny jeho kvality vyžaduje víc než velkou dávku umění. Chtěl bych moc poděkovat Sparrow racing teamu a mechanikům za všechen perfektní servis, Standovi Kafkovi a svému tátovi za obrovsky důležité informace a také všem fanoušků, kteří při nás stáli, i když jsme jeli celou soutěž hodně opatrně a mnohdy asi ne pěkně pro oko,“ shrnul Václav dění na Valašsku.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?