Náhlý odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal mnoho otázek, z nichž některé se dotkly i samotné existence WEC. V prvním díle jsme nastínili důvody tohoto odchodu a ve druhém jsme se zamysleli nad novými impulsy, které může odchod Audi z WEC vyvolat. Nyní přinášíme některé reakce, které tato redukce startovního pole vyvolala
První reakce, které odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal, mají společný jmenovatel „Nevadí - přijdou jiní“. Ve svých komentářích vrcholní představitelé promotérské ACO vyjádřili poděkování za podporu, kterou německá značka věnovala vytrvalostním závodům za celou dobu, po kterou byla součástí startovního pole. Zmínili také výrazný progres popularity WEC v posledních letech, zejména v období po zavedení hybridních sportovních prototypů, kde se právě tým Audi velmi výrazně angažoval. „Chápeme toto rozhodnutí i když samozřejmě litujeme odchodu jednoho z hlavních hráčů ze seriálu WEC,“ uvedl výkonný ředitel WEC Gérard Neveu. „Audi bylo zapojeno do vytrvalostních závodů celých 15 let a hodně se v nich angažovalo zejména v prvních pěti sezónách WEC. Za jejich mimořádné sportovní výkony sklízejí náš obdiv a poděkování.“ Tato slova jsou směsí určité lítosti, ale také uznání a díků a snad byla myšlena upřímně, nicméně Neveu vzápětí dodal: „Jedna značka odchází, ale další brzy přijdou.“ Byla tato věta vyřčena jen jako prostředek pro momentální rozehnání chmur, či jako skutečná předzvěst nových časů prosperity a růstu WEC?
V minulém díle jsme se snažili nastínit možnosti, které mají pořadatelé WEC zejména v oblasti nastavení nových technických pravidel pro kategorii nejrychlejších prototypů. Právě zde je situace velmi citlivá na jakoukoliv změnu, protože zde reálně hrozí, že jakékoliv změny budou nákladné a tudíž nebudou pro nové zájemce natolik atraktivní, aby tyto vysoké investice obhájili v kontextu nejistých výsledků. Pierre Fillon, předseda ACO řekl: „Snížení nákladů na účast v kategorii LMP1 je důležitou oblastí pro budoucnost celé série. Zároveň musíme hledat způsob, jak do technických regulí zapracovat využití vodíku. To budou klíčové oblasti pro další rozvoj WEC. Hlavně ale musíme hledat cestu pro snížení nákladů na straně výrobců. To je nyní hlavní téma pro ACO a FIA.“ Obě jmenované organizace, tedy Automobil Club de l´Ouest a FIA musí pracovat velice citlivě, ale poměrně rychle, protože nová technická pravidla pro stavbu prototypů LMP1 by měla vstoupit v platnost ještě před rokem 2020. A pokud má WEC i nadále zůstat v čele technických inovací a zároveň nabídnout tu nejlepší platformu pro zavedení nových inovativních řešení v rámci přípravy na zavedení nových technologií konstrukce automobilů, není jejich současná situace jednoduchá. „Hybridní technologie a elektřina se již staly pevnou součástí našeho každodenního života. Změny technických předpisů směrem k vodíkovým palivovým článkům jsou reakcí na energetické požadavky této nové éry,“ dodal Fillon.
Toyota v souvislosti s odchodem Audi rychle přispěchala s prohlášením, že tato nová situace nijak neovlivní její aktivity na poli vytrvalostních závodů. Japonský výrobce i nadále zůstává pevnou součástí startovního pole hybridní kategorie LMP1. Mluvčí týmu k tomuto tématu uvádí: „Toyota Gazoo Racing s politováním přijala zprávu o odchodu Audi z World Endurance Championship. Od návratu Toyoty do WEC v roce 2012 bylo Audi silným a sportovním konkurentem a oceňujeme jeho přínos k založení a rozvoji WEC jako jednoho z nejrychleji rostoucích a nejinovativnějších odvětví motorsportu. Toto oznámení Audi nemá žádný vliv na postavení Toyoty ve WEC. Toyota Gazoo Racing se nadále intenzivně připravuje na ročník 2017, kdy se vrátíme s cílem vyhrát nejen v Le Mans, ale i v celém mistrovství světa.“
Uvedený stav lze jednoduše shrnou slovy klasika: „Situace je vážná, nikoli však zoufalá“. Je jasné, že ACO a FIA budou nyní muset urychleně, ale velice citlivě, zapracovat na přípravě nových technických pravidel. Jinak by se mohlo stát, že se ze světové vytrvalostní série stane jen další z mnoha a to by byla velká škoda. Noví zájemci o účast ve startovním poli v tuto chvíli skutečně existují, ale nebudou čekat dlouho. A nové technické dispozice musí být pro ně natolik atraktivní, aby se k vytrvalostním závodům nakonec stejně neotočili zády.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.