Do startu největší domácí automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín zbývá půl roku. Jednapadesátý ročník se uskuteční v tradičním termínu na konci letních prázdnin od 26. do 28. srpna 2022. Zlínská rally bude opět součástí FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a Mistrovství České republiky v rally (MCR). Organizační tým kolem dlouholetého ředitele Miloslava Regnera pracuje od podzimu na plné obrátky a představí fanouškům na sklonku léta řadu novinek. Evropský šampionát si vzal pod svá křídla nový promotér, který po vzoru mistrovství světa zavádí na všech soutěžích závěrečnou Power Stage, živé přenosy z každé rychlostní zkoušky a mění se i skladba měřených testů během sobotního dne.
V úvodní tiskové informaci přinášíme základní informaci o soutěži. Rally se odjede od seznamovacích jízd až po cílovou rampu v rychlém sledu čtyř dnů podobně jako v loňském roce. Předehru obstará ve středu prezentace posádek s výdejem itinerářů a volitelná administrativní přejímka. Ve čtvrtek posádky zahájí seznamovací jízdy, které budou pokračovat i v pátek. Ve čtvrtek proběhne dále administrativní a technická přejímka. V pátek je dopoledne na programu kvalifikace (shakedown), letos v bezprostřední blízkosti servisní zóny umístěné tradičně v prostorách hlavního partnera rally, společnosti Continental Barum v Otrokovicích. V odpoledních hodinách se uskuteční před zlínskou radnicí slavnostní start a ve večerních hodinách divácky atraktivní Super rychlostní zkouška, jejíž trať povede již po novém kruhovém objezdu na konci ulice Vodní. V sobotu přichází podstatná změna, neboť se pojede jen šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. „Důvodem této změny jsou přímé přenosy, neboť celý časový harmonogram jsme museli přizpůsobit požadavkům promotéra. Mezi starty jednotlivých erzet musí být přibližně hodina, aby se přenosy nepřekrývaly,“ pověděl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín. V neděli již najdeme v harmonogramu obvyklé tři úseky rychlostních zkoušek, které se pojedou dvakrát. Závěrečná Power Stage měří téměř dvacet kilometrů. V cíli soutěže na zlínském náměstí se objeví nejlepší posádky krátce po sedmnácté hodině. „Jednapadesátý ročník měří celkem 623 km a obsahuje 13 rychlostních zkoušek na sedmi úsecích v celkové délce 202 km. Posádky čekají náročné rychlostní zkoušky s řadou obtížných úseků, které prověří připravenost soutěžních posádek a vozů,“ řekl Miloslav Regner.
Od letošní sezony přechází seriál Mistrovství Evropy v rally pod nového promotéra společnost WRC Promoter GmbH se sídlem v německém Mnichově, jenž patří do seskupení nápojového giganta Red Bull. Promotér seriálu FIA Mistrovství světa v rally (WRC) zajišťuje od roku 2022 i práva pro ERC, což je pro tento prestižní šampionát důležitým politickým a sportovním posunem ve světě rally. ERC zároveň posílilo portfolio promotéra WRC, kde patřilo již v minulých letech Mistrovství světa v rallycrossu (World RX). Je zde nastolena silná vize učinit z ERC mezistupeň pro vstup do WRC. V letošní sezoně nebudou mezi oběma prestižními seriály žádné termínové kolize, jako tomu bylo v loňském roce.
Zlínští pořadatelé byli velmi blízko k tomu, aby se barumka zařadila do seriálu mistrovství světa WRC. Promotér po odřeknutí Irska usilovně hledal třináctý podnik do letošního kalendáře a Barum Czech Rally Zlín se dostala do finálního výběru kandidátů. Nakonec přednost dostala Ypres Rally v Belgii, která byla součástí WRC již v loňském roce. „Bylo to neskutečně blízko, nikdy v historii jsme nebyli tak blízko dostat do Zlína podnik mistrovství světa. Nejen my, ale hlavně fanoušci v České republice by si splnili dětský sen. Usilovně se vše řešilo během dvou týdnů, nakonec promotér zvolil Belgii, která mistrovství světa hostila již v loňském roce,“ uvedl Jan Regner, zástupce ředitele rally. Přesto um a zápal obětavých lidí ze Zlína na promotéra velmi zapůsobil. „Byli jsme velmi ohromeni profesionalitou a plány ze strany organizačního týmu ve Zlíně. Tato rally zůstává klíčovým podnikem evropského šampionátu a dveře ambicím WRC má otevřené. Těšíme se na další spolupráci,“ nešetřil slova uznání Jona Siebel, výkonný ředitel společnosti WRC Promoter.
Pro fanoušky je velmi příznivá informace, že celý osmidílný seriál Mistrovství Evropy lze sledovat online na placené platformě WRC+. V praxi to znamená, že každá rychlostní zkouška barumky bude vysílána živě po vzoru podniků mistrovství světa. Závěrečná rychlostní zkouška se pojede jako Power Stage, která se bude vysílat přímým přenosem na televizních stanicích nebo prostřednictvím nového systému All Live (WRC+). Pojede se vždy na závěr rally v neděli se startem prvního vozu v 16:08 hodin po přeskupení čela startovního pole. Na rozdíl od loňské sezony nedostanou posádky bonusové body za každou etapu, ale bodovaná bude právě závěrečná Power Stage.
Pevnou součástí barumky je v posledních letech neodmyslitelně Star Rally Historic. Oblíbená rally, která vyrostla do plnohodnotného podniku a pevný pilíř českého šampionátu historiků, se pojede při čtrnáctém ročníku opět tři dny od pátku do neděle. Diváci se mohou těšit opět na demonstrační jízdu Rally Legend. „Po páteční městské erzetě v nočních ulicích Zlína pojede během sobotního dne mezi průjezdy soudobých vozů evropského, českého pole a poté v závěru. V neděli vyjedou na trať před startovním polem barumky, aby na cílovou rampu dorazili v předstihu před nejlepšími posádkami soutěže. Celkem je pro historiky připraveno 176 ostrých kilometrů na 11 rychlostních zkouškách, které se pojedou na všech sedmi úsecích,“ upřesnil Miloslav Regner, ředitel Star Rally Historic.
Letošní již jednapadesátý ročník barumky slibuje mimořádnou podívanou a určitě bude stát za to! Zlínští pořadatelé pevně věří, že se soutěž uskuteční s početnými zástupy fanoušků tak, jak tomu bylo před pandemií koronaviru a všichni společně prožijí naplno poslední prázdninový víkend okořeněný vůní spáleného benzínu. Další informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na sociálních sítích, oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.