Technický ředitel sportovního oddělení Peugeotu v souvislosti s odchodem Audi z WEC nastínil, za jakých okolností by se Peugeot mohl vrátit do okruhového vytrvalostního šampionátu.
Není žádným tajemstvím, že automobilky v současné době hledají nové možnosti seberealizace prostřednictvím motorsportu. Je to celkem logické a přirozené, vždyť motorsport a marketing jsou spojené nádoby a k nim se ruku v ruce přidává i technologický vývoj. Koncern PSA, který vznikl okolo automobilky Peugeot, se v nedávné minulosti velice silně angažoval v oblasti WRC a poslední dobou se intenzivně zapojuje do programu cross-country, což jsou dálkové soutěže typu Rallye Paříž-Dakar. Ale v minulosti byl velmi aktivní i v oblasti okruhových závodů, ostatně není to zase tak dávno, kdy ukončil své aktivní působení i v oblasti vytrvalostních závodů, když svou účast odvolal koncem roku 2011, tedy těsně v předvečer zavedení hybridní kategorie LMP1. Dva roky před tím francouzský prototyp s označením 908 HDi FAP dokázal v Le Mans zvítězit.
Bruno Famin, technický šéf Peugeot Sport´s, se nedávno vyjádřil k informacím, na základě kterých tato francouzská automobilka vážně uvažuje o svém návratu do série WEC: „Myslím si, že organizátoři WEC by se měli velice vážně zabývat myšlenkou podpory levnější alternativy současných pravidel nehybridní třídy LMP1. Měli by zvážit alternativní možnosti podpory efektivity mimo nákladné hybridní systémy. Ty jsou bohužel v současné době příliš vysoké na to, abychom se s naší značkou Peugeot vrátili na vytrvalostní okruhy. Filozofie pravidel je sice momentálně na dobré úrovni, ostatně to potvrzuje atraktivita každého závodu, ale v tomto stavu není dlouhodobě udržitelná.“ Famin spatřuje budoucnost WEC v posílení výkonnosti nehybridních prototypů LMP1 jednoduchou cestou: „Velice jednoduchou úpravou technických pravidel by se dalo dosáhnout dramatického snížení rozdílu mezi prototypy s hybridním a nehybridním pohonem. Pokud by se u nehybridních vozů výrazně redukoval limit jejich pohotovostní hmotnosti ze současných 875 kg, znamenalo by to velice levné a přitom zcela jasné a transparentní opatření, které by prospělo atraktivitě vytrvalostního mistrovství světa. V současnosti zbyly pouze dva světoví výrobci, kteří jsou schopni a ochotni předvádět a ověřovat své inovativní technologie v rámci tohoto okruhového šampionátu, ale oba dva se při tom potýkají s tak vysokými náklady, že se k nim nikdo další není ochoten připojit. Přitom ve světě automobilových výrobců existuje poměrně levnější cesta, jak redukovat spotřebu paliva a tím dosáhnout snížení emisí bez použití hybridních systémů pohonu. Snížení hmotnosti má v této oblasti výrazný účinek. Je nutné o tom s FIA a ACO vést diskusi, která položí základy nových technických předpisů, které umožní dalším výrobcům zapojit se do této soutěže a mít větší možnost dosáhnout vítězství i při potřebě nižších rozpočtů. To ruku v ruce přinese i výraznější atraktivitu nejen pro diváky, ale i pro samotné automobilky. Vzpomeňme si například na rok 2008, kdy Penske jezdil v kategorii LMP2 s vozem Porsche RS Spyder, který vážil pouhých 780 kg. Dnes musíme přemýšlet o něčem podobném.“
Bruno Famin také zdůraznil potřebu snížení nákladů nejen na samotný vývoj závodního prototypu WEC, ale také na jeho provoz a účast v celém seriálu s cílem lepší a rychlejší návratnosti těchto investic pro samotné výrobce: „Nejen, že bychom se měli zaměřit na snížení investic spojených s vlastním vývojem takového vozu, ale měli bychom pracovat i na snížení nákladů na účast v celé závodní sezóně a zlepšení celkové efektivity. To není jen o závodě 24 hodin Le Mans, to je sama o sobě fantastická událost, o tom není pochyb. Ale to trvá jen jeden týden, zatímco ostatní závody šampionátu také poskytují nějaký výnos, který dosahuje dobré úrovně, ale není tak výjimečný. A to je oblast, která se také nesmí nijak opomíjet.“
Odchodem Audi ze světa vytrvalostních závodů hrozí, že WEC ztratí něco ze svého lesku a je na organizátorech, aby tuto ztrátu v co nejkratším časovém úseku eliminovali. Pouze atraktivní série na sebe přitáhne pozornost fanoušků a médií a poskytne účastníkům, v tomto případě automobilkám, možnost vývoje a ověření různých technických řešení, ale souběžně s tím i marketingové zviditelnění. Ovšem nesmí to být nepřiměřeně drahé.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?