Jedna stará sportovní pravda praví, že obhájit titul je daleko těžší, než jej získat. Jak moc těžká byla obhajoba pro Porsche?
Tým Porsche vstoupil do sezóny 2016 jako držitel obou mistrovských titulů. Předsezónní testy naznačily, že to s obhajobou nebude mít vůbec jednoduché. Hlavním soupeřem se zdál být tým Audi, který si z březnového testování na okruhu Paul Richard odvezl pomyslnou korunu vítěze.
Ovšem Porsche se nehodlalo vzdát bez boje a s touto paralelou přijelo k úvodnímu závodu sezóny do Silverstone. Již první tréninky naznačily, že trumfy v rukou bude mít konkurence od Audi, což se potvrdilo v kvalifikaci. V závodě to však tak jednoznačné nebylo, Zvláště Brendon Hartley držel vysoké tempo. Možná až příliš, protože jej zastavila kolize s Porsche týmu Gulf Racing #86. Brendon vzal po závodě vinu na sebe, ale je nutné říci, že takových manévrů se v průběhu vytrvalostních závodů odehrají desítky, možná i stovky, ale v tomto případě to prostě nevyšlo. Druhá posádka ve složení Lieb, Dumas, Jani dojela do cíle druhá. Ale po závodě bylo všechno jinak a po diskvalifikaci prototypů Audi si posádka Porsche #2 připsala plný počet bodů.
Ve Spa-Francorchamps se z poleposition radovala mistrovská posádka Porsche #1, ale závod patřil soupeřům. Porsche #1 znovu pije kalich hořkosti do dna v podobě dvou defektů. Ten druhý defekt byl navíc důsledkem toho prvního, při kterém zbytky pláště poškodily karoserii, o kterou se rozřízla nová pneumatika. Tomu se říká smůla. Čest mistrovského týmu opět zachraňuje sesterská posádka #2, která na belgickém okruhu dojela do cíle znovu jako první poražená, tedy na druhém místě.
Le Mans 2016 a další problémy Porsche #1 - tentokrát je na vině vodní pumpa. Situaci znovu zachraňuje sesterská posádka a závod ve Francii má pro Porsche šťastný konec. Na okruhu La Sarthe se ale ukázalo, že letošní úspěchy Porsche spočívají v trpělivosti. Vedoucí Toyota o jasné vítězství přišla až v předposledním kole a dvojnásobný bodový příděl (v cíli závodu 24 hodin Le Mans se rozdává dvojnásobný počet bodů) spadl posádce Porsche #2 doslova do klína. Už podruhé ze tří závodů sezóny 2016 a díky tomu se trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ocitá v čele průběžného pořadí mistrovství světa jezdců. První třetina sezóny je z pohledu Porsche černobílá. Bodové konto německého týmu plní posádka #2, zatímco úřadující mistři světa jen paběrkují. Poměr 94 : 3,5 bodu hovoří za vše.
Domácí závod na Nürburgringu znamená u Porsche střídání stráží. Závod ovládla posádka #1 a dvojka dojíždí až čtvrtá. Následující dva zámořské závody, tedy Mexico a Austin, kopírují naprosto stejný výsledek. Posádka Webber, Bernhard, Hartley v nich vystoupá na nejvyšší stupínek a Lieb, Jani, Dumas sází brambory.
Ve Fuji je to znovu posádka Porsche #1, která bojuje o čelo závodu. Souboj Tima Bernharda se Stéphanem Sarrazinem o druhé místo doslova bere dech, zatímco Porsche #2 krouží „neohroženě“ až na pátém místě. Nakonec je to znovu mistrovská posádka Porsche #1, která na konto týmu přiváží za třetí místo větší bodový zisk, než její kolegové z druhého vozu, kteří cílem projíždí jako pátí. Rázem je Porsche velmi blízko k obhajobě titulu značek a posádka #2 má díky šťastnému začátku sezóny velmi dobře našlápnuto k titulu jezdeckému.
V Šanghaji se posádka Webber, Bernhard, Hartley postará maximálním bodovým součtem (vítězství v kvalifikaci i v závodě) o to, že i body sesterské posádky za čtvrtou příčku stačí na předčasnou obhajobu značkového titulu.
K poslednímu závodu do Bahrajnu přijíždí Porsche jako staronový mistr světa a trio Jani, Dumas, Lieb je velmi blízko zisku titulu jezdeckého. Závod ale ovládají posádky Audi, které jsou doslova nedostižné. Za nimi jedoucí dvojice Porsche se pomaličku vzdaluje konkurenčním Toyotám, když se Neelu Janimu podaří v první zatáčce trefit pomalejší Porsche KCMG #78 a s proraženou pneumatikou a poškozenou kapotáží musí obkroužit celý okruh, než se dostane znovu k mechanikům. Rázem se ocitá na šesté pozici a jezdecký titul je v ohrožení. Toyoty však nabídnutou šanci nejsou schopny využít a triu Jani, Dumas, Lieb stačí i šesté místo v cíli k zisku i druhého mistrovského titulu sezóny 2016.
Ročník 2016 se v podání Porsche dá shrnout jednoduše asi tak, že Porsche v žádném závodě nebylo nejrychlejší, ale vždy se některé z posádek dařilo držet na dohled vedoucímu vozu a těžit právě z toho, že vedoucí vozy přibrzdily problémy a vítězství tak ukořistil německý tým. Šest z devíti závodů vyhrál prototyp Porsche. V první části sezóny to byla posádka #2, kterou ve druhé části vystřídala posádka #1. Bohužel „jedničku“ právě v první části šampionátu, kdy byla „dvojka“ na vítězné vlně, brzdila nehorázná smůla. Ve druhé části se sice karta obrátila ve prospěch #1, ale „dvojka“ přeci jen sbírala body, kterými neustále doplňovala své i týmové konto. Vždyť v každém závodě sezóny dojela posádka Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas v prototypu Porsche #2 do cíle na bodované pozici a k tomu přidala i jednu vítěznou kvalifikaci.
Asi největší devizou prototypu Porsche 919 Hybrid pro sezónu 2016 byla, kromě pohonného ústrojí, novátorsky pojatá konstrukce přední nápravy, kterou tým intenzivně zkoušel v Monze v říjnu 2015. Na jaře se s týmem rozloučil technický ředitel Alex Hitzinger, ale jakoby jeho odchod naopak týmu prospěl. Andreas Seidl vzal všechnu odpovědnost na sebe a nakonec se mu podařilo obhájit oba tituly - Porsche tým je staronovým mistrem světa značek a jezdecký titul patří posádce #2 ve složení Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb.
V příštím díle se ohlédneme za působením týmu Toyota Gazoo Racing.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?