První etapa 14. ročníku Star Rally Historic 2022 s sebou přinesla obtížné podmínky, se kterými se soutěžní posádky musely vypořádat. Suverén letošní sezony Mistrovství České republiky historických automobilů Vlastimil Neumann našel dlouho očekávaného soupeře v nádherném BMW M3 pilotovaném Jaroslavem Vančíkem. Po dokončení všech rychlostních zkoušek sobotního dne jsme vyzpovídali vybrané jezdce startovního pole před vjezdem do časové kontroly před servisem.
Vlastimil Neumann (CZE, Ford Escort RS Cosworth, startovní číslo H1):„Je pravda, že při prvních průjezdech jsme zvolili mokrou směs, ale tratě oschly. K tomuto sportu to však patří. Co jsme si připravili, se nepodařilo. Kluci za námi trochu zrychlili, takže nás trošku dohnali. Aspoň mezi sebou soupeříme. Je to příjemnější pro diváka. Hodnotím to velmi kladně."
Jaroslav Vančík (CZE, BMW M3, startovní číslo H2):„Máme stále prakticky nové auto. S letošní barumkou jsem velmi spokojený. Vůbec jsem nečekal, že bychom v těch podmínkách dokázali jet stejné tempo s Vlastimilem Neumannem. Máme na zítra domluvené nějaké úpravy ohledně setupu. Toto auto opravdu není na takové rychlostní zkoušky, ale s výsledkem jsem nadmíru spokojený. Doladíme drobnosti na zítřejší etapu a budu se na to těšit."
Jan Frei (CZE, Škoda 130 LR, startovní číslo H5):„Nám to zatím celkem jde. Máme sice pár technických problémů. Měli jsme špatné pneumatiky, jak se měnily podmínky. Postihly nás drobné potíže s řízením, tak je to náročné, ale s tím se musíme popasovat teď v servisu. Potřebujeme hlavně body kvůli titulu, který je na konci roku. Hlavně udržet Otu Zenkla za sebou, to je to nejdůležitější."
Petr Jurečka (CZE, Subaru Impreza 555, startovní číslo H8):„Vyjížděli jsme ze Zlína, dost pršelo. První erzeta byla mokrá, další úplně suchá. Tam to úplně nefungovalo. Vynasnažíme se udržet na současné pozici, ale pro nás je to především o zábavě."
Otakar Zenkl jun. (CZE, Škoda Favorit 136 L, startovní číslo H10):„Náročné počasí, volba pneumatik je loterie. Určitě je to u nás o soupeření, ale myslíme na to, že v těch velkých rychlostech to není auto třídy Rally4 a jedeme se strojem starší výroby, zejména co se bezpečnosti týká."
Petr Hejhal (CZE, Škoda 130 LR, startovní číslo H11):„Karoserie našeho vozu doznala několika menších i větších šrámů. Sebrali jsme cestou nějaké větve, které nám poškodily zejména levou část auta. Teď budeme ještě měnit převodovku, pokud se to podaří. S barumkou jsme zatím spokojeni."
Vratislav Hýbner (CZE, Ford Sierra Cosworth, startovní číslo H12):„Dneska je to v pohodě, dotahujeme ztrátu ze včerejška. Počasí neovlivníme a poprat se s tím musí každý. Musím uznat, že je spousta havárií, tak ubývá soupeřů. Je to náročné jak na techniku, tak i fyzičku. Na zítřejší den se těším."
Michal Pavlíček (CZE, Ford Escort RS 1600, startovní číslo H18):„Měli jsme velký strach po najíždění a teď jsme tak spokojení. Začali jsme opatrně. Byli jsme jednou venku, naštěstí jen na trávu. Byl to velký zážitek. Nechci to přeceňovat, jelikož cílová rampa je ještě daleko. Člověk by si neměl stěžovat, když se mu daří."
Luboš Dolák (CZE, Lada 21011, startovní číslo H19):„Poslední erzetu jsme jeli už za tmy a jako naprostí nováčci jsme na to nebyli připravení. Jeli jsme bez světel, nesvítila nám lampička spolujezdce, takže nemůžeme být spokojeni s výsledkem. Jsem rád, že jsme vůbec dokončili sobotní etapu."
Petr Drbal (CZE, VAZ 21074, startovní číslo H27):„Hodnotím to pozitivně, i když je to velmi náročná soutěž. Spolujezdec mi řekl, že jsme na desátém místě, což je pro mě opravdu neuvěřitelné. Prokluzuje mi spojka i přesto se mi jede fakt dobře. Na některých úsecích je velmi malá přilnavost, ale hodně si to užívám."
Evžen Gargulák, Sarah Sabaková, www.czechrally.com
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.