Tým Signatech Alpine sice v Šanghaji nestanul na stupních vítězů, když dojel čtvrtý se ztrátou půl sekundy. Ale přes to po projetí cílem vypukly v týmové garáži velké oslavy. Co se stalo?
Tým Signatec Alpine vstoupil do World Endurance Championship v loňské sezóně a právě na okruhu v Šanghaji dosáhl na své první vítězství. Pro sezónu 2016 se šéf týmu Phillipe Sinault rozhodl vsadit na mládí a ke zkušenému vytrvalostnímu matadorovi Nicolasi Lapierrovi angažoval dva mladé nadějné jezdce - Gustava Menezese a Stéphana Richelmiho. Tato trojice poměrně rychle našla svůj rytmus a dokázala letos vyhrát čtyři z osmi závodů.
V Silverstone to ještě moc dobře nevypadalo, ale nově poskládaný tým potřeboval v prvním závodě zocelit, semknout se, vyladit detaily, aby si vše v týmu správně sedlo. A toho se nejlépe dosáhne právě v ostrém souboji se soupeři. A z tohoto úhlu pohledu i 4. místo v závodě vypadalo celkem slibně. Byl to ale jen první závod.
Proto příjezd „Les Blues“ ke druhému letošnímu závodu do SPA Francorchamps vůbec nenaznačoval ambice, jaké v sobě tým ukrýval. Ani sami členové týmu se nijak netajili tím, že v letošní sezóně nečekají „žádné zázraky“. Vítězství v Ardenách však položilo základní kámen úspěchu.
Následoval vrchol sezóny v Le Mans. Je to sice teprve třetí závod z devíti, ale právě zde se ukazuje, jak je který tým schopen odolat tlaku zvenčí i zevnitř, jak dobrá je technika, jak odolní jsou jezdci, jak schopní a kreativní jsou inženýři a jak rychlí jsou mechanici. 24 hodinový závod na dlouhém okruhu La Sarthe dokonale prověří schopnosti týmu a pokud je přítomna i v závodění tolik nezbytná trocha štěstí, čeká na konci tohoto závodu na ty nejlepší odměna v podobě dvojité porce bodů. Své by o tom mohla vyprávět posádka Porsche #2, která se hlavně díky vítězství v Le Mans drží na čele průběžné klasifikace jezdců, přestože v ostatních závodech nepředvedla žádné oslnivé výkony (vítězství v Silverstone jim spadlo do klína rozhodnutím od zeleného stolu). A právě v Le Mans dokázal Signatech zvítězit a snad poprvé si někteří troufalejší členové modré skvadry mohli dovolit pomyšlení na mistrovský pohár. K němu ale v tu dobu vedla ještě poměrně dlouhá a namáhavá cesta.
Když projela 24. července modrá Alpina cílem závodu na Nürburgringu na první pozici, začínali se soupeři uznale vyjadřovat směrem k francouzskému týmu a všem bylo jasné, že trojice Menezes, Lapierre, Richelmi je vážným konkurentem na celkové vítězství. V té době ale ve výsledkové listině figurovalo mistrovských kandidátů několik a do konce sezóny bylo ještě daleko.
Na německý úspěch navázalo mexické stříbro doplněné zlatem z Texasu a rázem se modrý tým ocitl na čele průběžného pořadí. Nutno podotknout, že tým Signatech Alpine poprvé letos vyhrál kvalifikaci až v Austinu (6. závod sezóny). Ovšem kvalifikace není závod. V něm vůz doslova šlapal, jako drahý švýcarský chronograf a konkurenti jej vesměs poznávali pouze podle tvaru zadní kapotáže.
Malou naději u soupeřů vzkřísil závod v Japonsku, kde v rámci souboje s konkurencí Gustavo Menezes předvedl ladnou leteckou vložku, po které se v průběhu závodu propadl na 4. pozici, ale vůz přestál tvrdé přistání bez úhony a tým nakonec vyválčil v závodě 3. místo.
Do Šanghaje přijeli modří s náskokem 38 bodů a kolektivním slibem, že nikdo v týmu nebude v Číně myslet na mistrovský titul. Hovořit o něm nahlas by byl ten největší prohřešek. Za určitých okolností (tým RGR nevyhraje současně kvalifikaci i závod) by mohl tým Signatech slavit mistrovský titul už po tomto závodě. Už výsledky kvalifikace naznačovaly, že titul je hodně blízko - modří startovali z první řady, zatímco jejich největší konkurenti a jediní možní přemožitelé (tým RGR Sports by Morand #43) až z řady třetí. V průběhu čínského závodu to ale s Alpinou nevypadalo dobře, protože tým nezvolil správnou specifikaci pneumatik. Jak to všechno dopadlo už nyní víme a konečné čtvrté místo v závodě francouzskému týmu zajistilo před posledním závodem v Bahrajnu dostatečný náskok v podobě 32 bodů a tím v předstihu i letošní mistrovský titul v kategorii LMP2.
K velkému úspěchu se vyjádřil nejstarší a nejzkušenější člen mistrovské posádky Nicolas Lapierre: „Je to velký úspěch v naší brilantní sezóně. Nyní už mohu říci, že letošní rok byl skvělý. V Silverstone to ještě nevypadalo dobře, tam jsme skončili mimo pódium, ale nakonec jsme v jedné sezóně dokázali současně vyhrát Le Mans i titul. Tým Signatec Alpine byl po celou sezónu mega a proto si dnes večer zaslouží velkou párty.“ Nováček týmu i WEC, Gustavo Menezes, hodnotí svou první sezónu takto: „Kdyby mi vloni touto dobou kdokoliv řekl, že můžu najednou vyhrát Le Mans i mistrovský titul, nevěřil bych mu. Je to velká pocta pro celý tým. Chci poděkovat a pogratulovat všem, kdo se na tomto úspěchu jakoukoliv měrou podíleli.“ Stéphane Richelmi, třetí člen vítězné posádky, k tomu dodává: „To byla perfektní jízda a také neskutečný úspěch celého týmu. Je to trochu ironie, že i když jsme dnes nebyli na pódiu, tak se radujeme z titulu. Ale je to odměna za práci, kterou jsme odváděli po celou sezónu a tak má pro nás i dnešní 4. místo v závodě ohromnou cenu. Jsem hrdý na celý tým a hlavně chci poděkovat týmovému šéfovi Phillipe Sinaultovi.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.