Mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín a město Zlín patří neodmyslitelně k sobě. Zatímco proslulá evropská rally oslaví v závěru prázdnin společně s diváky jubilejní 50. ročník, Zlín čeká v nadcházejícím roce významné jubileum 700. výročí od své první písemné zmínky.
Město Zlín patří již dlouhá léta k významným partnerům barumky a rovněž v letošním roce podpoří prestižní evropskou rally. „Představitelům města v čele s panem primátorem Korcem děkujeme za významnou podporu, kterou každoročně věnují barumce. Chtěli bychom také poděkovat za loňský rok, kdy město Zlín pomohlo Barum Rally s půlkou nákladů po nuceném zrušení rally a popravdě bez této pomoci by se nám těžko hledělo do budoucnosti. Spolupráce s městem Zlín pokračuje i v letošním roce. Rally startuje v pátek 27. srpna z náměstí Míru před radnicí a o dva dny později zde přivítáme nejúspěšnější posádky jubilejního ročníku. Náměstí Míru bude rovněž centrem celého obsáhlého doprovodného programu od pátku do neděle, kdy v pátek a v sobotu bude součástí programu s názvem Barumka sportuje,“ pověděl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Historie města Zlína je pevně spjata s devětačtyřiceti odjetými ročníky Barum Rally. Její prestiž postupem let stále stoupala, od roku 1983 je součástí mistrovství Evropy a od roku 2007 patřila do seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC) a v posledních letech patří k pevným pilířům mistrovství Evropy (FIA ERC). Právě od roku 2007 je barumka součástí série podniků pod promotérstvím Eurosportu, který dává celé rally mimořádné mediální přínosy, zviditelňuje Zlín a láká více návštěvníků do regionu. Zlínskou rally každoročně sleduje přes padesát tisíc unikátních diváků, což zařazuje barumku do pozice jednoho z nejvíce navštívených sportovních podniků na území České republiky! Do galerie vítězů se zapsala velká jména rallysportu, Jan Kopecký slavil celkem osmkrát triumf a ovládl posledních pět odjetých ročníků. Třikrát se radovali z prvenství Vladimír Hubáček, John Haugland z Norska, Enrico Bertone z Itálie a domácí jezdec Roman Kresta. Ve Zlíně startovala velká jména soutěžního sportu jako například dvojnásobný mistr světa Walter Röhrl z Německa, světový šampion z roku 2019 Ott Tänak z Estonska, pětinásobný vicemistr světa Thierry Neuville z Belgie, dále vítězové soutěží světového šampionátu Andreas Mikkelsen z Norska nebo Daniel Sordo ze Španělska. Jubilejní padesátý ročník barumky se pojede koncem srpna a oslavou kulatého jubilea bude celkem 211 ostrých kilometrů rychlostních zkoušek.
Vedle barumky čeká významné výročí i samotné město. První zmínka o Zlínu je z konce února roku 1322, Fricek z Egerberga prodává královně vdově Elišce svůj podíl na majetcích zděděných po otci, konkrétně Hustopeče, několik okolních obcí a městečko Zlín. „Účelem oslav je prezentovat město v národním a nadnárodním měřítku. Zlín je město mimořádně osobité, kreativní a originální. Oslavy místním obyvatelům připomenou, na co mohou být hrdí a přilákají turisty, třeba proto, aby zde také našli svůj budoucí domov,“ uvedl k účelu oslav primátor města Jiří Korec.
Zlínské oslavy budou pracovat s číslem sedm, vycházejícím z počtu století, kterými si město prošlo ve svém vývoji. Minulost, přítomnost i vize jednotlivých segmentů bude definovat sedm klíčových vlastností, kterými lze označit dnešní obyvatele města, ale kterými jsou popisováni i velikáni zlínských dějin a významní současníci. Klíčovými vlastnostmi jsou kreativita, vytrvalost, podnikavost, pracovitost, průkopnictví, otevřenost a vzdělanost. Program oslav se bude skládat z dlouhodobých projektů i jednotlivých akcí. Jednou z největších akcí oslav bude v červnu 2022 velký festival s názvem Zlín žije. Přinese několik multižánrových scén ve veřejném prostoru města, pouliční umění a zážitkový program.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?