Vzpomenout na loňské zlínské úspěšné vystoupení a naopak vynechat z paměti poslední rychlostní zkoušku letošní Bohemie – to je základní plán Subaru Czech Rally Teamu a Vojtěcha Štajfa před startem jubilejního 40. ročníku slavné Barum Czech Rally Zlín.
Každý znalec rally dobře ví, že se na okně a blatníku soutěžního vozu může dočíst, jaká jsou příjmení obou členů jeho posádky. U startovního čísla 23 tomu na nadcházející Barum Czech Rally Zlín bude ale trochu jinak. U jezdce bude všechno souhlasit, jméno loni ve Zlíně dvanáctého Vojtěcha Štajfa bude na levém okně zcela zaslouženě, příjmení Dolečková však na druhé straně zazáří spíše jako nostalgická připomínka nedávné minulosti. Spolujezdkyně se totiž již několik dní pyšní jménem Marcela Ehlová díky sňatku s dalším závodníkem, Matějem Ehlem. Drobnou nesrovnalost ve jménech vysvětluje Štajf: „Moc si vážím toho, že jsem měl čest se krásné svatby zúčastnit a dokonce doprovodit Marcelu k oltáři. Časový interval mezi touto událostí a Barumkou však byl tak malý, že se všechna administrativa nestihne a moje spolujezdkyně pojede pod jménem, jaké má dosud na licenci a řidičském průkazu. Doufám, že kontinuita zůstane zachována a my navážeme na výkony, jaké jsme spolu předváděli na minulých soutěžích. Po výpadku z Bohemie sice bude naším hlavním úkolem dojet až do cíle, ostudu si přesto udělat nehodláme. Musíme hlavně najít to správné tempo, které bude sice na úrovni našich největších soupeřů z domácího šampionátu a pokud možno ještě maličko výš, ale přesto nepovede k našim chybám. Pokusíme se zkrátka jet podobně jako na lednové Rallye Monte Carlo, tedy svižně a bezpečně. Oprava našeho modrého auta spojená s výměnou a repasí všech důležitých částí skončila před pár dny, no a já si po čtvrtečním testování myslím, že i z technické stránky jsme připraveni na soutěž dobře. Po loňské druhé příčce mezi produkčními vozy bychom moc rádi něco podobného zopakovali i letos, samozřejmě výzvou je také cena vypsaná Subaru pro nejlepší vůz její značky v cíli. Nechceme si udělat ostudu ani před zraky pana George Donaldsona, který je vedoucí rallyového programu u společnosti STI. Ten se do Zlína chystá na zasedání zástupců značek jedoucích v prestižním seriálu IRC a bude se zřejmě i tentokrát často pohybovat v našem týmovém zázemí.“
Přestup spolujezdkyně do stavu manželského samozřejmě znamená i jednu z posledních možností pro fanoušky získat podpisové karty posádky Štajf – Dolečková, kterých ještě v týmovém skladu pár zbylo. Novopečená Marcela Ehlová sice stále ještě vstřebává dojmy ze svatby, teď se ale již plně soustředí na jeden ze sportovních vrcholů letošní sezóny: „Nejde to jinak, čeká nás opravdu těžká soutěž, kterou chceme určitě úspěšně zvládnout. Já na sledování týmových příprav neměla teď moc času, ale prý je všechno, jak má být. Jsem moc zvědavá, jaké nás čeká počasí, o minulém víkendu se na nás smálo sluníčko, teď ale předpověď vyhrožuje deštěm. Máme ale i pneumatiky připraveny na všechny podmínky, tak hlavně abychom nějakou neprorazili. Musíme dávat pozor hlavně na začátcích rychlostních zkoušek, výměna kola na trati by mohla všechny naše naděje na dobrý výsledek pokazit. Já ale věřím, že nám všechno klapne. Chtěla bych všem poděkovat za gratulace k svatbě a doufám, že budeme moci v neděli přijímat i gratulace k dokončení Barumky,“ usmívá se půvabná Východočeška. Novinkou letošního léta je nejen změna stavu a jména spolujezdkyně v hatchbacku Subaru Impreza WRX STI, ale také vydání dlouho odkládaného světového žebříčku jezdců rally, V jeho nejnovějším vydání figuruje Vojtěch Štajf na 44. příčce, z čehož má velkou radost. „Zdá se, že jsem pořád ještě úspěšnější v rally než v golfu. Mezi golfisty bych takhle vysoko rozhodně nebyl,“ říká pobaveně pilot, který pojede v silné konkurenci Barum Czech Rally Zlín s lichotivým startovním číslem 23.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.