Čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, jejíž 83. ročník se letos jel, ovládly vozy Porsche 919 Hybrid. Teprve na třetím místě projela cílem značka Audi, obhajující loňské vítězství. Drama téměř do posledních okamžiků panovalo v kategorii LM GTE Am.
Audi vyhrálo slavný 24 hodinový závod již třináctkrát. Letos však paní štěstěna není na straně automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku. Smůla tedy pokračuje i v neděli, kdy nejdříve musel vůz s číslem 7 R18 e-tron quattro pilotován Benoitem Treluyerem do boxů na výměnu oleje a záhy se mu znovu uvolnila část karosérie na pravé zadní části vozu, která už musela být spravována dříve. Francouz tedy musel ke svým mechanikům znovua posádce vozu číslo 7 se tak vidina vítězství zřejmě definitivně rozplynula .
I ve třídě LM P2 pokračovalo drama: vedoucí vozidlo týmu KCMG s vozem Oreca 05 – Nissan předvedlo nádherné hodiny na trati v podání Nicolase Lapierreho. Naštěstí měl Francouz vybudovaný takový náskok, že o své vedení nepřišel. Na další Lapierreho chybu čekal druhý tým v pořadí s číslem 26 G-Drive Racing a s vozem Ligier JS P2 – Nissan pilotovaný Rusem Rusinovem, Francouzem Julienem Canalem a Britem Samem Birdem.Snad nejlepší bitva na trati probíhala ve třídě LM GTE o třetí místo mezi vozem číslo 62 Scuderia Ferrari 458 Italia Corsa pilotovaného Townsendem Bellem naháněným vozem číslo 77 Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR Patrickem Longem. Jejich boj vyústil v kontakt a roztočení se na trati. Long se ale brzy do boje vrátil. Nakonec duel rozsekla penalizace Bella, který musel do boxů kvůli překročení rychlosti v Pit Lane. Toho Long řádně využil.Pedro Lamy vedl tuto třídu s vozem číslo 98 Aston Martin Racing Vantage V8. Vůz číslo 72 SMP Racing Ferrari 458 Italia Andrea Bertolini ho následoval a Long se pohyboval na třetím místě.
Finále
Dvakrát to v samotném závěru vypadalo, že situaci na okruhu zkomplikuje déšť, ale nakonec nic nezastavilo snahu posádky se startovním čílem 19, která po 395 kolech projela pod cílovou vlajkou. Zajímavé bezesporu je, že hned dva piloti z vítězné sestavy v tomto podniku debutovali: Australan Bamber a Němec Hülkenberg si vyzkoušeli nástrahy Le Mans poprvé. Co se týče vítězství, stanuli všichni na nejvyšším stupínku poprvé.
Obhájci triumfu nakonec skončili se ztrátou dvou kol až třetí. Sluší se poznamenat, že prvních osm značek v kategorii LMP1 absolvovalo závod na Michelinech, v LMP2 zase patřilo čelo vozům obouvajícím značku Dunlop.
Tvrdí se, že v poslední hodině závodu se vždy najde někdo, kdo prožije velké zklamání. Je to otázkou pro historiky a odborníky na 24 h Le Mans, ale jistě s nimi budou souhlasit zástupci týmu Aston Martin Racing, protože jejich vůz pilotovaný Kanaďanem Paulem Dalla Lanou (s nímž tvořili trio Pedro Lamy a Mathias Lauda), který strávil v čele většinu závodu, havaroval v místě Ford Chicane pouhých 45 minut před koncem závodu - a pochopitelně z vedoucí pozice! Tím se otevřela cesta na stupně vítězů mimo jiné pro hereckou hvězdu seriálu Chirurgové Patricka Dempseyho, jehož známe i z úspěšného filmu Mezi řádky. Stalo se tak v kategorii LM GTE Am.
Pro fanoušky formule 1 dodáváme, že v posádkách figurujících v první desítce jsme napočítali devět pilotů, kteří v minulosti okusili nebo ještě stále závodí v podnicích Grand Prix F1.
24 hodin Le Mans, konečné výsledky:
1. Porsche Team (Bamber, Tandy, Hülkenberg) - Porsche 919 hybrid2. Porsche Team (Bernhard, Hartley, Webber) - Porsche 919 hybrid3. Audi Sport Team Joest (Lotterer, Fässler, Tréluyer) - Audi R18 e-tron 4. Audi Sport Team Joest (Duval, di Grassi, Jarvis) - Audi R18 e-tron5. Porsche Team (Lieb, Dumas, Jani) - Porsche 919 hybrid6. Toyota Racing (Wurz, Sarrazin, Conway) - Toyota TS040 hybrid7. Audi Sport Team Joest (Bonanomi, Albuquerque, Rast) Audi R18 e-tron8. Toyota Racing (Davidson, Buemi, Nakajima) - Toyota TS040 hybrid9. KCMG (Howson, Bradley, Lapierre) - Oreca 05 Nissan *10. Jota Sport (Dolan, Turvey, Evans) - Gibson 015S Nissan *
* LMP2
Celkem bylo klasifikováno 37 posádek.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.