Historic Vltava Rallye a Rallye Šumava Klatovy se i v roce 2023 mohou pochlubit skvělým jezdeckým obsazením. Sčítání po uzávěrce přihlášek ukázalo, že bychom měli na tratích vidět 69 účastníků historického klání a také 78 soudobých vozů, které budou bojovat o vteřinky a o body do prestižních šampionátů. Soutěže proběhnou 21. – 23. 4. 2023, vše důležité k nim je k dispozici na stránkách www.pamk.cz.
Velikonočními svátky se uzavřela možnost přihlášení na 31. Historic Vltava Rallye i 57. Rallye Šumava Klatovy, zejména v posledních dnech se každodenně na seznamu zaregistrovaných objevovala atraktivní jména. Druhá jmenovaná soutěž je stále vyhrazena moderním vozům a dá se tedy čekat, že právě její účastníci pojedou v hodně vysokém tempu, zárukou toho by měla být účast kompletní sestavy reálných zájemců o titul absolutních mistrů České republiky pro rok 2023. Na poslední chvíli totiž přibyla ve startovní listině i dvojice Filip Mareš – Radovan Bucha, která sice pojede s vypůjčeným autem, ale i s ním se bude snažit uhájit své průběžné vedení v národním šampionátu. Mareš letos preferuje zahraniční starty, Šumavu si ale ujít nenechal a přidal se do seznamu soupeřů dvojice Jan Kopecký – Jan Hloušek, která bude s novým vozem Škoda Fabia RS Rally2 obhajovat loňské klatovské prvenství. Před rokem kosteleckému pilotovi pomohly k vítězství i technické potíže Fordu Focus WRC plzeňské dvojice Václav Pech – Petr Uhel, pro Západočechy jsou tyto vzpomínky naopak velkou motivací pro letošní odvetu. Sestava největších favoritů je shodná s loňskou, a protože i výsledky březnové úvodní soutěže MČR byly letos stejné s loňskými, pojede v Klatovech znovu po roce Pech na kapotě s jedničkou, Mareš s dvojkou a Kopecký s trojkou. Kandidátů prvenství bude ale samozřejmě víc a zejména mladíci stále zrychlují. Se startovními čísly 4 a 5 tak budou závodit moravské naděje Dominik Stříteský či Adam Březík, do boje o nejvyšší příčky se však budou chtít zapojit také Věroslav Cvrček či Václav Kopáček nebo i překvapení loňské sezóny v podobě okruhového jezdce Aleše Jiráska.
Těšit se můžeme i na souboje v jednotlivých třídách, jsme moc zvědavi například na velkou novinku v podobě Toyoty Yaris GR, kterou budou po šumavských tratích vodit sourozenci Engovi. Diváci v Pošumaví budou tentokrát hodně zvědavi také na kategorii 2WD, kde se bude o přední příčky ucházet hned několik špičkových jezdců z jihozápadních Čech, ať už jde o Jakuba Talaše, Dominika Novotného, Michala Kramla či Václava Stejskala mladšího.
Mezinárodní měření sil v rámci 31. Historic Vltava Rallye mělo svou uzávěrku už o pár dní dříve, můžeme si tedy jen zopakovat, že nás čeká opravdu excelentní bitva celé evropské špičky, dodejme ještě, že čestnou jedničku si nalepí na Audi Quattro obhájce prvenství Ital ´Zippo´. Velikonoce doplnily zejména národní startovní listinu, která letos začíná startovním číslem 41 a končí číslem 83 a paradoxně přináší více novinek než měření soudobých aut. Nespornými hlavními favority ´české Vltavy´ budou obhájci loňského prvenství Vlastimil Neumann s Martinem Hlavatým, kteří pojedou s technikou zase o fous rychlejší než loni, mezi historické vozy totiž už patří i jejich zbrusu nově připravený extovární Mitsubishi Lancer Evo III. Těšit se můžeme i na premiéru Opelu Ascona 400 Miroslava Janoty a Petra Nováka nebo na novou zbraň velezkušených Jindřicha Štolfy a Zdeňka Hawla, kterým bude kultovní Ford Escort RS 1600. O víkendu 21. – 23. dubna nás zkrátka čeká parádní soutěžení na všech frontách, pro diváky je u tratí připraveno celkem 19 přehledných diváckých míst.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?