Jezdci pro vytrvalostní závody jsou rozděleni podle výkonnosti do několika kategorií. Před posledním závodem WEC v Bahrajnu aktualizovala FIA jezdecký žebříček pro sezónu 2017, který však vzbudil mnohé protesty. Co se stalo?
Nejprve si pojďme připomenout, o co se vlastně jedná. FIA na začátku každé sezóny zveřejňuje žebříček výkonnosti jednotlivých jezdců, kteří jsou na základě různých kritérií rozděleni do 4 výkonnostních kategorií: platinová - zlatá - stříbrná - bronzová. Do těchto skupin jsou jezdci rozděleni na základě mixu hodnotících kritérií, jako je věk, obecné zkušenosti, dosažené úspěchy v různých šampionátech (ELMS, IMSA, Super GT, DTM...) a další. Tyto kategorie slouží k vyrovnání úrovně vícečlenných posádek různých týmů, které ve vytrvalostních závodech soutěží proti sobě. V případě WEC je toto rozřazení důležité v kategoriích LMP2 a LMGTE Am.
Ve třídě LMP2 je předpisy stanoveno, že v každé posádce musí být minimálně jeden jezdec stříbrné nebo bronzové úrovně.
V amatérské kategorii LMGTE musí být posádka složena z pilotů, z nichž jeden musí být registrován v bronzové kategorii a další nesmí být lepší, než stříbrný, což ale znamená, že může být také bronzový.
Obecně totiž i zde platí v přeneseném slova smyslu staré pořekadlo o tom, že řetěz je tak pevný, jak je pevný jeho nejslabší článek. V tomto případě je posádka tak rychlá, jak rychlý je její nejpomalejší člen. Proto hrají neprofesionální jezdci, jako např. v uplynulé sezóně Paul Dalla Lana (Aston Martin Racing), Roman Rusinov (G-Drive Racing) nebo Nick Leventis (Strakka Racing) velkou roli v konkurenceschopnosti jednotlivých týmů. Jezdce nelze jednoduše rozlišovat na profesionály a amatéry. Mladý pilot, který začíná svou profesionální kariéru, může mít podobnou výkonnost jako o generaci i více starší jezdec, který jezdí pouze pro svou zábavu. Mnohdy však může být starší amatér i daleko rychlejší než mladíček, který se do podobně výkonného vozu posadil jen díky sponzorským penězům. Díky tomu se této jezdecké výkonnosti a vyzrálosti přikládá ve vytrvalostních závodech poměrně velká role.
V právě skončené sezóně vděčí řada týmů za dosažené úspěchy právě pečlivému výběru jezdců s ohledem na jejich výkonnost. Například takový Rui Aguas předváděl za volantem Ferrari výkony, kterými zastínil i zlatého Pedra Lamyho v Aston Martinu a velkou měrou se podílel na mistrovském titulu posádky AF Corce #83. Podobně je na tom i 22 letý stříbrný mladíček Gustavo Menezes z mistrovského týmu Signatech Alpine, který si za volantem prototypu LMP2 počínal stejně protřele, jako jeho velezkušený týmový kolega Nicolas Lapierre a díky tomu se v rámci Rookie testu po posledním závodě sezóny mohl předvést ve speciálu Porsche 919 Hybrid. A nevedl si vůbec špatně.
V novém žebříčku tedy došlo, i na základě uvedených příkladů, k určitému přeskupení, ale diskuse na toto téma pokračuje. V podstatě i nadále totiž existuje poměrně velká skupina profesionálních jezdců, kteří zůstávají zařazeni do stříbrné skupiny i přesto, že se závoděním živí. Tento stav vytváří velkou konkurenci při obsazování závodních sedaček ve všech kategoriích motorsportu a samozřejmě také ve WEC. Současná podoba výkonnostního žebříčku pro sezónu 2017 je stále provizorní, definitivní podobu získá po schválení v březnu příštího roku. A do té doby se budou týmy LMP2 a LMGTE Am snažit zajistit si služby těch nejlepších neprofesionálních pilotů, kteří jsou momentálně na jezdeckém trhu k mání.
Prozatímní tabulku FIA výkonnosti jezdců naleznete ZDE
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?