Komentář: A nebude to málo Antone Pavloviči...? díl 3

logo Automobil Club de l´Ouest
logo Automobil Club de l´Ouest, foto: Automobil Club de l´Ouest
iM1 25. listopadu 2016 10:35
Sdílej:

Náhlý odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal mnoho otázek, z nichž některé se dotkly i samotné existence WEC. V prvním díle jsme nastínili důvody tohoto odchodu a ve druhém jsme se zamysleli nad novými impulsy, které může odchod Audi z WEC vyvolat. Nyní přinášíme některé reakce, které tato redukce startovního pole vyvolala

První reakce, které odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal, mají společný jmenovatel „Nevadí - přijdou jiní“. Ve svých komentářích vrcholní představitelé promotérské ACO vyjádřili poděkování za podporu, kterou německá značka věnovala vytrvalostním závodům za celou dobu, po kterou byla součástí startovního pole. Zmínili také výrazný progres popularity WEC v posledních letech, zejména v období po zavedení hybridních sportovních prototypů, kde se právě tým Audi velmi výrazně angažoval. „Chápeme toto rozhodnutí i když samozřejmě litujeme odchodu jednoho z hlavních hráčů ze seriálu WEC,“ uvedl výkonný ředitel WEC Gérard Neveu. „Audi bylo zapojeno do vytrvalostních závodů celých 15 let a hodně se v nich angažovalo zejména v prvních pěti sezónách WEC. Za jejich mimořádné sportovní výkony sklízejí náš obdiv a poděkování.“ Tato slova jsou směsí určité lítosti, ale také uznání a díků a snad byla myšlena upřímně, nicméně Neveu vzápětí dodal: „Jedna značka odchází, ale další brzy přijdou.“ Byla tato věta vyřčena jen jako prostředek pro momentální rozehnání chmur, či jako skutečná předzvěst nových časů prosperity a růstu WEC?

V minulém díle jsme se snažili nastínit možnosti, které mají pořadatelé WEC zejména v oblasti nastavení nových technických pravidel pro kategorii nejrychlejších prototypů. Právě zde je situace velmi citlivá na jakoukoliv změnu, protože zde reálně hrozí, že jakékoliv změny budou nákladné a tudíž nebudou pro nové zájemce natolik atraktivní, aby tyto vysoké investice obhájili v kontextu nejistých výsledků. Pierre Fillon, předseda ACO řekl: „Snížení nákladů na účast v kategorii LMP1 je důležitou oblastí pro budoucnost celé série. Zároveň musíme hledat způsob, jak do technických regulí zapracovat využití vodíku. To budou klíčové oblasti pro další rozvoj WEC. Hlavně ale musíme hledat cestu pro snížení nákladů na straně výrobců. To je nyní hlavní téma pro ACO a FIA.“ Obě jmenované organizace, tedy Automobil Club de l´Ouest a FIA musí pracovat velice citlivě, ale poměrně rychle, protože nová technická pravidla pro stavbu prototypů LMP1 by měla vstoupit v platnost ještě před rokem 2020. A pokud má WEC i nadále zůstat v čele technických inovací a zároveň nabídnout tu nejlepší platformu pro zavedení nových inovativních řešení v rámci přípravy na zavedení nových technologií konstrukce automobilů, není jejich současná situace jednoduchá. „Hybridní technologie a elektřina se již staly pevnou součástí našeho každodenního života. Změny technických předpisů směrem k vodíkovým palivovým článkům jsou reakcí na energetické požadavky této nové éry,“ dodal Fillon.

Toyota v souvislosti s odchodem Audi rychle přispěchala s prohlášením, že tato nová situace nijak neovlivní její aktivity na poli vytrvalostních závodů. Japonský výrobce i nadále zůstává pevnou součástí startovního pole hybridní kategorie LMP1. Mluvčí týmu k tomuto tématu uvádí: „Toyota Gazoo Racing s politováním přijala zprávu o odchodu Audi z World Endurance Championship. Od návratu Toyoty do WEC v roce 2012 bylo Audi silným a sportovním konkurentem a oceňujeme jeho přínos k založení a rozvoji WEC jako jednoho z nejrychleji rostoucích a nejinovativnějších odvětví motorsportu. Toto oznámení Audi nemá žádný vliv na postavení Toyoty ve WEC. Toyota Gazoo Racing se nadále intenzivně připravuje na ročník 2017, kdy se vrátíme s cílem vyhrát nejen v Le Mans, ale i v celém mistrovství světa.“

Uvedený stav lze jednoduše shrnou slovy klasika: „Situace je vážná, nikoli však zoufalá“. Je jasné, že ACO a FIA budou nyní muset urychleně, ale velice citlivě, zapracovat na přípravě nových technických pravidel. Jinak by se mohlo stát, že se ze světové vytrvalostní série stane jen další z mnoha a to by byla velká škoda. Noví zájemci o účast ve startovním poli v tuto chvíli skutečně existují, ale nebudou čekat dlouho. A nové technické dispozice musí být pro ně natolik atraktivní, aby se k vytrvalostním závodům nakonec stejně neotočili zády.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.