Nezapomenutelné momenty, které ho v kariéře významně posunou. Takhle přistupuje Erik Cais k víkendové Barum Rally Zlín. Na slavném a náročném podniknu zažil snad vše – vedl, vyhrával rychlostní zkoušky, porážel legendy, pár kilometrů před cílem ale havaroval.
Po chybě v pravotočivé zatáčce se začal ihned omlouvat své navigátorce Jindřišce Žákové. „Chtěla to vyhrát stejně jako já. Po vystoupení z vozu jsme si oba poplakali. Měl jsem ohromný vztek sám na sebe. Tým, naši partneři, rodina a diváci mě neskutečně podrželi. Moc jim za to děkuji,“ prohlásil Cais z týmu Orsák Rallysport, který se už připravuje na další podnik evropského šampionátu na Azorských ostrovech.
V neděli se mu těžce usínalo. Vždyť se mohl stát nejmladším vítězem slavné Barumky. Během pondělního dopoledne se už opět proháněl v závodním voze. „Absolvoval jsem kratičký test, najel jenom pár kilometrů. Šlo o to, abych neměl nějaký psychický blok po té ráně. To určitě nehrozí. Udělal jsem jezdeckou chybu, za kterou jsem zaplatil,“ tvrdil 22letý Cais, kterému po havárii nic nebylo. Stejně jako jeho navigátorce. „Byl to mírný náraz, lehce jsem si narazil loket o dveře a trochu mi bolí krk. To jsou běžné maličkosti, které člověk nevnímá. Zažil jsem horší věci na kole. Po fyzické a psychické stránce jsem v pořádku.“
Cais ve svém Fordu Fiesta Rally2 na letošní Barumce řádil. V neděli ovládl čtyři rychlostní zkoušky ze šesti, před závěrem vedl o dvacet vteřin před Janem Kopeckým. Náskok stačilo jen udržet a hlavně dojet do cíle. Tím se však také dostal do jiné situace než na předchozích soutěžích. „Byl jsem zvyklý na poslední zkoušce maximálně zatnout síly, bojovat. Díky tomu se mi také podařilo posunout se celkovým pořadím nahoru. Teď jsem ale potřeboval se hlavně dostat do cíle, pouze. To bylo pro mě dvakrát těžší. Je možné, že ta chybka pramenila také z tohoto,“ popisoval rozhodující momenty Cais, který v předchozích zkouškách předváděl ohromnou rychlost. „Byl jsem ve své zóně, měl jsem skvěle nastavené auto, vše vycházelo. Před úplným koncem jsem ale začal trochu přemýšlet.“
Talentovaný pilot, který poprvé na Barumce závodil v nejvyšší kategorii, chtěl v poslední erzetě hlavně dojet do cíle. A tak volil trochu opatrnější strategii. „Možná více, než jsem měl, což se vymstilo. Mnoho lidí si bude myslet, že jsem jel na zkoušce moc rychle, proto došlo k havárii. Jenže já myslím, že to bylo naopak. Byla to pro mě ohromná zkušenost, která mě pro budoucnost posilní,“ dodal Cais, který je moc vděčný za reakce jeho soupeřů nebo dalších závodníků. „Moc si vážím slov od pana Kopeckého. Napsal mi také Martin Prokop, který poslal hezké video se vzkazem. Opravdu mnoho závodníků mi napsalo krásné zprávy, volali mi. V kontaktu jsem také s Filipem Salačem. Děkuji všem fanouškům, co mi posílají vzkazy. Té neuvěřitelné podpory si moc vážím.“
Po vítězství na soutěži v Polsku, druhém místě v Rakousku bere Cais letošní Barum Rally Zlín jako soutěž, kde ukázal svůj potenciál. A že je možné také v jeho věku porážet světově proslulé piloty. „Málokomu se podařilo vést dvacet vteřin před králem Barumky Honzou Kopeckým, který tady je dlouhá léta neporažen. Také mě těší, že jsme ukázali rychlost na suchém asfaltu, ačkoliv jsem si přál spíše déšť a mokrý povrch. I tak byla Barumka velmi těžká,“ dodal Cias, kterého čeká další podnik na Azorských ostrovech a pak v Portugalsku. Do té doby bude chtít relaxovat. „Doufám, že si najdu v týdnu čas, abych vyjel na motorku.“
PR
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.