Technický ředitel sportovního oddělení Peugeotu v souvislosti s odchodem Audi z WEC nastínil, za jakých okolností by se Peugeot mohl vrátit do okruhového vytrvalostního šampionátu.
Není žádným tajemstvím, že automobilky v současné době hledají nové možnosti seberealizace prostřednictvím motorsportu. Je to celkem logické a přirozené, vždyť motorsport a marketing jsou spojené nádoby a k nim se ruku v ruce přidává i technologický vývoj. Koncern PSA, který vznikl okolo automobilky Peugeot, se v nedávné minulosti velice silně angažoval v oblasti WRC a poslední dobou se intenzivně zapojuje do programu cross-country, což jsou dálkové soutěže typu Rallye Paříž-Dakar. Ale v minulosti byl velmi aktivní i v oblasti okruhových závodů, ostatně není to zase tak dávno, kdy ukončil své aktivní působení i v oblasti vytrvalostních závodů, když svou účast odvolal koncem roku 2011, tedy těsně v předvečer zavedení hybridní kategorie LMP1. Dva roky před tím francouzský prototyp s označením 908 HDi FAP dokázal v Le Mans zvítězit.
Bruno Famin, technický šéf Peugeot Sport´s, se nedávno vyjádřil k informacím, na základě kterých tato francouzská automobilka vážně uvažuje o svém návratu do série WEC: „Myslím si, že organizátoři WEC by se měli velice vážně zabývat myšlenkou podpory levnější alternativy současných pravidel nehybridní třídy LMP1. Měli by zvážit alternativní možnosti podpory efektivity mimo nákladné hybridní systémy. Ty jsou bohužel v současné době příliš vysoké na to, abychom se s naší značkou Peugeot vrátili na vytrvalostní okruhy. Filozofie pravidel je sice momentálně na dobré úrovni, ostatně to potvrzuje atraktivita každého závodu, ale v tomto stavu není dlouhodobě udržitelná.“ Famin spatřuje budoucnost WEC v posílení výkonnosti nehybridních prototypů LMP1 jednoduchou cestou: „Velice jednoduchou úpravou technických pravidel by se dalo dosáhnout dramatického snížení rozdílu mezi prototypy s hybridním a nehybridním pohonem. Pokud by se u nehybridních vozů výrazně redukoval limit jejich pohotovostní hmotnosti ze současných 875 kg, znamenalo by to velice levné a přitom zcela jasné a transparentní opatření, které by prospělo atraktivitě vytrvalostního mistrovství světa. V současnosti zbyly pouze dva světoví výrobci, kteří jsou schopni a ochotni předvádět a ověřovat své inovativní technologie v rámci tohoto okruhového šampionátu, ale oba dva se při tom potýkají s tak vysokými náklady, že se k nim nikdo další není ochoten připojit. Přitom ve světě automobilových výrobců existuje poměrně levnější cesta, jak redukovat spotřebu paliva a tím dosáhnout snížení emisí bez použití hybridních systémů pohonu. Snížení hmotnosti má v této oblasti výrazný účinek. Je nutné o tom s FIA a ACO vést diskusi, která položí základy nových technických předpisů, které umožní dalším výrobcům zapojit se do této soutěže a mít větší možnost dosáhnout vítězství i při potřebě nižších rozpočtů. To ruku v ruce přinese i výraznější atraktivitu nejen pro diváky, ale i pro samotné automobilky. Vzpomeňme si například na rok 2008, kdy Penske jezdil v kategorii LMP2 s vozem Porsche RS Spyder, který vážil pouhých 780 kg. Dnes musíme přemýšlet o něčem podobném.“
Bruno Famin také zdůraznil potřebu snížení nákladů nejen na samotný vývoj závodního prototypu WEC, ale také na jeho provoz a účast v celém seriálu s cílem lepší a rychlejší návratnosti těchto investic pro samotné výrobce: „Nejen, že bychom se měli zaměřit na snížení investic spojených s vlastním vývojem takového vozu, ale měli bychom pracovat i na snížení nákladů na účast v celé závodní sezóně a zlepšení celkové efektivity. To není jen o závodě 24 hodin Le Mans, to je sama o sobě fantastická událost, o tom není pochyb. Ale to trvá jen jeden týden, zatímco ostatní závody šampionátu také poskytují nějaký výnos, který dosahuje dobré úrovně, ale není tak výjimečný. A to je oblast, která se také nesmí nijak opomíjet.“
Odchodem Audi ze světa vytrvalostních závodů hrozí, že WEC ztratí něco ze svého lesku a je na organizátorech, aby tuto ztrátu v co nejkratším časovém úseku eliminovali. Pouze atraktivní série na sebe přitáhne pozornost fanoušků a médií a poskytne účastníkům, v tomto případě automobilkám, možnost vývoje a ověření různých technických řešení, ale souběžně s tím i marketingové zviditelnění. Ovšem nesmí to být nepřiměřeně drahé.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).