Jakub Jirovec si na českokrumlovských rychlostních zkouškách odbyl premiéru s vozem R5. První start mohl mít hodně sladkou příchuť, nebýt defektu. I přes tento smolný moment hodnotí mladý plzeňský jezdec třetí letošní start velice kladně.
Když vyšel seznam přihlášených posádek na jubilejní 50. Rally Český Krumlov, byl u posádky Jakub Jirovec – Petr Jindra junior zapsán jiný vůz, než na který jsme zvyklí. Krásnou Alpinku vystřídala Škoda Fabie R5. „Během pravidelné kontroly po závodě jsme zjistili, že převodovka u Alpiny není v pořádku. Okamžitě jsme kontaktovali výrobce, ale ten nám nedokázal zaručit, že se nová převodovka dostane do Česka včas, abychom s ní stihli start v Českém Krumlově. Proto muselo přijít rozhodnutí, s jakým jiným vozem pojedu. S ohledem na fakt, že jsme uvažovali o startu v Hustopečích s er pětkou, nabízela se tato varianta. Problém byl pouze v tom, že Fabia nebyla na závod nachystaná a tak nás čekalo několik bezesných nocí, abychom vůz připravili. Za to patří klukům velký dík,“ vysvětlil změnu vozu Jakub Jirovec. Vše nakonec dopadlo dobře a Kuba s Petrem přivezli do Českého Krumlova škodovku ve stejných válečných barvách, jako je Alpina. Před závodem test posádka nestihla a tak plně využila shakedown, aby si nový vůz osahala. „Tím, že jsme neměli možnost se škodovkou se svézt, musel jsem si na nové jízdní vlastní zvykat až na výstavišti. Použili jsme rozpis, který používáme v dvoukolce. Je tady několik odlišností, jako třeba absence ABS při brzdění v R5, nebo trochu jiné nájezdy do zatáček. Po prvních kilometrech jsem byl z vozu trošku na rozpacích, ale bylo mi doporučeno, abych jel brutálně čistou stopu,“ poodhalil první dojmy z vozu Jirovec.
Třetí podnik z letošního velkého mistráku se jel na dvě etapy a posádky měly před sebou 14 erzet s celkovou délkou 162 ostrých kilometrů. Kuba s Petrem nově spadli do třídy RC2, kde měli 15 soupeřů. V pátek měli za úkol zdolat sedm rychlostních zkoušek. V úvodu první sekce to bylo hodně o poznávání, ale s přibývajícími kilometry získával Kuba jistotu ve voze a začal ostřeji sešlapovat plynový pedál. Od poloviny první etapy už jel plzeňský jezdec ostré tempo a časy se dostával do TOP 10 absolutní klasifikace. To, že bude v polovině rally tak vysoko, to patrně nikdo nečekal. „V úvodu etapy jsem se hodně zaměřil na styl jízdy a od třetí zkoušky jsem jel již s větším nasazením. Dosažené časy byly pro mne příjemným překvapením. Měli jsme dobré tempo a závod jsme si užívali. Obzvláště mou nejoblíbenější zkoušku Ján jsem projel doslova s úsměvem od ucha k uchu, jak jsem se bavil. No a výsledné desáté místo absolutně, to je prostě paráda,“ zhodnotil páteční část rally Kuba Jirovec.
V sobotu chtěli Jakub s Petrem navázat na pěkný páteční výkon. Sedm rychlostních zkoušek, ale bylo z pohledu posádky poněkud jiné. Kuba nechytil správné tempo a z přemíry snahy se dělaly chyby. Ty největší přišly na nejdelší rychlostní zkoušce soutěže Malonty s délkou 25,7 kilometrů. Letos se jela oproti předchozím ročníkům obráceně a na náměstíčku v Malontech dělalo několik předních osádek hodiny. Mezi nimi i Kuba s Petrem. I když motor Fabie na chvilku zhasl, plzeňský mladík zde moc neztratil. S dalšími zkouškami odstupovali soupeři v popředí a Jirovec dvě zkoušky před cílem figuroval na skvělém 7. místě absolutně. Předposlední zkouška závodu byly opět Malonty a v ní defekt a výměna kola na erzetě. Výsledek z říše snů se rozplynul. Až 72. čas ve zkoušce znamenal propad o sedm míst v celkovém pořadí. Závěrečnou zkoušku už projela posádka v klidu a premiérový start s R5 úspěšně zvládla. „Tak, jak byla páteční část rally skvělá, tak v sobotu to bylo z mé strany trápení. Nemohl jsem se dostat do tempa a dělal jsem chyby. Vnitřně mne to hodně mrzelo. V polovině dne jsem si říkal, že vše hodím za hlavu a poslední čtyři zkoušky si užiji. Oba průjezdy na výstavišti dopadly dobře a skvěle naladěn jsem chtěl pokračovat i na Malontech. Jenže v katu jsem trefil kámen a museli jsme měnit kolo na zkoušce. Byla to má první výměna kola na erzetě. Rána to byla velká, neboť praskly čtyři loukotě a vyštípl se kousek ráfku. Na jednu stranu zklamání, na druhou cenná zkušenost,“ ohlédl se za sobotní etapou plzeňský jezdec. Čas z poslední rychlostní zkoušky posunul posádku Jakub Jirovec – Petr Jindra junior na konečné 13. místo v absolutní klasifikaci, 9. místo ve třídě RC2, 7. příčku v hodnocení ERT a vítězství v ERT Junior.
„To, že pojedu Rally Český Krumlov s Fabii R5, se rozhodlo chvíli před závodem a mně uběhlo těch deset dní příprav strašně rychle. Samotný závod se pak odjel prakticky za čtyřiadvacet hodin, takže jeden obrovský průlet. Jsem hrdý na celý tým a Petra, že jsme to dokázali zvládnout a chtěl bych jim za vše moc poděkovat. Nyní mám za sebou skvělý zážitek. Start s R5 se plánoval, ale tím, jak se vše rychle seběhlo, jsem ani nestihl zpracovávat některé momenty. Ty až nyní po závodě rozebírám. V každém případě musím říct, že jet s Fabii je prostě bomba. Užívali jsme si rychlostní zkoušky, a i když sobotní etapa mohla být lepší, jsem spokojený. Vyšlo počasí, diváci fandili a já mám úžasné pocity. Teď nás čeká rally v Hustopečích a zda s čím pojedeme, je v tuto chvíli otevřené,“ vrátil se ještě jednou ke krumlovské rally Jakub Jirovec a své přidal i Petr Jindra junior. „První závod s R5 měl být seznamovací, bez tlaku a proto jsme si ani nedávali žádné cíle. Nicméně páteční etapa se nám povedla nad očekávání a v autě jsme se cítili moc dobře. To nám paradoxně uškodilo před sobotou, kdy už jsme oba s Kubou viděli časy nejhůře tam, kde jsme skončili v pátek. Najednou to nešlo a začala křeč, která nás bohužel moc neopouštěla. Neměli jsme v autě rytmus a tempo nás obou bylo nekonzistentní… Ale jak říká Honza Možný, zkušenost je nepřenositelná, takže i pro nás dobrá škola. Proto vše nakonec beru pozitivně a příště už alespoň budeme vědět, jak snadné je nechat se unést dílčím výsledkem a zkazit si tak radost i tempo ve zbytku rally. I tak, ale na Krumlov s R5 nikdy nezapomenu. Mé díky patří Kubovi za důvěru a obětavost na dílně, kterou málokdo vidí. Velké dík patří i ostatním mechanikům a našim nadšeným a zapáleným špionům. Uvidíme se mezi vinicemi.“
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.