Jeden celý ročník FIA World Endurance Championship znamená urazit stovky tisíc kilometrů po 4 světadílech. Fanoušci vidí týmy v boxech, auta a jezdce na trati, ale to vše vyžaduje enormní úsilí v zákulisí. O logistiku okolo celého seriálu se stará společnost DHL, která je oficiálním partnerem FIA WEC.
Většina obecného vybavení a materiálu, jako např. pneumatiky, palivo, vybavení pitlane, reklamní panely, rádiové zařízení a další materiály pořadatele je přepravováno ve 40´ kontejnerech po moři. Vybavení týmů, maziva, čisticí prostředky, náhradní díly, to vše putuje leteckou přepravou. Všechny tyto zásilky jsou doručeny do cílové destinace tak, aby se na daném místě mohly objevit v přibližně stejném čase. Z cílových překladišť (letiště, přístav) jsou na konečné místo určení, tedy na závodní okruh, přepraveny pomocí kamionů. Brzy po doručení tohoto materiálu se na místě objeví také hlavní závodní náčiní v podobě všech 33 závodních vozů (LMP a GTE), 3 Safety carů, jednoho T-car a dalších dílů a vybavení. Tuto přepravu zajišťuje speciální nákladní Boeing 747 Jumbo. Vozy a materiál jsou po nutné kontrole a odbavení také přepraveny na závodní okruh. Ve chvíli, kdy se závodní speciály připravují k prvnímu volnému tréninku, dopravní specialisté již se zástupci jednotlivých týmů připravují koordinaci přepravy na další okruh. Díky tomu mohou lidé od DHL sledovat vlastní závod, ale ihned po projetí vozů cílem se celý přepravní kolotoč znovu roztáčí na plno.
Takto to vypadá celkem jednoduše, ale každý závod s sebou přináší nové logistické výzvy. Např. díky počasí se může charterový let opozdit o několik hodin, ale na celé operaci se to nesmí nijak projevit. K tomu je nutné připočíst i další výzvy v podobě neočekávaných požadavků týmů, např. když je nutné z evropského sídla týmu dopravit během několika hodin do dějiště zámořského závodu nový monokok.
Logistika celého šampionátu, jakým je World Endurance Championship, po celém světě je mimořádný úkol. V letošním roce to představuje 22 charterových letů, při kterých se přepraví 22000 tun materiálu. Souběžně s tím je nutné převézt dalších 198000 litrů pohonných hmot, 10000 kusů pneumatik a mimo to pro potřeby jednotlivých týmů zajistit přibližně dalších 200 individuálních expresních zásilek. Přepravní požadavky se neustále zvyšují a DHL na to musí reagovat. S tím, jak se WEC neustále rozrůstá, se zvyšují i objemy přepravovaného materiálu. Pro DHL to znamená přijmout novou výzvu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.