LE MANS - ZÁVOD; Favorizovaný Peugeot a nevzdávající se Audi přinesli spolu s měnícím se počasím nadmíru napínavou bitvu o vítězství v legendárním závodě na 24 hodin. Jejich souboj do posledního kola byl důstojným vrcholem letošní sezony vytrvalostních závodů.
Start proběhl bez vážnějších problémů a z prvních tří míst se začaly soupeřům postupně vzdalovat všechny tovární Peugeoty 908. Situaci za nimi kontrolovaly vyzkoušené Audi R10, taktéž nasazované automobilkou. Šest prvních vozů startovalo s přeplňovanými dieselovými motory.
Do okamžiku, než se začalo čelo startovního pole prokousávat pomalejšími vozy o kolo zpět se vedlo dobře i posádce stáje Charouz Racing Team s Lolou a benzínovým motorem Aston Martin. Bohužel Jan Charouz situaci nezvládl a ztratil při souboji s pomalejšími vozy přítlak, díky čemuž vylétl z dráhy. Pomačkanou Lolu mechanici opravovali dostatečně dlouho na to, aby se zařadila do závodu až na 48. místě a trojici čekala náročná stíhací jízda.
Protože se potíže nevyhnuly ani tovární šestici, byl boj o čelo závodu neustále vyrovnaný. Zatímco v úvodní části udával tempo Peugeot, s příchodem noci a technických problémů francouzských vozů zavelelo do útoku Audi. Když pak brzy ráno začalo pršet, Capello / McNish / Kristensen převzali vedení. Z dosahovaných časů i komentářů jezdců bylo jasné, že čtyři kruhy vstoupily do závodu s kompromisnějším nastavením a zatímco u lvů měnili v boxech zásadnějším způsobem nastavení, konkurence z Německa pouze přezouvala pneumatiky, tankovala palivo a střídala jezdce. Převzala tak iniciativu, kterou kontrolovala i v rozhodující závěrečné části.
Pokud se vrátíte v paměti k posledním ročníkům závodu v Le Mans, jistě si vzpomenete, že od poloviny dopoledne se už povětšinou drželo pořadí s cílem závod s týranými sportovními vozy vůbec dokončit. Letošní ročník však byl jiný. Pekelný dvacetičtyřhodinový sprint na víc jak 5000 kilometrů vstoupil do posledního stejně napínavého dějství.
S měnícími se podmínkami na dráze přišly ke slovu nejen gumy do mokrých a suchých podmínek, ale i pro vlhkou dráhu. Vedení kontrolovala posádka Audi ve složení Capello / McNish / Kristensen stíhaná trojicí Peugeotu Gene / Minassian / Villeneuve. Rozhodující duel o vítězství spolu svedli sedminásobný vítěz a král Le Mans Kristensen a domácí Minassian. Do poslední hodiny vjelo Audi s náskokem asi dvou minut a Dán dával do obrany svého náskoku vše. Stejné to však bylo i na druhé straně, Francouz hnal svoji 908ku způsobem buď a nebo.
Při poslední zastávce v boxech obul Kristensen gumy pro vlhkou a lehce mokrou trať, Minassian vsadil na slicky, neboť některé části 13 kilometrového okruhu byly téměř suché. Peugeot byl v některých kolech přes neustálé předjíždění pomalejších vozů až o 8 vteřin rychlejší, ale riskantní jízda si brala i svou daň v podobě smyku v šikaně Dunlop a minutí šikany na rovince Mulsanne. Přesto se však jevila riskantní volba správnou a naděje na vítězství s postupujícím časem rostly. Konečné rozhodnutí však přinesl defekt levé zadní pneumatiky Peugeotu.
Cílem tak jako první projelo potřetí za sebou Audi posádky Capello / McNish / Kristensen, přitom dánský pilot aktuálně startující v seriálu DTM triumfoval už po osmé. Se ztrátou 4,5 vteřiny za nimi jako poražení nedělní hrdinové Gene / Minassian / Villeneuve a třetí místo získal se ztrátou dvou kol další domácí vůz pilotovaný trojicí Montagny / Zonta / Klien. Po počátečních potížích s převodovkou se ukázal nakonec nejrychlejším vozem startovního pole mocně finišující a celkově pátý Peugeot trojice Lamy / Sarrazin / Wurz.
Trojice Mücke / Charouz / Enge v Lole českých barev skončila nakonec úspěšně v cíli na celkovém devátém místě se ztrátou 27 kol a prokázala, že jí rychlost nechyběla. Mezi vozy třídy LMP1 s benzínovými motory skončila na třetím místě.
Ve třídě LMP2 zvítězila trojice Merksteijn / Verstappen / Bleekemolen s Porsche RS Spyder.
Třídu GT1 opanoval souboj Aston Martinů a Chevroletů Corvette. Britové nakonec byli úspěšnější a Brabham / Garcia / Turner zvítězili ve třídě podobným způsobem, jako Audi před Peugeotem, taktéž rozdílem 4,5 minuty.
V kategorii GT2 vyhrála trojice Salo / Melo / Bruni s Ferrari F430.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?