Jezdecké kategorie: Pro zasvěcené věc známá, pro nezasvěcené...

Rychlé duo Aston Martin Racing - profesionál Pedro Lamy (vlevo) a amatér Paul Dalla Lana
Rychlé duo Aston Martin Racing - profesionál Pedro Lamy (vlevo) a amatér Paul Dalla Lana, foto: Adrenal Media
iM1 1. prosince 2016 20:55
Sdílej:

Jezdci pro vytrvalostní závody jsou rozděleni podle výkonnosti do několika kategorií. Před posledním závodem WEC v Bahrajnu aktualizovala FIA jezdecký žebříček pro sezónu 2017, který však vzbudil mnohé protesty. Co se stalo?

Nejprve si pojďme připomenout, o co se vlastně jedná. FIA na začátku každé sezóny zveřejňuje žebříček výkonnosti jednotlivých jezdců, kteří jsou na základě různých kritérií rozděleni do 4 výkonnostních kategorií: platinová - zlatá - stříbrná - bronzová.  Do těchto skupin jsou jezdci rozděleni na základě mixu hodnotících kritérií, jako je  věk, obecné zkušenosti, dosažené úspěchy v různých šampionátech (ELMS, IMSA, Super GT, DTM...) a další. Tyto kategorie slouží k vyrovnání úrovně vícečlenných posádek různých týmů, které ve vytrvalostních závodech soutěží proti sobě. V případě WEC je toto rozřazení důležité v kategoriích LMP2 a LMGTE Am.

Ve třídě LMP2 je předpisy stanoveno, že v každé posádce musí být minimálně jeden jezdec stříbrné nebo bronzové úrovně.

V amatérské kategorii LMGTE musí být posádka složena z pilotů, z nichž jeden musí být registrován v bronzové kategorii a další nesmí být lepší, než stříbrný, což ale znamená, že může být také bronzový.

Obecně totiž i zde platí v přeneseném slova smyslu staré pořekadlo o tom, že řetěz je tak pevný, jak je pevný jeho nejslabší článek. V tomto případě je posádka tak rychlá, jak rychlý je její nejpomalejší člen. Proto hrají neprofesionální jezdci, jako např. v uplynulé sezóně Paul Dalla Lana (Aston Martin Racing), Roman Rusinov (G-Drive Racing) nebo Nick Leventis (Strakka Racing) velkou roli v konkurenceschopnosti jednotlivých týmů. Jezdce nelze jednoduše rozlišovat na profesionály a amatéry. Mladý pilot, který začíná svou profesionální kariéru, může mít podobnou výkonnost jako o generaci i více starší jezdec, který jezdí pouze pro svou zábavu. Mnohdy však může být starší amatér i daleko rychlejší než mladíček, který se do podobně výkonného vozu posadil jen díky sponzorským penězům. Díky tomu se této jezdecké výkonnosti a vyzrálosti přikládá ve vytrvalostních závodech poměrně velká role.

V právě skončené sezóně vděčí řada týmů za dosažené úspěchy právě pečlivému výběru jezdců s ohledem na jejich výkonnost. Například takový Rui Aguas předváděl za volantem Ferrari výkony, kterými zastínil i zlatého Pedra Lamyho v Aston Martinu a velkou měrou se podílel na mistrovském titulu posádky AF Corce #83. Podobně je na tom i 22 letý stříbrný mladíček Gustavo Menezes z mistrovského týmu Signatech Alpine, který si za volantem prototypu LMP2 počínal stejně protřele, jako jeho velezkušený týmový kolega Nicolas Lapierre a díky tomu se v rámci Rookie testu po posledním závodě sezóny mohl předvést ve speciálu Porsche 919 Hybrid. A nevedl si vůbec špatně.

V novém žebříčku tedy došlo, i na základě uvedených příkladů, k určitému přeskupení, ale diskuse na toto téma pokračuje. V podstatě i nadále totiž existuje poměrně velká skupina profesionálních jezdců, kteří zůstávají zařazeni do stříbrné skupiny i přesto, že se závoděním živí. Tento stav vytváří velkou konkurenci při obsazování závodních sedaček ve všech kategoriích motorsportu a samozřejmě také ve WEC. Současná podoba výkonnostního žebříčku pro sezónu 2017 je stále provizorní, definitivní podobu získá po schválení v březnu příštího roku. A do té doby se budou týmy LMP2 a LMGTE Am snažit zajistit si služby těch nejlepších neprofesionálních pilotů, kteří jsou momentálně na jezdeckém trhu k mání.

Prozatímní tabulku FIA výkonnosti jezdců naleznete ZDE

Témata:
Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.