Páteční dopoledne v rámci zlínské Barum rally tradičně patří shakedownu a kvalifikační rychlostí zkoušce, ve které piloti soupeří o výhodu při výběru startovní pozice. Na krátké trati na Žlutavách byly rozdíly v časech minimální, nejrychlejší byl nakonec obhájce celkového triumfu Jan Kopecký, který jen o desetinky sekundy předčil druhého Simona Wagnera a třetího Filipa Mareše. Dařilo se především domácím borcům, v elitní pětce se umístili hned čtyři.
Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 1):„Pro nás to byla dobrá kvalifikace. Je to velmi těsné, jsme jen 1.5 vteřiny za nejrychlejším. Uvidíme večer."
Javier Pardo (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 3):„Jelo se dobře, i když čas není nejlepší. Ve druhém tréninkovém průjezdu jsme dostali smyk a udělali defekt, takže potřebuji zase nabrat sebevědomí. Vzhledem k tomu jsem s kvalifikací spokojený, opravdový závod začíná až večer a zítra bude spousta prostoru, kde můžeme zabrat."
Alberto Battistolli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 5):„Bylo to složité, jak se předpokládalo. Lepší než minulý rok, ale stále se nemůžu měřit s těmi nejrychlejšími. Potřebuji více tréninku. Tento rok se budu soustředit na dojetí celého závodu a získání zkušeností."
Simone Campedelli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 7):„Bylo to náročné. Hned na začátku jsme měli krizovku, takže jsme pak tolik netlačili, protože bylo opravdu jednoduché udělat chybu. Ale myslím, že ani ostatní nejedou úplně naplno. Věděli jsme dopředu jak těžké to pro nás bude, musíme být chytří, hlavně se udržet na trati a uvidíme, jestli se nám podaří získat nějaké body."
Ken Torn (EST, Ford Fiesta R5, startovní číslo 8):„Myslím si, že je to celkem ok. Udělali jsme dvě malé chyby, což nás stálo trochu času, ale i tak to byla celkem dobrá jízda."
Norbert Herczig (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 9):„Stále se seznamujeme s pneumatikami, s touhle měkčí směsí od našeho výrobce jedeme poprvé, takže se s ní musíme naučit pracovat. Auto jako takové funguje skvěle, čas i tempo v kvalifikaci bylo OK."
Tom Kristensson (SWE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 10):„Kvalifikace byla v pohodě, s tempem jsem spokojený. Myslím, že víc jsem od sebe popravdě očekávat ani nemohl. Kluci vepředu jedou rychle, ale na rozdíl od nás mají mnohem víc zkušeností. My tam jedeme sbírat sebevědomí a během víkendu se pokusíme dál zrychlovat. Zatím se nám to daří, za což jsme rádi."
Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 11):„Skvělá RZ, hodně jsme si ji užili. Jeli jsme čistě s dobrým tempem, ale klíčové budou následující dva dny, které budou velice náročné. Rozhodně se na ně ale těšíme."
Filip Mareš (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 12):„Na mě začínala tradičně příliš brzy, protože já, když vidím na startu na hodinách sedmičku na začátku nebo nedej bože něco horšího, tak se probouzím pomalu. Bylo to vidět na čase z prvního průjezdu, ale pak jsme se probudili a dostali jsme se dost blízko tomu vítěznému času. Takže mě spíš mrzí nějaké chybičky."
Albert von Thurn und Taxis (DEU, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 15):„Jeli jsme čistě a plynule, snažili jsme se moc neblbnout. Byla to těžká RZ, s časem moc spokojený nejsem, ale těším se až začne opravdový závod."
Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 4):„Je to za námi, klouzalo to, ale pro nás to dopadlo dobře. Těším se na večer, je tady jedinečná atmosféra, myslím si, že to opravdu má málo soutěží nebo nevím která další soutěž má takovou atmosféru jako ta zlínská, protože ti fanoušci jsou tady neskuteční."
Erik Cais (CZE, Ford Fiesta R5, startovní číslo 6):„Ty dva tréninky byly o něco lepší, v kvalifikaci už každý trať zná a každá chybička stojí hodně moc času. Já jsem ji bohužel udělal, ale tak to zkrátka je. Snažíme se jet co nejlépe, abychom se na domácí půdě předvedli, v první řadě ale chceme dojet do cíle."
Adam Březík (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 14):„Myslím, že to bylo dobré, vyšlo to nad očekávání. Dnes to bude hlavně o tom přežít večer a zítra se naplno začne závodit. Bude to těžké, o to víc, pokud do toho promluví počasí."
Martin Vlček (CZE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 16):„Uvidíme, trošku vyházeno, ty dva průjezdy patnácti aut tam udělaly docela paseku, ale já jsem spokojený, my si jedeme svoje, my si to chceme užít, protože kdo ví, jestli a jak dlouho ještě budeme závodit, pro nás možná poslední barumka."
Martin László (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 17):„Je to pro nás poprvé s „velkým" autem, takže jsem prostě jel. Snažil jsem se moc neriskovat, hlavně jsme rádi, že tu můžeme být a uvidíme co nám přinese víkend."
Vojtěch GARGULÁK, David ŠTÍCHA, www.czechrally.com
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.