Mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín a město Zlín patří neodmyslitelně k sobě. Zatímco proslulá evropská rally oslaví v závěru prázdnin společně s diváky jubilejní 50. ročník, Zlín čeká v nadcházejícím roce významné jubileum 700. výročí od své první písemné zmínky.
Město Zlín patří již dlouhá léta k významným partnerům barumky a rovněž v letošním roce podpoří prestižní evropskou rally. „Představitelům města v čele s panem primátorem Korcem děkujeme za významnou podporu, kterou každoročně věnují barumce. Chtěli bychom také poděkovat za loňský rok, kdy město Zlín pomohlo Barum Rally s půlkou nákladů po nuceném zrušení rally a popravdě bez této pomoci by se nám těžko hledělo do budoucnosti. Spolupráce s městem Zlín pokračuje i v letošním roce. Rally startuje v pátek 27. srpna z náměstí Míru před radnicí a o dva dny později zde přivítáme nejúspěšnější posádky jubilejního ročníku. Náměstí Míru bude rovněž centrem celého obsáhlého doprovodného programu od pátku do neděle, kdy v pátek a v sobotu bude součástí programu s názvem Barumka sportuje,“ pověděl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Historie města Zlína je pevně spjata s devětačtyřiceti odjetými ročníky Barum Rally. Její prestiž postupem let stále stoupala, od roku 1983 je součástí mistrovství Evropy a od roku 2007 patřila do seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC) a v posledních letech patří k pevným pilířům mistrovství Evropy (FIA ERC). Právě od roku 2007 je barumka součástí série podniků pod promotérstvím Eurosportu, který dává celé rally mimořádné mediální přínosy, zviditelňuje Zlín a láká více návštěvníků do regionu. Zlínskou rally každoročně sleduje přes padesát tisíc unikátních diváků, což zařazuje barumku do pozice jednoho z nejvíce navštívených sportovních podniků na území České republiky! Do galerie vítězů se zapsala velká jména rallysportu, Jan Kopecký slavil celkem osmkrát triumf a ovládl posledních pět odjetých ročníků. Třikrát se radovali z prvenství Vladimír Hubáček, John Haugland z Norska, Enrico Bertone z Itálie a domácí jezdec Roman Kresta. Ve Zlíně startovala velká jména soutěžního sportu jako například dvojnásobný mistr světa Walter Röhrl z Německa, světový šampion z roku 2019 Ott Tänak z Estonska, pětinásobný vicemistr světa Thierry Neuville z Belgie, dále vítězové soutěží světového šampionátu Andreas Mikkelsen z Norska nebo Daniel Sordo ze Španělska. Jubilejní padesátý ročník barumky se pojede koncem srpna a oslavou kulatého jubilea bude celkem 211 ostrých kilometrů rychlostních zkoušek.
Vedle barumky čeká významné výročí i samotné město. První zmínka o Zlínu je z konce února roku 1322, Fricek z Egerberga prodává královně vdově Elišce svůj podíl na majetcích zděděných po otci, konkrétně Hustopeče, několik okolních obcí a městečko Zlín. „Účelem oslav je prezentovat město v národním a nadnárodním měřítku. Zlín je město mimořádně osobité, kreativní a originální. Oslavy místním obyvatelům připomenou, na co mohou být hrdí a přilákají turisty, třeba proto, aby zde také našli svůj budoucí domov,“ uvedl k účelu oslav primátor města Jiří Korec.
Zlínské oslavy budou pracovat s číslem sedm, vycházejícím z počtu století, kterými si město prošlo ve svém vývoji. Minulost, přítomnost i vize jednotlivých segmentů bude definovat sedm klíčových vlastností, kterými lze označit dnešní obyvatele města, ale kterými jsou popisováni i velikáni zlínských dějin a významní současníci. Klíčovými vlastnostmi jsou kreativita, vytrvalost, podnikavost, pracovitost, průkopnictví, otevřenost a vzdělanost. Program oslav se bude skládat z dlouhodobých projektů i jednotlivých akcí. Jednou z největších akcí oslav bude v červnu 2022 velký festival s názvem Zlín žije. Přinese několik multižánrových scén ve veřejném prostoru města, pouliční umění a zážitkový program.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.