Náhlý odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal mnoho otázek, z nichž některé se dotkly i samotné existence WEC. V prvním díle jsme nastínili důvody tohoto odchodu a ve druhém jsme se zamysleli nad novými impulsy, které může odchod Audi z WEC vyvolat. Nyní přinášíme některé reakce, které tato redukce startovního pole vyvolala
První reakce, které odchod Audi z vytrvalostního mistrovství světa vyvolal, mají společný jmenovatel „Nevadí - přijdou jiní“. Ve svých komentářích vrcholní představitelé promotérské ACO vyjádřili poděkování za podporu, kterou německá značka věnovala vytrvalostním závodům za celou dobu, po kterou byla součástí startovního pole. Zmínili také výrazný progres popularity WEC v posledních letech, zejména v období po zavedení hybridních sportovních prototypů, kde se právě tým Audi velmi výrazně angažoval. „Chápeme toto rozhodnutí i když samozřejmě litujeme odchodu jednoho z hlavních hráčů ze seriálu WEC,“ uvedl výkonný ředitel WEC Gérard Neveu. „Audi bylo zapojeno do vytrvalostních závodů celých 15 let a hodně se v nich angažovalo zejména v prvních pěti sezónách WEC. Za jejich mimořádné sportovní výkony sklízejí náš obdiv a poděkování.“ Tato slova jsou směsí určité lítosti, ale také uznání a díků a snad byla myšlena upřímně, nicméně Neveu vzápětí dodal: „Jedna značka odchází, ale další brzy přijdou.“ Byla tato věta vyřčena jen jako prostředek pro momentální rozehnání chmur, či jako skutečná předzvěst nových časů prosperity a růstu WEC?
V minulém díle jsme se snažili nastínit možnosti, které mají pořadatelé WEC zejména v oblasti nastavení nových technických pravidel pro kategorii nejrychlejších prototypů. Právě zde je situace velmi citlivá na jakoukoliv změnu, protože zde reálně hrozí, že jakékoliv změny budou nákladné a tudíž nebudou pro nové zájemce natolik atraktivní, aby tyto vysoké investice obhájili v kontextu nejistých výsledků. Pierre Fillon, předseda ACO řekl: „Snížení nákladů na účast v kategorii LMP1 je důležitou oblastí pro budoucnost celé série. Zároveň musíme hledat způsob, jak do technických regulí zapracovat využití vodíku. To budou klíčové oblasti pro další rozvoj WEC. Hlavně ale musíme hledat cestu pro snížení nákladů na straně výrobců. To je nyní hlavní téma pro ACO a FIA.“ Obě jmenované organizace, tedy Automobil Club de l´Ouest a FIA musí pracovat velice citlivě, ale poměrně rychle, protože nová technická pravidla pro stavbu prototypů LMP1 by měla vstoupit v platnost ještě před rokem 2020. A pokud má WEC i nadále zůstat v čele technických inovací a zároveň nabídnout tu nejlepší platformu pro zavedení nových inovativních řešení v rámci přípravy na zavedení nových technologií konstrukce automobilů, není jejich současná situace jednoduchá. „Hybridní technologie a elektřina se již staly pevnou součástí našeho každodenního života. Změny technických předpisů směrem k vodíkovým palivovým článkům jsou reakcí na energetické požadavky této nové éry,“ dodal Fillon.
Toyota v souvislosti s odchodem Audi rychle přispěchala s prohlášením, že tato nová situace nijak neovlivní její aktivity na poli vytrvalostních závodů. Japonský výrobce i nadále zůstává pevnou součástí startovního pole hybridní kategorie LMP1. Mluvčí týmu k tomuto tématu uvádí: „Toyota Gazoo Racing s politováním přijala zprávu o odchodu Audi z World Endurance Championship. Od návratu Toyoty do WEC v roce 2012 bylo Audi silným a sportovním konkurentem a oceňujeme jeho přínos k založení a rozvoji WEC jako jednoho z nejrychleji rostoucích a nejinovativnějších odvětví motorsportu. Toto oznámení Audi nemá žádný vliv na postavení Toyoty ve WEC. Toyota Gazoo Racing se nadále intenzivně připravuje na ročník 2017, kdy se vrátíme s cílem vyhrát nejen v Le Mans, ale i v celém mistrovství světa.“
Uvedený stav lze jednoduše shrnou slovy klasika: „Situace je vážná, nikoli však zoufalá“. Je jasné, že ACO a FIA budou nyní muset urychleně, ale velice citlivě, zapracovat na přípravě nových technických pravidel. Jinak by se mohlo stát, že se ze světové vytrvalostní série stane jen další z mnoha a to by byla velká škoda. Noví zájemci o účast ve startovním poli v tuto chvíli skutečně existují, ale nebudou čekat dlouho. A nové technické dispozice musí být pro ně natolik atraktivní, aby se k vytrvalostním závodům nakonec stejně neotočili zády.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?