Do startu největší domácí automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín zbývá půl roku. Jednapadesátý ročník se uskuteční v tradičním termínu na konci letních prázdnin od 26. do 28. srpna 2022. Zlínská rally bude opět součástí FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a Mistrovství České republiky v rally (MCR). Organizační tým kolem dlouholetého ředitele Miloslava Regnera pracuje od podzimu na plné obrátky a představí fanouškům na sklonku léta řadu novinek. Evropský šampionát si vzal pod svá křídla nový promotér, který po vzoru mistrovství světa zavádí na všech soutěžích závěrečnou Power Stage, živé přenosy z každé rychlostní zkoušky a mění se i skladba měřených testů během sobotního dne.
V úvodní tiskové informaci přinášíme základní informaci o soutěži. Rally se odjede od seznamovacích jízd až po cílovou rampu v rychlém sledu čtyř dnů podobně jako v loňském roce. Předehru obstará ve středu prezentace posádek s výdejem itinerářů a volitelná administrativní přejímka. Ve čtvrtek posádky zahájí seznamovací jízdy, které budou pokračovat i v pátek. Ve čtvrtek proběhne dále administrativní a technická přejímka. V pátek je dopoledne na programu kvalifikace (shakedown), letos v bezprostřední blízkosti servisní zóny umístěné tradičně v prostorách hlavního partnera rally, společnosti Continental Barum v Otrokovicích. V odpoledních hodinách se uskuteční před zlínskou radnicí slavnostní start a ve večerních hodinách divácky atraktivní Super rychlostní zkouška, jejíž trať povede již po novém kruhovém objezdu na konci ulice Vodní. V sobotu přichází podstatná změna, neboť se pojede jen šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. „Důvodem této změny jsou přímé přenosy, neboť celý časový harmonogram jsme museli přizpůsobit požadavkům promotéra. Mezi starty jednotlivých erzet musí být přibližně hodina, aby se přenosy nepřekrývaly,“ pověděl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín. V neděli již najdeme v harmonogramu obvyklé tři úseky rychlostních zkoušek, které se pojedou dvakrát. Závěrečná Power Stage měří téměř dvacet kilometrů. V cíli soutěže na zlínském náměstí se objeví nejlepší posádky krátce po sedmnácté hodině. „Jednapadesátý ročník měří celkem 623 km a obsahuje 13 rychlostních zkoušek na sedmi úsecích v celkové délce 202 km. Posádky čekají náročné rychlostní zkoušky s řadou obtížných úseků, které prověří připravenost soutěžních posádek a vozů,“ řekl Miloslav Regner.
Od letošní sezony přechází seriál Mistrovství Evropy v rally pod nového promotéra společnost WRC Promoter GmbH se sídlem v německém Mnichově, jenž patří do seskupení nápojového giganta Red Bull. Promotér seriálu FIA Mistrovství světa v rally (WRC) zajišťuje od roku 2022 i práva pro ERC, což je pro tento prestižní šampionát důležitým politickým a sportovním posunem ve světě rally. ERC zároveň posílilo portfolio promotéra WRC, kde patřilo již v minulých letech Mistrovství světa v rallycrossu (World RX). Je zde nastolena silná vize učinit z ERC mezistupeň pro vstup do WRC. V letošní sezoně nebudou mezi oběma prestižními seriály žádné termínové kolize, jako tomu bylo v loňském roce.
Zlínští pořadatelé byli velmi blízko k tomu, aby se barumka zařadila do seriálu mistrovství světa WRC. Promotér po odřeknutí Irska usilovně hledal třináctý podnik do letošního kalendáře a Barum Czech Rally Zlín se dostala do finálního výběru kandidátů. Nakonec přednost dostala Ypres Rally v Belgii, která byla součástí WRC již v loňském roce. „Bylo to neskutečně blízko, nikdy v historii jsme nebyli tak blízko dostat do Zlína podnik mistrovství světa. Nejen my, ale hlavně fanoušci v České republice by si splnili dětský sen. Usilovně se vše řešilo během dvou týdnů, nakonec promotér zvolil Belgii, která mistrovství světa hostila již v loňském roce,“ uvedl Jan Regner, zástupce ředitele rally. Přesto um a zápal obětavých lidí ze Zlína na promotéra velmi zapůsobil. „Byli jsme velmi ohromeni profesionalitou a plány ze strany organizačního týmu ve Zlíně. Tato rally zůstává klíčovým podnikem evropského šampionátu a dveře ambicím WRC má otevřené. Těšíme se na další spolupráci,“ nešetřil slova uznání Jona Siebel, výkonný ředitel společnosti WRC Promoter.
Pro fanoušky je velmi příznivá informace, že celý osmidílný seriál Mistrovství Evropy lze sledovat online na placené platformě WRC+. V praxi to znamená, že každá rychlostní zkouška barumky bude vysílána živě po vzoru podniků mistrovství světa. Závěrečná rychlostní zkouška se pojede jako Power Stage, která se bude vysílat přímým přenosem na televizních stanicích nebo prostřednictvím nového systému All Live (WRC+). Pojede se vždy na závěr rally v neděli se startem prvního vozu v 16:08 hodin po přeskupení čela startovního pole. Na rozdíl od loňské sezony nedostanou posádky bonusové body za každou etapu, ale bodovaná bude právě závěrečná Power Stage.
Pevnou součástí barumky je v posledních letech neodmyslitelně Star Rally Historic. Oblíbená rally, která vyrostla do plnohodnotného podniku a pevný pilíř českého šampionátu historiků, se pojede při čtrnáctém ročníku opět tři dny od pátku do neděle. Diváci se mohou těšit opět na demonstrační jízdu Rally Legend. „Po páteční městské erzetě v nočních ulicích Zlína pojede během sobotního dne mezi průjezdy soudobých vozů evropského, českého pole a poté v závěru. V neděli vyjedou na trať před startovním polem barumky, aby na cílovou rampu dorazili v předstihu před nejlepšími posádkami soutěže. Celkem je pro historiky připraveno 176 ostrých kilometrů na 11 rychlostních zkouškách, které se pojedou na všech sedmi úsecích,“ upřesnil Miloslav Regner, ředitel Star Rally Historic.
Letošní již jednapadesátý ročník barumky slibuje mimořádnou podívanou a určitě bude stát za to! Zlínští pořadatelé pevně věří, že se soutěž uskuteční s početnými zástupy fanoušků tak, jak tomu bylo před pandemií koronaviru a všichni společně prožijí naplno poslední prázdninový víkend okořeněný vůní spáleného benzínu. Další informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na sociálních sítích, oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.