Prvotřídní senzace se nekonala. Dvaadvacetiletý jezdec Erik Cais se svou navigátorkou Jindřiškou Žákovou poslali na závěrečné rychlostní zkoušce Májová vůz Ford Fiesta R5 MkII na mokré lesní trati do příkopu a cíl zlínské rally nespatřili. Jubilejní 50. ročník Barum Czech Rally Zlín pošesté v řadě a celkově podeváté ovládl Jan Kopecký na voze Škoda Fabia Rally2 Evo, jeho spolujezdec Jan Hloušek slaví premiérový triumf ve Zlíně. Kopecký zároveň slaví s předstihem osmý titul mistra České republiky. Na druhou pozici se posunula norsko-švédská posádka Andreas Mikkelsen, Jonas Andersson, která dojela se ztrátou 40,1 vteřiny. Stupně vítězů budou kompletně patřit vozům Škoda Fabia Rally2 Evo, neboť na třetí místo se posunul s minutovým odstupem Filip Mareš se spolujezdcem Radovanem Buchou.
Posádce Kopecký, Hloušek vyšel start do soutěže, když ovládla úvodní tři rychlostní zkoušky včetně Super rychlostní zkoušky v nočních ulicích města Zlína. Devětatřicetiletý jezdec vedl soutěž ještě po osmé erzetě o 5,8 vteřiny před Erikem Caise. Ten zvítězil větším rozdílem na poslední erzetě sobotní etapy na Pindule a rodák z Fryštáku od té doby směřoval přesvědčivě za vítězstvím.
Cais zajel v nedělní etapě nejrychlejší časy v úvodních čtyřech RZ a před posledním průjezdem Májovou měl náskok na Kopeckého více než dvacet vteřin. Náročnou více než pětadvaceti kilometrovou trať nezvládl a havaroval.
Kopecký o tom, že jeho konkurent havaroval a stal se opět šampionem barumky, se dozvěděl až od reportérů v cíli závěrečné rychlostní zkoušky. „On (Erik) havaroval? Co na to mám říct… Je to jednoduché. Myslím si, že si zasloužil vyhrát. Je mi hrozně líto, že to Erik na poslední rychlostní zkoušce rozbil. Od včerejší poslední Pinduly tahal za lano a během dnešní etapy byl nepřemožitelný,“ vysekl Kopecký poklonu Caisovi, který by se v případě výhry stal nejmladším vítězem Barum rally. Nadále však platí, že jím je Roman Kresta, kterému v roce 2000 při jeho triumfu bylo 24 let.
„Byla to opravdu náročná rally. V pátek se na trati měnily podmínky a dnešní poslední RZ to samé. Na některých místech bylo mokro, na některých sucho. Včera to byl velký boj s Andreasem a Erikem. Erik byl na poslední Pindule neuvěřitelně rychlý. Je opravdu škoda, že Erik havaroval. Opravdu si zasloužil vyhrát. Chtěl bych moc poděkovat Honzovi Hlouškovi, celému týmu i celé mojí rodině. Jsme rádi, že jsme tady,“ pokračoval staronový devětatřicetiletý šampion.
Dlouhou dobu jel na třetí pozici norský pilot Andreas Mikkelsen. Ten výrazně nedokázal promluvit do souboje dvou před ním jedoucích českých posádek, díky Caisově nehodě se však posunul na konečné druhé místo, když na vítěze ztratil čtyřicet vteřin. „Druhého místa si velmi vážíme. Byl to tuhý boj, ale myslím si, že jsme měli dobrý víkend. Převzali jsme vedení v evropském šampionátu, výsledek je důležitý. Jsme šťastní,“ řekl norský pilot.
