Jeden celý ročník FIA World Endurance Championship znamená urazit stovky tisíc kilometrů po 4 světadílech. Fanoušci vidí týmy v boxech, auta a jezdce na trati, ale to vše vyžaduje enormní úsilí v zákulisí. O logistiku okolo celého seriálu se stará společnost DHL, která je oficiálním partnerem FIA WEC.
Většina obecného vybavení a materiálu, jako např. pneumatiky, palivo, vybavení pitlane, reklamní panely, rádiové zařízení a další materiály pořadatele je přepravováno ve 40´ kontejnerech po moři. Vybavení týmů, maziva, čisticí prostředky, náhradní díly, to vše putuje leteckou přepravou. Všechny tyto zásilky jsou doručeny do cílové destinace tak, aby se na daném místě mohly objevit v přibližně stejném čase. Z cílových překladišť (letiště, přístav) jsou na konečné místo určení, tedy na závodní okruh, přepraveny pomocí kamionů. Brzy po doručení tohoto materiálu se na místě objeví také hlavní závodní náčiní v podobě všech 33 závodních vozů (LMP a GTE), 3 Safety carů, jednoho T-car a dalších dílů a vybavení. Tuto přepravu zajišťuje speciální nákladní Boeing 747 Jumbo. Vozy a materiál jsou po nutné kontrole a odbavení také přepraveny na závodní okruh. Ve chvíli, kdy se závodní speciály připravují k prvnímu volnému tréninku, dopravní specialisté již se zástupci jednotlivých týmů připravují koordinaci přepravy na další okruh. Díky tomu mohou lidé od DHL sledovat vlastní závod, ale ihned po projetí vozů cílem se celý přepravní kolotoč znovu roztáčí na plno.
Takto to vypadá celkem jednoduše, ale každý závod s sebou přináší nové logistické výzvy. Např. díky počasí se může charterový let opozdit o několik hodin, ale na celé operaci se to nesmí nijak projevit. K tomu je nutné připočíst i další výzvy v podobě neočekávaných požadavků týmů, např. když je nutné z evropského sídla týmu dopravit během několika hodin do dějiště zámořského závodu nový monokok.
Logistika celého šampionátu, jakým je World Endurance Championship, po celém světě je mimořádný úkol. V letošním roce to představuje 22 charterových letů, při kterých se přepraví 22000 tun materiálu. Souběžně s tím je nutné převézt dalších 198000 litrů pohonných hmot, 10000 kusů pneumatik a mimo to pro potřeby jednotlivých týmů zajistit přibližně dalších 200 individuálních expresních zásilek. Přepravní požadavky se neustále zvyšují a DHL na to musí reagovat. S tím, jak se WEC neustále rozrůstá, se zvyšují i objemy přepravovaného materiálu. Pro DHL to znamená přijmout novou výzvu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).