Jedna stará sportovní pravda praví, že obhájit titul je daleko těžší, než jej získat. Jak moc těžká byla obhajoba pro Porsche?
Tým Porsche vstoupil do sezóny 2016 jako držitel obou mistrovských titulů. Předsezónní testy naznačily, že to s obhajobou nebude mít vůbec jednoduché. Hlavním soupeřem se zdál být tým Audi, který si z březnového testování na okruhu Paul Richard odvezl pomyslnou korunu vítěze.
Ovšem Porsche se nehodlalo vzdát bez boje a s touto paralelou přijelo k úvodnímu závodu sezóny do Silverstone. Již první tréninky naznačily, že trumfy v rukou bude mít konkurence od Audi, což se potvrdilo v kvalifikaci. V závodě to však tak jednoznačné nebylo, Zvláště Brendon Hartley držel vysoké tempo. Možná až příliš, protože jej zastavila kolize s Porsche týmu Gulf Racing #86. Brendon vzal po závodě vinu na sebe, ale je nutné říci, že takových manévrů se v průběhu vytrvalostních závodů odehrají desítky, možná i stovky, ale v tomto případě to prostě nevyšlo. Druhá posádka ve složení Lieb, Dumas, Jani dojela do cíle druhá. Ale po závodě bylo všechno jinak a po diskvalifikaci prototypů Audi si posádka Porsche #2 připsala plný počet bodů.
Ve Spa-Francorchamps se z poleposition radovala mistrovská posádka Porsche #1, ale závod patřil soupeřům. Porsche #1 znovu pije kalich hořkosti do dna v podobě dvou defektů. Ten druhý defekt byl navíc důsledkem toho prvního, při kterém zbytky pláště poškodily karoserii, o kterou se rozřízla nová pneumatika. Tomu se říká smůla. Čest mistrovského týmu opět zachraňuje sesterská posádka #2, která na belgickém okruhu dojela do cíle znovu jako první poražená, tedy na druhém místě.
Le Mans 2016 a další problémy Porsche #1 - tentokrát je na vině vodní pumpa. Situaci znovu zachraňuje sesterská posádka a závod ve Francii má pro Porsche šťastný konec. Na okruhu La Sarthe se ale ukázalo, že letošní úspěchy Porsche spočívají v trpělivosti. Vedoucí Toyota o jasné vítězství přišla až v předposledním kole a dvojnásobný bodový příděl (v cíli závodu 24 hodin Le Mans se rozdává dvojnásobný počet bodů) spadl posádce Porsche #2 doslova do klína. Už podruhé ze tří závodů sezóny 2016 a díky tomu se trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ocitá v čele průběžného pořadí mistrovství světa jezdců. První třetina sezóny je z pohledu Porsche černobílá. Bodové konto německého týmu plní posádka #2, zatímco úřadující mistři světa jen paběrkují. Poměr 94 : 3,5 bodu hovoří za vše.
Domácí závod na Nürburgringu znamená u Porsche střídání stráží. Závod ovládla posádka #1 a dvojka dojíždí až čtvrtá. Následující dva zámořské závody, tedy Mexico a Austin, kopírují naprosto stejný výsledek. Posádka Webber, Bernhard, Hartley v nich vystoupá na nejvyšší stupínek a Lieb, Jani, Dumas sází brambory.
Ve Fuji je to znovu posádka Porsche #1, která bojuje o čelo závodu. Souboj Tima Bernharda se Stéphanem Sarrazinem o druhé místo doslova bere dech, zatímco Porsche #2 krouží „neohroženě“ až na pátém místě. Nakonec je to znovu mistrovská posádka Porsche #1, která na konto týmu přiváží za třetí místo větší bodový zisk, než její kolegové z druhého vozu, kteří cílem projíždí jako pátí. Rázem je Porsche velmi blízko k obhajobě titulu značek a posádka #2 má díky šťastnému začátku sezóny velmi dobře našlápnuto k titulu jezdeckému.
V Šanghaji se posádka Webber, Bernhard, Hartley postará maximálním bodovým součtem (vítězství v kvalifikaci i v závodě) o to, že i body sesterské posádky za čtvrtou příčku stačí na předčasnou obhajobu značkového titulu.
K poslednímu závodu do Bahrajnu přijíždí Porsche jako staronový mistr světa a trio Jani, Dumas, Lieb je velmi blízko zisku titulu jezdeckého. Závod ale ovládají posádky Audi, které jsou doslova nedostižné. Za nimi jedoucí dvojice Porsche se pomaličku vzdaluje konkurenčním Toyotám, když se Neelu Janimu podaří v první zatáčce trefit pomalejší Porsche KCMG #78 a s proraženou pneumatikou a poškozenou kapotáží musí obkroužit celý okruh, než se dostane znovu k mechanikům. Rázem se ocitá na šesté pozici a jezdecký titul je v ohrožení. Toyoty však nabídnutou šanci nejsou schopny využít a triu Jani, Dumas, Lieb stačí i šesté místo v cíli k zisku i druhého mistrovského titulu sezóny 2016.
Ročník 2016 se v podání Porsche dá shrnout jednoduše asi tak, že Porsche v žádném závodě nebylo nejrychlejší, ale vždy se některé z posádek dařilo držet na dohled vedoucímu vozu a těžit právě z toho, že vedoucí vozy přibrzdily problémy a vítězství tak ukořistil německý tým. Šest z devíti závodů vyhrál prototyp Porsche. V první části sezóny to byla posádka #2, kterou ve druhé části vystřídala posádka #1. Bohužel „jedničku“ právě v první části šampionátu, kdy byla „dvojka“ na vítězné vlně, brzdila nehorázná smůla. Ve druhé části se sice karta obrátila ve prospěch #1, ale „dvojka“ přeci jen sbírala body, kterými neustále doplňovala své i týmové konto. Vždyť v každém závodě sezóny dojela posádka Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas v prototypu Porsche #2 do cíle na bodované pozici a k tomu přidala i jednu vítěznou kvalifikaci.
Asi největší devizou prototypu Porsche 919 Hybrid pro sezónu 2016 byla, kromě pohonného ústrojí, novátorsky pojatá konstrukce přední nápravy, kterou tým intenzivně zkoušel v Monze v říjnu 2015. Na jaře se s týmem rozloučil technický ředitel Alex Hitzinger, ale jakoby jeho odchod naopak týmu prospěl. Andreas Seidl vzal všechnu odpovědnost na sebe a nakonec se mu podařilo obhájit oba tituly - Porsche tým je staronovým mistrem světa značek a jezdecký titul patří posádce #2 ve složení Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb.
V příštím díle se ohlédneme za působením týmu Toyota Gazoo Racing.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?