Dvojčata Subaru BRZ a Toyota GT86 jsou skvělými sportovními vozy, které za relativně nízkou cenu dokáží nabídnout fantastický požitek z jízdy. Mnoha řidičům však brzy přestává stačit výkon jejich dvoulitrových atmosferických motorů a tak se pouští do různých experimentů, které mohou skončit s různými výsledky.
Dvojice sportovních vozů, kterým lidé často přezdívají Toybaru, nabízí elegantní křivky, skvělou ovladatelnost a "tak akorát" výkonu, aby si řidič mohl užít dostatek zábavy na klikatých okreskách, ale zároveň se nemusel bát o holý život.
Problém však nastává ve chvíli, kdy už jsou řidiči s autem sžití a jejich cca 200 koní, které produkuje atmosferický dvoulitrový čtyřválec, jim zkrátka přestane stačit. Možností jak navyšovat výkon je hned několik, od úprav stávajícího motoru až po kompletní výměnu pohonné jednotky.
Pokud se majitelé chtějí vydat tou jednodušší cestou, pak mohou sáhnout například po přeplňování od společnosti Cosworth. Získají tak kompletní řešení s kompresorem, instalačním materiálem, intercoolerem a řídící jednotkou, díky čemuž se výkon motoru rázem vyhoupne na cca 280 koní.
Pokud však nechcete trápit standardní motor přeplňováním a nemáte hluboko do kapsy, pak můžete sáhnout po úplně jiném motoru. To už například ukázal známý drifter Ryan Tuerck, který nechal do své Toyoty GT 86 implantovat motor z Ferrari 458, kterým je 4.5 litrová V8.
V případě českého "zabijáka Ferrari" se bavíme o Subaru BRZ, které dostalo vidlicový osmiválec LS3 z produkce společnosti GM. Vůz s českými registračními značkami, který křižoval ulice Monaka, tak podle webu CarScoops ukrývá pod kapotou cca 580 koní a 900 Nm točivého momentu.
Kromě výměny motoru však došlo i na vizuální úpravy. Díky novým blatníkům se vůz nafoukl do šířky, přibylo výrazné zadní křídlo a odvětrávání na kapotě. Úprav doznaly i nárazníky a prahy. V podbězích se pak ukrývají poměrně široká 19-palcová kola.
Vůz byl bohužel natočen jen během klidné jízdy po městě, ovšem nás by docela zajímalo, jak by se choval během ostré jízdy. Když totiž tvůrci Toybaru před časem vysvětlovali absenci přeplňovaných motorů, často hovořili o nutnosti výrazných úprav šasi, které by byly kvůli vyššímu výkonu potřebovalo vyztužit.
Přestavbu vozu však nedělal žádný amatér, ale známá italská společnost Brill Steel Motorsport, která sídlí ve městě Villorba. Jsme si tedy téměř jistí, že vůz bude propracovaný do posledního detailu. Vzhledem k českým registračním značkám navíc tiše doufáme, že se tohle BRZ brzy objeví i někdy blíž než v Monaku.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.