Jeden celý ročník FIA World Endurance Championship znamená urazit stovky tisíc kilometrů po 4 světadílech. Fanoušci vidí týmy v boxech, auta a jezdce na trati, ale to vše vyžaduje enormní úsilí v zákulisí. O logistiku okolo celého seriálu se stará společnost DHL, která je oficiálním partnerem FIA WEC.
Většina obecného vybavení a materiálu, jako např. pneumatiky, palivo, vybavení pitlane, reklamní panely, rádiové zařízení a další materiály pořadatele je přepravováno ve 40´ kontejnerech po moři. Vybavení týmů, maziva, čisticí prostředky, náhradní díly, to vše putuje leteckou přepravou. Všechny tyto zásilky jsou doručeny do cílové destinace tak, aby se na daném místě mohly objevit v přibližně stejném čase. Z cílových překladišť (letiště, přístav) jsou na konečné místo určení, tedy na závodní okruh, přepraveny pomocí kamionů. Brzy po doručení tohoto materiálu se na místě objeví také hlavní závodní náčiní v podobě všech 33 závodních vozů (LMP a GTE), 3 Safety carů, jednoho T-car a dalších dílů a vybavení. Tuto přepravu zajišťuje speciální nákladní Boeing 747 Jumbo. Vozy a materiál jsou po nutné kontrole a odbavení také přepraveny na závodní okruh. Ve chvíli, kdy se závodní speciály připravují k prvnímu volnému tréninku, dopravní specialisté již se zástupci jednotlivých týmů připravují koordinaci přepravy na další okruh. Díky tomu mohou lidé od DHL sledovat vlastní závod, ale ihned po projetí vozů cílem se celý přepravní kolotoč znovu roztáčí na plno.
Takto to vypadá celkem jednoduše, ale každý závod s sebou přináší nové logistické výzvy. Např. díky počasí se může charterový let opozdit o několik hodin, ale na celé operaci se to nesmí nijak projevit. K tomu je nutné připočíst i další výzvy v podobě neočekávaných požadavků týmů, např. když je nutné z evropského sídla týmu dopravit během několika hodin do dějiště zámořského závodu nový monokok.
Logistika celého šampionátu, jakým je World Endurance Championship, po celém světě je mimořádný úkol. V letošním roce to představuje 22 charterových letů, při kterých se přepraví 22000 tun materiálu. Souběžně s tím je nutné převézt dalších 198000 litrů pohonných hmot, 10000 kusů pneumatik a mimo to pro potřeby jednotlivých týmů zajistit přibližně dalších 200 individuálních expresních zásilek. Přepravní požadavky se neustále zvyšují a DHL na to musí reagovat. S tím, jak se WEC neustále rozrůstá, se zvyšují i objemy přepravovaného materiálu. Pro DHL to znamená přijmout novou výzvu.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?