Jak si Signatech dojel pro mistrovský titul?

Pretentace týmu Signatech Alpine A460 s posádkou Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes, Stéphane Richelmi
Pretentace týmu Signatech Alpine A460 s posádkou Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes, Stéphane Richelmi, foto: Alpine F1 Team
iM1 8. listopadu 2016 12:00
Sdílej:

Tým Signatech Alpine sice v Šanghaji nestanul na stupních vítězů, když dojel čtvrtý se ztrátou půl sekundy. Ale přes to po projetí cílem vypukly v týmové garáži velké oslavy. Co se stalo?

Tým Signatec Alpine vstoupil do World Endurance Championship v loňské sezóně a právě na okruhu v Šanghaji dosáhl na své první vítězství. Pro sezónu 2016 se šéf týmu Phillipe Sinault rozhodl vsadit na mládí a ke zkušenému vytrvalostnímu matadorovi Nicolasi Lapierrovi angažoval dva mladé nadějné jezdce - Gustava Menezese a Stéphana Richelmiho. Tato trojice poměrně rychle našla svůj rytmus a dokázala letos vyhrát čtyři z osmi závodů.

V Silverstone to ještě moc dobře nevypadalo, ale nově poskládaný tým potřeboval v prvním závodě zocelit, semknout se, vyladit detaily, aby si vše v týmu správně sedlo. A toho se nejlépe dosáhne právě v ostrém souboji se soupeři. A z tohoto úhlu pohledu i 4. místo v závodě vypadalo celkem slibně. Byl to ale jen první závod.

Proto příjezd „Les Blues“ ke druhému letošnímu závodu do SPA Francorchamps vůbec nenaznačoval ambice, jaké v sobě tým ukrýval. Ani sami členové týmu se nijak netajili tím, že v letošní sezóně nečekají „žádné zázraky“. Vítězství v Ardenách však položilo základní kámen úspěchu.

Následoval vrchol sezóny v Le Mans. Je to sice teprve třetí závod z devíti, ale právě zde se ukazuje, jak je který tým schopen odolat tlaku zvenčí i zevnitř, jak dobrá je technika, jak odolní jsou jezdci, jak schopní a kreativní jsou inženýři a jak rychlí jsou mechanici. 24 hodinový závod na dlouhém okruhu La Sarthe dokonale prověří schopnosti týmu a pokud je přítomna i v závodění tolik nezbytná trocha štěstí, čeká na konci tohoto závodu na ty nejlepší odměna v podobě dvojité porce bodů. Své by o tom mohla vyprávět posádka Porsche #2, která se hlavně díky vítězství v Le Mans drží na čele průběžné klasifikace jezdců, přestože v ostatních závodech nepředvedla žádné oslnivé výkony (vítězství v Silverstone jim spadlo do klína rozhodnutím od zeleného stolu). A právě v Le Mans dokázal Signatech zvítězit a snad poprvé si někteří troufalejší členové modré skvadry mohli dovolit pomyšlení na mistrovský pohár. K němu ale v tu dobu vedla ještě poměrně dlouhá a namáhavá cesta.

Když projela 24. července modrá Alpina cílem závodu na Nürburgringu na první pozici, začínali se soupeři uznale vyjadřovat směrem k francouzskému týmu a všem bylo jasné, že trojice Menezes, Lapierre, Richelmi je vážným konkurentem na celkové vítězství. V té době ale ve výsledkové listině figurovalo mistrovských kandidátů několik a do konce sezóny bylo ještě daleko.

Na německý úspěch navázalo mexické stříbro doplněné zlatem z Texasu a rázem se modrý tým ocitl na čele průběžného pořadí. Nutno podotknout, že tým Signatech Alpine poprvé letos vyhrál kvalifikaci až v Austinu (6. závod sezóny). Ovšem kvalifikace není závod.  V něm vůz doslova šlapal, jako drahý švýcarský chronograf a konkurenti jej vesměs poznávali pouze podle tvaru zadní kapotáže.

Malou naději u soupeřů vzkřísil závod v Japonsku, kde v rámci souboje s konkurencí Gustavo Menezes předvedl ladnou leteckou vložku, po které se v průběhu závodu propadl na 4. pozici, ale vůz přestál tvrdé přistání bez úhony a tým nakonec vyválčil v závodě 3. místo.

Do Šanghaje přijeli modří s náskokem 38 bodů a kolektivním slibem, že nikdo v týmu nebude v Číně myslet na mistrovský titul. Hovořit o něm nahlas by byl ten největší prohřešek. Za určitých okolností (tým RGR nevyhraje současně kvalifikaci i závod) by mohl tým Signatech slavit mistrovský titul už po tomto závodě. Už výsledky kvalifikace naznačovaly, že titul je hodně blízko - modří startovali z první řady, zatímco jejich největší konkurenti a jediní možní přemožitelé (tým RGR Sports by Morand #43) až z řady třetí. V průběhu čínského závodu to ale s Alpinou nevypadalo dobře, protože tým nezvolil správnou specifikaci pneumatik.  Jak to všechno dopadlo už nyní víme a konečné čtvrté místo v závodě francouzskému týmu zajistilo před posledním závodem v Bahrajnu dostatečný náskok v podobě 32 bodů a tím v předstihu i letošní mistrovský titul v kategorii LMP2.

K velkému úspěchu se vyjádřil nejstarší a nejzkušenější člen mistrovské posádky Nicolas Lapierre: „Je to velký úspěch v naší brilantní sezóně. Nyní už mohu říci, že letošní rok byl skvělý. V Silverstone to ještě nevypadalo dobře, tam jsme skončili mimo pódium, ale nakonec jsme v jedné sezóně dokázali současně vyhrát Le Mans i titul. Tým Signatec Alpine byl po celou sezónu mega a proto si dnes večer zaslouží velkou párty.“ Nováček týmu i WEC, Gustavo Menezes, hodnotí svou první sezónu takto: „Kdyby mi vloni touto dobou kdokoliv řekl, že můžu najednou vyhrát Le Mans i mistrovský titul, nevěřil bych mu. Je to velká pocta pro celý tým. Chci poděkovat a pogratulovat všem, kdo se na tomto úspěchu jakoukoliv měrou podíleli.“ Stéphane Richelmi, třetí člen vítězné posádky, k tomu dodává: „To byla perfektní jízda a také neskutečný úspěch celého týmu. Je to trochu ironie, že i když jsme dnes nebyli na pódiu, tak se radujeme z titulu. Ale je to odměna za práci, kterou jsme odváděli po celou sezónu a tak má pro nás i dnešní 4. místo v závodě ohromnou cenu. Jsem hrdý na celý tým a hlavně chci poděkovat týmovému šéfovi Phillipe Sinaultovi.“

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?