Nezapomenutelné momenty, které ho v kariéře významně posunou. Takhle přistupuje Erik Cais k víkendové Barum Rally Zlín. Na slavném a náročném podniknu zažil snad vše – vedl, vyhrával rychlostní zkoušky, porážel legendy, pár kilometrů před cílem ale havaroval.
Po chybě v pravotočivé zatáčce se začal ihned omlouvat své navigátorce Jindřišce Žákové. „Chtěla to vyhrát stejně jako já. Po vystoupení z vozu jsme si oba poplakali. Měl jsem ohromný vztek sám na sebe. Tým, naši partneři, rodina a diváci mě neskutečně podrželi. Moc jim za to děkuji,“ prohlásil Cais z týmu Orsák Rallysport, který se už připravuje na další podnik evropského šampionátu na Azorských ostrovech.
V neděli se mu těžce usínalo. Vždyť se mohl stát nejmladším vítězem slavné Barumky. Během pondělního dopoledne se už opět proháněl v závodním voze. „Absolvoval jsem kratičký test, najel jenom pár kilometrů. Šlo o to, abych neměl nějaký psychický blok po té ráně. To určitě nehrozí. Udělal jsem jezdeckou chybu, za kterou jsem zaplatil,“ tvrdil 22letý Cais, kterému po havárii nic nebylo. Stejně jako jeho navigátorce. „Byl to mírný náraz, lehce jsem si narazil loket o dveře a trochu mi bolí krk. To jsou běžné maličkosti, které člověk nevnímá. Zažil jsem horší věci na kole. Po fyzické a psychické stránce jsem v pořádku.“
Cais ve svém Fordu Fiesta Rally2 na letošní Barumce řádil. V neděli ovládl čtyři rychlostní zkoušky ze šesti, před závěrem vedl o dvacet vteřin před Janem Kopeckým. Náskok stačilo jen udržet a hlavně dojet do cíle. Tím se však také dostal do jiné situace než na předchozích soutěžích. „Byl jsem zvyklý na poslední zkoušce maximálně zatnout síly, bojovat. Díky tomu se mi také podařilo posunout se celkovým pořadím nahoru. Teď jsem ale potřeboval se hlavně dostat do cíle, pouze. To bylo pro mě dvakrát těžší. Je možné, že ta chybka pramenila také z tohoto,“ popisoval rozhodující momenty Cais, který v předchozích zkouškách předváděl ohromnou rychlost. „Byl jsem ve své zóně, měl jsem skvěle nastavené auto, vše vycházelo. Před úplným koncem jsem ale začal trochu přemýšlet.“
Talentovaný pilot, který poprvé na Barumce závodil v nejvyšší kategorii, chtěl v poslední erzetě hlavně dojet do cíle. A tak volil trochu opatrnější strategii. „Možná více, než jsem měl, což se vymstilo. Mnoho lidí si bude myslet, že jsem jel na zkoušce moc rychle, proto došlo k havárii. Jenže já myslím, že to bylo naopak. Byla to pro mě ohromná zkušenost, která mě pro budoucnost posilní,“ dodal Cais, který je moc vděčný za reakce jeho soupeřů nebo dalších závodníků. „Moc si vážím slov od pana Kopeckého. Napsal mi také Martin Prokop, který poslal hezké video se vzkazem. Opravdu mnoho závodníků mi napsalo krásné zprávy, volali mi. V kontaktu jsem také s Filipem Salačem. Děkuji všem fanouškům, co mi posílají vzkazy. Té neuvěřitelné podpory si moc vážím.“
Po vítězství na soutěži v Polsku, druhém místě v Rakousku bere Cais letošní Barum Rally Zlín jako soutěž, kde ukázal svůj potenciál. A že je možné také v jeho věku porážet světově proslulé piloty. „Málokomu se podařilo vést dvacet vteřin před králem Barumky Honzou Kopeckým, který tady je dlouhá léta neporažen. Také mě těší, že jsme ukázali rychlost na suchém asfaltu, ačkoliv jsem si přál spíše déšť a mokrý povrch. I tak byla Barumka velmi těžká,“ dodal Cias, kterého čeká další podnik na Azorských ostrovech a pak v Portugalsku. Do té doby bude chtít relaxovat. „Doufám, že si najdu v týdnu čas, abych vyjel na motorku.“
PR
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.