Letošní Historic Vltava Rallye a Rallye Šumava Klatovy se vracejí do tradičního dubnového termínu a budou se konat 21. – 23. 4. 2023. Už v pondělí 10. dubna ve 23.59 bude termínem uzávěrky ukončen příjem přihlášek pro obě letošní pošumavské soutěže. Vše důležité k nim je k dispozici na stránkách www.pamk.cz, kde se brzy objeví i přímé odkazy na streamové přenosy z Mlázovské rychlostní zkoušky, které budou i letos v sobotu 22.4. zajišťovány společností FILMpro.
Přípravy na klatovské soutěže finišují, utěšeně přibývá též jmen na seznamu přihlášených pro 31. Historic Vltava Rallye i 57. Rallye Šumava Klatovy. Mezinárodní klání historických vozů už má po uzávěrce a my už víme, že minimálně šestici posádek můžeme považovat za žhavé kandidáty letošního vítězství. Prvenství z posledních dvou ročníků se pokusí uhájit Ital Andrea ´Zippo´ Zivian s Audi Quattro, naopak svou smůlu by rádi prorazili Rakušan Karl Wagner (Porsche 911) či Fin Ville Silvasti (Lancia Rally 037). Oba každoročně v Klatovech bojují o nejvyšší příčky, ale na vítězný pohár zatím stále natahují ruce marně. Navázat na své vítězství z ročníku 2019 se jistě pokusí italský jezdec Luigi ´Lucky´ Battistoli (Lancia Delta HF Integrale), naopak premiant ročníků 2012, 2013 a 2016 Nor Valter Christian Jensen to bude mít tentokrát hodně těžké, startovat bude totiž s trochu slabším Fordem Escort RS 1800 a do boje o prvenství se s ním úplně počítat nedá. Skvělou premiéru v klání historických vozů zažil loni dravý Maďar Tibor Érdi (Ford Sierra RS Cosworth), zato domácímu mistrovi Evropy z roku 2021 Vojtěchu Štajfovi v minulém ročníku fungovala technika Toyoty Celica GT-Four ST165 o poznání hůř a je jasné, že bude mít velkou motivaci napravit si reputaci. Celkově je do mezinárodního utkání přihlášeno téměř čtyřicet posádek.
Pro ´Šumavu´ a národní měření sil v rámci ´Vltavy´je datem uzávěrky pondělí 10. 4. ve 23.59, a tak ještě není startovní listina kompletní. Přesto je v tuto chvíli v ní zapsáno víc jak čtyřicet domácích historiků a také víc jak šedesát posádek soudobých strojů. Už teď je zřejmé, že se může opakovat loňská epická bitva plzeňského Václava Pecha (Ford Focus WRC) s exmistrem Evropy i světa Janem Kopeckým, který bude mít k dispozici zbrusu novou Škodu Fabia RS Rally2. V samém závěru minulého ročníku Pecha z boje vyřadila technika, po jeho odstoupení vybojoval stříbro mladičký Dominik Stříteský, i on už je pro letošek přihlášen. Zajímavých jmen se najde v seznamu opravdu hodně, určitě ale nesmíme zapomenout na Tomáše Engeho, který se nečekaně zapsal mezi soudobé vozy s novinkou v podobě Toyoty Yaris GR, se kterou na nedávné Valašské rally plnil úlohu předjezdce. Také domácích historických vozů je velmi pestrá škála, asi největší radost nám zatím udělala přihláška bývalého evropského šampióna Miroslava Janoty, jenž premiérově představí silný Opel Ascona 400.
Soutěže se uskuteční o víkendu 21. – 23. dubna, pro fanoušky bude u tratí rychlostních zkoušek nachystáno celkem 19 atraktivních diváckých míst. Pro ty, kteří nebudou moci být přímo na místě, bude v sobotu 22. 4. opět nachystán na internetu volně přístupný komentovaný přímý přenos ze všech průjezdů Mlázovské rychlostní zkoušky, stejně jako loni zajišťovaný společností FILMpro.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.