Škoda Citigo je malý městský automobil, který vyniká především svou prostorností a skvělou manévrovatelností. Zkrátka ideální společník do města a na příměstské dojíždění, od kterého nečekáte žádné velké sportovní ambice. A nejspíš právě proto si ho lidí z Darkside Development vybrali jako základ pro svůj extrémní Sleeper.
Tahle unikátní přestavba už sice není žádná horká novinka, teprve před pár dny se s ní však její britští autoři vydali na slavný německý okruh Nürburgring, kde je vyzpovídal YouTuber Misha Charoudin. A kromě rozhovoru a prohlídky vozu došlo i na dvě ostrá kola na Ringu, během kterých Misha auto rozhodně nešetřil.
Pojďme ale přeskočit záběry z kabiny na začátku videa a podívejme se na samotnou techniku. Tím nejzajímavějším na celém voze je bezesporu motorový prostor, který kompletně vyplňuje 2.0 litrový naftový motor z modelu Golf. Ten má standardní výkon okolo 140 až 170 koní, v tomto případě se však podařilo výkon našponovat až na 360 koní a 600 Nm točivého momentu.
Základem pro dosažení takto vysokého výkonu bylo větší turbo, které pochází z BMW. Turbo však nezůstalo sériové, ostatně snad jako žádný komponent v motorovém prostoru. Aby bylo možné vtěsnat do malého vozu tak velký motor, bylo potřeba všechno upravit a přestavět. Ve výsledku však nechybí ani intercooler nebo olejové chladiče v masce.
Motor z Volkswagenu a turbo z BMW však nejsou jediné díly z jiných vozidel. Dohromady byste se v tomhle extrémním autě dopočítaly komponent z asi 20 různých automobilů. Například převodovka a pohonné ústrojí pochází z první generace Audi TT, díky čemuž dostalo Citigo pohon 4x4 a přední i zadní diferenciál s omezenou svorností.
Kompletní přestavby se samozřejmě dočkal i podvozek, který je plně nastavitelný a dostal i pořádné stabilizátory. Vpředu i vzadu jsou použity masivní brzdy, které pochází z Audi a Porsche. Vzhledem k absenci ABS je však potřeba s brzdami zacházet opatrně. Stabilitu vozu při vyšších rychlostech pak zajišťuje i narychlo vyráběný spoiler, který byl na auto přidán cca den před cestou na Ring. A při jízdách na rovinkách, kde Citigo dosahovalo až 260 km/h, byl jeho přínos evidentní.
Uvnitř vozu je speciální bezpečnostní klec, nechybí závodní sedačky, vícebodové bezpečnostní pásy, hydraulická ruční brzda, upravená pozice řidiče, upravená palubní deska a speciální konzole spínačů. Na ní je možné kromě jiného třeba aktivovat vstřikování NOS, nebo deaktivovat pohon všech kol.
Zřejmě nejúsměvnější je však skutečnost, že tohle auto smí legálně na silnice. Tedy minimálně ve Velké Británii, kde prošlo tamní MOT. Tvůrci uvažovali i o žádost na homologaci vozu u TUV, nicméně od toho je všichni zrazují. Stále se však jedná o naprosto extrémní stroj, který dokonale plní svůj účel.
Cílem Darkside Development totiž bylo postavit extrémně výkonný vůz, který však bude navenek co nejméně nápadný. A to model Citigo plně splňuje. Tedy snad jen s výjimkou oken z plexiskla s otvíráním ve stylu závodních vozů a větších kol se sportovními pneumatikami.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.