Vítězství v Le Mans, mistrovský titul značek a mistrovský titul jezdců, a to vše ve třetí sezóně za sebou - to je cíl, který si německé Porsche stanovilo před letošní sezónou WEC.
K dosažení tohoto velmi smělého cíle podřídili ve vývojovém středisku Porsche ve Weissachu veškerou zimní přípravu na nadcházející sezónu. Pod starým označením 919 Hybrid se skrývá výrazně inovovaná technika, kterou budou na závodních tratích krotit ostřílení vytrvalostní borci chlubící se mnoha výraznými úspěchy.
Nová jména zdobí vytrvalostní úspěchy
Po posledním loňském závodě opustili mistrovský tým Porsche hned 3 piloti. Po předem avizovaném odchodu velezkušeného australského matadora Marka Webbera do závodnického důchodu se s týmem překvapivě rozloučili i stávající mistři světa Romain Dumas a Marc Lieb a z mistrovské posádky zůstal německému mistrovskému týmu věrný pouze Neel Jani.
Ve Weissachu ovšem nelenili a revidovali svůj obsáhlý seznam jezdců, kteří stuttgartskou automobilku reprezentují v různých závodních sériích po celém světě. Poměrně záhy se z tohoto dlouhého seznamu vykrystalizovala dvě jména: Earl Bamber a Nick Tandy, oba dva vítězové Le Mans 2015 ve třídě LMGTE. Po rozpuštění týmu sesterské značky Audi se Porsche velmi rychle dohodlo na spolupráci s asi největší současnou hvězdou z Ingolstadtu - vytrvalostním mistrem světa z roku 2012 a trojnásobným vítězem Le Mans - André Lottererem, a jezdecký tým byl opět kompletní. Pro nadcházející sezónu World Endurance Championship poskládali u Porsche posádky svých hybridních prototypů takto:
Porsche 919 Hybrid #1: Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy
Porsche 919 Hybrid #2: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber
Staré označení, nová technika
Porsche za obhajobou titulu vyjede s vozem, jehož typové označení je stejné, jako nesl loňský prototyp. Ale zdání klame, pod karosérií, která samozřejmě prošla aerodynamickou optimalizací, se skrývá výrazně inovovaná technika. Základní konstrukce pohonu zůstala nezměněna, i letos bude základem hybridního ústrojí malý přímovstřikový zážehový přeplňovaný motor V4 s objemem 2 l, který byl ovšem osazený menším turbodmychadlem, které vykazuje lepší parametry hlavně v oblasti nárůstu plnícího tlaku. Výrazně inovován byl také systém druhé výfukové turbíny, která pohání generátor energie pro elektromotor. Modernizace se nevyhnula ani lithium-iontové baterii a elektromotoru na přední nápravě. Celé hybridní pohonné ústrojí poskytuje výkon přesahující 660 kW (přes 900 koní) a v porovnání s loňskou verzí u něj došlo k mírné redukci hmotnosti.
První, samozřejmě tajné testy nového prototypu, má Porsche již za sebou, ale nová „devětsetdevatenáctka“ bude poprvé oficiálně představena až 31. března na okruhu v Monze.
Fritz Enzinger, vedoucí programu LMP: „Každý jednotlivý vytrvalostní závod je samostatnou výzvou. Základním předpokladem úspěchu je vyrovnaný výkon po celých 6 hodin, kdy se vozy proplétají hustým chaotickým provozem mezi soupeři nižších kategorií s pomalejšími vozy. Na konci tohoto dlouhého sprintu pak dost často o vítězství rozhodují sekundy. A v Le Mans je to ještě 4násobně delší. Tento 24 hodinový závod tvoří absolutní hranici pro maximální výkon člověka i stroje. Toyota bude v roce 2017 pro nás velmi silný konkurent a my doufáme, že naše inovované Porsche 919 Hybrid a šestice našich výborných jezdců v tomto souboji obstojí.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.