Nevyjde schody, unaví se na simulátoru. Caise trápí postcovidový syndrom a mění svůj program

Cais, Erik
Cais, Erik, foto: Archiv jezdce
RallyZone.cz 27. dubna 2021 08:29
Sdílej:

Následků po Covid-19 se nemůže talentovaný pilot stále zbavit. Naopak… Komplexní vyšetření ukázalo na další zdravotní komplikace – vir se mu usídlil na srdci. Erika Caise tak čeká několik týdnů v klidovém režimu a kvůli tomu musel zrušit nejbližší program, tedy účast na rallye v italském Sanremu a hlavně na světovém podniku v Chorvatsku.

Každý den navíc dostává injekci proti sraženinám krve. „Jsem překvapený, co všechno se mnou koronavir dělá. Nedokážu vyjít schody, zadýchávám se a jen spím. Pro sezonu je to velká komplikace,“ přiznal Cais z Orsák Rallysport týmu.

Covid-19 prodělal koncem února, od té doby absolvoval dvě soutěže – v Itálii a domácí Valašku. Právě  na ní skončil na pátém místě a v posledních dvou rychlostních zkouškách vybojoval medailové pozice. Přitom ho stále trápila únava a bolesti hlavy. „Až teď si zpětně uvědomuji, že to byl vlastně zázrak. Musel jsem se vymáčknout na maximum, abych se mohl soustředit a vnímat auto. Po cestě domů jsem pak usínal,“ popisoval Erik Cais, který se po převládající únavě a dalších komplikacích rozhodl řádně vyšetřit.

Výsledky však nebyly dobré – koronavir má Cais stále ve svém těle, pořád ho zatěžuje na srdci. „Myslel jsem, že to budou plíce, ale ono to všechno úzce spolupracuje v organismu. Bohužel, covid je svinstvo. Na tento syndrom stále není lék, nejdůležitější je tak klidový režim,“ popsal Erik Cais. I když je mu 21 let, je profesionálním sportovcem se zkušenostmi v továrním cyklistickém týmu, stále není zdravotně v pořádku: „Jsou dny, kdy nemohu vyjít ani schody a furt kašlu. Projdu se k autu, zjistím že dýchám jako lokomotiva a jdu zase domů.“

A to není vše – největší překážkou je konstantní únava. „Vůbec jsem nepočítal s tím, že mě covid takto sejme. Myslel jsem, že ho po pěti dnech vyležím. Teď spím devět hodin, probudím se, hodinu funguji a pak zase na tři hodiny usnu. A to se říká, že tato pandemie působí hlavně na obézní a starší lidi,“ dodal Cais, který bude minimálně měsíc v klidovém režimu. A bude si přát hlavně jednu věc: „Abych se co nejdříve mohl vydat na delší procházku. To zatím nemohu.“

Stihne začátek evropského šampionátu?

Zároveň nadějný pilot rallye dostává každý den injekci. Poté se vyhodnotí, zda se stav viditelně zlepší a připraví se další plán. Ten původní je už tak narušený – člen Orsák Rallysport týmu měl startovat v Itálii a o víkendu na mistrovství světa v Portugalsku. Cais se tak upíná květen a start evropského šampionátu. Ten je pro pilota Fordu Fiesta Rally2 prioritní.

A jak se Cais v současné době připravuje? Dívá se na on-boardy z předloňských ročníků rallye. Trénink by mohl být kvalitnější, ale to zatím nejde. „Mrzí mě, že nemohu hrát rallye na simulátoru. Mohu tak na pět minut, pak se mi zvýší tepová frekvence a už kašlu,“ popsal těžkosti nadějný český pilot.

Jiří Uhlíř

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.