Audi oznámilo, že disponuje technologií, která umožní postavit závodní prototyp s vodíkovým pohonem na start Le Mans. Své plány poodhalilo v rámci závodu na Nürburgringu.
Nejprve si dopřejme krátký výlet do školních lavic. Vodík (chemická značka „H“, latinsky Hydrogenium) je nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek, tvořící převážnou část hmoty ve vesmíru. Tento prvek objevil Henry Cavendish v roce 1766 a nazval jej „Hořící vzduch“. V rámci mnoha dalších pokusů Cavendish také jako první zaznamenal, že voda je sloučeninou dvou plynů - vodíku a kyslíku. V roce 1783 jiný vědec, Antoine Lavoisier, jako první na světě dal tomuto plynu oficiální vědecký název - hydrogen, z řeckých slov HYDRO (= voda) a GENES (= tvořící). Lavoisier nechal vodík hořet v proudu kyslíku a tímto způsobem vyrobil vodu. Musel si však počínat velmi opatrně, protože vodík je plyn vysoce reaktivní a jeho slučování s kyslíkem probíhá velmi bouřlivě. Zjednodušeně řečeno se jedná o prvek, který v sobě ukrývá velké množství energie.
První pokusy s využitím vodíku pro pohon strojů se objevují okolo roku 1807, ale díky technologické a materiálové úrovni tehdejší doby se průmyslové využití tohoto vysoce nestabilního a na výrobu, skladování a distribuci velmi náročného prvku nijak nerozšířilo. V roce 1859 objevuje sir William Grove (vycházejíc z původního bádání Christiana F. Schönbeina) PAC palivový článek.
Určitou renesanci zažil vodík v první třetině minulého století, kdy se začal využívat ve vzducholodích, ale po obecně známé tragické nehodě, při přistání vzducholodi Hindenburg, se od dalšího průmyslového rozšíření vodíku znovu upustilo. Bádání na poli využití vodíku však pokračuje dále a v roce 1959 představuje Francis T. Bacon první vodíkový palivový článek s výkonem 5 kW. V roce 1966 vyjíždí koncern General Motors s prototypem Electrovan, prvním automobilem poháněným palivovými články a vodík začíná dobývat konstrukční kanceláře vývojových týmů v ústředí různých výrobců automobilů takřka po celém světě. V současné době několik automobilek ukončilo testování svých vodíkových prototypů v reálném provozu (Mercedes, BMW...) a vyhodnocují získané informace a možnosti v sériové výrobě. První značka, která komerčně nabízí vůz s vodíkovým pohonem, je Toyota.
Ani Audi nechce v oblasti využití vodíku k pohonu motorových vozidel zůstat pozadu a v lednu tohoto roku představilo na autosalonu v Detroitu svou variantu vodíkového pohonu v prototypu civilního SUV s označením Audi h-tron quattro.
Vedoucí vývoje silničních vozidel německé automobilky, Stefan Knirsch, uvedl, že stavba prototypu pro skupinu LMP1 s pohonem vodíkovými palivovými články, by mohla být jednou z cest, jak může Audi demonstrovat své schopnosti v této oblasti. Toto vyjádření následuje po zmíněném lednovém představení výše uvedeného prototypu Audi h-tron quattro a následně po červnovém oznámení o počátku diskuse ohledně nových technických pravidel, která umožní zavedení technologie vodíkových palivových článků pro pohon závodních speciálů v Le Mans a následně i celém šampionátu vytrvalostních závodů. Dr. Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport, sice popřel přímý vývoj takového vozu, ale připustil, že jim tyto úvahy zdaleka nejsou cizí. Podle jeho slov je však cesta zavedení vodíku, jakožto paliva pro závodní vozy, ještě velmi složitá a dlouhá. „Ale začínáme o tom jednat a to znamená, že to není nemožné. Naopak nás to zajímá a věříme, že vodík má vedle benzínu a nafty své místo,“ uvedl Dr. Ullrich a dodal: „Přechod závodních speciálů Audi od nafty k vodíku by měl odrážet vývoj v oblasti našich civilních vozidel pro komerční využití.“
Stefan Kirsch dále doplnil, že právě značka Audi byla v koncernu Volkswagen Group určena za průkopníka vodíkové cesty.
Automobile Club de l´Ouest (ACO), který je promotérem vytrvalostního seriálu WEC a mezinárodní automobilová federace FIA zřídili společnou pracovní skupinu, která zkoumá použití vodíkového pohonu v závodních speciálech a tyto své závěry má začlenit do návrhu nového technického kodexu pro stavbu závodních prototypů skupiny P1. V červnu příštího roku chce ACO oznámit časový plán zavedení vodíku jako dalšího paliva vedle stávající „dvojice“ benzín a nafta. ACO uvádí, že mezi výrobci prototypů je o využití vodíku jako paliva zájem a proto tuto cestu intenzivně zkoumají. Nová technická pravidla však nevstoupí v platnost dříve, než pro sezónu 2021.
Otázka použití vodíkových palivových článků ale není ve světě WEC nová. Švýcarská společnost GREEN GT představila v rámci závodu Le Mans v roce 2013 svůj prototyp závodního vozu s označením H2 s výkonem 340 kW. Vůz nakonec v závodě nestartoval, ale společnost pokračovala dále v jeho vývoji a inovovaný prototyp pod stejným názvem Hydrogen H2 (tentokrát s výkonem 400 kW) se v Le Mans znovu prezentoval před letošním závodem.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.