Nezapomenutelné momenty, které ho v kariéře významně posunou. Takhle přistupuje Erik Cais k víkendové Barum Rally Zlín. Na slavném a náročném podniknu zažil snad vše – vedl, vyhrával rychlostní zkoušky, porážel legendy, pár kilometrů před cílem ale havaroval.
Po chybě v pravotočivé zatáčce se začal ihned omlouvat své navigátorce Jindřišce Žákové. „Chtěla to vyhrát stejně jako já. Po vystoupení z vozu jsme si oba poplakali. Měl jsem ohromný vztek sám na sebe. Tým, naši partneři, rodina a diváci mě neskutečně podrželi. Moc jim za to děkuji,“ prohlásil Cais z týmu Orsák Rallysport, který se už připravuje na další podnik evropského šampionátu na Azorských ostrovech.
V neděli se mu těžce usínalo. Vždyť se mohl stát nejmladším vítězem slavné Barumky. Během pondělního dopoledne se už opět proháněl v závodním voze. „Absolvoval jsem kratičký test, najel jenom pár kilometrů. Šlo o to, abych neměl nějaký psychický blok po té ráně. To určitě nehrozí. Udělal jsem jezdeckou chybu, za kterou jsem zaplatil,“ tvrdil 22letý Cais, kterému po havárii nic nebylo. Stejně jako jeho navigátorce. „Byl to mírný náraz, lehce jsem si narazil loket o dveře a trochu mi bolí krk. To jsou běžné maličkosti, které člověk nevnímá. Zažil jsem horší věci na kole. Po fyzické a psychické stránce jsem v pořádku.“
Cais ve svém Fordu Fiesta Rally2 na letošní Barumce řádil. V neděli ovládl čtyři rychlostní zkoušky ze šesti, před závěrem vedl o dvacet vteřin před Janem Kopeckým. Náskok stačilo jen udržet a hlavně dojet do cíle. Tím se však také dostal do jiné situace než na předchozích soutěžích. „Byl jsem zvyklý na poslední zkoušce maximálně zatnout síly, bojovat. Díky tomu se mi také podařilo posunout se celkovým pořadím nahoru. Teď jsem ale potřeboval se hlavně dostat do cíle, pouze. To bylo pro mě dvakrát těžší. Je možné, že ta chybka pramenila také z tohoto,“ popisoval rozhodující momenty Cais, který v předchozích zkouškách předváděl ohromnou rychlost. „Byl jsem ve své zóně, měl jsem skvěle nastavené auto, vše vycházelo. Před úplným koncem jsem ale začal trochu přemýšlet.“
Talentovaný pilot, který poprvé na Barumce závodil v nejvyšší kategorii, chtěl v poslední erzetě hlavně dojet do cíle. A tak volil trochu opatrnější strategii. „Možná více, než jsem měl, což se vymstilo. Mnoho lidí si bude myslet, že jsem jel na zkoušce moc rychle, proto došlo k havárii. Jenže já myslím, že to bylo naopak. Byla to pro mě ohromná zkušenost, která mě pro budoucnost posilní,“ dodal Cais, který je moc vděčný za reakce jeho soupeřů nebo dalších závodníků. „Moc si vážím slov od pana Kopeckého. Napsal mi také Martin Prokop, který poslal hezké video se vzkazem. Opravdu mnoho závodníků mi napsalo krásné zprávy, volali mi. V kontaktu jsem také s Filipem Salačem. Děkuji všem fanouškům, co mi posílají vzkazy. Té neuvěřitelné podpory si moc vážím.“
Po vítězství na soutěži v Polsku, druhém místě v Rakousku bere Cais letošní Barum Rally Zlín jako soutěž, kde ukázal svůj potenciál. A že je možné také v jeho věku porážet světově proslulé piloty. „Málokomu se podařilo vést dvacet vteřin před králem Barumky Honzou Kopeckým, který tady je dlouhá léta neporažen. Také mě těší, že jsme ukázali rychlost na suchém asfaltu, ačkoliv jsem si přál spíše déšť a mokrý povrch. I tak byla Barumka velmi těžká,“ dodal Cias, kterého čeká další podnik na Azorských ostrovech a pak v Portugalsku. Do té doby bude chtít relaxovat. „Doufám, že si najdu v týdnu čas, abych vyjel na motorku.“
PR
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.