První etapa 14. ročníku Star Rally Historic 2022 s sebou přinesla obtížné podmínky, se kterými se soutěžní posádky musely vypořádat. Suverén letošní sezony Mistrovství České republiky historických automobilů Vlastimil Neumann našel dlouho očekávaného soupeře v nádherném BMW M3 pilotovaném Jaroslavem Vančíkem. Po dokončení všech rychlostních zkoušek sobotního dne jsme vyzpovídali vybrané jezdce startovního pole před vjezdem do časové kontroly před servisem.
Vlastimil Neumann (CZE, Ford Escort RS Cosworth, startovní číslo H1):„Je pravda, že při prvních průjezdech jsme zvolili mokrou směs, ale tratě oschly. K tomuto sportu to však patří. Co jsme si připravili, se nepodařilo. Kluci za námi trochu zrychlili, takže nás trošku dohnali. Aspoň mezi sebou soupeříme. Je to příjemnější pro diváka. Hodnotím to velmi kladně."
Jaroslav Vančík (CZE, BMW M3, startovní číslo H2):„Máme stále prakticky nové auto. S letošní barumkou jsem velmi spokojený. Vůbec jsem nečekal, že bychom v těch podmínkách dokázali jet stejné tempo s Vlastimilem Neumannem. Máme na zítra domluvené nějaké úpravy ohledně setupu. Toto auto opravdu není na takové rychlostní zkoušky, ale s výsledkem jsem nadmíru spokojený. Doladíme drobnosti na zítřejší etapu a budu se na to těšit."
Jan Frei (CZE, Škoda 130 LR, startovní číslo H5):„Nám to zatím celkem jde. Máme sice pár technických problémů. Měli jsme špatné pneumatiky, jak se měnily podmínky. Postihly nás drobné potíže s řízením, tak je to náročné, ale s tím se musíme popasovat teď v servisu. Potřebujeme hlavně body kvůli titulu, který je na konci roku. Hlavně udržet Otu Zenkla za sebou, to je to nejdůležitější."
Petr Jurečka (CZE, Subaru Impreza 555, startovní číslo H8):„Vyjížděli jsme ze Zlína, dost pršelo. První erzeta byla mokrá, další úplně suchá. Tam to úplně nefungovalo. Vynasnažíme se udržet na současné pozici, ale pro nás je to především o zábavě."
Otakar Zenkl jun. (CZE, Škoda Favorit 136 L, startovní číslo H10):„Náročné počasí, volba pneumatik je loterie. Určitě je to u nás o soupeření, ale myslíme na to, že v těch velkých rychlostech to není auto třídy Rally4 a jedeme se strojem starší výroby, zejména co se bezpečnosti týká."
Petr Hejhal (CZE, Škoda 130 LR, startovní číslo H11):„Karoserie našeho vozu doznala několika menších i větších šrámů. Sebrali jsme cestou nějaké větve, které nám poškodily zejména levou část auta. Teď budeme ještě měnit převodovku, pokud se to podaří. S barumkou jsme zatím spokojeni."
Vratislav Hýbner (CZE, Ford Sierra Cosworth, startovní číslo H12):„Dneska je to v pohodě, dotahujeme ztrátu ze včerejška. Počasí neovlivníme a poprat se s tím musí každý. Musím uznat, že je spousta havárií, tak ubývá soupeřů. Je to náročné jak na techniku, tak i fyzičku. Na zítřejší den se těším."
Michal Pavlíček (CZE, Ford Escort RS 1600, startovní číslo H18):„Měli jsme velký strach po najíždění a teď jsme tak spokojení. Začali jsme opatrně. Byli jsme jednou venku, naštěstí jen na trávu. Byl to velký zážitek. Nechci to přeceňovat, jelikož cílová rampa je ještě daleko. Člověk by si neměl stěžovat, když se mu daří."
Luboš Dolák (CZE, Lada 21011, startovní číslo H19):„Poslední erzetu jsme jeli už za tmy a jako naprostí nováčci jsme na to nebyli připravení. Jeli jsme bez světel, nesvítila nám lampička spolujezdce, takže nemůžeme být spokojeni s výsledkem. Jsem rád, že jsme vůbec dokončili sobotní etapu."
Petr Drbal (CZE, VAZ 21074, startovní číslo H27):„Hodnotím to pozitivně, i když je to velmi náročná soutěž. Spolujezdec mi řekl, že jsme na desátém místě, což je pro mě opravdu neuvěřitelné. Prokluzuje mi spojka i přesto se mi jede fakt dobře. Na některých úsecích je velmi malá přilnavost, ale hodně si to užívám."
Evžen Gargulák, Sarah Sabaková, www.czechrally.com
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.