Škoda Citigo je malý městský automobil, který vyniká především svou prostorností a skvělou manévrovatelností. Zkrátka ideální společník do města a na příměstské dojíždění, od kterého nečekáte žádné velké sportovní ambice. A nejspíš právě proto si ho lidí z Darkside Development vybrali jako základ pro svůj extrémní Sleeper.
Tahle unikátní přestavba už sice není žádná horká novinka, teprve před pár dny se s ní však její britští autoři vydali na slavný německý okruh Nürburgring, kde je vyzpovídal YouTuber Misha Charoudin. A kromě rozhovoru a prohlídky vozu došlo i na dvě ostrá kola na Ringu, během kterých Misha auto rozhodně nešetřil.
Pojďme ale přeskočit záběry z kabiny na začátku videa a podívejme se na samotnou techniku. Tím nejzajímavějším na celém voze je bezesporu motorový prostor, který kompletně vyplňuje 2.0 litrový naftový motor z modelu Golf. Ten má standardní výkon okolo 140 až 170 koní, v tomto případě se však podařilo výkon našponovat až na 360 koní a 600 Nm točivého momentu.
Základem pro dosažení takto vysokého výkonu bylo větší turbo, které pochází z BMW. Turbo však nezůstalo sériové, ostatně snad jako žádný komponent v motorovém prostoru. Aby bylo možné vtěsnat do malého vozu tak velký motor, bylo potřeba všechno upravit a přestavět. Ve výsledku však nechybí ani intercooler nebo olejové chladiče v masce.
Motor z Volkswagenu a turbo z BMW však nejsou jediné díly z jiných vozidel. Dohromady byste se v tomhle extrémním autě dopočítaly komponent z asi 20 různých automobilů. Například převodovka a pohonné ústrojí pochází z první generace Audi TT, díky čemuž dostalo Citigo pohon 4x4 a přední i zadní diferenciál s omezenou svorností.
Kompletní přestavby se samozřejmě dočkal i podvozek, který je plně nastavitelný a dostal i pořádné stabilizátory. Vpředu i vzadu jsou použity masivní brzdy, které pochází z Audi a Porsche. Vzhledem k absenci ABS je však potřeba s brzdami zacházet opatrně. Stabilitu vozu při vyšších rychlostech pak zajišťuje i narychlo vyráběný spoiler, který byl na auto přidán cca den před cestou na Ring. A při jízdách na rovinkách, kde Citigo dosahovalo až 260 km/h, byl jeho přínos evidentní.
Uvnitř vozu je speciální bezpečnostní klec, nechybí závodní sedačky, vícebodové bezpečnostní pásy, hydraulická ruční brzda, upravená pozice řidiče, upravená palubní deska a speciální konzole spínačů. Na ní je možné kromě jiného třeba aktivovat vstřikování NOS, nebo deaktivovat pohon všech kol.
Zřejmě nejúsměvnější je však skutečnost, že tohle auto smí legálně na silnice. Tedy minimálně ve Velké Británii, kde prošlo tamní MOT. Tvůrci uvažovali i o žádost na homologaci vozu u TUV, nicméně od toho je všichni zrazují. Stále se však jedná o naprosto extrémní stroj, který dokonale plní svůj účel.
Cílem Darkside Development totiž bylo postavit extrémně výkonný vůz, který však bude navenek co nejméně nápadný. A to model Citigo plně splňuje. Tedy snad jen s výjimkou oken z plexiskla s otvíráním ve stylu závodních vozů a větších kol se sportovními pneumatikami.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.