Jeden celý ročník FIA World Endurance Championship znamená urazit stovky tisíc kilometrů po 4 světadílech. Fanoušci vidí týmy v boxech, auta a jezdce na trati, ale to vše vyžaduje enormní úsilí v zákulisí. O logistiku okolo celého seriálu se stará společnost DHL, která je oficiálním partnerem FIA WEC.
Většina obecného vybavení a materiálu, jako např. pneumatiky, palivo, vybavení pitlane, reklamní panely, rádiové zařízení a další materiály pořadatele je přepravováno ve 40´ kontejnerech po moři. Vybavení týmů, maziva, čisticí prostředky, náhradní díly, to vše putuje leteckou přepravou. Všechny tyto zásilky jsou doručeny do cílové destinace tak, aby se na daném místě mohly objevit v přibližně stejném čase. Z cílových překladišť (letiště, přístav) jsou na konečné místo určení, tedy na závodní okruh, přepraveny pomocí kamionů. Brzy po doručení tohoto materiálu se na místě objeví také hlavní závodní náčiní v podobě všech 33 závodních vozů (LMP a GTE), 3 Safety carů, jednoho T-car a dalších dílů a vybavení. Tuto přepravu zajišťuje speciální nákladní Boeing 747 Jumbo. Vozy a materiál jsou po nutné kontrole a odbavení také přepraveny na závodní okruh. Ve chvíli, kdy se závodní speciály připravují k prvnímu volnému tréninku, dopravní specialisté již se zástupci jednotlivých týmů připravují koordinaci přepravy na další okruh. Díky tomu mohou lidé od DHL sledovat vlastní závod, ale ihned po projetí vozů cílem se celý přepravní kolotoč znovu roztáčí na plno.
Takto to vypadá celkem jednoduše, ale každý závod s sebou přináší nové logistické výzvy. Např. díky počasí se může charterový let opozdit o několik hodin, ale na celé operaci se to nesmí nijak projevit. K tomu je nutné připočíst i další výzvy v podobě neočekávaných požadavků týmů, např. když je nutné z evropského sídla týmu dopravit během několika hodin do dějiště zámořského závodu nový monokok.
Logistika celého šampionátu, jakým je World Endurance Championship, po celém světě je mimořádný úkol. V letošním roce to představuje 22 charterových letů, při kterých se přepraví 22000 tun materiálu. Souběžně s tím je nutné převézt dalších 198000 litrů pohonných hmot, 10000 kusů pneumatik a mimo to pro potřeby jednotlivých týmů zajistit přibližně dalších 200 individuálních expresních zásilek. Přepravní požadavky se neustále zvyšují a DHL na to musí reagovat. S tím, jak se WEC neustále rozrůstá, se zvyšují i objemy přepravovaného materiálu. Pro DHL to znamená přijmout novou výzvu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.