Čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, jejíž 83. ročník se letos jel, ovládly vozy Porsche 919 Hybrid. Teprve na třetím místě projela cílem značka Audi, obhajující loňské vítězství. Drama téměř do posledních okamžiků panovalo v kategorii LM GTE Am.
Audi vyhrálo slavný 24 hodinový závod již třináctkrát. Letos však paní štěstěna není na straně automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku. Smůla tedy pokračuje i v neděli, kdy nejdříve musel vůz s číslem 7 R18 e-tron quattro pilotován Benoitem Treluyerem do boxů na výměnu oleje a záhy se mu znovu uvolnila část karosérie na pravé zadní části vozu, která už musela být spravována dříve. Francouz tedy musel ke svým mechanikům znovua posádce vozu číslo 7 se tak vidina vítězství zřejmě definitivně rozplynula .
I ve třídě LM P2 pokračovalo drama: vedoucí vozidlo týmu KCMG s vozem Oreca 05 – Nissan předvedlo nádherné hodiny na trati v podání Nicolase Lapierreho. Naštěstí měl Francouz vybudovaný takový náskok, že o své vedení nepřišel. Na další Lapierreho chybu čekal druhý tým v pořadí s číslem 26 G-Drive Racing a s vozem Ligier JS P2 – Nissan pilotovaný Rusem Rusinovem, Francouzem Julienem Canalem a Britem Samem Birdem.Snad nejlepší bitva na trati probíhala ve třídě LM GTE o třetí místo mezi vozem číslo 62 Scuderia Ferrari 458 Italia Corsa pilotovaného Townsendem Bellem naháněným vozem číslo 77 Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR Patrickem Longem. Jejich boj vyústil v kontakt a roztočení se na trati. Long se ale brzy do boje vrátil. Nakonec duel rozsekla penalizace Bella, který musel do boxů kvůli překročení rychlosti v Pit Lane. Toho Long řádně využil.Pedro Lamy vedl tuto třídu s vozem číslo 98 Aston Martin Racing Vantage V8. Vůz číslo 72 SMP Racing Ferrari 458 Italia Andrea Bertolini ho následoval a Long se pohyboval na třetím místě.
Finále
Dvakrát to v samotném závěru vypadalo, že situaci na okruhu zkomplikuje déšť, ale nakonec nic nezastavilo snahu posádky se startovním čílem 19, která po 395 kolech projela pod cílovou vlajkou. Zajímavé bezesporu je, že hned dva piloti z vítězné sestavy v tomto podniku debutovali: Australan Bamber a Němec Hülkenberg si vyzkoušeli nástrahy Le Mans poprvé. Co se týče vítězství, stanuli všichni na nejvyšším stupínku poprvé.
Obhájci triumfu nakonec skončili se ztrátou dvou kol až třetí. Sluší se poznamenat, že prvních osm značek v kategorii LMP1 absolvovalo závod na Michelinech, v LMP2 zase patřilo čelo vozům obouvajícím značku Dunlop.
Tvrdí se, že v poslední hodině závodu se vždy najde někdo, kdo prožije velké zklamání. Je to otázkou pro historiky a odborníky na 24 h Le Mans, ale jistě s nimi budou souhlasit zástupci týmu Aston Martin Racing, protože jejich vůz pilotovaný Kanaďanem Paulem Dalla Lanou (s nímž tvořili trio Pedro Lamy a Mathias Lauda), který strávil v čele většinu závodu, havaroval v místě Ford Chicane pouhých 45 minut před koncem závodu - a pochopitelně z vedoucí pozice! Tím se otevřela cesta na stupně vítězů mimo jiné pro hereckou hvězdu seriálu Chirurgové Patricka Dempseyho, jehož známe i z úspěšného filmu Mezi řádky. Stalo se tak v kategorii LM GTE Am.
Pro fanoušky formule 1 dodáváme, že v posádkách figurujících v první desítce jsme napočítali devět pilotů, kteří v minulosti okusili nebo ještě stále závodí v podnicích Grand Prix F1.
24 hodin Le Mans, konečné výsledky:
1. Porsche Team (Bamber, Tandy, Hülkenberg) - Porsche 919 hybrid2. Porsche Team (Bernhard, Hartley, Webber) - Porsche 919 hybrid3. Audi Sport Team Joest (Lotterer, Fässler, Tréluyer) - Audi R18 e-tron 4. Audi Sport Team Joest (Duval, di Grassi, Jarvis) - Audi R18 e-tron5. Porsche Team (Lieb, Dumas, Jani) - Porsche 919 hybrid6. Toyota Racing (Wurz, Sarrazin, Conway) - Toyota TS040 hybrid7. Audi Sport Team Joest (Bonanomi, Albuquerque, Rast) Audi R18 e-tron8. Toyota Racing (Davidson, Buemi, Nakajima) - Toyota TS040 hybrid9. KCMG (Howson, Bradley, Lapierre) - Oreca 05 Nissan *10. Jota Sport (Dolan, Turvey, Evans) - Gibson 015S Nissan *
* LMP2
Celkem bylo klasifikováno 37 posádek.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.