Tradiční součástí Barum Czech Rally Zlín je také Star Rally Historic, podnik seriálu Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. Tato čím dál více oblíbená rally, se stala plnohodnotným závodem českého šampionátu historiků. Podnik se jede po celé tři dny.
Soutěžní část historického pole byla zahájena tradiční páteční speciálkou v ulicích Zlína. V ní jasně dominovali několikanásobní vítězové Star Rally Vlastimil Neumann s Martinem Hlavatým na Fordu Escort RS Cosworth. Druzí skončili na BMW M3 s odstupem 19,2 vteřiny Jaroslav Vančík a Jan Tománek. Na celkové třetí pozici dojela posádka Arkadius Kula a Tichanowitz z Polska s vozem Renault Megane Maxi.
Sobotní úvodní RZ Březová ovládl Neumann, když využil výkonu svého vozu a Vančíkovi nadělil čtyři a půl vteřiny. Třetí skončila posádka Martin Černý a Aneta Kilianová ve voze BMW M3, které bohužel po RZ 2 vypovědělo poslušnost a posádka musela závod vzdát. Ještě větší smůlu měl Libor Kotrmon, jemuž v cíli začal hořet vůz.
Třetí rychlostní zkouška byla po odjetí dvaceti vozů kvůli nehodě Patrika Silbera zrušena. Nejrychlejší byli Vančík s Tománkem, před Neumannem s Hlavatým a Jindřichem Štolfou se Zdeňkem Hawlem s Roverem 220 GTi. Závěrečnou dopolední „erzetu" ovládl Neumann před Vančíkem. Třetí byli Jiří Kašpar s Pavlem Adámkem se Škodou 130 LR. Pro poruchu spojky museli po dojetí do cíle odstoupit do té doby skvěle jedoucí Štolfa s Hawlem.
Odpolední Březovou vyhrál opět Neumann o 8,7 vteřiny před Vančíkem. Třetí tentokrát dojeli Vratislav Hýbner s Veronikou Teplou s vozem Ford Sierra Cosworth. V poslední 24,32 kilometrů dlouhé RZ Držková zvítězil o 10,7 vteřiny Vančík, před kým jiným než konkurentem Neumannem. Třetí dojel Frei.
V průběžném pořadí po prvním dnu vede Neumann, ale po poslední „erzetě" je za ním již jen o 7,3 vteřiny druhý Vančík. Třetí je Frei a čtvrtý Zenkl. Páté místo drží posádka Jurečka Petr a Jurečka Pavel se Subaru Impreza 555.
XIV. Star Rally Hsitoric 2022 – pořadí po sobotní etapě:
1. Neumann, Hlavatý (CZE, Ford Escort RS Cosworth) 1:05:51,8 hod2. Vančík, Tománek (CZE, BMW M3) + 6,7 s3. Frei, Maryška (CZE, Škoda 130 LR) + 4:23,3 min4. Zenkl, Omelka (CZE, Škoda Favorit 136 L) + 4:32,6 min5. Petr Jurečka, Pavel Jurečka (CZE, Subaru Impreza 555) + 6:14,2 min6. Petr Hejhal, Martin Hejhal (CZE, Škoda 130 LR) + 6:59,2 min7. Pavlíček, Polášek (CZE, Ford Escort RS 1600) + 8:23,5 min8. Šrámek, Horáček (CZE, BMW 318 iS) + 8:28,1 min9. Hýbner, Teplá (CZE, Ford Sierra Cosworth) + 8:44,1 min10. Drbal, Zdráhal (CZE, VAZ 21074) + 11:38,7 min
Vlastimil Motýl, Jakub Kudláč, www.czechrally.com
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.