Vzpomenout na loňské zlínské úspěšné vystoupení a naopak vynechat z paměti poslední rychlostní zkoušku letošní Bohemie – to je základní plán Subaru Czech Rally Teamu a Vojtěcha Štajfa před startem jubilejního 40. ročníku slavné Barum Czech Rally Zlín.
Každý znalec rally dobře ví, že se na okně a blatníku soutěžního vozu může dočíst, jaká jsou příjmení obou členů jeho posádky. U startovního čísla 23 tomu na nadcházející Barum Czech Rally Zlín bude ale trochu jinak. U jezdce bude všechno souhlasit, jméno loni ve Zlíně dvanáctého Vojtěcha Štajfa bude na levém okně zcela zaslouženě, příjmení Dolečková však na druhé straně zazáří spíše jako nostalgická připomínka nedávné minulosti. Spolujezdkyně se totiž již několik dní pyšní jménem Marcela Ehlová díky sňatku s dalším závodníkem, Matějem Ehlem. Drobnou nesrovnalost ve jménech vysvětluje Štajf: „Moc si vážím toho, že jsem měl čest se krásné svatby zúčastnit a dokonce doprovodit Marcelu k oltáři. Časový interval mezi touto událostí a Barumkou však byl tak malý, že se všechna administrativa nestihne a moje spolujezdkyně pojede pod jménem, jaké má dosud na licenci a řidičském průkazu. Doufám, že kontinuita zůstane zachována a my navážeme na výkony, jaké jsme spolu předváděli na minulých soutěžích. Po výpadku z Bohemie sice bude naším hlavním úkolem dojet až do cíle, ostudu si přesto udělat nehodláme. Musíme hlavně najít to správné tempo, které bude sice na úrovni našich největších soupeřů z domácího šampionátu a pokud možno ještě maličko výš, ale přesto nepovede k našim chybám. Pokusíme se zkrátka jet podobně jako na lednové Rallye Monte Carlo, tedy svižně a bezpečně. Oprava našeho modrého auta spojená s výměnou a repasí všech důležitých částí skončila před pár dny, no a já si po čtvrtečním testování myslím, že i z technické stránky jsme připraveni na soutěž dobře. Po loňské druhé příčce mezi produkčními vozy bychom moc rádi něco podobného zopakovali i letos, samozřejmě výzvou je také cena vypsaná Subaru pro nejlepší vůz její značky v cíli. Nechceme si udělat ostudu ani před zraky pana George Donaldsona, který je vedoucí rallyového programu u společnosti STI. Ten se do Zlína chystá na zasedání zástupců značek jedoucích v prestižním seriálu IRC a bude se zřejmě i tentokrát často pohybovat v našem týmovém zázemí.“
Přestup spolujezdkyně do stavu manželského samozřejmě znamená i jednu z posledních možností pro fanoušky získat podpisové karty posádky Štajf – Dolečková, kterých ještě v týmovém skladu pár zbylo. Novopečená Marcela Ehlová sice stále ještě vstřebává dojmy ze svatby, teď se ale již plně soustředí na jeden ze sportovních vrcholů letošní sezóny: „Nejde to jinak, čeká nás opravdu těžká soutěž, kterou chceme určitě úspěšně zvládnout. Já na sledování týmových příprav neměla teď moc času, ale prý je všechno, jak má být. Jsem moc zvědavá, jaké nás čeká počasí, o minulém víkendu se na nás smálo sluníčko, teď ale předpověď vyhrožuje deštěm. Máme ale i pneumatiky připraveny na všechny podmínky, tak hlavně abychom nějakou neprorazili. Musíme dávat pozor hlavně na začátcích rychlostních zkoušek, výměna kola na trati by mohla všechny naše naděje na dobrý výsledek pokazit. Já ale věřím, že nám všechno klapne. Chtěla bych všem poděkovat za gratulace k svatbě a doufám, že budeme moci v neděli přijímat i gratulace k dokončení Barumky,“ usmívá se půvabná Východočeška. Novinkou letošního léta je nejen změna stavu a jména spolujezdkyně v hatchbacku Subaru Impreza WRX STI, ale také vydání dlouho odkládaného světového žebříčku jezdců rally, V jeho nejnovějším vydání figuruje Vojtěch Štajf na 44. příčce, z čehož má velkou radost. „Zdá se, že jsem pořád ještě úspěšnější v rally než v golfu. Mezi golfisty bych takhle vysoko rozhodně nebyl,“ říká pobaveně pilot, který pojede v silné konkurenci Barum Czech Rally Zlín s lichotivým startovním číslem 23.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.