Vítězství v Le Mans, mistrovský titul značek a mistrovský titul jezdců, a to vše ve třetí sezóně za sebou - to je cíl, který si německé Porsche stanovilo před letošní sezónou WEC.
K dosažení tohoto velmi smělého cíle podřídili ve vývojovém středisku Porsche ve Weissachu veškerou zimní přípravu na nadcházející sezónu. Pod starým označením 919 Hybrid se skrývá výrazně inovovaná technika, kterou budou na závodních tratích krotit ostřílení vytrvalostní borci chlubící se mnoha výraznými úspěchy.
Nová jména zdobí vytrvalostní úspěchy
Po posledním loňském závodě opustili mistrovský tým Porsche hned 3 piloti. Po předem avizovaném odchodu velezkušeného australského matadora Marka Webbera do závodnického důchodu se s týmem překvapivě rozloučili i stávající mistři světa Romain Dumas a Marc Lieb a z mistrovské posádky zůstal německému mistrovskému týmu věrný pouze Neel Jani.
Ve Weissachu ovšem nelenili a revidovali svůj obsáhlý seznam jezdců, kteří stuttgartskou automobilku reprezentují v různých závodních sériích po celém světě. Poměrně záhy se z tohoto dlouhého seznamu vykrystalizovala dvě jména: Earl Bamber a Nick Tandy, oba dva vítězové Le Mans 2015 ve třídě LMGTE. Po rozpuštění týmu sesterské značky Audi se Porsche velmi rychle dohodlo na spolupráci s asi největší současnou hvězdou z Ingolstadtu - vytrvalostním mistrem světa z roku 2012 a trojnásobným vítězem Le Mans - André Lottererem, a jezdecký tým byl opět kompletní. Pro nadcházející sezónu World Endurance Championship poskládali u Porsche posádky svých hybridních prototypů takto:
Porsche 919 Hybrid #1: Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy
Porsche 919 Hybrid #2: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber
Staré označení, nová technika
Porsche za obhajobou titulu vyjede s vozem, jehož typové označení je stejné, jako nesl loňský prototyp. Ale zdání klame, pod karosérií, která samozřejmě prošla aerodynamickou optimalizací, se skrývá výrazně inovovaná technika. Základní konstrukce pohonu zůstala nezměněna, i letos bude základem hybridního ústrojí malý přímovstřikový zážehový přeplňovaný motor V4 s objemem 2 l, který byl ovšem osazený menším turbodmychadlem, které vykazuje lepší parametry hlavně v oblasti nárůstu plnícího tlaku. Výrazně inovován byl také systém druhé výfukové turbíny, která pohání generátor energie pro elektromotor. Modernizace se nevyhnula ani lithium-iontové baterii a elektromotoru na přední nápravě. Celé hybridní pohonné ústrojí poskytuje výkon přesahující 660 kW (přes 900 koní) a v porovnání s loňskou verzí u něj došlo k mírné redukci hmotnosti.
První, samozřejmě tajné testy nového prototypu, má Porsche již za sebou, ale nová „devětsetdevatenáctka“ bude poprvé oficiálně představena až 31. března na okruhu v Monze.
Fritz Enzinger, vedoucí programu LMP: „Každý jednotlivý vytrvalostní závod je samostatnou výzvou. Základním předpokladem úspěchu je vyrovnaný výkon po celých 6 hodin, kdy se vozy proplétají hustým chaotickým provozem mezi soupeři nižších kategorií s pomalejšími vozy. Na konci tohoto dlouhého sprintu pak dost často o vítězství rozhodují sekundy. A v Le Mans je to ještě 4násobně delší. Tento 24 hodinový závod tvoří absolutní hranici pro maximální výkon člověka i stroje. Toyota bude v roce 2017 pro nás velmi silný konkurent a my doufáme, že naše inovované Porsche 919 Hybrid a šestice našich výborných jezdců v tomto souboji obstojí.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?