LE MANS - ZÁVOD; Favorizovaný Peugeot a nevzdávající se Audi přinesli spolu s měnícím se počasím nadmíru napínavou bitvu o vítězství v legendárním závodě na 24 hodin. Jejich souboj do posledního kola byl důstojným vrcholem letošní sezony vytrvalostních závodů.
Start proběhl bez vážnějších problémů a z prvních tří míst se začaly soupeřům postupně vzdalovat všechny tovární Peugeoty 908. Situaci za nimi kontrolovaly vyzkoušené Audi R10, taktéž nasazované automobilkou. Šest prvních vozů startovalo s přeplňovanými dieselovými motory.
Do okamžiku, než se začalo čelo startovního pole prokousávat pomalejšími vozy o kolo zpět se vedlo dobře i posádce stáje Charouz Racing Team s Lolou a benzínovým motorem Aston Martin. Bohužel Jan Charouz situaci nezvládl a ztratil při souboji s pomalejšími vozy přítlak, díky čemuž vylétl z dráhy. Pomačkanou Lolu mechanici opravovali dostatečně dlouho na to, aby se zařadila do závodu až na 48. místě a trojici čekala náročná stíhací jízda.
Protože se potíže nevyhnuly ani tovární šestici, byl boj o čelo závodu neustále vyrovnaný. Zatímco v úvodní části udával tempo Peugeot, s příchodem noci a technických problémů francouzských vozů zavelelo do útoku Audi. Když pak brzy ráno začalo pršet, Capello / McNish / Kristensen převzali vedení. Z dosahovaných časů i komentářů jezdců bylo jasné, že čtyři kruhy vstoupily do závodu s kompromisnějším nastavením a zatímco u lvů měnili v boxech zásadnějším způsobem nastavení, konkurence z Německa pouze přezouvala pneumatiky, tankovala palivo a střídala jezdce. Převzala tak iniciativu, kterou kontrolovala i v rozhodující závěrečné části.
Pokud se vrátíte v paměti k posledním ročníkům závodu v Le Mans, jistě si vzpomenete, že od poloviny dopoledne se už povětšinou drželo pořadí s cílem závod s týranými sportovními vozy vůbec dokončit. Letošní ročník však byl jiný. Pekelný dvacetičtyřhodinový sprint na víc jak 5000 kilometrů vstoupil do posledního stejně napínavého dějství.
S měnícími se podmínkami na dráze přišly ke slovu nejen gumy do mokrých a suchých podmínek, ale i pro vlhkou dráhu. Vedení kontrolovala posádka Audi ve složení Capello / McNish / Kristensen stíhaná trojicí Peugeotu Gene / Minassian / Villeneuve. Rozhodující duel o vítězství spolu svedli sedminásobný vítěz a král Le Mans Kristensen a domácí Minassian. Do poslední hodiny vjelo Audi s náskokem asi dvou minut a Dán dával do obrany svého náskoku vše. Stejné to však bylo i na druhé straně, Francouz hnal svoji 908ku způsobem buď a nebo.
Při poslední zastávce v boxech obul Kristensen gumy pro vlhkou a lehce mokrou trať, Minassian vsadil na slicky, neboť některé části 13 kilometrového okruhu byly téměř suché. Peugeot byl v některých kolech přes neustálé předjíždění pomalejších vozů až o 8 vteřin rychlejší, ale riskantní jízda si brala i svou daň v podobě smyku v šikaně Dunlop a minutí šikany na rovince Mulsanne. Přesto se však jevila riskantní volba správnou a naděje na vítězství s postupujícím časem rostly. Konečné rozhodnutí však přinesl defekt levé zadní pneumatiky Peugeotu.
Cílem tak jako první projelo potřetí za sebou Audi posádky Capello / McNish / Kristensen, přitom dánský pilot aktuálně startující v seriálu DTM triumfoval už po osmé. Se ztrátou 4,5 vteřiny za nimi jako poražení nedělní hrdinové Gene / Minassian / Villeneuve a třetí místo získal se ztrátou dvou kol další domácí vůz pilotovaný trojicí Montagny / Zonta / Klien. Po počátečních potížích s převodovkou se ukázal nakonec nejrychlejším vozem startovního pole mocně finišující a celkově pátý Peugeot trojice Lamy / Sarrazin / Wurz.
Trojice Mücke / Charouz / Enge v Lole českých barev skončila nakonec úspěšně v cíli na celkovém devátém místě se ztrátou 27 kol a prokázala, že jí rychlost nechyběla. Mezi vozy třídy LMP1 s benzínovými motory skončila na třetím místě.
Ve třídě LMP2 zvítězila trojice Merksteijn / Verstappen / Bleekemolen s Porsche RS Spyder.
Třídu GT1 opanoval souboj Aston Martinů a Chevroletů Corvette. Britové nakonec byli úspěšnější a Brabham / Garcia / Turner zvítězili ve třídě podobným způsobem, jako Audi před Peugeotem, taktéž rozdílem 4,5 minuty.
V kategorii GT2 vyhrála trojice Salo / Melo / Bruni s Ferrari F430.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.