Jezdci pro vytrvalostní závody jsou rozděleni podle výkonnosti do několika kategorií. Před posledním závodem WEC v Bahrajnu aktualizovala FIA jezdecký žebříček pro sezónu 2017, který však vzbudil mnohé protesty. Co se stalo?
Nejprve si pojďme připomenout, o co se vlastně jedná. FIA na začátku každé sezóny zveřejňuje žebříček výkonnosti jednotlivých jezdců, kteří jsou na základě různých kritérií rozděleni do 4 výkonnostních kategorií: platinová - zlatá - stříbrná - bronzová. Do těchto skupin jsou jezdci rozděleni na základě mixu hodnotících kritérií, jako je věk, obecné zkušenosti, dosažené úspěchy v různých šampionátech (ELMS, IMSA, Super GT, DTM...) a další. Tyto kategorie slouží k vyrovnání úrovně vícečlenných posádek různých týmů, které ve vytrvalostních závodech soutěží proti sobě. V případě WEC je toto rozřazení důležité v kategoriích LMP2 a LMGTE Am.
Ve třídě LMP2 je předpisy stanoveno, že v každé posádce musí být minimálně jeden jezdec stříbrné nebo bronzové úrovně.
V amatérské kategorii LMGTE musí být posádka složena z pilotů, z nichž jeden musí být registrován v bronzové kategorii a další nesmí být lepší, než stříbrný, což ale znamená, že může být také bronzový.
Obecně totiž i zde platí v přeneseném slova smyslu staré pořekadlo o tom, že řetěz je tak pevný, jak je pevný jeho nejslabší článek. V tomto případě je posádka tak rychlá, jak rychlý je její nejpomalejší člen. Proto hrají neprofesionální jezdci, jako např. v uplynulé sezóně Paul Dalla Lana (Aston Martin Racing), Roman Rusinov (G-Drive Racing) nebo Nick Leventis (Strakka Racing) velkou roli v konkurenceschopnosti jednotlivých týmů. Jezdce nelze jednoduše rozlišovat na profesionály a amatéry. Mladý pilot, který začíná svou profesionální kariéru, může mít podobnou výkonnost jako o generaci i více starší jezdec, který jezdí pouze pro svou zábavu. Mnohdy však může být starší amatér i daleko rychlejší než mladíček, který se do podobně výkonného vozu posadil jen díky sponzorským penězům. Díky tomu se této jezdecké výkonnosti a vyzrálosti přikládá ve vytrvalostních závodech poměrně velká role.
V právě skončené sezóně vděčí řada týmů za dosažené úspěchy právě pečlivému výběru jezdců s ohledem na jejich výkonnost. Například takový Rui Aguas předváděl za volantem Ferrari výkony, kterými zastínil i zlatého Pedra Lamyho v Aston Martinu a velkou měrou se podílel na mistrovském titulu posádky AF Corce #83. Podobně je na tom i 22 letý stříbrný mladíček Gustavo Menezes z mistrovského týmu Signatech Alpine, který si za volantem prototypu LMP2 počínal stejně protřele, jako jeho velezkušený týmový kolega Nicolas Lapierre a díky tomu se v rámci Rookie testu po posledním závodě sezóny mohl předvést ve speciálu Porsche 919 Hybrid. A nevedl si vůbec špatně.
V novém žebříčku tedy došlo, i na základě uvedených příkladů, k určitému přeskupení, ale diskuse na toto téma pokračuje. V podstatě i nadále totiž existuje poměrně velká skupina profesionálních jezdců, kteří zůstávají zařazeni do stříbrné skupiny i přesto, že se závoděním živí. Tento stav vytváří velkou konkurenci při obsazování závodních sedaček ve všech kategoriích motorsportu a samozřejmě také ve WEC. Současná podoba výkonnostního žebříčku pro sezónu 2017 je stále provizorní, definitivní podobu získá po schválení v březnu příštího roku. A do té doby se budou týmy LMP2 a LMGTE Am snažit zajistit si služby těch nejlepších neprofesionálních pilotů, kteří jsou momentálně na jezdeckém trhu k mání.
Prozatímní tabulku FIA výkonnosti jezdců naleznete ZDE
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).