Rekordman Egon Smékal vyhrál počtvrté na Barumce třídu N3, tentokrát se spolujezdcem Davidem Šmeidlerem. Získali tak se svou Hondou Civic Type R ještě před koncem sezóny titul mistra třídy N3. Jak je Egon spokojený se čtyřicátou Barum Rally nám pověděl v rozhovoru.
Egone, startovní číslo 102, v cíli první ve třídě N3 a 32. absolutně. Můžeme říct, že jsi druhým největším skokanem ve startovce, co na to říkáš?Tak trochu jsem s tím počítal. Předloni jsme byli 34., rok předtím 33., tentokrát to vyšlo na 32. místo. Po první RZ jsme byli 55., po prvním dnu 40. a v neděli už nemáme ani koho předjet. Pak už záleží na tom, kolik vypadne aut, protože s N3 už těžko můžeme předjíždět dobře jedoucí piloty na silnějších autech. Tam už jde o to pohlídat si třídu a soustředit se na dojetí. Ve třídě N3 odstartovalo 7 vozů, do cíle dojely pouze 3. Svědčí to o náročnosti Barumky?Určitě, Barumka je obzvlášť náročná soutěž. Říká se, že tu tratě nejsou tak atraktivní, ale není to úplně pravda. Letos se mi zrovna dvakrát nelíbily Biskupice, ale na druhou stranu taková Pindula, Troják, Semetín, to jsou rychlostní zkoušky z nejtěžších u nás v republice, a pokud do nich zaprší, tak jsou ještě dvakrát tak náročné. Parádní je i městský prolog. Ten nemá chybu.Koho jsi považoval za největší konkurenci?Určitě Petra Křížka. Tomu to ale tentokrát od začátku moc nešlo a potom měl i technické problémy na Trojáku, takže byl prakticky mimo hru. Pěkně jel i Petr Pelech.Ty jsi měl nějaké technické problémy během víkendu?Něco málo, ale to je na takové trati, když se jede rychle, jasné. Ale velké problémy nás úplně minuly. Během soutěže jsem akorát dolaďoval podvozek, se kterým nejsem ještě úplně spokojený, ale teď už se to snad podaří dotáhnout do úspěšného konce.Jak velký vliv mělo počasí na soutěž?Rozhodně velký. Na vodě jsou vždycky těžší podmínky než na suchých asfaltech.Vyhrál jsi 8 RZ, Petr Pelech 5 RZ. Cítil jsi z jeho strany nějaký tlak?Vyloženě přímý tlak určitě ne. Spíš jsem byl nervózní z toho, že kdybychom udělali defekt nebo vymysleli nějaký průšvih, tak bude minutu a půl před námi a pak bychom byli donuceni jet úplně na plno. Takže tam pořád ještě nějaká rezerva byla.Takže plynový pedál mohl jít ještě víc k podlaze?Určitě, jde to vždycky, ale když jedeme první, je to něco jiného než jet druhý nebo čtvrtý a tlačit na toho před sebou. Jako druhý třetí nemáš co ztratit, protože chceš vyhrát. Proto to má první složitější, protože jedinou chybou může ztratit vítězství, ale přitom musí jet stále rychle.Cítíš výhodu proti ostatním, protože jsi ze Zlína a Barum je tvá domácí soutěž?Tak jsou to moje domácí tratě, na kterých jsem vyrůstal. První auto jsem rozbil na Pinduli… Druhé taky… (smích). Třeba městský okruh. Bydlím na něm, denně tudy jezdím do práce z práce, nahoru dolu, takže asi na světě není pilot, který by tuto zkoušku znal líp. Zádveřice jsou zase moje testovací trať, na ostatních jsem se učil závodit. Ale každý je někde doma a já jsem holt doma ve Zlíně. Ale těší mě, že ať přijedeme kamkoli, i do zahraničí, jsme schopni napsat, odjet a zvítězit nebo zajet alespoň kvalitní výsledek.Celkově jsi s Barumkou spokojený?Ano, podali jsme naprosto profesionální výkon. Od začátku do konce. Pohlídali jsme si krizová místa a stejně tak jsme dokázali zatáhnout, kde bylo potřeba a zvládli jsme to precizně. Je to velká soutěž, u nás určitě největší. Konkurence stoupá každým rokem. Barumka je velice kvalitně obsazená soutěž, i co v rámci evropského, možná i světového měřítka.Co ještě plánuješ v téhle sezóně?Ještě pojedu dva sprinty. Taky nám pomohly okolnosti, že soupeři nedojeli Barum. My jsme tím rozhodli letošní mistrovství a udělali jsme titul už teď. Takže momentálně uvažuji o nějakém zahraničním angažmá, nejlépe nějaká Francie. Děkuju za rozhovor, gratuluju k výsledkům a hodně štěstí do dalších závodů.Díky. Mockrát děkuji sponzorům, mechanikům, navigátorovi Davidovi Šmeidlerovi, který podal skvělý výkon. Taky jsem mile překvapený kolik fanoušků nám fandilo podél trati. Jsem rád, že si nás tolik všímali. Děkujeme všem za podporu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.