Krátce před startem závěrečné rychlostní zkoušky s názvem Pindula, která se v rámci mistrovství Evropy jede jako bonusová Power Stage, jsme zachytili dojmy předních posádek Barum Czech Rally Zlín v kontrole přeskupení ve Zlíně.
Tom Kristensson (SWE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 10):„Rychlostní zkouška Bunč byla náročná a z důvodu nehody také zrušená. Musel jsem se hodně přizpůsobit, protože tato zkouška mně moc nesedí. Bez jakéhokoliv rizika postupujeme dále soutěží. A úplně stejně se chystáme také na Power Stage."
Adam Březík (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 14):„Nám o žádné další body nejde, takže si Pindulu jen projedeme, abychom dojeli do cíle. Ty předchozí dvě rychlostní zkoušky byly opravdové peklo, tam jsme se hodně potrápili. Jsem rád, že jsme vůbec tady."
Javier Pardo (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 3):„Poslední dvě zkoušky byly nesmírně náročné. Je to pro všechny těžké, podmínky se mění, teď zase silně pršelo a je to neskutečně kluzké. Vůbec jsme neviděli na cestu, protože stěrače nestíhaly stírat vodu z čelního skla. Jsem rád za náš výsledek, teď musím hlavně dokončit, na Pindule určitě nebudu nikam spěchat, rád bych dojel do cíle v pořádku."
Raphaël Astier (FRA, Alpine A110 RGT, startovní číslo 20):„Všechno je prozatím v pořádku, jen obtížnost těch zkoušek je až neuvěřitelná. Podmínky jsou obtížné a nedovedu si představit jet na zdejších erzetách v rychlém tempu za takových podmínek. Rád bych dojel klidně a bezpečně do cíle."
Martin László (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 17):„Není to nic snadného. Poslední dvě zkoušky jsem měl pocit, že jedeme spíš na ledu než na asfaltu. Neměl jsem žádnou přilnavost a nedokázal bych ani zrychlit. Určitě se pokusíme na Pindule ještě trochu přidat, ale ty podmínky tomu moc nepřejí a nechci udělat zbytečnou chybu."
Albert von Thurn und Taxis (DEU, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 15):„Nebylo to moc dobré, vůbec netlačím, jedu opravdu jen tak, abych dokončil závod. Podmínky jsou šílené. Pindulu mám rád, ale uvidíme, jak se nám to povede."
Simone Campedelli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 7):„První dvě zkoušky byly náročné. Na Bunči jsme zastavovali, abychom zkontrolovali, že Simone a Alberto jsou v pořádku, a to naštěstí jsou. Oba jsou v bezpečí. Před Majákem jsme museli nějakou dobu čekat z důvodu zdržení a začalo silně pršet. Jsme v pořádku. Musím se soustředit, abychom projeli Pindulu bezpečně a dokončili závod."
Norbert Herczig (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 9):„Odjeli jsme jen Maják, ale vůbec jsem si nevěřil z důvodu obtížných podmínek. Byl jsem na některých místech až příliš opatrný a to nás zpomalilo. Naštěstí jsem udržel pozici a jsme téměř v cíli. Pojedeme asi tak, abychom udrželi svou pozici."
Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 11):„Bohužel jsme nemohli zajet žádný čas na vložce Bunč, která byla z důvodu nehody zrušena. Měli jsme vhodně obuto, ale to se nedá nic dělat. Na Majáku jsme přeskočili Erika a Dominika, takže jsme třetí a jen několik vteřin za Filipem. Pindulu jako Power Stage bych rád zajel co nejrychleji."
Filip Mareš (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 12):„Bunč se z důvodu nehody zrušil. Pak byl Maják, který byl opět za proměnlivých podmínek, spousta vody. Na startu bylo ještě sucho, ale začalo pršet a než jsme odstartovali, tak už bylo hodně mokro. Užili jsme si to jako celý závod. Když máme možnost bojovat o udržení druhé příčky. Jede se rychle, všichni jedou rychle a musíme ze sebe vydat maximum."
Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 46):„Dostali jsme dost času od Simona. Myslím, že ještě nic není rozhodnuto. Podle našich informací je sucho, tak snad to tak zůstane a budeme moct ještě zabojovat."
Erik Cais (CZE, Ford Fiesta R5 MkII, startovní číslo 6):„Bunč byl bohužel zrušen a na Majáku začalo zase hodně pršet. S každým dalším autem bylo víc a víc vody na cestě a časy zpomalovaly. My jsme bohužel ztratili podiovou pozici, protože Simon startoval o nějakou chvíli přede mnou, ale to je rally. Musím se připravit na poslední vložku a Pindulu absolvovat až do cíle."
Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 4):„V naši pozici nás ani nemrzí, že byl Bunč zrušen, je tam kluzký povrch i za sucha, v dešti to je o to náročnější. Mrzí mě, že to Alberto rozbil, ale jsou v pořádku. Ty podmínky jsou nesmírně těžké, musíme dovézt auto na první pozici do cíle, to je plán na Pindulu."
Vojtěch GARGULÁK, David ŠTÍCHA, www.czechrally.com
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.