Další minutu za ním dojel Filip Mareš, který se posunul na třetí příčku. „Jelo se rychle, poslední RZ byla zajímavá. Škoda Erika, který zde podal perfektní výkon, to mu nikdo neodpáře. Patří to ale k tomu, podmínky byly těžké a na tak dlouhé RZ se může stát cokoli. Jsem rád, že jsme se posunovali pořadím nahoru a nakonec je to pro nás super místo,“ pověděl Mareš, který na minulé Barum rally skončil druhý.
V kategorii ERC Junior zvítězil Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta Rally3), který po nehodě konkurenta Nora Oscara Solberga (Ford Fiesta Rally3) již ve druhé RZ jel téměř celou dobu osamocený. V hodnocení ERC2 skončil první Maďar Tibor Érdi junior (Mitsubishi Lancer Evo X) o 1:24,3 minuty před Polákem Dariuszem Polońskim (Fiat 124 Abarth RGT). V hodnocení dvoukolek ERC3 + ERC3J bral triumf po neohrožené jízdě Španěl Josep Bassas, jehož Peugeot 208 Rally4 dojel před Francouzem Jeanem Baptistem Francheschim (Renault Clio Rally 4) o 1:16,0 minuty dříve.
Do cíle z elitních jezdců nedojel ani Tomáš Kostka (Škoda Fabia Rally2 Evo) technická závada po RZ2, ve třetí zkoušce havaroval Dominik Stříteský (Škoda Fabia R5). Do sobotního druhého průjezdu úsekem Hošťálkovou kvůli technické závadě ani neodstartoval Adam Březík (Škoda Fabia R5), pro změnu cíl kvůli nehodě nespatřili Fin Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) či Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo). RZ 11 Biskupice znamenala rovněž kvůli závadě konec pro úřadujícího českého šampiona Václava Pecha (Ford Focus WRC) . Rus Alexej Lukjaňuk (Citroën C3 Rally2) kvůli nehodě v testu do barumky ani neodstartoval.
Absolutní pořadí 50. Barum Czech Rally Zlín 2021:
1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) 2:00:07,2 hod
2. Mikkelsen, Andersson (NOR/SWE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 40,1 s
3. Mareš, Bucha (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:40,2 min
4. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:44,0 min
5. Marczyk, Gospodarczyk (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 2:28,5 min
6. Llarena, Fernandez (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:09,4 min
7. Devine, Fulton (IRL, Ford Fiesta R5 MkII) + 3:22,8 min
8. Jakeš, Machů (CZE, Škoda Fabia R5) + 4:50,7 min
9. Bonato, Boulloud (FRA, Citroën C3 Rally2) + 4:22,5 min
10. Koči, Tureček (SVK/CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:00,0 min
15. Torn, Pannas (EST, Ford Fiesta Rally3), 1. místo ERCJ + 9:40,7 min
18. Érdi jr., Csökö (HUN, Mitsubishi Lancer Evo X), 1. ERC2 + 12:41,7 min
21. Bassas, Coronado (ESP, Peugeot 208 Rally4), 1. ERC3 + 13:13,0 min
Pořadí ERC Junior:
1. Torn, Pannas (EST, Ford Fiesta Rally3) 1:54:33,6 hod
2. Oscar Solberg, Fumiss (NOR, Ford Fiesta Rally3) + 1:21:22,9 hod
Pořadí ERC2:
1. Érdi jr., Csökö (HUN, Mitsubishi Lancer Evo X), 1:57:34,6 hod
2. Poloński, Sitek (POL, Fiat 124 Abarth RGT) + 1:24,3 min
3. Rada, Jugas (CZE, Fiat 124 Abarth RGT) + 9:03,3 min
Pořadí ERC3 + ERC3J:
1. Bassas, Coronado (ESP, Peugeot 208 Rally4) 2:13:33,9 hod
2. Franceschi, Gorguilo (FRA, Renault Clio Rally4) + 1:16,0 min
3. N. Maior, F. Maior (ROU, Peugeot 208 Rally4) + 1:34,2 min
Vyhrané RZ (FIA ERC):
7 – Kopecký, Cais, 1 – Mikkelsen
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.