Náhlý odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal mnoho otázek, z nichž některé se dotkly i samotné existence WEC. V prvním díle jsme nastínili důvody tohoto odchodu a ve druhém jsme se zamysleli nad novými impulsy, které může odchod Audi z WEC vyvolat. Nyní přinášíme některé reakce, které tato redukce startovního pole vyvolala
První reakce, které odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal, mají společný jmenovatel „Nevadí - přijdou jiní“. Ve svých komentářích vrcholní představitelé promotérské ACO vyjádřili poděkování za podporu, kterou německá značka věnovala vytrvalostním závodům za celou dobu, po kterou byla součástí startovního pole. Zmínili také výrazný progres popularity WEC v posledních letech, zejména v období po zavedení hybridních sportovních prototypů, kde se právě tým Audi velmi výrazně angažoval. „Chápeme toto rozhodnutí i když samozřejmě litujeme odchodu jednoho z hlavních hráčů ze seriálu WEC,“ uvedl výkonný ředitel WEC Gérard Neveu. „Audi bylo zapojeno do vytrvalostních závodů celých 15 let a hodně se v nich angažovalo zejména v prvních pěti sezónách WEC. Za jejich mimořádné sportovní výkony sklízejí náš obdiv a poděkování.“ Tato slova jsou směsí určité lítosti, ale také uznání a díků a snad byla myšlena upřímně, nicméně Neveu vzápětí dodal: „Jedna značka odchází, ale další brzy přijdou.“ Byla tato věta vyřčena jen jako prostředek pro momentální rozehnání chmur, či jako skutečná předzvěst nových časů prosperity a růstu WEC?
V minulém díle jsme se snažili nastínit možnosti, které mají pořadatelé WEC zejména v oblasti nastavení nových technických pravidel pro kategorii nejrychlejších prototypů. Právě zde je situace velmi citlivá na jakoukoliv změnu, protože zde reálně hrozí, že jakékoliv změny budou nákladné a tudíž nebudou pro nové zájemce natolik atraktivní, aby tyto vysoké investice obhájili v kontextu nejistých výsledků. Pierre Fillon, předseda ACO řekl: „Snížení nákladů na účast v kategorii LMP1 je důležitou oblastí pro budoucnost celé série. Zároveň musíme hledat způsob, jak do technických regulí zapracovat využití vodíku. To budou klíčové oblasti pro další rozvoj WEC. Hlavně ale musíme hledat cestu pro snížení nákladů na straně výrobců. To je nyní hlavní téma pro ACO a FIA.“ Obě jmenované organizace, tedy Automobil Club de l´Ouest a FIA musí pracovat velice citlivě, ale poměrně rychle, protože nová technická pravidla pro stavbu prototypů LMP1 by měla vstoupit v platnost ještě před rokem 2020. A pokud má WEC i nadále zůstat v čele technických inovací a zároveň nabídnout tu nejlepší platformu pro zavedení nových inovativních řešení v rámci přípravy na zavedení nových technologií konstrukce automobilů, není jejich současná situace jednoduchá. „Hybridní technologie a elektřina se již staly pevnou součástí našeho každodenního života. Změny technických předpisů směrem k vodíkovým palivovým článkům jsou reakcí na energetické požadavky této nové éry,“ dodal Fillon.
Toyota v souvislosti s odchodem Audi rychle přispěchala s prohlášením, že tato nová situace nijak neovlivní její aktivity na poli vytrvalostních závodů. Japonský výrobce i nadále zůstává pevnou součástí startovního pole hybridní kategorie LMP1. Mluvčí týmu k tomuto tématu uvádí: „Toyota Gazoo Racing s politováním přijala zprávu o odchodu Audi z World Endurance Championship. Od návratu Toyoty do WEC v roce 2012 bylo Audi silným a sportovním konkurentem a oceňujeme jeho přínos k založení a rozvoji WEC jako jednoho z nejrychleji rostoucích a nejinovativnějších odvětví motorsportu. Toto oznámení Audi nemá žádný vliv na postavení Toyoty ve WEC. Toyota Gazoo Racing se nadále intenzivně připravuje na ročník 2017, kdy se vrátíme s cílem vyhrát nejen v Le Mans, ale i v celém mistrovství světa.“
Uvedený stav lze jednoduše shrnou slovy klasika: „Situace je vážná, nikoli však zoufalá“. Je jasné, že ACO a FIA budou nyní muset urychleně, ale velice citlivě, zapracovat na přípravě nových technických pravidel. Jinak by se mohlo stát, že se ze světové vytrvalostní série stane jen další z mnoha a to by byla velká škoda. Noví zájemci o účast ve startovním poli v tuto chvíli skutečně existují, ale nebudou čekat dlouho. A nové technické dispozice musí být pro ně natolik atraktivní, aby se k vytrvalostním závodům nakonec stejně neotočili zády.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).