První etapa 14. ročníku Star Rally Historic 2022 s sebou přinesla obtížné podmínky, se kterými se soutěžní posádky musely vypořádat. Suverén letošní sezony Mistrovství České republiky historických automobilů Vlastimil Neumann našel dlouho očekávaného soupeře v nádherném BMW M3 pilotovaném Jaroslavem Vančíkem. Po dokončení všech rychlostních zkoušek sobotního dne jsme vyzpovídali vybrané jezdce startovního pole před vjezdem do časové kontroly před servisem.
Vlastimil Neumann (CZE, Ford Escort RS Cosworth, startovní číslo H1):„Je pravda, že při prvních průjezdech jsme zvolili mokrou směs, ale tratě oschly. K tomuto sportu to však patří. Co jsme si připravili, se nepodařilo. Kluci za námi trochu zrychlili, takže nás trošku dohnali. Aspoň mezi sebou soupeříme. Je to příjemnější pro diváka. Hodnotím to velmi kladně."
Jaroslav Vančík (CZE, BMW M3, startovní číslo H2):„Máme stále prakticky nové auto. S letošní barumkou jsem velmi spokojený. Vůbec jsem nečekal, že bychom v těch podmínkách dokázali jet stejné tempo s Vlastimilem Neumannem. Máme na zítra domluvené nějaké úpravy ohledně setupu. Toto auto opravdu není na takové rychlostní zkoušky, ale s výsledkem jsem nadmíru spokojený. Doladíme drobnosti na zítřejší etapu a budu se na to těšit."
Jan Frei (CZE, Škoda 130 LR, startovní číslo H5):„Nám to zatím celkem jde. Máme sice pár technických problémů. Měli jsme špatné pneumatiky, jak se měnily podmínky. Postihly nás drobné potíže s řízením, tak je to náročné, ale s tím se musíme popasovat teď v servisu. Potřebujeme hlavně body kvůli titulu, který je na konci roku. Hlavně udržet Otu Zenkla za sebou, to je to nejdůležitější."
Petr Jurečka (CZE, Subaru Impreza 555, startovní číslo H8):„Vyjížděli jsme ze Zlína, dost pršelo. První erzeta byla mokrá, další úplně suchá. Tam to úplně nefungovalo. Vynasnažíme se udržet na současné pozici, ale pro nás je to především o zábavě."
Otakar Zenkl jun. (CZE, Škoda Favorit 136 L, startovní číslo H10):„Náročné počasí, volba pneumatik je loterie. Určitě je to u nás o soupeření, ale myslíme na to, že v těch velkých rychlostech to není auto třídy Rally4 a jedeme se strojem starší výroby, zejména co se bezpečnosti týká."
Petr Hejhal (CZE, Škoda 130 LR, startovní číslo H11):„Karoserie našeho vozu doznala několika menších i větších šrámů. Sebrali jsme cestou nějaké větve, které nám poškodily zejména levou část auta. Teď budeme ještě měnit převodovku, pokud se to podaří. S barumkou jsme zatím spokojeni."
Vratislav Hýbner (CZE, Ford Sierra Cosworth, startovní číslo H12):„Dneska je to v pohodě, dotahujeme ztrátu ze včerejška. Počasí neovlivníme a poprat se s tím musí každý. Musím uznat, že je spousta havárií, tak ubývá soupeřů. Je to náročné jak na techniku, tak i fyzičku. Na zítřejší den se těším."
Michal Pavlíček (CZE, Ford Escort RS 1600, startovní číslo H18):„Měli jsme velký strach po najíždění a teď jsme tak spokojení. Začali jsme opatrně. Byli jsme jednou venku, naštěstí jen na trávu. Byl to velký zážitek. Nechci to přeceňovat, jelikož cílová rampa je ještě daleko. Člověk by si neměl stěžovat, když se mu daří."
Luboš Dolák (CZE, Lada 21011, startovní číslo H19):„Poslední erzetu jsme jeli už za tmy a jako naprostí nováčci jsme na to nebyli připravení. Jeli jsme bez světel, nesvítila nám lampička spolujezdce, takže nemůžeme být spokojeni s výsledkem. Jsem rád, že jsme vůbec dokončili sobotní etapu."
Petr Drbal (CZE, VAZ 21074, startovní číslo H27):„Hodnotím to pozitivně, i když je to velmi náročná soutěž. Spolujezdec mi řekl, že jsme na desátém místě, což je pro mě opravdu neuvěřitelné. Prokluzuje mi spojka i přesto se mi jede fakt dobře. Na některých úsecích je velmi malá přilnavost, ale hodně si to užívám."
Evžen Gargulák, Sarah Sabaková, www.czechrally.com
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.