51. ročník Barum Czech Rally Zlín 2022 zažil během středečního dne zatěžkávací zkoušku. Do elitní soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a podniku Mistrovství České republiky v rally 2022 (MCR) se hlásilo v sekretariátu soutěže celkem 105 posádek z 21 států z původně 115 přihlášených. Z předních posádek se omluvili pouze Simone Tempestini z Rumunska a český jezdec Petr Semerád.
K největším favoritům letošní barumky patří devítinásobný vítěz zlínské rally a šampion šesti posledních odjetých ročníků barumky Jan Kopecký z České republiky a s předstihem korunovaný letošní evropský mistr Efrén Llarena ze Španělska (oba Škoda Fabia Rally2 Evo). K asprirantům na medailové příčky patří další čeští jezdci Erik Cais (Ford Fiesta Rally2) a Filip Mareš (Škoda Fabia Rally2 Evo). Řada předních posádek se objevila již na večerní autogramiádě v prostorách Obchodního a zábavního centra Zlaté jablko ve Zlíně, kam si přišla pro podpisy více než tisícovka nadšených fanoušků rally.
Zlínským pořadatelům se omluvilo celkem deset posádek. Do Zlína nepřijel druhý jezdec průběžného pořadí mistrovství Evropy Simone Tempestini z Rumunska a na startu barumky nebude ani zástupce českého dravého mládí Petr Semerád (oba vůz Škoda Fabia Rally2 Evo). V kategorii ERC4 Junior schází Norbert Maior z Rumunska (Peugeot 208 Rally4) a Mattia Vita z Itálie (Ford Fiesta Rally4). V rámci evropského startovního pole se dále omluvili čeští jezdci David Štefan (Peugeot 208 Rally4) a Dominik Brož (Peugeot 208 R2). V rámci hodnocení českého šampionátu nepojedou Michal Vaňhara (Peugeot 208 R2), Daniel Vladyka (Ford Fiesta Rally4), Roman Popovič ze Slovenska ((Peugeot 208 Rally4) a Martin Čagánek (Škoda Felicia). „Jako první si vyzvedl potřebné materiály brzy ráno Honza Hloušek, spolujezdec největšího favorita barumky a devítinásobného vítěze zlínské rally Jana Kopeckého. Zkrátka obhájci titulu nechtějí nechat nic náhodě. Všechny posádky postupně absolvovaly administrativní přejímku zásluhou systému v návaznosti na výdej itinerářů. Jako v předchozích letech byl největší nápor soustředěn v odpoledních hodinách po závěru testovací zkoušky v Halenkovicích,“ řekl Ing. Petr Linhart, zástupce ředitele Barum Czech Rally Zlín.
Posádky zahájily ve čtvrtek 25. srpna dopoledne seznamovací jízdy na tratích rychlostních zkoušek Březová, Držková, Semetín, Maják, Pindula a kvalifikační test/shakedown ve Žlutavách. V nočních hodinách budou najíždět městskou Super rychlostní zkoušku a v pátek dopoledne si najedou ještě poslední RZ Bunč.
Jednapadesátý ročník Barum Czech Rally Zlín startuje v pátek 26. srpna v 16 hodin na náměstí před zlínskou radnicí, třídenní rally končí na cílové rampě na stejném místě v neděli 28. srpna krátce po sedmnácté hodině. Letošní ročník barumky měří celkem 624,23 km a obsahuje 13 rychlostních zkoušek na sedmi úsecích v celkové délce 202,57 km. Předehrou k samotné rally bude kvalifikační erzeta, respektive shakedown v délce 4,57 km ve Žlutavách, který bude na programu již v pátek dopoledne.
V seznamu přihlášených došlo k několika změnám a upřesněním na místě spolujezdců. U startovního čísla 25 je upřesnění příjmení francouzské spolujezdkyně, která se správně píše Pelamourguesová. Ital Andrea Mazzocchi (startovní číslo 42) mění spolujezdce, místo Silvie Gallottiové pojede Nicolo Gonella. Posádka z Tchaj-wanu ve složení Dai-Wei Yein, Tsung-Yu Hsieh pojede ve třídě RC4 na voze Ford Fiesta Rally4 místo vozu Peugeot 208 R2.
V rámci českého šampionátu se posadí vedle Tomáše Janoty (startovní číslo 97) na místě původně přihlášené Barbory Mrkvicové nově Tomáš Zapletal. Tomáše Ziga (startovní číslo 106) bude místo Tomáše Kurečky navigovat Peter Buschbacher ze Slovenska.
Pořadatelům se omluvily následující posádky:
2 Simone Tempestini, Sergiu Itu (ROU, Škoda Fabia Rally2 Evo), Simone Tempestini 18 Petr Semerád, Danny Persein (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo), Petr Semerád 30 Norbert Maior, Francesca Maiorová (ROU, Peugeot 208 Rally4), Norbert Maior 32 Mattia Vita, Sofia D´Ambrosiová (ITA, Ford Fiesta Rally4), Mattia Vita 56 David Štefan, Ondřej Vichtora (CZE, Peugeot 208 Rally4), David Štefan 59 Dominik Brož (CZE, Peugeot 208 R2), Dominik Brož 86 Michal Vaňhara, Vojtěch Mudrák (CZE, Peugeot 208 R2), Vojtěch Mudrák 87 Daniel Vladyka, Igor Norek (CZE, Ford Fiesta Rally4), Daniel Vladyka 92 Roman Popovič, Matúš Lejka (SVK, Peugeot 208 Rally4), ARP Racing 116 Martin Čagánek (CZE, Škoda Felicia), Martin ČagánekDalší informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na sociálních sítích, oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.