Vítězství v Le Mans, mistrovský titul značek a mistrovský titul jezdců, a to vše ve třetí sezóně za sebou - to je cíl, který si německé Porsche stanovilo před letošní sezónou WEC.
K dosažení tohoto velmi smělého cíle podřídili ve vývojovém středisku Porsche ve Weissachu veškerou zimní přípravu na nadcházející sezónu. Pod starým označením 919 Hybrid se skrývá výrazně inovovaná technika, kterou budou na závodních tratích krotit ostřílení vytrvalostní borci chlubící se mnoha výraznými úspěchy.
Nová jména zdobí vytrvalostní úspěchy
Po posledním loňském závodě opustili mistrovský tým Porsche hned 3 piloti. Po předem avizovaném odchodu velezkušeného australského matadora Marka Webbera do závodnického důchodu se s týmem překvapivě rozloučili i stávající mistři světa Romain Dumas a Marc Lieb a z mistrovské posádky zůstal německému mistrovskému týmu věrný pouze Neel Jani.
Ve Weissachu ovšem nelenili a revidovali svůj obsáhlý seznam jezdců, kteří stuttgartskou automobilku reprezentují v různých závodních sériích po celém světě. Poměrně záhy se z tohoto dlouhého seznamu vykrystalizovala dvě jména: Earl Bamber a Nick Tandy, oba dva vítězové Le Mans 2015 ve třídě LMGTE. Po rozpuštění týmu sesterské značky Audi se Porsche velmi rychle dohodlo na spolupráci s asi největší současnou hvězdou z Ingolstadtu - vytrvalostním mistrem světa z roku 2012 a trojnásobným vítězem Le Mans - André Lottererem, a jezdecký tým byl opět kompletní. Pro nadcházející sezónu World Endurance Championship poskládali u Porsche posádky svých hybridních prototypů takto:
Porsche 919 Hybrid #1: Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy
Porsche 919 Hybrid #2: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber
Staré označení, nová technika
Porsche za obhajobou titulu vyjede s vozem, jehož typové označení je stejné, jako nesl loňský prototyp. Ale zdání klame, pod karosérií, která samozřejmě prošla aerodynamickou optimalizací, se skrývá výrazně inovovaná technika. Základní konstrukce pohonu zůstala nezměněna, i letos bude základem hybridního ústrojí malý přímovstřikový zážehový přeplňovaný motor V4 s objemem 2 l, který byl ovšem osazený menším turbodmychadlem, které vykazuje lepší parametry hlavně v oblasti nárůstu plnícího tlaku. Výrazně inovován byl také systém druhé výfukové turbíny, která pohání generátor energie pro elektromotor. Modernizace se nevyhnula ani lithium-iontové baterii a elektromotoru na přední nápravě. Celé hybridní pohonné ústrojí poskytuje výkon přesahující 660 kW (přes 900 koní) a v porovnání s loňskou verzí u něj došlo k mírné redukci hmotnosti.
První, samozřejmě tajné testy nového prototypu, má Porsche již za sebou, ale nová „devětsetdevatenáctka“ bude poprvé oficiálně představena až 31. března na okruhu v Monze.
Fritz Enzinger, vedoucí programu LMP: „Každý jednotlivý vytrvalostní závod je samostatnou výzvou. Základním předpokladem úspěchu je vyrovnaný výkon po celých 6 hodin, kdy se vozy proplétají hustým chaotickým provozem mezi soupeři nižších kategorií s pomalejšími vozy. Na konci tohoto dlouhého sprintu pak dost často o vítězství rozhodují sekundy. A v Le Mans je to ještě 4násobně delší. Tento 24 hodinový závod tvoří absolutní hranici pro maximální výkon člověka i stroje. Toyota bude v roce 2017 pro nás velmi silný konkurent a my doufáme, že naše inovované Porsche 919 Hybrid a šestice našich výborných jezdců v tomto souboji obstojí.“
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?