Čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, jejíž 83. ročník se letos jel, ovládly vozy Porsche 919 Hybrid. Teprve na třetím místě projela cílem značka Audi, obhajující loňské vítězství. Drama téměř do posledních okamžiků panovalo v kategorii LM GTE Am.
Audi vyhrálo slavný 24 hodinový závod již třináctkrát. Letos však paní štěstěna není na straně automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku. Smůla tedy pokračuje i v neděli, kdy nejdříve musel vůz s číslem 7 R18 e-tron quattro pilotován Benoitem Treluyerem do boxů na výměnu oleje a záhy se mu znovu uvolnila část karosérie na pravé zadní části vozu, která už musela být spravována dříve. Francouz tedy musel ke svým mechanikům znovua posádce vozu číslo 7 se tak vidina vítězství zřejmě definitivně rozplynula .
I ve třídě LM P2 pokračovalo drama: vedoucí vozidlo týmu KCMG s vozem Oreca 05 – Nissan předvedlo nádherné hodiny na trati v podání Nicolase Lapierreho. Naštěstí měl Francouz vybudovaný takový náskok, že o své vedení nepřišel. Na další Lapierreho chybu čekal druhý tým v pořadí s číslem 26 G-Drive Racing a s vozem Ligier JS P2 – Nissan pilotovaný Rusem Rusinovem, Francouzem Julienem Canalem a Britem Samem Birdem.Snad nejlepší bitva na trati probíhala ve třídě LM GTE o třetí místo mezi vozem číslo 62 Scuderia Ferrari 458 Italia Corsa pilotovaného Townsendem Bellem naháněným vozem číslo 77 Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR Patrickem Longem. Jejich boj vyústil v kontakt a roztočení se na trati. Long se ale brzy do boje vrátil. Nakonec duel rozsekla penalizace Bella, který musel do boxů kvůli překročení rychlosti v Pit Lane. Toho Long řádně využil.Pedro Lamy vedl tuto třídu s vozem číslo 98 Aston Martin Racing Vantage V8. Vůz číslo 72 SMP Racing Ferrari 458 Italia Andrea Bertolini ho následoval a Long se pohyboval na třetím místě.
Finále
Dvakrát to v samotném závěru vypadalo, že situaci na okruhu zkomplikuje déšť, ale nakonec nic nezastavilo snahu posádky se startovním čílem 19, která po 395 kolech projela pod cílovou vlajkou. Zajímavé bezesporu je, že hned dva piloti z vítězné sestavy v tomto podniku debutovali: Australan Bamber a Němec Hülkenberg si vyzkoušeli nástrahy Le Mans poprvé. Co se týče vítězství, stanuli všichni na nejvyšším stupínku poprvé.
Obhájci triumfu nakonec skončili se ztrátou dvou kol až třetí. Sluší se poznamenat, že prvních osm značek v kategorii LMP1 absolvovalo závod na Michelinech, v LMP2 zase patřilo čelo vozům obouvajícím značku Dunlop.
Tvrdí se, že v poslední hodině závodu se vždy najde někdo, kdo prožije velké zklamání. Je to otázkou pro historiky a odborníky na 24 h Le Mans, ale jistě s nimi budou souhlasit zástupci týmu Aston Martin Racing, protože jejich vůz pilotovaný Kanaďanem Paulem Dalla Lanou (s nímž tvořili trio Pedro Lamy a Mathias Lauda), který strávil v čele většinu závodu, havaroval v místě Ford Chicane pouhých 45 minut před koncem závodu - a pochopitelně z vedoucí pozice! Tím se otevřela cesta na stupně vítězů mimo jiné pro hereckou hvězdu seriálu Chirurgové Patricka Dempseyho, jehož známe i z úspěšného filmu Mezi řádky. Stalo se tak v kategorii LM GTE Am.
Pro fanoušky formule 1 dodáváme, že v posádkách figurujících v první desítce jsme napočítali devět pilotů, kteří v minulosti okusili nebo ještě stále závodí v podnicích Grand Prix F1.
24 hodin Le Mans, konečné výsledky:
1. Porsche Team (Bamber, Tandy, Hülkenberg) - Porsche 919 hybrid2. Porsche Team (Bernhard, Hartley, Webber) - Porsche 919 hybrid3. Audi Sport Team Joest (Lotterer, Fässler, Tréluyer) - Audi R18 e-tron 4. Audi Sport Team Joest (Duval, di Grassi, Jarvis) - Audi R18 e-tron5. Porsche Team (Lieb, Dumas, Jani) - Porsche 919 hybrid6. Toyota Racing (Wurz, Sarrazin, Conway) - Toyota TS040 hybrid7. Audi Sport Team Joest (Bonanomi, Albuquerque, Rast) Audi R18 e-tron8. Toyota Racing (Davidson, Buemi, Nakajima) - Toyota TS040 hybrid9. KCMG (Howson, Bradley, Lapierre) - Oreca 05 Nissan *10. Jota Sport (Dolan, Turvey, Evans) - Gibson 015S Nissan *
* LMP2
Celkem bylo klasifikováno 37 posádek.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?