Jedna stará sportovní pravda praví, že obhájit titul je daleko těžší, než jej získat. Jak moc těžká byla obhajoba pro Porsche?
Tým Porsche vstoupil do sezóny 2016 jako držitel obou mistrovských titulů. Předsezónní testy naznačily, že to s obhajobou nebude mít vůbec jednoduché. Hlavním soupeřem se zdál být tým Audi, který si z březnového testování na okruhu Paul Richard odvezl pomyslnou korunu vítěze.
Ovšem Porsche se nehodlalo vzdát bez boje a s touto paralelou přijelo k úvodnímu závodu sezóny do Silverstone. Již první tréninky naznačily, že trumfy v rukou bude mít konkurence od Audi, což se potvrdilo v kvalifikaci. V závodě to však tak jednoznačné nebylo, Zvláště Brendon Hartley držel vysoké tempo. Možná až příliš, protože jej zastavila kolize s Porsche týmu Gulf Racing #86. Brendon vzal po závodě vinu na sebe, ale je nutné říci, že takových manévrů se v průběhu vytrvalostních závodů odehrají desítky, možná i stovky, ale v tomto případě to prostě nevyšlo. Druhá posádka ve složení Lieb, Dumas, Jani dojela do cíle druhá. Ale po závodě bylo všechno jinak a po diskvalifikaci prototypů Audi si posádka Porsche #2 připsala plný počet bodů.
Ve Spa-Francorchamps se z poleposition radovala mistrovská posádka Porsche #1, ale závod patřil soupeřům. Porsche #1 znovu pije kalich hořkosti do dna v podobě dvou defektů. Ten druhý defekt byl navíc důsledkem toho prvního, při kterém zbytky pláště poškodily karoserii, o kterou se rozřízla nová pneumatika. Tomu se říká smůla. Čest mistrovského týmu opět zachraňuje sesterská posádka #2, která na belgickém okruhu dojela do cíle znovu jako první poražená, tedy na druhém místě.
Le Mans 2016 a další problémy Porsche #1 - tentokrát je na vině vodní pumpa. Situaci znovu zachraňuje sesterská posádka a závod ve Francii má pro Porsche šťastný konec. Na okruhu La Sarthe se ale ukázalo, že letošní úspěchy Porsche spočívají v trpělivosti. Vedoucí Toyota o jasné vítězství přišla až v předposledním kole a dvojnásobný bodový příděl (v cíli závodu 24 hodin Le Mans se rozdává dvojnásobný počet bodů) spadl posádce Porsche #2 doslova do klína. Už podruhé ze tří závodů sezóny 2016 a díky tomu se trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ocitá v čele průběžného pořadí mistrovství světa jezdců. První třetina sezóny je z pohledu Porsche černobílá. Bodové konto německého týmu plní posádka #2, zatímco úřadující mistři světa jen paběrkují. Poměr 94 : 3,5 bodu hovoří za vše.
Domácí závod na Nürburgringu znamená u Porsche střídání stráží. Závod ovládla posádka #1 a dvojka dojíždí až čtvrtá. Následující dva zámořské závody, tedy Mexico a Austin, kopírují naprosto stejný výsledek. Posádka Webber, Bernhard, Hartley v nich vystoupá na nejvyšší stupínek a Lieb, Jani, Dumas sází brambory.
Ve Fuji je to znovu posádka Porsche #1, která bojuje o čelo závodu. Souboj Tima Bernharda se Stéphanem Sarrazinem o druhé místo doslova bere dech, zatímco Porsche #2 krouží „neohroženě“ až na pátém místě. Nakonec je to znovu mistrovská posádka Porsche #1, která na konto týmu přiváží za třetí místo větší bodový zisk, než její kolegové z druhého vozu, kteří cílem projíždí jako pátí. Rázem je Porsche velmi blízko k obhajobě titulu značek a posádka #2 má díky šťastnému začátku sezóny velmi dobře našlápnuto k titulu jezdeckému.
V Šanghaji se posádka Webber, Bernhard, Hartley postará maximálním bodovým součtem (vítězství v kvalifikaci i v závodě) o to, že i body sesterské posádky za čtvrtou příčku stačí na předčasnou obhajobu značkového titulu.
K poslednímu závodu do Bahrajnu přijíždí Porsche jako staronový mistr světa a trio Jani, Dumas, Lieb je velmi blízko zisku titulu jezdeckého. Závod ale ovládají posádky Audi, které jsou doslova nedostižné. Za nimi jedoucí dvojice Porsche se pomaličku vzdaluje konkurenčním Toyotám, když se Neelu Janimu podaří v první zatáčce trefit pomalejší Porsche KCMG #78 a s proraženou pneumatikou a poškozenou kapotáží musí obkroužit celý okruh, než se dostane znovu k mechanikům. Rázem se ocitá na šesté pozici a jezdecký titul je v ohrožení. Toyoty však nabídnutou šanci nejsou schopny využít a triu Jani, Dumas, Lieb stačí i šesté místo v cíli k zisku i druhého mistrovského titulu sezóny 2016.
Ročník 2016 se v podání Porsche dá shrnout jednoduše asi tak, že Porsche v žádném závodě nebylo nejrychlejší, ale vždy se některé z posádek dařilo držet na dohled vedoucímu vozu a těžit právě z toho, že vedoucí vozy přibrzdily problémy a vítězství tak ukořistil německý tým. Šest z devíti závodů vyhrál prototyp Porsche. V první části sezóny to byla posádka #2, kterou ve druhé části vystřídala posádka #1. Bohužel „jedničku“ právě v první části šampionátu, kdy byla „dvojka“ na vítězné vlně, brzdila nehorázná smůla. Ve druhé části se sice karta obrátila ve prospěch #1, ale „dvojka“ přeci jen sbírala body, kterými neustále doplňovala své i týmové konto. Vždyť v každém závodě sezóny dojela posádka Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas v prototypu Porsche #2 do cíle na bodované pozici a k tomu přidala i jednu vítěznou kvalifikaci.
Asi největší devizou prototypu Porsche 919 Hybrid pro sezónu 2016 byla, kromě pohonného ústrojí, novátorsky pojatá konstrukce přední nápravy, kterou tým intenzivně zkoušel v Monze v říjnu 2015. Na jaře se s týmem rozloučil technický ředitel Alex Hitzinger, ale jakoby jeho odchod naopak týmu prospěl. Andreas Seidl vzal všechnu odpovědnost na sebe a nakonec se mu podařilo obhájit oba tituly - Porsche tým je staronovým mistrem světa značek a jezdecký titul patří posádce #2 ve složení Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb.
V příštím díle se ohlédneme za působením týmu Toyota Gazoo Racing.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.