51. ročník Barum Czech Rally Zlín odstartoval divácky atraktivní městskou rychlostní zkoušou v ulicích města Zlína. Tu sledovaly zástupy diváků a vytvářeli skvělou atmosféru. Zachytili jsme následující ohlasy jezdců z čela startovního pole.
Antonín Tlusťák (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 51):„Všechno v pohodě. Máme to za sebou, zítřek bude náročný. Jsme spokojení s časem."
Jaromír Tarabus (CZE, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 50):„Na novém kruhovém objezdu nám to uklouzlo, nejsem si jistý, jestli jsme si něco nepoškodili. Dnes to velmi klouže."
Aleš Jirásek (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 49):„Poprvé ve Zlíně. Je to svátek motorsportu, takže si to užíváme, ale jeli jsme raději opatrně a na jistotu."
Michal Horák (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 48):„Moc se nám nedařilo. Nemohl jsem se dostat do tempa, ale jedeme se jen svézt, o výsledek nám nejde, bojujeme hlavně v rally sprintech."
Miklós Csomós (HUN, Škoda Fabia R5, startovní číslo 47):„Je to krásná rychlostní zkouška a velké množství fanoušků kolem."
Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 46):„Je to městská zkouška, tady se dá pouze ztratit, to jsme si zažili minulý rok. Jsme v cíli a to je dobré."
Roberto Dapra (ITA, Renault Clio Rally4, startovní číslo 29):„Bylo to krásné, ale zrádné. Je tady velké množství fanoušků. Odstartovali jsme asi o dvě vteřiny později, ale to nevadí. Skutečný závod začíná až zítra."
Toni Herranen (FIN, Ford Fiesta Rally4, startovní číslo 28):„Mám z toho dobrý pocit. Chtěli jsme se vyvarovat všem chybám. Závody začínají zítra."
Andrea Mabellini (ITA, Renault Clio Rally4, startovní číslo 27):„Myslím že to je ta nejkrásnější rychlostní zkouška z celého šampionátu. Atmosféra je vzrušující."
Óscar Palomo (ESP, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 26):„Užil jsem si tuto zkoušku a mám ji velmi rád. Opravdový závod začíná zítra. Dnešní časy nejsou tak důležité."
Laurent Pellier (FRA, Opel Corsa Rally4, startovní číslo 25):„Byla to zábava. Užili jsme si atmosféru. Toto není typ rychlostní zkoušky, který mám rád. Jsme tady a můžeme si užít zbytek víkendu. Rád bych získal hodně bodů do pořadí šampionátu. Musím si hlídat Oscara Palomo. Uvidíme."
Igor Widłak (POL, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 24):„Bylo to dobré. Mám z toho lepší pocit než minulý rok. Dneska dobrý výsledek."
Roberto Gobbin (ITA, Fiat 124 Abarth RGT, startovní číslo 23):„Šli jsme na to velice opatrně, je to velice těžká rychlostní zkouška."
Martin Rada (CZE, Fiat 124 Abarth RGT, startovní číslo 22):„Toto je rychlostní zkouška ve městě. Je velmi obtížná. Závod započne zítra."
Jakub Jírovec (CZE, Alpine A110 RGT, startovní číslo 21):„Zbožňuju tuto rychlostní zkoušku. Je úžasné kolik je tady lidí. Tuto rychlostku mám nejradši z celé Barum rally."
Raphaël Astier (FRA, Alpine A110 RGT, startovní číslo 20):„Bylo to v pořádku. Městská speciálka je zábavná."
Emmanuel Guigou (FRA, Alpine A110 RGT, startovní číslo 19):„Líbilo se mi to. Je to velmi úzká a obtížná trať."
Martin László (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 17):„Toto je moje první rychlostní zkouška na ERC v autě kategorie R5. Užil jsem si to. Je to splnění snu."
Martin Vlček (CZE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 16):„Bylo to hodně náročné. Padají nám otáčky motoru, musel jsem hodně přidávat plyn. Doufám, že se to podaří v servisu opravit."
Albert von Thurn und Taxis (DEU, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 15):„Toto je úžasný závod. Líbí se mi to a velmi jsem si to užil."
Adam Březík (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 14):„Tato rychlostní zkouška byla docela obtížná. Byla velmi kluzká, hlavně na novém kruhovém objezdu, ale je to pro zábavu. Zítra to všechno začne."
Filip Mareš (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 12):„Osobně jsem si tu zkoušku užil. Je to velmi vzrušující předvést tento sport ve městě a tolika divákům."
Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 11):„Je skvělé vrátit se do ERC. Líbila se mi rychlostní zkouška a uvidíme jaký výsledek zajedeme v následujících dvou dnech."
Tom Kristensson (SWE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 10):„Vždycky je zajímavé zajet tuto klikatou vložku. Mám to tady rád."
Norbert Herczig (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 9):„Je to zábavné. Je tady spousta fanoušků a já děkuji pořadatelům."
Ken Torn (EST, Ford Fiesta R5 MkII, startovní číslo 8):„Já nevím. Myslím že to bylo v pořádku, nic speciálního ale jsem šťastný že je auto vcelku na zítra."
Simone Campedelli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 7):„Zatím nevíme čas, ale snažil jsem se být opatrný, protože máme před sebou ještě spoustu kilometrů."
Erik Cais (CZE, Ford Fiesta R5 MkII, startovní číslo 6):„Bylo to úžasné. Spousta diváků vytvářelo obrovskou atmosféru. Snažil jsem se ze sebe vydat to nejlepší v každé zatáčce, ale měli jsme malý technický problém."
Alberto Battistolli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 5):„Rychlostní zkouška byla dobrá a užil jsem si ji. Bál jsem se že budu unavený a ztratím koncentraci, ale bylo to v pořádku."
Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 4):„Nemůžeš tady tolik získat, ale hodně ztratit. V každém úseku jsem se snažil být co nejrychlejší a myslím, že to bylo dobré."
Javier Pardo (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 3):„Je to super. Jsem tady poprvé. Bylo to pro mě těžké. Atmosféra byla neskutečná."
Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 1):„Měl jsem technické problémy."
Evžen Gargulák, Jakub Kudláč, www.czechrally.com
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.