Páteční dopoledne v rámci zlínské Barum rally tradičně patří shakedownu a kvalifikační rychlostí zkoušce, ve které piloti soupeří o výhodu při výběru startovní pozice. Na krátké trati na Žlutavách byly rozdíly v časech minimální, nejrychlejší byl nakonec obhájce celkového triumfu Jan Kopecký, který jen o desetinky sekundy předčil druhého Simona Wagnera a třetího Filipa Mareše. Dařilo se především domácím borcům, v elitní pětce se umístili hned čtyři.
Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 1):„Pro nás to byla dobrá kvalifikace. Je to velmi těsné, jsme jen 1.5 vteřiny za nejrychlejším. Uvidíme večer."
Javier Pardo (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 3):„Jelo se dobře, i když čas není nejlepší. Ve druhém tréninkovém průjezdu jsme dostali smyk a udělali defekt, takže potřebuji zase nabrat sebevědomí. Vzhledem k tomu jsem s kvalifikací spokojený, opravdový závod začíná až večer a zítra bude spousta prostoru, kde můžeme zabrat."
Alberto Battistolli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 5):„Bylo to složité, jak se předpokládalo. Lepší než minulý rok, ale stále se nemůžu měřit s těmi nejrychlejšími. Potřebuji více tréninku. Tento rok se budu soustředit na dojetí celého závodu a získání zkušeností."
Simone Campedelli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 7):„Bylo to náročné. Hned na začátku jsme měli krizovku, takže jsme pak tolik netlačili, protože bylo opravdu jednoduché udělat chybu. Ale myslím, že ani ostatní nejedou úplně naplno. Věděli jsme dopředu jak těžké to pro nás bude, musíme být chytří, hlavně se udržet na trati a uvidíme, jestli se nám podaří získat nějaké body."
Ken Torn (EST, Ford Fiesta R5, startovní číslo 8):„Myslím si, že je to celkem ok. Udělali jsme dvě malé chyby, což nás stálo trochu času, ale i tak to byla celkem dobrá jízda."
Norbert Herczig (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 9):„Stále se seznamujeme s pneumatikami, s touhle měkčí směsí od našeho výrobce jedeme poprvé, takže se s ní musíme naučit pracovat. Auto jako takové funguje skvěle, čas i tempo v kvalifikaci bylo OK."
Tom Kristensson (SWE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 10):„Kvalifikace byla v pohodě, s tempem jsem spokojený. Myslím, že víc jsem od sebe popravdě očekávat ani nemohl. Kluci vepředu jedou rychle, ale na rozdíl od nás mají mnohem víc zkušeností. My tam jedeme sbírat sebevědomí a během víkendu se pokusíme dál zrychlovat. Zatím se nám to daří, za což jsme rádi."
Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 11):„Skvělá RZ, hodně jsme si ji užili. Jeli jsme čistě s dobrým tempem, ale klíčové budou následující dva dny, které budou velice náročné. Rozhodně se na ně ale těšíme."
Filip Mareš (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 12):„Na mě začínala tradičně příliš brzy, protože já, když vidím na startu na hodinách sedmičku na začátku nebo nedej bože něco horšího, tak se probouzím pomalu. Bylo to vidět na čase z prvního průjezdu, ale pak jsme se probudili a dostali jsme se dost blízko tomu vítěznému času. Takže mě spíš mrzí nějaké chybičky."
Albert von Thurn und Taxis (DEU, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 15):„Jeli jsme čistě a plynule, snažili jsme se moc neblbnout. Byla to těžká RZ, s časem moc spokojený nejsem, ale těším se až začne opravdový závod."
Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 4):„Je to za námi, klouzalo to, ale pro nás to dopadlo dobře. Těším se na večer, je tady jedinečná atmosféra, myslím si, že to opravdu má málo soutěží nebo nevím která další soutěž má takovou atmosféru jako ta zlínská, protože ti fanoušci jsou tady neskuteční."
Erik Cais (CZE, Ford Fiesta R5, startovní číslo 6):„Ty dva tréninky byly o něco lepší, v kvalifikaci už každý trať zná a každá chybička stojí hodně moc času. Já jsem ji bohužel udělal, ale tak to zkrátka je. Snažíme se jet co nejlépe, abychom se na domácí půdě předvedli, v první řadě ale chceme dojet do cíle."
Adam Březík (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 14):„Myslím, že to bylo dobré, vyšlo to nad očekávání. Dnes to bude hlavně o tom přežít večer a zítra se naplno začne závodit. Bude to těžké, o to víc, pokud do toho promluví počasí."
Martin Vlček (CZE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 16):„Uvidíme, trošku vyházeno, ty dva průjezdy patnácti aut tam udělaly docela paseku, ale já jsem spokojený, my si jedeme svoje, my si to chceme užít, protože kdo ví, jestli a jak dlouho ještě budeme závodit, pro nás možná poslední barumka."
Martin László (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 17):„Je to pro nás poprvé s „velkým" autem, takže jsem prostě jel. Snažil jsem se moc neriskovat, hlavně jsme rádi, že tu můžeme být a uvidíme co nám přinese víkend."
Vojtěch GARGULÁK, David ŠTÍCHA, www.czechrally.com
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.