Letošní Historic Vltava Rallye a Rallye Šumava Klatovy se vracejí do tradičního dubnového termínu a budou se konat 21. – 23. 4. 2023. Už v pondělí 10. dubna ve 23.59 bude termínem uzávěrky ukončen příjem přihlášek pro obě letošní pošumavské soutěže. Vše důležité k nim je k dispozici na stránkách www.pamk.cz, kde se brzy objeví i přímé odkazy na streamové přenosy z Mlázovské rychlostní zkoušky, které budou i letos v sobotu 22.4. zajišťovány společností FILMpro.
Přípravy na klatovské soutěže finišují, utěšeně přibývá též jmen na seznamu přihlášených pro 31. Historic Vltava Rallye i 57. Rallye Šumava Klatovy. Mezinárodní klání historických vozů už má po uzávěrce a my už víme, že minimálně šestici posádek můžeme považovat za žhavé kandidáty letošního vítězství. Prvenství z posledních dvou ročníků se pokusí uhájit Ital Andrea ´Zippo´ Zivian s Audi Quattro, naopak svou smůlu by rádi prorazili Rakušan Karl Wagner (Porsche 911) či Fin Ville Silvasti (Lancia Rally 037). Oba každoročně v Klatovech bojují o nejvyšší příčky, ale na vítězný pohár zatím stále natahují ruce marně. Navázat na své vítězství z ročníku 2019 se jistě pokusí italský jezdec Luigi ´Lucky´ Battistoli (Lancia Delta HF Integrale), naopak premiant ročníků 2012, 2013 a 2016 Nor Valter Christian Jensen to bude mít tentokrát hodně těžké, startovat bude totiž s trochu slabším Fordem Escort RS 1800 a do boje o prvenství se s ním úplně počítat nedá. Skvělou premiéru v klání historických vozů zažil loni dravý Maďar Tibor Érdi (Ford Sierra RS Cosworth), zato domácímu mistrovi Evropy z roku 2021 Vojtěchu Štajfovi v minulém ročníku fungovala technika Toyoty Celica GT-Four ST165 o poznání hůř a je jasné, že bude mít velkou motivaci napravit si reputaci. Celkově je do mezinárodního utkání přihlášeno téměř čtyřicet posádek.
Pro ´Šumavu´ a národní měření sil v rámci ´Vltavy´je datem uzávěrky pondělí 10. 4. ve 23.59, a tak ještě není startovní listina kompletní. Přesto je v tuto chvíli v ní zapsáno víc jak čtyřicet domácích historiků a také víc jak šedesát posádek soudobých strojů. Už teď je zřejmé, že se může opakovat loňská epická bitva plzeňského Václava Pecha (Ford Focus WRC) s exmistrem Evropy i světa Janem Kopeckým, který bude mít k dispozici zbrusu novou Škodu Fabia RS Rally2. V samém závěru minulého ročníku Pecha z boje vyřadila technika, po jeho odstoupení vybojoval stříbro mladičký Dominik Stříteský, i on už je pro letošek přihlášen. Zajímavých jmen se najde v seznamu opravdu hodně, určitě ale nesmíme zapomenout na Tomáše Engeho, který se nečekaně zapsal mezi soudobé vozy s novinkou v podobě Toyoty Yaris GR, se kterou na nedávné Valašské rally plnil úlohu předjezdce. Také domácích historických vozů je velmi pestrá škála, asi největší radost nám zatím udělala přihláška bývalého evropského šampióna Miroslava Janoty, jenž premiérově představí silný Opel Ascona 400.
Soutěže se uskuteční o víkendu 21. – 23. dubna, pro fanoušky bude u tratí rychlostních zkoušek nachystáno celkem 19 atraktivních diváckých míst. Pro ty, kteří nebudou moci být přímo na místě, bude v sobotu 22. 4. opět nachystán na internetu volně přístupný komentovaný přímý přenos ze všech průjezdů Mlázovské rychlostní zkoušky, stejně jako loni zajišťovaný společností FILMpro.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?