Vítězství v Le Mans, mistrovský titul značek a mistrovský titul jezdců, a to vše ve třetí sezóně za sebou - to je cíl, který si německé Porsche stanovilo před letošní sezónou WEC.
K dosažení tohoto velmi smělého cíle podřídili ve vývojovém středisku Porsche ve Weissachu veškerou zimní přípravu na nadcházející sezónu. Pod starým označením 919 Hybrid se skrývá výrazně inovovaná technika, kterou budou na závodních tratích krotit ostřílení vytrvalostní borci chlubící se mnoha výraznými úspěchy.
Nová jména zdobí vytrvalostní úspěchy
Po posledním loňském závodě opustili mistrovský tým Porsche hned 3 piloti. Po předem avizovaném odchodu velezkušeného australského matadora Marka Webbera do závodnického důchodu se s týmem překvapivě rozloučili i stávající mistři světa Romain Dumas a Marc Lieb a z mistrovské posádky zůstal německému mistrovskému týmu věrný pouze Neel Jani.
Ve Weissachu ovšem nelenili a revidovali svůj obsáhlý seznam jezdců, kteří stuttgartskou automobilku reprezentují v různých závodních sériích po celém světě. Poměrně záhy se z tohoto dlouhého seznamu vykrystalizovala dvě jména: Earl Bamber a Nick Tandy, oba dva vítězové Le Mans 2015 ve třídě LMGTE. Po rozpuštění týmu sesterské značky Audi se Porsche velmi rychle dohodlo na spolupráci s asi největší současnou hvězdou z Ingolstadtu - vytrvalostním mistrem světa z roku 2012 a trojnásobným vítězem Le Mans - André Lottererem, a jezdecký tým byl opět kompletní. Pro nadcházející sezónu World Endurance Championship poskládali u Porsche posádky svých hybridních prototypů takto:
Porsche 919 Hybrid #1: Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy
Porsche 919 Hybrid #2: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber
Staré označení, nová technika
Porsche za obhajobou titulu vyjede s vozem, jehož typové označení je stejné, jako nesl loňský prototyp. Ale zdání klame, pod karosérií, která samozřejmě prošla aerodynamickou optimalizací, se skrývá výrazně inovovaná technika. Základní konstrukce pohonu zůstala nezměněna, i letos bude základem hybridního ústrojí malý přímovstřikový zážehový přeplňovaný motor V4 s objemem 2 l, který byl ovšem osazený menším turbodmychadlem, které vykazuje lepší parametry hlavně v oblasti nárůstu plnícího tlaku. Výrazně inovován byl také systém druhé výfukové turbíny, která pohání generátor energie pro elektromotor. Modernizace se nevyhnula ani lithium-iontové baterii a elektromotoru na přední nápravě. Celé hybridní pohonné ústrojí poskytuje výkon přesahující 660 kW (přes 900 koní) a v porovnání s loňskou verzí u něj došlo k mírné redukci hmotnosti.
První, samozřejmě tajné testy nového prototypu, má Porsche již za sebou, ale nová „devětsetdevatenáctka“ bude poprvé oficiálně představena až 31. března na okruhu v Monze.
Fritz Enzinger, vedoucí programu LMP: „Každý jednotlivý vytrvalostní závod je samostatnou výzvou. Základním předpokladem úspěchu je vyrovnaný výkon po celých 6 hodin, kdy se vozy proplétají hustým chaotickým provozem mezi soupeři nižších kategorií s pomalejšími vozy. Na konci tohoto dlouhého sprintu pak dost často o vítězství rozhodují sekundy. A v Le Mans je to ještě 4násobně delší. Tento 24 hodinový závod tvoří absolutní hranici pro maximální výkon člověka i stroje. Toyota bude v roce 2017 pro nás velmi silný konkurent a my doufáme, že naše inovované Porsche 919 Hybrid a šestice našich výborných jezdců v tomto souboji obstojí.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.