Audi oznámilo, že disponuje technologií, která umožní postavit závodní prototyp s vodíkovým pohonem na start Le Mans. Své plány poodhalilo v rámci závodu na Nürburgringu.
Nejprve si dopřejme krátký výlet do školních lavic. Vodík (chemická značka „H“, latinsky Hydrogenium) je nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek, tvořící převážnou část hmoty ve vesmíru. Tento prvek objevil Henry Cavendish v roce 1766 a nazval jej „Hořící vzduch“. V rámci mnoha dalších pokusů Cavendish také jako první zaznamenal, že voda je sloučeninou dvou plynů - vodíku a kyslíku. V roce 1783 jiný vědec, Antoine Lavoisier, jako první na světě dal tomuto plynu oficiální vědecký název - hydrogen, z řeckých slov HYDRO (= voda) a GENES (= tvořící). Lavoisier nechal vodík hořet v proudu kyslíku a tímto způsobem vyrobil vodu. Musel si však počínat velmi opatrně, protože vodík je plyn vysoce reaktivní a jeho slučování s kyslíkem probíhá velmi bouřlivě. Zjednodušeně řečeno se jedná o prvek, který v sobě ukrývá velké množství energie.
První pokusy s využitím vodíku pro pohon strojů se objevují okolo roku 1807, ale díky technologické a materiálové úrovni tehdejší doby se průmyslové využití tohoto vysoce nestabilního a na výrobu, skladování a distribuci velmi náročného prvku nijak nerozšířilo. V roce 1859 objevuje sir William Grove (vycházejíc z původního bádání Christiana F. Schönbeina) PAC palivový článek.
Určitou renesanci zažil vodík v první třetině minulého století, kdy se začal využívat ve vzducholodích, ale po obecně známé tragické nehodě, při přistání vzducholodi Hindenburg, se od dalšího průmyslového rozšíření vodíku znovu upustilo. Bádání na poli využití vodíku však pokračuje dále a v roce 1959 představuje Francis T. Bacon první vodíkový palivový článek s výkonem 5 kW. V roce 1966 vyjíždí koncern General Motors s prototypem Electrovan, prvním automobilem poháněným palivovými články a vodík začíná dobývat konstrukční kanceláře vývojových týmů v ústředí různých výrobců automobilů takřka po celém světě. V současné době několik automobilek ukončilo testování svých vodíkových prototypů v reálném provozu (Mercedes, BMW...) a vyhodnocují získané informace a možnosti v sériové výrobě. První značka, která komerčně nabízí vůz s vodíkovým pohonem, je Toyota.
Ani Audi nechce v oblasti využití vodíku k pohonu motorových vozidel zůstat pozadu a v lednu tohoto roku představilo na autosalonu v Detroitu svou variantu vodíkového pohonu v prototypu civilního SUV s označením Audi h-tron quattro.
Vedoucí vývoje silničních vozidel německé automobilky, Stefan Knirsch, uvedl, že stavba prototypu pro skupinu LMP1 s pohonem vodíkovými palivovými články, by mohla být jednou z cest, jak může Audi demonstrovat své schopnosti v této oblasti. Toto vyjádření následuje po zmíněném lednovém představení výše uvedeného prototypu Audi h-tron quattro a následně po červnovém oznámení o počátku diskuse ohledně nových technických pravidel, která umožní zavedení technologie vodíkových palivových článků pro pohon závodních speciálů v Le Mans a následně i celém šampionátu vytrvalostních závodů. Dr. Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport, sice popřel přímý vývoj takového vozu, ale připustil, že jim tyto úvahy zdaleka nejsou cizí. Podle jeho slov je však cesta zavedení vodíku, jakožto paliva pro závodní vozy, ještě velmi složitá a dlouhá. „Ale začínáme o tom jednat a to znamená, že to není nemožné. Naopak nás to zajímá a věříme, že vodík má vedle benzínu a nafty své místo,“ uvedl Dr. Ullrich a dodal: „Přechod závodních speciálů Audi od nafty k vodíku by měl odrážet vývoj v oblasti našich civilních vozidel pro komerční využití.“
Stefan Kirsch dále doplnil, že právě značka Audi byla v koncernu Volkswagen Group určena za průkopníka vodíkové cesty.
Automobile Club de l´Ouest (ACO), který je promotérem vytrvalostního seriálu WEC a mezinárodní automobilová federace FIA zřídili společnou pracovní skupinu, která zkoumá použití vodíkového pohonu v závodních speciálech a tyto své závěry má začlenit do návrhu nového technického kodexu pro stavbu závodních prototypů skupiny P1. V červnu příštího roku chce ACO oznámit časový plán zavedení vodíku jako dalšího paliva vedle stávající „dvojice“ benzín a nafta. ACO uvádí, že mezi výrobci prototypů je o využití vodíku jako paliva zájem a proto tuto cestu intenzivně zkoumají. Nová technická pravidla však nevstoupí v platnost dříve, než pro sezónu 2021.
Otázka použití vodíkových palivových článků ale není ve světě WEC nová. Švýcarská společnost GREEN GT představila v rámci závodu Le Mans v roce 2013 svůj prototyp závodního vozu s označením H2 s výkonem 340 kW. Vůz nakonec v závodě nestartoval, ale společnost pokračovala dále v jeho vývoji a inovovaný prototyp pod stejným názvem Hydrogen H2 (tentokrát s výkonem 400 kW) se v Le Mans znovu prezentoval před letošním závodem.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).