LE MANS - ZÁVOD; Favorizovaný Peugeot a nevzdávající se Audi přinesli spolu s měnícím se počasím nadmíru napínavou bitvu o vítězství v legendárním závodě na 24 hodin. Jejich souboj do posledního kola byl důstojným vrcholem letošní sezony vytrvalostních závodů.
Start proběhl bez vážnějších problémů a z prvních tří míst se začaly soupeřům postupně vzdalovat všechny tovární Peugeoty 908. Situaci za nimi kontrolovaly vyzkoušené Audi R10, taktéž nasazované automobilkou. Šest prvních vozů startovalo s přeplňovanými dieselovými motory.
Do okamžiku, než se začalo čelo startovního pole prokousávat pomalejšími vozy o kolo zpět se vedlo dobře i posádce stáje Charouz Racing Team s Lolou a benzínovým motorem Aston Martin. Bohužel Jan Charouz situaci nezvládl a ztratil při souboji s pomalejšími vozy přítlak, díky čemuž vylétl z dráhy. Pomačkanou Lolu mechanici opravovali dostatečně dlouho na to, aby se zařadila do závodu až na 48. místě a trojici čekala náročná stíhací jízda.
Protože se potíže nevyhnuly ani tovární šestici, byl boj o čelo závodu neustále vyrovnaný. Zatímco v úvodní části udával tempo Peugeot, s příchodem noci a technických problémů francouzských vozů zavelelo do útoku Audi. Když pak brzy ráno začalo pršet, Capello / McNish / Kristensen převzali vedení. Z dosahovaných časů i komentářů jezdců bylo jasné, že čtyři kruhy vstoupily do závodu s kompromisnějším nastavením a zatímco u lvů měnili v boxech zásadnějším způsobem nastavení, konkurence z Německa pouze přezouvala pneumatiky, tankovala palivo a střídala jezdce. Převzala tak iniciativu, kterou kontrolovala i v rozhodující závěrečné části.
Pokud se vrátíte v paměti k posledním ročníkům závodu v Le Mans, jistě si vzpomenete, že od poloviny dopoledne se už povětšinou drželo pořadí s cílem závod s týranými sportovními vozy vůbec dokončit. Letošní ročník však byl jiný. Pekelný dvacetičtyřhodinový sprint na víc jak 5000 kilometrů vstoupil do posledního stejně napínavého dějství.
S měnícími se podmínkami na dráze přišly ke slovu nejen gumy do mokrých a suchých podmínek, ale i pro vlhkou dráhu. Vedení kontrolovala posádka Audi ve složení Capello / McNish / Kristensen stíhaná trojicí Peugeotu Gene / Minassian / Villeneuve. Rozhodující duel o vítězství spolu svedli sedminásobný vítěz a král Le Mans Kristensen a domácí Minassian. Do poslední hodiny vjelo Audi s náskokem asi dvou minut a Dán dával do obrany svého náskoku vše. Stejné to však bylo i na druhé straně, Francouz hnal svoji 908ku způsobem buď a nebo.
Při poslední zastávce v boxech obul Kristensen gumy pro vlhkou a lehce mokrou trať, Minassian vsadil na slicky, neboť některé části 13 kilometrového okruhu byly téměř suché. Peugeot byl v některých kolech přes neustálé předjíždění pomalejších vozů až o 8 vteřin rychlejší, ale riskantní jízda si brala i svou daň v podobě smyku v šikaně Dunlop a minutí šikany na rovince Mulsanne. Přesto se však jevila riskantní volba správnou a naděje na vítězství s postupujícím časem rostly. Konečné rozhodnutí však přinesl defekt levé zadní pneumatiky Peugeotu.
Cílem tak jako první projelo potřetí za sebou Audi posádky Capello / McNish / Kristensen, přitom dánský pilot aktuálně startující v seriálu DTM triumfoval už po osmé. Se ztrátou 4,5 vteřiny za nimi jako poražení nedělní hrdinové Gene / Minassian / Villeneuve a třetí místo získal se ztrátou dvou kol další domácí vůz pilotovaný trojicí Montagny / Zonta / Klien. Po počátečních potížích s převodovkou se ukázal nakonec nejrychlejším vozem startovního pole mocně finišující a celkově pátý Peugeot trojice Lamy / Sarrazin / Wurz.
Trojice Mücke / Charouz / Enge v Lole českých barev skončila nakonec úspěšně v cíli na celkovém devátém místě se ztrátou 27 kol a prokázala, že jí rychlost nechyběla. Mezi vozy třídy LMP1 s benzínovými motory skončila na třetím místě.
Ve třídě LMP2 zvítězila trojice Merksteijn / Verstappen / Bleekemolen s Porsche RS Spyder.
Třídu GT1 opanoval souboj Aston Martinů a Chevroletů Corvette. Britové nakonec byli úspěšnější a Brabham / Garcia / Turner zvítězili ve třídě podobným způsobem, jako Audi před Peugeotem, taktéž rozdílem 4,5 minuty.
V kategorii GT2 vyhrála trojice Salo / Melo / Bruni s Ferrari F430.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.