Vzpomenout na loňské zlínské úspěšné vystoupení a naopak vynechat z paměti poslední rychlostní zkoušku letošní Bohemie – to je základní plán Subaru Czech Rally Teamu a Vojtěcha Štajfa před startem jubilejního 40. ročníku slavné Barum Czech Rally Zlín.
Každý znalec rally dobře ví, že se na okně a blatníku soutěžního vozu může dočíst, jaká jsou příjmení obou členů jeho posádky. U startovního čísla 23 tomu na nadcházející Barum Czech Rally Zlín bude ale trochu jinak. U jezdce bude všechno souhlasit, jméno loni ve Zlíně dvanáctého Vojtěcha Štajfa bude na levém okně zcela zaslouženě, příjmení Dolečková však na druhé straně zazáří spíše jako nostalgická připomínka nedávné minulosti. Spolujezdkyně se totiž již několik dní pyšní jménem Marcela Ehlová díky sňatku s dalším závodníkem, Matějem Ehlem. Drobnou nesrovnalost ve jménech vysvětluje Štajf: „Moc si vážím toho, že jsem měl čest se krásné svatby zúčastnit a dokonce doprovodit Marcelu k oltáři. Časový interval mezi touto událostí a Barumkou však byl tak malý, že se všechna administrativa nestihne a moje spolujezdkyně pojede pod jménem, jaké má dosud na licenci a řidičském průkazu. Doufám, že kontinuita zůstane zachována a my navážeme na výkony, jaké jsme spolu předváděli na minulých soutěžích. Po výpadku z Bohemie sice bude naším hlavním úkolem dojet až do cíle, ostudu si přesto udělat nehodláme. Musíme hlavně najít to správné tempo, které bude sice na úrovni našich největších soupeřů z domácího šampionátu a pokud možno ještě maličko výš, ale přesto nepovede k našim chybám. Pokusíme se zkrátka jet podobně jako na lednové Rallye Monte Carlo, tedy svižně a bezpečně. Oprava našeho modrého auta spojená s výměnou a repasí všech důležitých částí skončila před pár dny, no a já si po čtvrtečním testování myslím, že i z technické stránky jsme připraveni na soutěž dobře. Po loňské druhé příčce mezi produkčními vozy bychom moc rádi něco podobného zopakovali i letos, samozřejmě výzvou je také cena vypsaná Subaru pro nejlepší vůz její značky v cíli. Nechceme si udělat ostudu ani před zraky pana George Donaldsona, který je vedoucí rallyového programu u společnosti STI. Ten se do Zlína chystá na zasedání zástupců značek jedoucích v prestižním seriálu IRC a bude se zřejmě i tentokrát často pohybovat v našem týmovém zázemí.“
Přestup spolujezdkyně do stavu manželského samozřejmě znamená i jednu z posledních možností pro fanoušky získat podpisové karty posádky Štajf – Dolečková, kterých ještě v týmovém skladu pár zbylo. Novopečená Marcela Ehlová sice stále ještě vstřebává dojmy ze svatby, teď se ale již plně soustředí na jeden ze sportovních vrcholů letošní sezóny: „Nejde to jinak, čeká nás opravdu těžká soutěž, kterou chceme určitě úspěšně zvládnout. Já na sledování týmových příprav neměla teď moc času, ale prý je všechno, jak má být. Jsem moc zvědavá, jaké nás čeká počasí, o minulém víkendu se na nás smálo sluníčko, teď ale předpověď vyhrožuje deštěm. Máme ale i pneumatiky připraveny na všechny podmínky, tak hlavně abychom nějakou neprorazili. Musíme dávat pozor hlavně na začátcích rychlostních zkoušek, výměna kola na trati by mohla všechny naše naděje na dobrý výsledek pokazit. Já ale věřím, že nám všechno klapne. Chtěla bych všem poděkovat za gratulace k svatbě a doufám, že budeme moci v neděli přijímat i gratulace k dokončení Barumky,“ usmívá se půvabná Východočeška. Novinkou letošního léta je nejen změna stavu a jména spolujezdkyně v hatchbacku Subaru Impreza WRX STI, ale také vydání dlouho odkládaného světového žebříčku jezdců rally, V jeho nejnovějším vydání figuruje Vojtěch Štajf na 44. příčce, z čehož má velkou radost. „Zdá se, že jsem pořád ještě úspěšnější v rally než v golfu. Mezi golfisty bych takhle vysoko rozhodně nebyl,“ říká pobaveně pilot, který pojede v silné konkurenci Barum Czech Rally Zlín s lichotivým startovním číslem 23.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?